Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching

Descripción del Articulo

The paradigm shift in media and social communications is forcing us to rethinking the role and responsibility of the user. Studies on consumer ethics are relatively recent and have shown little interest in the ethical decision-making processes of media users and consumers. In the side of media ethic...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Fuente Cobo, María del Carmen
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/993
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/993
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_8c7d0175ed0dd8ee57865b373622e67b
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/993
network_acronym_str 2227-1465
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
Principios y orientaciones para una ética de los usuarios de la comunicación: aportaciones desde la Doctrina Social de la Iglesia
title Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
spellingShingle Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
Fuente Cobo, María del Carmen
title_short Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
title_full Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
title_fullStr Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
title_full_unstemmed Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
title_sort Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social Teaching
dc.creator.none.fl_str_mv Fuente Cobo, María del Carmen
author Fuente Cobo, María del Carmen
author_facet Fuente Cobo, María del Carmen
author_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The paradigm shift in media and social communications is forcing us to rethinking the role and responsibility of the user. Studies on consumer ethics are relatively recent and have shown little interest in the ethical decision-making processes of media users and consumers. In the side of media ethics, the attention paid to consumers and users of the media has also been scarce. The aim of this article is to identify principles and criteria that may serve as guidelines for a media users’ ethics adapted to the current times and technologies. The reflection starts with a review of the academic literature and the principles, values and norms that can be traced in the documents of the Catholic Social Teaching (CST) on media ethics.
Asistimos desde hace años a un cambio de paradigma en el ámbito de la comunicación social que obliga a repensar el papel y la responsabilidad del usuario. Los estudios sobre ética de los consumidores son relativamente recientes y apenas han manifestado interés por los procesos de decisión de los consumidores de medios y servicios de comunicación social. En el campo de la ética de la comunicación también ha sido escasa la atención prestada a los consumidores y usuarios de los medios. El presente artículo tiene como objetivo identificar principios y criterios que permitan servir de orientación en la formulación de una posible ética de los usuarios de la comunicación. La reflexión se realiza a partir de la revisión de la literatura académica y de los principios, valores y normas que pueden rastrearse en los documentos de la Doctrina Social de la Iglesia (DSI) sobre ética de la comunicación social.
description The paradigm shift in media and social communications is forcing us to rethinking the role and responsibility of the user. Studies on consumer ethics are relatively recent and have shown little interest in the ethical decision-making processes of media users and consumers. In the side of media ethics, the attention paid to consumers and users of the media has also been scarce. The aim of this article is to identify principles and criteria that may serve as guidelines for a media users’ ethics adapted to the current times and technologies. The reflection starts with a review of the academic literature and the principles, values and norms that can be traced in the documents of the Catholic Social Teaching (CST) on media ethics.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/993
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/993
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/993/960
/*ref*/Arli, D. (2017). Does ethics need religion? Evaluating the importance of religiosity in consumer ethics. Marketing Intelligence and Planning, 35 (2), p. 205-221. Arli, D., Pekerti, A. (2017). Who is more ethical? Cross-cultural comparison of consumer ethics between religious and non-religious consumers. Journal of Consumer Behaviour, 16 (1), p. 82-98. Baragli, E. (1973). Communicazione, Communione e Chiesa. Roma: Studio Romano della Communicazione Sociale. Benedicto XVI. Los niños y los medios de comunicación social: un reto para la educación. Mensaje para la XLI Jornada Mundial de las Comunicaciones Sociales. 20 de mayo de 2007. Christians, C. (2014). Review of International Media Ethics. Comunicaçao e Sociedade, 25, p.34-48. Collins, R. (2012). Accountability, Citizenship and Public Media. En Price, M.; Verhulst, S.; Morgan, L. (Eds.), Handbook of media Law. Abingdon (UK): Routledge, p.219-233. Concilio Vaticano II. Decreto Inter mirifica sobre los medios de comunicación social. 4 de diciembre de 1963. Cortina, A. (2002). Por una ética del consumo. La ciudadanía del consumidor en un mundo global. Madrid: Santillana Ediciones. Couldry, N. (2010). Media Ethics: Towards a Framework for Media Producers and Media Consumers. En Ward, S.; Vasserman, H. (eds.), Media Ethics Beyond Borders: A Global Perspective. New York: Routledge, p. 58-74. Fuente-Cobo, C. (2016). El Derecho a la Información en la Doctrina Social de la Iglesia. ¿Qué ha cambiado desde el decreto Inter mirifica? Leicester, Fiédi 2016. En Cetina, R. y Corredoira, L. (eds.). Informar: ¿Derecho o Deber? Madrid: Universidad Complutense, p. 269-307. Fuente-Cobo, C.; Martínez-Otero, J.M; Del Prado-Flores, R. (2014). Las audiencias activas en la regulación de los medios: La dialéctica consumidor-ciudadano en España y México. Comunicar, 43, p.91-99. Fuente-Cobo. C. (2016). El derecho y el deber de actuar: la participación de la sociedad civil en la configuración del sistema audiovisual, en Rogelio del Prado Flores (coord.), Ética y los derechos de las audiencias. México: Editorial Limusa, p.123-142. Funiok, R. (2000). Fundamental questions of Audience Ethics. En Pattyn, B., Media Ethics. Opening Social Dialogue. Leuven: Peeters, p. 403-425. Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. An Inquiry into a Category of Bourgois Society. Cambridge (MA): The MIT Press. Hamelink, C.J. (1995). Ethics for media users. European Journal of Communication, Vol.10 (4), p. 497-512. Hernández Rodríguez, M.V. (2014). El servicio de los medios de comunicación social. Magisterio eclesiástico y disposiciones legislativas. Anuario de Derecho Canónico, 3, p. 295-323. Juan Pablo II. Los medios en la familia: un riesgo y una riqueza. Mensaje para la 38ª Jornada Mundial de las Comunicaciones Sociales. 23 de mayo de 2004. Lunt, P.; Livingstone, S. (2012). Media regulation. Governance and the Interest of Citizens and Consumers. London: Sage Publications. Mifsud, T. (2011). Decisiones responsables. Una Ética del discernimiento. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado. Muncy, J.,; Vitell, S. J. (1992). Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of the final consumer. Journal of Business Research, 24(4), p.297-311. Nieto, A. (2008). Ciudadano y mercado de la comunicación. Comunicación y Sociedad, XXI (2), p.7-33. Pablo VI. El hombre como receptor de las comunicaciones sociales: esperanzas, derechos y deberes. Mensaje para la XII Jornada Mundial de las Comunicaciones Sociales, 23 de abril de 1978. Papaoikonomou, E.; Ryan, G. y Valverde, M. (2011). Mapping Ethical Consumer Behaviour: Integrating the Empirical Research and Identifying Future Directions. Ethics & Behaviour, 21(3), p.197-221. Parboteeah, K.P; Hoegl, M. y Cullen, J. B. (2008). Ethics and Religion: An Empirical Test of a Multidimensional Model. Journal of Business Ethics, 80, p. 387-398. Pérez Montoya, G. (1983).Iglesia y Comunicación. Evolución de la doctrina de la Iglesia sobre comunicación social. Signo y Pensamiento, 77-85. Pontificia Comisión para los medios de comunicación social: Instrucción pastoral Communio et progressio sobre los medios de comunicación social. 18 de mayo de 1971. Pontificio Consejo “Justicia y Paz”. Compendio de la doctrina social de la Iglesia, 2004. Pontificio Consejo para las comunicaciones sociales. Ética en internet. 22 de febrero de 2002. Pontificio Consejo para las comunicaciones sociales. Ética en las comunicaciones sociales. 4 de junio de 2000. Ruiz, C. (2000). Ética de la información. Ars Brevis, p.337-354. Salomon, E. (2009). The role of Broadcasting Regulation in Media Literacy. En Mapping Media Education Policies in the World. Visions, Programmes and Challenges, New York: United Nations/Alliance of Civilizations, p. 197-209. Sánchez Tabernero, A. (2008). Los contenidos de los medios de comunicación. Calidad, rentabilidad y competencia. Barcelona: Ediciones Deusto. Shields, R. (2008). Towards a Religious Ethics of Information Communication Technology. International Review of Information Ethics, 9, p. 20-26. Sinnreich, A., Latonero, M.; Gluck, M. (2009). Ethics reconfigured. How today’s media consumers evaluate the role of creative reappropriation”. Information, Communication & Society, 12(8), p.1242-1260. Soukup, Paul A. (1993). Los medios de comunicación social en los documentos de la Iglesia. Conciliuml, 250, p. 99-109. Vitell, S..J. (2014). A Case for Consumer Social Responsibility (CnSR): Including a Selected Review of Consumer Ethics/Social Responsibility Research (2014) Journal of Business Ethics, 130 (4), p. 767-774. Vitell, S.J.; King, R.A.; Howie, K., et al. (2016). Spirituality, Moral Identity, and Consumer Ethics: A Multi-cultural Study. Journal of Business Ethics, 139 (1), pp. 147-160. Vitell, S. J.; Muncy, J. (1992). Consumer Ethics: An Empirical Investigation of Factors Influencing Ethical Judgments of the Final Consumer. Journal of Business Ethics, 11, p.585-597. Ward, S. y Wasserman, H. (2010). Towards an Open Ethics: Implications of New Media Platforms for Global Ethics Discourse. Journal of Mass Media Ethics, 25, p.275-292.
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 16 No 2 (2017); 195-213
Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 195-213
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1696862364987555840
spelling Principles and orientations for media users’ ethics: contributions from the side of the Catholic Church’s Social TeachingPrincipios y orientaciones para una ética de los usuarios de la comunicación: aportaciones desde la Doctrina Social de la IglesiaFuente Cobo, María del CarmenThe paradigm shift in media and social communications is forcing us to rethinking the role and responsibility of the user. Studies on consumer ethics are relatively recent and have shown little interest in the ethical decision-making processes of media users and consumers. In the side of media ethics, the attention paid to consumers and users of the media has also been scarce. The aim of this article is to identify principles and criteria that may serve as guidelines for a media users’ ethics adapted to the current times and technologies. The reflection starts with a review of the academic literature and the principles, values and norms that can be traced in the documents of the Catholic Social Teaching (CST) on media ethics.Asistimos desde hace años a un cambio de paradigma en el ámbito de la comunicación social que obliga a repensar el papel y la responsabilidad del usuario. Los estudios sobre ética de los consumidores son relativamente recientes y apenas han manifestado interés por los procesos de decisión de los consumidores de medios y servicios de comunicación social. En el campo de la ética de la comunicación también ha sido escasa la atención prestada a los consumidores y usuarios de los medios. El presente artículo tiene como objetivo identificar principios y criterios que permitan servir de orientación en la formulación de una posible ética de los usuarios de la comunicación. La reflexión se realiza a partir de la revisión de la literatura académica y de los principios, valores y normas que pueden rastrearse en los documentos de la Doctrina Social de la Iglesia (DSI) sobre ética de la comunicación social.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2017-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/993Revista de Comunicación; Vol 16 No 2 (2017); 195-213Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 195-2132227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/993/960/*ref*/Arli, D. (2017). Does ethics need religion? Evaluating the importance of religiosity in consumer ethics. Marketing Intelligence and Planning, 35 (2), p. 205-221. Arli, D., Pekerti, A. (2017). Who is more ethical? Cross-cultural comparison of consumer ethics between religious and non-religious consumers. Journal of Consumer Behaviour, 16 (1), p. 82-98. Baragli, E. (1973). Communicazione, Communione e Chiesa. Roma: Studio Romano della Communicazione Sociale. Benedicto XVI. Los niños y los medios de comunicación social: un reto para la educación. Mensaje para la XLI Jornada Mundial de las Comunicaciones Sociales. 20 de mayo de 2007. Christians, C. (2014). Review of International Media Ethics. Comunicaçao e Sociedade, 25, p.34-48. Collins, R. (2012). Accountability, Citizenship and Public Media. En Price, M.; Verhulst, S.; Morgan, L. (Eds.), Handbook of media Law. Abingdon (UK): Routledge, p.219-233. Concilio Vaticano II. Decreto Inter mirifica sobre los medios de comunicación social. 4 de diciembre de 1963. Cortina, A. (2002). Por una ética del consumo. La ciudadanía del consumidor en un mundo global. Madrid: Santillana Ediciones. Couldry, N. (2010). Media Ethics: Towards a Framework for Media Producers and Media Consumers. En Ward, S.; Vasserman, H. (eds.), Media Ethics Beyond Borders: A Global Perspective. New York: Routledge, p. 58-74. Fuente-Cobo, C. (2016). El Derecho a la Información en la Doctrina Social de la Iglesia. ¿Qué ha cambiado desde el decreto Inter mirifica? Leicester, Fiédi 2016. En Cetina, R. y Corredoira, L. (eds.). Informar: ¿Derecho o Deber? Madrid: Universidad Complutense, p. 269-307. Fuente-Cobo, C.; Martínez-Otero, J.M; Del Prado-Flores, R. (2014). Las audiencias activas en la regulación de los medios: La dialéctica consumidor-ciudadano en España y México. Comunicar, 43, p.91-99. Fuente-Cobo. C. (2016). El derecho y el deber de actuar: la participación de la sociedad civil en la configuración del sistema audiovisual, en Rogelio del Prado Flores (coord.), Ética y los derechos de las audiencias. México: Editorial Limusa, p.123-142. Funiok, R. (2000). Fundamental questions of Audience Ethics. En Pattyn, B., Media Ethics. Opening Social Dialogue. Leuven: Peeters, p. 403-425. Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. An Inquiry into a Category of Bourgois Society. Cambridge (MA): The MIT Press. Hamelink, C.J. (1995). Ethics for media users. European Journal of Communication, Vol.10 (4), p. 497-512. Hernández Rodríguez, M.V. (2014). El servicio de los medios de comunicación social. Magisterio eclesiástico y disposiciones legislativas. Anuario de Derecho Canónico, 3, p. 295-323. Juan Pablo II. Los medios en la familia: un riesgo y una riqueza. Mensaje para la 38ª Jornada Mundial de las Comunicaciones Sociales. 23 de mayo de 2004. Lunt, P.; Livingstone, S. (2012). Media regulation. Governance and the Interest of Citizens and Consumers. London: Sage Publications. Mifsud, T. (2011). Decisiones responsables. Una Ética del discernimiento. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado. Muncy, J.,; Vitell, S. J. (1992). Consumer ethics: An investigation of the ethical beliefs of the final consumer. Journal of Business Research, 24(4), p.297-311. Nieto, A. (2008). Ciudadano y mercado de la comunicación. Comunicación y Sociedad, XXI (2), p.7-33. Pablo VI. El hombre como receptor de las comunicaciones sociales: esperanzas, derechos y deberes. Mensaje para la XII Jornada Mundial de las Comunicaciones Sociales, 23 de abril de 1978. Papaoikonomou, E.; Ryan, G. y Valverde, M. (2011). Mapping Ethical Consumer Behaviour: Integrating the Empirical Research and Identifying Future Directions. Ethics & Behaviour, 21(3), p.197-221. Parboteeah, K.P; Hoegl, M. y Cullen, J. B. (2008). Ethics and Religion: An Empirical Test of a Multidimensional Model. Journal of Business Ethics, 80, p. 387-398. Pérez Montoya, G. (1983).Iglesia y Comunicación. Evolución de la doctrina de la Iglesia sobre comunicación social. Signo y Pensamiento, 77-85. Pontificia Comisión para los medios de comunicación social: Instrucción pastoral Communio et progressio sobre los medios de comunicación social. 18 de mayo de 1971. Pontificio Consejo “Justicia y Paz”. Compendio de la doctrina social de la Iglesia, 2004. Pontificio Consejo para las comunicaciones sociales. Ética en internet. 22 de febrero de 2002. Pontificio Consejo para las comunicaciones sociales. Ética en las comunicaciones sociales. 4 de junio de 2000. Ruiz, C. (2000). Ética de la información. Ars Brevis, p.337-354. Salomon, E. (2009). The role of Broadcasting Regulation in Media Literacy. En Mapping Media Education Policies in the World. Visions, Programmes and Challenges, New York: United Nations/Alliance of Civilizations, p. 197-209. Sánchez Tabernero, A. (2008). Los contenidos de los medios de comunicación. Calidad, rentabilidad y competencia. Barcelona: Ediciones Deusto. Shields, R. (2008). Towards a Religious Ethics of Information Communication Technology. International Review of Information Ethics, 9, p. 20-26. Sinnreich, A., Latonero, M.; Gluck, M. (2009). Ethics reconfigured. How today’s media consumers evaluate the role of creative reappropriation”. Information, Communication & Society, 12(8), p.1242-1260. Soukup, Paul A. (1993). Los medios de comunicación social en los documentos de la Iglesia. Conciliuml, 250, p. 99-109. Vitell, S..J. (2014). A Case for Consumer Social Responsibility (CnSR): Including a Selected Review of Consumer Ethics/Social Responsibility Research (2014) Journal of Business Ethics, 130 (4), p. 767-774. Vitell, S.J.; King, R.A.; Howie, K., et al. (2016). Spirituality, Moral Identity, and Consumer Ethics: A Multi-cultural Study. Journal of Business Ethics, 139 (1), pp. 147-160. Vitell, S. J.; Muncy, J. (1992). Consumer Ethics: An Empirical Investigation of Factors Influencing Ethical Judgments of the Final Consumer. Journal of Business Ethics, 11, p.585-597. Ward, S. y Wasserman, H. (2010). Towards an Open Ethics: Implications of New Media Platforms for Global Ethics Discourse. Journal of Mass Media Ethics, 25, p.275-292.Derechos de autor 2017 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-12T17:00:33Zmail@mail.com -
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).