Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process

Descripción del Articulo

This article deals with the concept of “meaning” developed by Juan José García- Noblejas in 1982, which is presented as an enlightening and useful tool for the screenwriting and film reception process. The essay explores the concepts of “theme” (Flinn, 1999:167-168); “dramatic question” (Selbo, 2007...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Brenes, Carmen Sofía
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1246
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_3aa225a0d51916739da66761657d91dc
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1246
network_acronym_str 2227-1465
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
Explorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guion
title Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
spellingShingle Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
Brenes, Carmen Sofía
title_short Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
title_full Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
title_fullStr Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
title_full_unstemmed Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
title_sort Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting process
dc.creator.none.fl_str_mv Brenes, Carmen Sofía
author Brenes, Carmen Sofía
author_facet Brenes, Carmen Sofía
author_role author
dc.description.none.fl_txt_mv This article deals with the concept of “meaning” developed by Juan José García- Noblejas in 1982, which is presented as an enlightening and useful tool for the screenwriting and film reception process. The essay explores the concepts of “theme” (Flinn, 1999:167-168); “dramatic question” (Selbo, 2007: 201-209); and “meaning” (Russin, 2012: 38-42) as they appear in screenwriting manuals from an academic point of view. Considering the perspectives of narratology, semiotics and Aristotelic Poetics the article relates the concept of “meaning” with the unifying principle of the story and the aspects of the human experience the story shows.
Este artículo propone que la noción de “sentido” tal como la plantea Juan José García-Noblejas (1982) es capaz de iluminar la escritura de guion y la recepción cinematográfica. El estudio explora desde el ámbito académico lo que los manuales de guion llaman “tema” (Flinn, 1999: 167-168), “pregunta dramática” (Selbo, 2007: 201-209), o “significado” (Russin, 2012: 38-42) de una historia. A partir de la narratología, la semiótica y la poética aristotélica, se sugiere que la noción de “sentido”, como principio de unidad de la historia, está relacionada con los rasgos de la vida humana a los que una película apunta.
description This article deals with the concept of “meaning” developed by Juan José García- Noblejas in 1982, which is presented as an enlightening and useful tool for the screenwriting and film reception process. The essay explores the concepts of “theme” (Flinn, 1999:167-168); “dramatic question” (Selbo, 2007: 201-209); and “meaning” (Russin, 2012: 38-42) as they appear in screenwriting manuals from an academic point of view. Considering the perspectives of narratology, semiotics and Aristotelic Poetics the article relates the concept of “meaning” with the unifying principle of the story and the aspects of the human experience the story shows.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1246/1069
/*ref*/Aristóteles. (1974). Poética. (V. García-Yebra, Trad.). Madrid: Gredos. Bal, M. (2001). Teoría de la narrativa. Una introducción a la narratología (6a. ed.). Madrid: Cátedra. Bettetini, G. (1985). L’occhio in vendita: per una logica e un’etica della comunicazione audiovisiva. Venezia: Marsilio. Bettetini, G. (1994a). La conversazione audiovisiva. Problemi dell’enunciazione filmica e televisiva. Milano: Bompiani. Bettetini, G. (1994b). Tempo del senso. La logica temporale dei testi audiovisivi. Milano: Bompiani. Bettetini, G. & Giaccardi, C. (2003). L’enunciazione. En G. Bettetini, S. Cigada, S. Raynaud, & E. Rigotti (Eds.). Semiotica II. Configurazione disciplinare e questione contemporanee (pp. 383-394). Brescia: La Scuola. Booth, W. C. (1998). Distanza e punto di vista. Una proposta di classificazione. En D. Meneghelli (Ed.). Teorie del Punto di Vista (pp. 141-164). Firenze: La Nuova Italia Editrice. Brenes, C. S. (2011). The Practical Value of Theory: Teaching Aristotle´s Poetics to Screenwriters. Communication and Society, XXIV(1), 101-118. Brenes, C. S. (2012). Buenos y malos personajes. Una diferencia poética antes que ética. Revista de Comunicación, 11, 7–23. Brenes, C. S. (2013). Releyendo «Poética del Texto Audiovisual»: Una introducción. En Poéticas de la persona. Creación, responsabilidad y vigencia en la Comunicación Pública y la Cultura (pp. 100-109). Madrid: Comunicación Social. Brenes, C. S. (2014). Quoting and Misquoting Aristotle’s Poetics in Recent Screenwriting Bibliography. Comunicación y Sociedad, 27(2), 55-78. Campanella, J. J., & Sacheri, E. (s. f.). El secreto de sus ojos. Guion sin publicar. Cercas, J. (2016). El punto ciego: Las conferencias Weidenfeld 2015. Barcelona: Literatura Random House. [DX Reader version]. Chatman, S. (1990). Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. New York: Cornell University Press. Cuevas, E. (1999). El narrador en el cine. Análisis de Sospechosos habituales. En T. Imízcoz, M. P. Martínez-Costa, B. León, J. A. García-Avilés, & J. L. Orihuela (Eds.). Quién cuenta la historia. Estudios sobre el narrador en los relatos de ficción y no ficción (pp. 53-92). Pamplona: Eunate. Eco, U. (1998). Six Walks in the Fictional Woods (Sixth printing). Cambridge: Harvard University Press. Flinn, D. M. (1999). How Not to Write a Screenplay: 101 Common Mistakes Most Screenwriters Make. Lone Eagle. Frege, G. (2008). Funktion, Begriff, Bedeutung. Vandenhoeck & Ruprecht. García-Noblejas, J. J. (1982). Poética del texto audiovisual. Introducción al discurso narrativo de la imagen. Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (1996). Comunicación y mundos posibles. Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (1998). Medios de conspiración social (2. ed). Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (2000). Comunicación borrosa. Sentido práctico del periodismo y de la ficción cinematográfica. Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (2004a). Identidad personal y mundos cinematográficos distópicos. Comunicación y Sociedad, XVII(2), 73-88. García-Noblejas, J. J. (2004b). Resquicios de trascendencia en el cine. «Pactos de lectura» y «segundas navegaciones» en las películas. En R. Jiménez Cataño & J. J. García-Noblejas (Eds.). Poetica & Cristianesimo (pp. 29-70). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2006). «Vámonos de aquí»: sobre la salida como espectadores de O Brother! En R. Jiménez Cataño (Ed.), Il ritorno a casa (pp. 281-289). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2009). Ficción y verdad práctica: entre lo verosímil y lo necesario. En AA.VV (Ed.). Mimesi, verità, fiction (pp. 31-52). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2011a). «Que Medea mate a sus hijos, pero no en escena». Sobre la dignidad de la representación. En E. Fuster Cancio & J. J. García-Noblejas (Eds.). Repensar la ficción. El mal moral en las pantallas: necesidades dramáticas y patologías industriales (pp. 27-44). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2011b). «Sangre sabia»: un buen lector o espectador es difícil de encontrar. En J. Wauck & E. Fuster Cancio (Eds.). Ragione, fiction e fede (pp. 205-213). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2014). Mundo diegético y referencias antropológicas en el Nordic Noir. Crisis de bienestar y nostalgias familiares en «Wallender». En E. Fuster (Ed.). Scrittori del Novecento e mistero cristiano (pp. 67-86). Roma: Edusc. Greimas, A. J. (1987). On Meaning: Selected Writings in Semiotic Theory. Minneapolis: Univ of Minnesota Press. Howard, D. (2004). How to Build a Great Screenplay: A Master Class in Storytelling for Film. New York: St. Martin’s Press. Iser, W. (1972). The Implied Reader. Baltimore: John Hopkings University Press. Kayser, W. (1998). Chi racconta il romanzo? En D. Meneghelli (Ed.). Teorie del punto di vista (pp. 119-140). Firenze: La Nuova Italia. Meneghelli, D. (1998). Teorie del punto di vista. Firenze: La Nuova Italia. Ricoeur, P. (2010). Time and Narrative, Volume 3. (K. Blamey & D. Pellauer, Trads.) (1 edition). University of Chicago Press. Russin, R. U. (2012). Screenplay: Writing the Picture (2nd ed. rev. & updated). Beverly Hills, CA: Silman-James Press. Selbo, J. (2007). Gardner’s Guide to Screenplay: From Idea to Successful Script. Washington, D.C.: Garth Gardner Company. Todorov, T. (2009). La literatura en peligro. (N. Sobregués, Trad.). Barcelona: Círculo de Lectores.
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 15 (2016); 166-182
Revista de Comunicación; Vol. 15 (2016); 166-182
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1696862365251796992
spelling Exploring the theme. The poetic concept of “meaning” as light for the screenwriting processExplorando el tema. La noción poética de “sentido” al servicio de la escritura de guionBrenes, Carmen SofíaThis article deals with the concept of “meaning” developed by Juan José García- Noblejas in 1982, which is presented as an enlightening and useful tool for the screenwriting and film reception process. The essay explores the concepts of “theme” (Flinn, 1999:167-168); “dramatic question” (Selbo, 2007: 201-209); and “meaning” (Russin, 2012: 38-42) as they appear in screenwriting manuals from an academic point of view. Considering the perspectives of narratology, semiotics and Aristotelic Poetics the article relates the concept of “meaning” with the unifying principle of the story and the aspects of the human experience the story shows.Este artículo propone que la noción de “sentido” tal como la plantea Juan José García-Noblejas (1982) es capaz de iluminar la escritura de guion y la recepción cinematográfica. El estudio explora desde el ámbito académico lo que los manuales de guion llaman “tema” (Flinn, 1999: 167-168), “pregunta dramática” (Selbo, 2007: 201-209), o “significado” (Russin, 2012: 38-42) de una historia. A partir de la narratología, la semiótica y la poética aristotélica, se sugiere que la noción de “sentido”, como principio de unidad de la historia, está relacionada con los rasgos de la vida humana a los que una película apunta.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1246Revista de Comunicación; Vol 15 (2016); 166-182Revista de Comunicación; Vol. 15 (2016); 166-1822227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1246/1069/*ref*/Aristóteles. (1974). Poética. (V. García-Yebra, Trad.). Madrid: Gredos. Bal, M. (2001). Teoría de la narrativa. Una introducción a la narratología (6a. ed.). Madrid: Cátedra. Bettetini, G. (1985). L’occhio in vendita: per una logica e un’etica della comunicazione audiovisiva. Venezia: Marsilio. Bettetini, G. (1994a). La conversazione audiovisiva. Problemi dell’enunciazione filmica e televisiva. Milano: Bompiani. Bettetini, G. (1994b). Tempo del senso. La logica temporale dei testi audiovisivi. Milano: Bompiani. Bettetini, G. & Giaccardi, C. (2003). L’enunciazione. En G. Bettetini, S. Cigada, S. Raynaud, & E. Rigotti (Eds.). Semiotica II. Configurazione disciplinare e questione contemporanee (pp. 383-394). Brescia: La Scuola. Booth, W. C. (1998). Distanza e punto di vista. Una proposta di classificazione. En D. Meneghelli (Ed.). Teorie del Punto di Vista (pp. 141-164). Firenze: La Nuova Italia Editrice. Brenes, C. S. (2011). The Practical Value of Theory: Teaching Aristotle´s Poetics to Screenwriters. Communication and Society, XXIV(1), 101-118. Brenes, C. S. (2012). Buenos y malos personajes. Una diferencia poética antes que ética. Revista de Comunicación, 11, 7–23. Brenes, C. S. (2013). Releyendo «Poética del Texto Audiovisual»: Una introducción. En Poéticas de la persona. Creación, responsabilidad y vigencia en la Comunicación Pública y la Cultura (pp. 100-109). Madrid: Comunicación Social. Brenes, C. S. (2014). Quoting and Misquoting Aristotle’s Poetics in Recent Screenwriting Bibliography. Comunicación y Sociedad, 27(2), 55-78. Campanella, J. J., & Sacheri, E. (s. f.). El secreto de sus ojos. Guion sin publicar. Cercas, J. (2016). El punto ciego: Las conferencias Weidenfeld 2015. Barcelona: Literatura Random House. [DX Reader version]. Chatman, S. (1990). Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. New York: Cornell University Press. Cuevas, E. (1999). El narrador en el cine. Análisis de Sospechosos habituales. En T. Imízcoz, M. P. Martínez-Costa, B. León, J. A. García-Avilés, & J. L. Orihuela (Eds.). Quién cuenta la historia. Estudios sobre el narrador en los relatos de ficción y no ficción (pp. 53-92). Pamplona: Eunate. Eco, U. (1998). Six Walks in the Fictional Woods (Sixth printing). Cambridge: Harvard University Press. Flinn, D. M. (1999). How Not to Write a Screenplay: 101 Common Mistakes Most Screenwriters Make. Lone Eagle. Frege, G. (2008). Funktion, Begriff, Bedeutung. Vandenhoeck & Ruprecht. García-Noblejas, J. J. (1982). Poética del texto audiovisual. Introducción al discurso narrativo de la imagen. Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (1996). Comunicación y mundos posibles. Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (1998). Medios de conspiración social (2. ed). Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (2000). Comunicación borrosa. Sentido práctico del periodismo y de la ficción cinematográfica. Pamplona: Eunsa. García-Noblejas, J. J. (2004a). Identidad personal y mundos cinematográficos distópicos. Comunicación y Sociedad, XVII(2), 73-88. García-Noblejas, J. J. (2004b). Resquicios de trascendencia en el cine. «Pactos de lectura» y «segundas navegaciones» en las películas. En R. Jiménez Cataño & J. J. García-Noblejas (Eds.). Poetica & Cristianesimo (pp. 29-70). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2006). «Vámonos de aquí»: sobre la salida como espectadores de O Brother! En R. Jiménez Cataño (Ed.), Il ritorno a casa (pp. 281-289). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2009). Ficción y verdad práctica: entre lo verosímil y lo necesario. En AA.VV (Ed.). Mimesi, verità, fiction (pp. 31-52). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2011a). «Que Medea mate a sus hijos, pero no en escena». Sobre la dignidad de la representación. En E. Fuster Cancio & J. J. García-Noblejas (Eds.). Repensar la ficción. El mal moral en las pantallas: necesidades dramáticas y patologías industriales (pp. 27-44). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2011b). «Sangre sabia»: un buen lector o espectador es difícil de encontrar. En J. Wauck & E. Fuster Cancio (Eds.). Ragione, fiction e fede (pp. 205-213). Roma: Edusc. García-Noblejas, J. J. (2014). Mundo diegético y referencias antropológicas en el Nordic Noir. Crisis de bienestar y nostalgias familiares en «Wallender». En E. Fuster (Ed.). Scrittori del Novecento e mistero cristiano (pp. 67-86). Roma: Edusc. Greimas, A. J. (1987). On Meaning: Selected Writings in Semiotic Theory. Minneapolis: Univ of Minnesota Press. Howard, D. (2004). How to Build a Great Screenplay: A Master Class in Storytelling for Film. New York: St. Martin’s Press. Iser, W. (1972). The Implied Reader. Baltimore: John Hopkings University Press. Kayser, W. (1998). Chi racconta il romanzo? En D. Meneghelli (Ed.). Teorie del punto di vista (pp. 119-140). Firenze: La Nuova Italia. Meneghelli, D. (1998). Teorie del punto di vista. Firenze: La Nuova Italia. Ricoeur, P. (2010). Time and Narrative, Volume 3. (K. Blamey & D. Pellauer, Trads.) (1 edition). University of Chicago Press. Russin, R. U. (2012). Screenplay: Writing the Picture (2nd ed. rev. & updated). Beverly Hills, CA: Silman-James Press. Selbo, J. (2007). Gardner’s Guide to Screenplay: From Idea to Successful Script. Washington, D.C.: Garth Gardner Company. Todorov, T. (2009). La literatura en peligro. (N. Sobregués, Trad.). Barcelona: Círculo de Lectores.Derechos de autor 2019 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-12T17:00:37Zmail@mail.com -
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).