Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
Descripción del Articulo
The present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted o...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/955 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/955 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2227-1465_185fe3efee02e9f27e6bee7676c7402f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/955 |
network_acronym_str |
2227-1465 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
spelling |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017Perfil de un grupo de audiencia universitaria en México según su participación ciudadana, confianza en las instituciones e interacción cívica en los medios en 2017Gutiérrez-Rentería, María-ElenaSantana, Josefina C.López-Hernández, CarlosPérez-Ayala Madero, Martha-GuadalupeHellmueller, LeaThe present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted of 1,195 young adults of 23 years of average age and who are part of private universities located in Jalisco, Mexico City and Aguascalientes. The results indicate that the offline participation in social capital is more significant than online participation of this university audience. The only institutions that have an approval index for this audience are religious institutions, universities, and the media. Finally, the university audience in Mexico has features of being passive and conservative regarding its consumption of information and its political participation in media. This population reflects apathy in expressing their opinion in media regarding social and political issues in the country.Esta investigación de enfoque cuantitativo muestra las singularidades de una audiencia universitaria en México en 2017, medida según su participación cívica, la valoración que da a las instituciones y la actuación interactiva que tiene con los medios respecto a temas sociales y políticos. La población encuestada estuvo formada por 1,195 jóvenes adultos de 23 años de edad promedio y que forma parte de la comunidad universitaria situada en Jalisco, Ciudad de México y Aguascalientes. Los resultados muestran que la participación offline de capital social fue más significativa que la online. Las instituciones que tuvieron índice aprobatorio fueron las religiosas, las universidades y los medios de comunicación. En este ámbito, existieron diferencias significativas al evaluarlas entre grupos de edad y según el sexo. Esta audiencia tuvo rasgos de ser pasiva y conservadora respecto a su consumo informativo y reflejó apatía para manifestar su opinión en los medios de comunicación del país.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/95510.26441/RC17.2-2018-A5Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 125-141Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 125-1412227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/955/1126Derechos de autor 2018 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 Perfil de un grupo de audiencia universitaria en México según su participación ciudadana, confianza en las instituciones e interacción cívica en los medios en 2017 |
title |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 |
spellingShingle |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 Gutiérrez-Rentería, María-Elena |
title_short |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 |
title_full |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 |
title_fullStr |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 |
title_full_unstemmed |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 |
title_sort |
Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gutiérrez-Rentería, María-Elena Santana, Josefina C. López-Hernández, Carlos Pérez-Ayala Madero, Martha-Guadalupe Hellmueller, Lea |
author |
Gutiérrez-Rentería, María-Elena |
author_facet |
Gutiérrez-Rentería, María-Elena Santana, Josefina C. López-Hernández, Carlos Pérez-Ayala Madero, Martha-Guadalupe Hellmueller, Lea |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Josefina C. López-Hernández, Carlos Pérez-Ayala Madero, Martha-Guadalupe Hellmueller, Lea |
author2_role |
author author author author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted of 1,195 young adults of 23 years of average age and who are part of private universities located in Jalisco, Mexico City and Aguascalientes. The results indicate that the offline participation in social capital is more significant than online participation of this university audience. The only institutions that have an approval index for this audience are religious institutions, universities, and the media. Finally, the university audience in Mexico has features of being passive and conservative regarding its consumption of information and its political participation in media. This population reflects apathy in expressing their opinion in media regarding social and political issues in the country. Esta investigación de enfoque cuantitativo muestra las singularidades de una audiencia universitaria en México en 2017, medida según su participación cívica, la valoración que da a las instituciones y la actuación interactiva que tiene con los medios respecto a temas sociales y políticos. La población encuestada estuvo formada por 1,195 jóvenes adultos de 23 años de edad promedio y que forma parte de la comunidad universitaria situada en Jalisco, Ciudad de México y Aguascalientes. Los resultados muestran que la participación offline de capital social fue más significativa que la online. Las instituciones que tuvieron índice aprobatorio fueron las religiosas, las universidades y los medios de comunicación. En este ámbito, existieron diferencias significativas al evaluarlas entre grupos de edad y según el sexo. Esta audiencia tuvo rasgos de ser pasiva y conservadora respecto a su consumo informativo y reflejó apatía para manifestar su opinión en los medios de comunicación del país. |
description |
The present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted of 1,195 young adults of 23 years of average age and who are part of private universities located in Jalisco, Mexico City and Aguascalientes. The results indicate that the offline participation in social capital is more significant than online participation of this university audience. The only institutions that have an approval index for this audience are religious institutions, universities, and the media. Finally, the university audience in Mexico has features of being passive and conservative regarding its consumption of information and its political participation in media. This population reflects apathy in expressing their opinion in media regarding social and political issues in the country. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/955 10.26441/RC17.2-2018-A5 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/955 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC17.2-2018-A5 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/955/1126 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 125-141 Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 125-141 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
reponame_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
collection |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701295319494426624 |
score |
13.754616 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).