Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017

Descripción del Articulo

The present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gutiérrez-Rentería, María-Elena, Santana, Josefina C., López-Hernández, Carlos, Pérez-Ayala Madero, Martha-Guadalupe, Hellmueller, Lea
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/955
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/955
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_185fe3efee02e9f27e6bee7676c7402f
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/955
network_acronym_str 2227-1465
repository_id_str
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
spelling Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017Perfil de un grupo de audiencia universitaria en México según su participación ciudadana, confianza en las instituciones e interacción cívica en los medios en 2017Gutiérrez-Rentería, María-ElenaSantana, Josefina C.López-Hernández, CarlosPérez-Ayala Madero, Martha-GuadalupeHellmueller, LeaThe present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted of 1,195 young adults of 23 years of average age and who are part of private universities located in Jalisco, Mexico City and Aguascalientes. The results indicate that the offline participation in social capital is more significant than online participation of this university audience. The only institutions that have an approval index for this audience are religious institutions, universities, and the media. Finally, the university audience in Mexico has features of being passive and conservative regarding its consumption of information and its political participation in media. This population reflects apathy in expressing their opinion in media regarding social and political issues in the country.Esta investigación de enfoque cuantitativo muestra las singularidades de una audiencia universitaria en México en 2017, medida según su participación cívica, la valoración que da a las instituciones y la actuación interactiva que tiene con los medios respecto a temas sociales y políticos. La población encuestada estuvo formada por 1,195 jóvenes adultos de 23 años de edad promedio y que forma parte de la comunidad universitaria  situada en Jalisco, Ciudad de México y Aguascalientes. Los resultados muestran que la participación offline de capital social fue más significativa que la online. Las instituciones que tuvieron índice aprobatorio fueron las religiosas, las universidades y los medios de comunicación. En este ámbito, existieron diferencias significativas al evaluarlas entre grupos de edad y según el sexo. Esta audiencia tuvo rasgos de ser pasiva y conservadora respecto a su consumo informativo y reflejó apatía para manifestar su opinión en los medios de comunicación del país.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/95510.26441/RC17.2-2018-A5Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 125-141Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 125-1412227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/955/1126Derechos de autor 2018 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
Perfil de un grupo de audiencia universitaria en México según su participación ciudadana, confianza en las instituciones e interacción cívica en los medios en 2017
title Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
spellingShingle Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
Gutiérrez-Rentería, María-Elena
title_short Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
title_full Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
title_fullStr Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
title_full_unstemmed Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
title_sort Profile of a group of university audience in Mexico according to their citizen participation, trust in institutions and civic interaction in the media in 2017
dc.creator.none.fl_str_mv Gutiérrez-Rentería, María-Elena
Santana, Josefina C.
López-Hernández, Carlos
Pérez-Ayala Madero, Martha-Guadalupe
Hellmueller, Lea
author Gutiérrez-Rentería, María-Elena
author_facet Gutiérrez-Rentería, María-Elena
Santana, Josefina C.
López-Hernández, Carlos
Pérez-Ayala Madero, Martha-Guadalupe
Hellmueller, Lea
author_role author
author2 Santana, Josefina C.
López-Hernández, Carlos
Pérez-Ayala Madero, Martha-Guadalupe
Hellmueller, Lea
author2_role author
author
author
author
dc.description.none.fl_txt_mv The present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted of 1,195 young adults of 23 years of average age and who are part of private universities located in Jalisco, Mexico City and Aguascalientes. The results indicate that the offline participation in social capital is more significant than online participation of this university audience. The only institutions that have an approval index for this audience are religious institutions, universities, and the media. Finally, the university audience in Mexico has features of being passive and conservative regarding its consumption of information and its political participation in media. This population reflects apathy in expressing their opinion in media regarding social and political issues in the country.
Esta investigación de enfoque cuantitativo muestra las singularidades de una audiencia universitaria en México en 2017, medida según su participación cívica, la valoración que da a las instituciones y la actuación interactiva que tiene con los medios respecto a temas sociales y políticos. La población encuestada estuvo formada por 1,195 jóvenes adultos de 23 años de edad promedio y que forma parte de la comunidad universitaria  situada en Jalisco, Ciudad de México y Aguascalientes. Los resultados muestran que la participación offline de capital social fue más significativa que la online. Las instituciones que tuvieron índice aprobatorio fueron las religiosas, las universidades y los medios de comunicación. En este ámbito, existieron diferencias significativas al evaluarlas entre grupos de edad y según el sexo. Esta audiencia tuvo rasgos de ser pasiva y conservadora respecto a su consumo informativo y reflejó apatía para manifestar su opinión en los medios de comunicación del país.
description The present quantitative study shows the singularities of the university audience in Mexico in 2017, measured according to their civic participation, how they assess national institutions, and how they interact with the media regarding social and political issues. The surveyed population consisted of 1,195 young adults of 23 years of average age and who are part of private universities located in Jalisco, Mexico City and Aguascalientes. The results indicate that the offline participation in social capital is more significant than online participation of this university audience. The only institutions that have an approval index for this audience are religious institutions, universities, and the media. Finally, the university audience in Mexico has features of being passive and conservative regarding its consumption of information and its political participation in media. This population reflects apathy in expressing their opinion in media regarding social and political issues in the country.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/955
10.26441/RC17.2-2018-A5
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/955
identifier_str_mv 10.26441/RC17.2-2018-A5
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/955/1126
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 125-141
Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 125-141
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701295319494426624
score 13.754616
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).