Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga

Descripción del Articulo

This essay will deal with the main characteristics of Ozu’s oeuvre, mainly with the interesting relationship that he established with the cinematographic camera. It will be analyzed the way in which his oeuvre deals with the important transformation that the Japanese society underwent during the sec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Duarte, German A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/992
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/992
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_115b9e04b4e617725a556f97214df5c6
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/992
network_acronym_str 2227-1465
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
El cuerpo del delito: de Tōkyō monogatari a Tokyo-Ga
title Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
spellingShingle Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
Duarte, German A.
title_short Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_full Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_fullStr Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_full_unstemmed Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
title_sort Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-Ga
dc.creator.none.fl_str_mv Duarte, German A.
author Duarte, German A.
author_facet Duarte, German A.
author_role author
dc.description.none.fl_txt_mv This essay will deal with the main characteristics of Ozu’s oeuvre, mainly with the interesting relationship that he established with the cinematographic camera. It will be analyzed the way in which his oeuvre deals with the important transformation that the Japanese society underwent during the second half of the last century. In the second part, the essay will deal with Wenders’ documentary film Tokyo-Ga (1983) and his analysis of social transformations in Japan during the Eighties. Following this framework, the effects of video-electronic images on the socio-technological context analyzed by Wenders will be examined. Further, I will inquire into the way in which simulacra began to populate our reality and seemingly replace the real. To conclude, through some reflections on the media condition highlighted by Wenders in Tokyo-Ga, I will also analyze the passage from the video-electronic condition to our current media condition.
En este ensayo se analizarán las características de la obra de Ozu, así como la relación que este director estableció con la cámara cinematográfica. Veremos de qué forma su obra atestigua la gran transformación que vivió la sociedad japonesa durante la segunda mitad del siglo pasado. En la segunda parte, se analizará Tokyo-Ga (1983) y el particular interés que Wim Wenders presta a las transformaciones sociales del Japón de la década de 1980. Nos cuestionaremos sobre el efecto que las imágenes video-electrónicas estaban teniendo en el contexto socio-tecnológico analizado por Wenders. De igual manera, se indagará sobre la desaparición de lo real causada por los simulacros que inesperadamente empezaron a poblar la realidad. Por último, se desarrollarán algunas reflexiones sobre la condición mediática analizada por Wenders en Tokyo-Ga y, a través de ellas, se analizará el pasaje de una condición video-electrónica a nuestra condición mediática actual.
description This essay will deal with the main characteristics of Ozu’s oeuvre, mainly with the interesting relationship that he established with the cinematographic camera. It will be analyzed the way in which his oeuvre deals with the important transformation that the Japanese society underwent during the second half of the last century. In the second part, the essay will deal with Wenders’ documentary film Tokyo-Ga (1983) and his analysis of social transformations in Japan during the Eighties. Following this framework, the effects of video-electronic images on the socio-technological context analyzed by Wenders will be examined. Further, I will inquire into the way in which simulacra began to populate our reality and seemingly replace the real. To conclude, through some reflections on the media condition highlighted by Wenders in Tokyo-Ga, I will also analyze the passage from the video-electronic condition to our current media condition.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/992
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/992
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/992/959
/*ref*/Anderson J. L., y Richie D. (1960). The Japanese Film: Art and Industry. New York: Grove Press. Alter, N. (1997). Documentary as Simulacrum: Tokyo-Ga. En R. F. Cook y G. Gemüden (Eds.), The Cinema of Wim Wenders: Image, Narrative, and the Postmodern Condition (pp. 136-162). Detroit: Wayne State University Press. Bachelard, G. (1931). L’Intuition de l’instant. Paris: Stock. Barthes, R. (2002). L’empire des signes. En Oeuvres complètes, tomo III, libres, textes, entretiens 1968-1971. Lonrai: Seuil. Baudrillard, J. (1995). Le crime parfait. Paris: Éditions Galilée. Bazin, A. (2008). Que’est-ce que le cinéma? Paris: Éditions du Cerf. Bordwell, D. (1988). Ozu and the Poetics of Cinema. Princeton: Princeton University Press. Caronia, A. (2008). Il cyborg. Saggio sull’uomo digitale. Milano: Shake Edizioni. Deleuze, G. (1966). Le bergsonisme. Paris: Puf. Deleuze, G. (1968). Différence et répétition. Paris: Puf. Dorfles, G. (2008). Horror pleni. La (in)civiltà del rumore. Roma: Castelvecchi. Engell, L. (1999). Fernsehen mit Gilles Deleuze. En O. Fahle y L. Engell (Eds.), Der Film bei Deleuze / Le cinéma selon Deleuze (pp. 468-481). Weimar: Verlag der Bauhaus-Universität/Presses de la Sorbone Nouvelle. Eugeni, R. (2015). La condizione postmediale. Milano: La scuola. Flusser, V. (1996), Ins universum der Technischen Bilder. Göttingen: European Photography. Foucault, M. (1984). Des espaces autres. Architecture, Mouvement, Continuité (n. 5 –octobre 1984), pp. 46-49. Halbwachs, M. (1997). La mémoire collective. Paris: Éditions Albin Michel. Herrigel, E. (1999). Zen in the Art of Archery. New York: Vintage Books. Hume, D. (2000). A Treatise of Human Nature. Oxford: Oxford University Press. Lefebvre, M. (1999). On memory and Imagination in the Cinema. New Literary History Cultural Inquiries (Vol. 30, N. 2) pp. 479-498. The John Hopkins University Press. Leibniz, G. W. (1996)(1765). Nouveaux essais sur l’entendement humain / Neue Abhandlungen über den menschlichen Verstand. En G. W. Leibniz, Philosophische Schriften Band 3.1 y 3.2. W. von Engelhardt y H. H. Holz. (Eds.), Frankfurt am Main: Suhrkamp. Liverani, M. (2009). Antico Oriente. Storia, società, economia. Roma-Bari: Laterza. Lyotard J. F. (1979). La condition postmoderne. Paris: Minuit. McLuhan M. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge Massachusetts: MIT. Monico F. y De Kerckhove, D. (2016). Cyber-sorveglianza, guerra e religione. Il mondo a una dimensione. Azimuth. Philosophical Coordinates in Modern and Contemporary Age, (IV n. 7). Ozu, Y. (1970). Ozu on Ozu: The Talkies. Cinema (6. No. 1). Richie, D. (1959). The Late Films of Yasujiro Ozu. Film Quarterly (13.1 - Fall 1959). Richie, D. (1962). Japanese Movies. Tokio: Japan Travel Bureau. Sontag, S. (1973). On Photography. New York:Picador. Spielmann Y. (2005). Video. Das reflexive Medium. Frankfurt am Main: Suhrkamp. Sugimoto, Y. (2010). An Introduction to Japan Society. Cambridge: Cambridge University Press. Suzuki, D. T. (1964). An introduction to Zen Buddhism. New York: Grove. Thrift, N. (2007). Non-Representational Theory. London: Routledge. Tomasi, D. (1996). Ozu Yasujiro, viaggio a tokio. Torino: Lindau.
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 16 No 2 (2017); 177-194
Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 177-194
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1696862364983361536
spelling Corpus delicti: From Tōkyō monogatari to Tokyo-GaEl cuerpo del delito: de Tōkyō monogatari a Tokyo-GaDuarte, German A.This essay will deal with the main characteristics of Ozu’s oeuvre, mainly with the interesting relationship that he established with the cinematographic camera. It will be analyzed the way in which his oeuvre deals with the important transformation that the Japanese society underwent during the second half of the last century. In the second part, the essay will deal with Wenders’ documentary film Tokyo-Ga (1983) and his analysis of social transformations in Japan during the Eighties. Following this framework, the effects of video-electronic images on the socio-technological context analyzed by Wenders will be examined. Further, I will inquire into the way in which simulacra began to populate our reality and seemingly replace the real. To conclude, through some reflections on the media condition highlighted by Wenders in Tokyo-Ga, I will also analyze the passage from the video-electronic condition to our current media condition.En este ensayo se analizarán las características de la obra de Ozu, así como la relación que este director estableció con la cámara cinematográfica. Veremos de qué forma su obra atestigua la gran transformación que vivió la sociedad japonesa durante la segunda mitad del siglo pasado. En la segunda parte, se analizará Tokyo-Ga (1983) y el particular interés que Wim Wenders presta a las transformaciones sociales del Japón de la década de 1980. Nos cuestionaremos sobre el efecto que las imágenes video-electrónicas estaban teniendo en el contexto socio-tecnológico analizado por Wenders. De igual manera, se indagará sobre la desaparición de lo real causada por los simulacros que inesperadamente empezaron a poblar la realidad. Por último, se desarrollarán algunas reflexiones sobre la condición mediática analizada por Wenders en Tokyo-Ga y, a través de ellas, se analizará el pasaje de una condición video-electrónica a nuestra condición mediática actual.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2017-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/992Revista de Comunicación; Vol 16 No 2 (2017); 177-194Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 177-1942227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/992/959/*ref*/Anderson J. L., y Richie D. (1960). The Japanese Film: Art and Industry. New York: Grove Press. Alter, N. (1997). Documentary as Simulacrum: Tokyo-Ga. En R. F. Cook y G. Gemüden (Eds.), The Cinema of Wim Wenders: Image, Narrative, and the Postmodern Condition (pp. 136-162). Detroit: Wayne State University Press. Bachelard, G. (1931). L’Intuition de l’instant. Paris: Stock. Barthes, R. (2002). L’empire des signes. En Oeuvres complètes, tomo III, libres, textes, entretiens 1968-1971. Lonrai: Seuil. Baudrillard, J. (1995). Le crime parfait. Paris: Éditions Galilée. Bazin, A. (2008). Que’est-ce que le cinéma? Paris: Éditions du Cerf. Bordwell, D. (1988). Ozu and the Poetics of Cinema. Princeton: Princeton University Press. Caronia, A. (2008). Il cyborg. Saggio sull’uomo digitale. Milano: Shake Edizioni. Deleuze, G. (1966). Le bergsonisme. Paris: Puf. Deleuze, G. (1968). Différence et répétition. Paris: Puf. Dorfles, G. (2008). Horror pleni. La (in)civiltà del rumore. Roma: Castelvecchi. Engell, L. (1999). Fernsehen mit Gilles Deleuze. En O. Fahle y L. Engell (Eds.), Der Film bei Deleuze / Le cinéma selon Deleuze (pp. 468-481). Weimar: Verlag der Bauhaus-Universität/Presses de la Sorbone Nouvelle. Eugeni, R. (2015). La condizione postmediale. Milano: La scuola. Flusser, V. (1996), Ins universum der Technischen Bilder. Göttingen: European Photography. Foucault, M. (1984). Des espaces autres. Architecture, Mouvement, Continuité (n. 5 –octobre 1984), pp. 46-49. Halbwachs, M. (1997). La mémoire collective. Paris: Éditions Albin Michel. Herrigel, E. (1999). Zen in the Art of Archery. New York: Vintage Books. Hume, D. (2000). A Treatise of Human Nature. Oxford: Oxford University Press. Lefebvre, M. (1999). On memory and Imagination in the Cinema. New Literary History Cultural Inquiries (Vol. 30, N. 2) pp. 479-498. The John Hopkins University Press. Leibniz, G. W. (1996)(1765). Nouveaux essais sur l’entendement humain / Neue Abhandlungen über den menschlichen Verstand. En G. W. Leibniz, Philosophische Schriften Band 3.1 y 3.2. W. von Engelhardt y H. H. Holz. (Eds.), Frankfurt am Main: Suhrkamp. Liverani, M. (2009). Antico Oriente. Storia, società, economia. Roma-Bari: Laterza. Lyotard J. F. (1979). La condition postmoderne. Paris: Minuit. McLuhan M. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge Massachusetts: MIT. Monico F. y De Kerckhove, D. (2016). Cyber-sorveglianza, guerra e religione. Il mondo a una dimensione. Azimuth. Philosophical Coordinates in Modern and Contemporary Age, (IV n. 7). Ozu, Y. (1970). Ozu on Ozu: The Talkies. Cinema (6. No. 1). Richie, D. (1959). The Late Films of Yasujiro Ozu. Film Quarterly (13.1 - Fall 1959). Richie, D. (1962). Japanese Movies. Tokio: Japan Travel Bureau. Sontag, S. (1973). On Photography. New York:Picador. Spielmann Y. (2005). Video. Das reflexive Medium. Frankfurt am Main: Suhrkamp. Sugimoto, Y. (2010). An Introduction to Japan Society. Cambridge: Cambridge University Press. Suzuki, D. T. (1964). An introduction to Zen Buddhism. New York: Grove. Thrift, N. (2007). Non-Representational Theory. London: Routledge. Tomasi, D. (1996). Ozu Yasujiro, viaggio a tokio. Torino: Lindau.Derechos de autor 2017 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-12T17:00:33Zmail@mail.com -
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).