Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model

Descripción del Articulo

It is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The indi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Inga Arias, Miguel Gerardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4148
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Qualitative investigation
subject
social reality
focus groups
deep interviews
Investigación cualitativa
sujeto
realidad social
entrevistas en profundidad
id 1728-5852_29205455dc8669db34f2ce4c6375d1ac
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4148
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a modelImportancia de la Investigación Cualitativa para la acción educativa: presentación de un modeloInga Arias, Miguel GerardoQualitative investigationsubjectsocial realityfocus groupsdeep interviewsInvestigación cualitativasujetorealidad socialfocus groupsentrevistas en profundidadIt is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The individual is more important than the statistics. The education, as a social interaction process, has to improve children and teenagers capacities in solving conflicts that are present in a diverse and changing reality. In this article there is a definition of qualitative investigation, which is really important especially for education; there is also a brief contrast of the quantitative investigation, known as hypothetical deductive, and we propose a model for qualitative investigation: “Technologies impact in knowledge and communication focused in the thoughts and feelings of young people”, this is a thesis written to obtain the doctor’s grade. I consider of particular importance the methodological topics: sample, instruments and comparative analysis focused on the subject.Este trabajo surge de la necesidad de aportar en la solución de los problemas de la educación peruana, pero, particularmente, del sujeto del aprendizaje, del ser humano real que piensa y siente, hurgando dentro de él para así comprometerlo en la búsqueda de soluciones a sus problemas y de su entorno. Más que las estadísticas lo que importa es la persona. La educación, como proceso de interacción social, debe buscar el desarrollo de las capacidades del niño y del adolescente resolviendo los conflictos que presentan en esta realidad que es tan cambiante y diversa. En este artículo se define lo que entendemos por investigación cualitativa, incidimos en su importancia, particularmente para la educación, presentamos un breve contraste con la investigación cuantitativa, conocida también como hipotética deductiva, y reseñamos un modelo de investigación cualitativa, titulado “Impacto de las tecnologías del conocimiento y la comunicación en el pensar sentir de los jóvenes”, el cual es una tesis para optar el grado de doctor. Considero de particular importancia las cuestiones metodológicas: muestra, instrumentos y análisis comparativo centrado en el sujeto.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 205-219Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 205-2191728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148/3308Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Ariashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
Importancia de la Investigación Cualitativa para la acción educativa: presentación de un modelo
title Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
spellingShingle Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
Inga Arias, Miguel Gerardo
Qualitative investigation
subject
social reality
focus groups
deep interviews
Investigación cualitativa
sujeto
realidad social
focus groups
entrevistas en profundidad
title_short Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
title_full Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
title_fullStr Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
title_full_unstemmed Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
title_sort Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
dc.creator.none.fl_str_mv Inga Arias, Miguel Gerardo
author Inga Arias, Miguel Gerardo
author_facet Inga Arias, Miguel Gerardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Qualitative investigation
subject
social reality
focus groups
deep interviews
Investigación cualitativa
sujeto
realidad social
focus groups
entrevistas en profundidad
topic Qualitative investigation
subject
social reality
focus groups
deep interviews
Investigación cualitativa
sujeto
realidad social
focus groups
entrevistas en profundidad
dc.description.none.fl_txt_mv It is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The individual is more important than the statistics. The education, as a social interaction process, has to improve children and teenagers capacities in solving conflicts that are present in a diverse and changing reality. In this article there is a definition of qualitative investigation, which is really important especially for education; there is also a brief contrast of the quantitative investigation, known as hypothetical deductive, and we propose a model for qualitative investigation: “Technologies impact in knowledge and communication focused in the thoughts and feelings of young people”, this is a thesis written to obtain the doctor’s grade. I consider of particular importance the methodological topics: sample, instruments and comparative analysis focused on the subject.
Este trabajo surge de la necesidad de aportar en la solución de los problemas de la educación peruana, pero, particularmente, del sujeto del aprendizaje, del ser humano real que piensa y siente, hurgando dentro de él para así comprometerlo en la búsqueda de soluciones a sus problemas y de su entorno. Más que las estadísticas lo que importa es la persona. La educación, como proceso de interacción social, debe buscar el desarrollo de las capacidades del niño y del adolescente resolviendo los conflictos que presentan en esta realidad que es tan cambiante y diversa. En este artículo se define lo que entendemos por investigación cualitativa, incidimos en su importancia, particularmente para la educación, presentamos un breve contraste con la investigación cuantitativa, conocida también como hipotética deductiva, y reseñamos un modelo de investigación cualitativa, titulado “Impacto de las tecnologías del conocimiento y la comunicación en el pensar sentir de los jóvenes”, el cual es una tesis para optar el grado de doctor. Considero de particular importancia las cuestiones metodológicas: muestra, instrumentos y análisis comparativo centrado en el sujeto.
description It is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The individual is more important than the statistics. The education, as a social interaction process, has to improve children and teenagers capacities in solving conflicts that are present in a diverse and changing reality. In this article there is a definition of qualitative investigation, which is really important especially for education; there is also a brief contrast of the quantitative investigation, known as hypothetical deductive, and we propose a model for qualitative investigation: “Technologies impact in knowledge and communication focused in the thoughts and feelings of young people”, this is a thesis written to obtain the doctor’s grade. I consider of particular importance the methodological topics: sample, instruments and comparative analysis focused on the subject.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148/3308
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 205-219
Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 205-219
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386912799916032
score 13.887938
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).