Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model
Descripción del Articulo
It is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The indi...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4148 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Qualitative investigation subject social reality focus groups deep interviews Investigación cualitativa sujeto realidad social entrevistas en profundidad |
id |
1728-5852_29205455dc8669db34f2ce4c6375d1ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4148 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a modelImportancia de la Investigación Cualitativa para la acción educativa: presentación de un modeloInga Arias, Miguel GerardoQualitative investigationsubjectsocial realityfocus groupsdeep interviewsInvestigación cualitativasujetorealidad socialfocus groupsentrevistas en profundidadIt is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The individual is more important than the statistics. The education, as a social interaction process, has to improve children and teenagers capacities in solving conflicts that are present in a diverse and changing reality. In this article there is a definition of qualitative investigation, which is really important especially for education; there is also a brief contrast of the quantitative investigation, known as hypothetical deductive, and we propose a model for qualitative investigation: “Technologies impact in knowledge and communication focused in the thoughts and feelings of young people”, this is a thesis written to obtain the doctor’s grade. I consider of particular importance the methodological topics: sample, instruments and comparative analysis focused on the subject.Este trabajo surge de la necesidad de aportar en la solución de los problemas de la educación peruana, pero, particularmente, del sujeto del aprendizaje, del ser humano real que piensa y siente, hurgando dentro de él para así comprometerlo en la búsqueda de soluciones a sus problemas y de su entorno. Más que las estadísticas lo que importa es la persona. La educación, como proceso de interacción social, debe buscar el desarrollo de las capacidades del niño y del adolescente resolviendo los conflictos que presentan en esta realidad que es tan cambiante y diversa. En este artículo se define lo que entendemos por investigación cualitativa, incidimos en su importancia, particularmente para la educación, presentamos un breve contraste con la investigación cuantitativa, conocida también como hipotética deductiva, y reseñamos un modelo de investigación cualitativa, titulado “Impacto de las tecnologías del conocimiento y la comunicación en el pensar sentir de los jóvenes”, el cual es una tesis para optar el grado de doctor. Considero de particular importancia las cuestiones metodológicas: muestra, instrumentos y análisis comparativo centrado en el sujeto.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 205-219Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 205-2191728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148/3308Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Ariashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model Importancia de la Investigación Cualitativa para la acción educativa: presentación de un modelo |
title |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model |
spellingShingle |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model Inga Arias, Miguel Gerardo Qualitative investigation subject social reality focus groups deep interviews Investigación cualitativa sujeto realidad social focus groups entrevistas en profundidad |
title_short |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model |
title_full |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model |
title_fullStr |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model |
title_full_unstemmed |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model |
title_sort |
Importance of the Qualitative Investigation for educative action: presentation of a model |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Inga Arias, Miguel Gerardo |
author |
Inga Arias, Miguel Gerardo |
author_facet |
Inga Arias, Miguel Gerardo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Qualitative investigation subject social reality focus groups deep interviews Investigación cualitativa sujeto realidad social focus groups entrevistas en profundidad |
topic |
Qualitative investigation subject social reality focus groups deep interviews Investigación cualitativa sujeto realidad social focus groups entrevistas en profundidad |
dc.description.none.fl_txt_mv |
It is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The individual is more important than the statistics. The education, as a social interaction process, has to improve children and teenagers capacities in solving conflicts that are present in a diverse and changing reality. In this article there is a definition of qualitative investigation, which is really important especially for education; there is also a brief contrast of the quantitative investigation, known as hypothetical deductive, and we propose a model for qualitative investigation: “Technologies impact in knowledge and communication focused in the thoughts and feelings of young people”, this is a thesis written to obtain the doctor’s grade. I consider of particular importance the methodological topics: sample, instruments and comparative analysis focused on the subject. Este trabajo surge de la necesidad de aportar en la solución de los problemas de la educación peruana, pero, particularmente, del sujeto del aprendizaje, del ser humano real que piensa y siente, hurgando dentro de él para así comprometerlo en la búsqueda de soluciones a sus problemas y de su entorno. Más que las estadísticas lo que importa es la persona. La educación, como proceso de interacción social, debe buscar el desarrollo de las capacidades del niño y del adolescente resolviendo los conflictos que presentan en esta realidad que es tan cambiante y diversa. En este artículo se define lo que entendemos por investigación cualitativa, incidimos en su importancia, particularmente para la educación, presentamos un breve contraste con la investigación cuantitativa, conocida también como hipotética deductiva, y reseñamos un modelo de investigación cualitativa, titulado “Impacto de las tecnologías del conocimiento y la comunicación en el pensar sentir de los jóvenes”, el cual es una tesis para optar el grado de doctor. Considero de particular importancia las cuestiones metodológicas: muestra, instrumentos y análisis comparativo centrado en el sujeto. |
description |
It is necessary to find out a solution for the Peruvian education problems, but particularly, we have to help the person who is learning, the real human been who thinks and feels, poking inside of him or her to compromise them in the search of solutions to the problems and their background. The individual is more important than the statistics. The education, as a social interaction process, has to improve children and teenagers capacities in solving conflicts that are present in a diverse and changing reality. In this article there is a definition of qualitative investigation, which is really important especially for education; there is also a brief contrast of the quantitative investigation, known as hypothetical deductive, and we propose a model for qualitative investigation: “Technologies impact in knowledge and communication focused in the thoughts and feelings of young people”, this is a thesis written to obtain the doctor’s grade. I consider of particular importance the methodological topics: sample, instruments and comparative analysis focused on the subject. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4148/3308 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 205-219 Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 205-219 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912799916032 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).