ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM

Descripción del Articulo

This article intends to inform that in recent years, research in the tributary field has made a significant progress; the tax culture must be based on values that tend to the common good, and in the educational system it seeks to raise awareness in teachers and students of the practice of these valu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Gómez Gallardo, Luz Marina Marina, Macedo Buleje, Julio César
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/6410
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6410
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Tax Culture
teacher training
tax obligations
citizenship
Curriculum Structure
Regular Basic education
conscientious tax.
Cultura Tributaria
capacitación docente
obligaciones tributarias
ciudadanía
Estructura Curricular
Educación Básica Regular
conciencia tributaria.
id 1728-5852_05ef508d5bdc921733cd114d352c9e95
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/6410
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEMLA DIFUSIÓN DE LA CULTURA TRIBUTARIA Y SU INFLUENCIA EN EL SISTEMA EDUCATIVO PERUANOGómez Gallardo, Luz Marina MarinaMacedo Buleje, Julio CésarTax Cultureteacher trainingtax obligationscitizenshipCurriculum StructureRegular Basic educationconscientious tax.Cultura Tributariacapacitación docenteobligaciones tributariasciudadaníaEstructura CurricularEducación Básica Regularconciencia tributaria.This article intends to inform that in recent years, research in the tributary field has made a significant progress; the tax culture must be based on values that tend to the common good, and in the educational system it seeks to raise awareness in teachers and students of the practice of these values; for that, the school must make a commitment to train citizens able to define, defend and enforce standards of living in Peru; as well as create a country in which every Peruvian feels and knows that it is possible to fulfill personal and social aspirations. This conviction leads us to combine our efforts towards the formation of the children and future critical and participatory citizens, responsible, creative, tolerant and transparent in their actions, so that they will try to make possible a real and profound transformation of the society in which they live.El presente artículo tiene por finalidad dar a conocer que en los últimos años la investigación en el ámbito tributario ha alcanzado un progreso significativo, ya que la cultura tributaria debe sustentarse en valores que tiendan al bien común, y desde el sistema educativo, se pretende concientizar a los maestros y alumnos en la práctica constante de estos valores referidos a la tributación; de manera que la escuela debe asumir el compromiso de formar ciudadanos capaces de definir, defender y hacer cumplir normas de convivencia, para tener un país en el cual cada peruano sienta y sepa que puede realizar sus aspiraciones personales y sociales. Esta convicción nos lleva a sumar esfuerzos hacia la formación de un niño y futuro ciudadano crítico y participativo, con carácter responsable, creativo, tolerante y que sea transparente en sus actos, para que tienda a hacer posible una transformación profunda y real de la sociedad en la que vive.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6410Investigación Educativa; Vol 12 No 21 (2008): Diseños de Investigación Educativa; 143 - 153Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 21 (2008): Diseños de Investigación Educativa; 143 - 1531728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6410/5632Derechos de autor 2014 Luz Marina Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Bulejehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
LA DIFUSIÓN DE LA CULTURA TRIBUTARIA Y SU INFLUENCIA EN EL SISTEMA EDUCATIVO PERUANO
title ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
spellingShingle ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
Gómez Gallardo, Luz Marina Marina
Tax Culture
teacher training
tax obligations
citizenship
Curriculum Structure
Regular Basic education
conscientious tax.
Cultura Tributaria
capacitación docente
obligaciones tributarias
ciudadanía
Estructura Curricular
Educación Básica Regular
conciencia tributaria.
title_short ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
title_full ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
title_fullStr ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
title_full_unstemmed ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
title_sort ThE DIFFUSION OF THE TAX CULTURE AND ITS INFLUENCE IN ThE PERUVIAN EDUCATIONAL SYSTEM
dc.creator.none.fl_str_mv Gómez Gallardo, Luz Marina Marina
Macedo Buleje, Julio César
author Gómez Gallardo, Luz Marina Marina
author_facet Gómez Gallardo, Luz Marina Marina
Macedo Buleje, Julio César
author_role author
author2 Macedo Buleje, Julio César
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Tax Culture
teacher training
tax obligations
citizenship
Curriculum Structure
Regular Basic education
conscientious tax.
Cultura Tributaria
capacitación docente
obligaciones tributarias
ciudadanía
Estructura Curricular
Educación Básica Regular
conciencia tributaria.
topic Tax Culture
teacher training
tax obligations
citizenship
Curriculum Structure
Regular Basic education
conscientious tax.
Cultura Tributaria
capacitación docente
obligaciones tributarias
ciudadanía
Estructura Curricular
Educación Básica Regular
conciencia tributaria.
dc.description.none.fl_txt_mv This article intends to inform that in recent years, research in the tributary field has made a significant progress; the tax culture must be based on values that tend to the common good, and in the educational system it seeks to raise awareness in teachers and students of the practice of these values; for that, the school must make a commitment to train citizens able to define, defend and enforce standards of living in Peru; as well as create a country in which every Peruvian feels and knows that it is possible to fulfill personal and social aspirations. This conviction leads us to combine our efforts towards the formation of the children and future critical and participatory citizens, responsible, creative, tolerant and transparent in their actions, so that they will try to make possible a real and profound transformation of the society in which they live.
El presente artículo tiene por finalidad dar a conocer que en los últimos años la investigación en el ámbito tributario ha alcanzado un progreso significativo, ya que la cultura tributaria debe sustentarse en valores que tiendan al bien común, y desde el sistema educativo, se pretende concientizar a los maestros y alumnos en la práctica constante de estos valores referidos a la tributación; de manera que la escuela debe asumir el compromiso de formar ciudadanos capaces de definir, defender y hacer cumplir normas de convivencia, para tener un país en el cual cada peruano sienta y sepa que puede realizar sus aspiraciones personales y sociales. Esta convicción nos lleva a sumar esfuerzos hacia la formación de un niño y futuro ciudadano crítico y participativo, con carácter responsable, creativo, tolerante y que sea transparente en sus actos, para que tienda a hacer posible una transformación profunda y real de la sociedad en la que vive.
description This article intends to inform that in recent years, research in the tributary field has made a significant progress; the tax culture must be based on values that tend to the common good, and in the educational system it seeks to raise awareness in teachers and students of the practice of these values; for that, the school must make a commitment to train citizens able to define, defend and enforce standards of living in Peru; as well as create a country in which every Peruvian feels and knows that it is possible to fulfill personal and social aspirations. This conviction leads us to combine our efforts towards the formation of the children and future critical and participatory citizens, responsible, creative, tolerant and transparent in their actions, so that they will try to make possible a real and profound transformation of the society in which they live.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6410
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6410
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/6410/5632
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Luz Marina Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Buleje
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Luz Marina Marina Gómez Gallardo, Julio César Macedo Buleje
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 12 No 21 (2008): Diseños de Investigación Educativa; 143 - 153
Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 21 (2008): Diseños de Investigación Educativa; 143 - 153
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386913476247552
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).