Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety
Descripción del Articulo
The objective of this study is to present the andragogical model and its benefits in its application to safety training in Peruvian mining. Based on the andragogical characteristics, this thesis explains the andragogical principles, the importance of adult education, the difference between learning...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2016 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - IIGEO |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/12962 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/12962 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Andragogy safety training learning accident prevention Andragogía seguridad capacitación aprendizaje prevención de accidentes. |
| id |
1682-3087_73a3288ea76c43030aadf2eb41461181 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/12962 |
| network_acronym_str |
1682-3087 |
| network_name_str |
Revista UNMSM - IIGEO |
| spelling |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safetyCaracterísticas de los programas de capacitación andragógicos y los procesos de aprendizaje la seguridad minera peruanadel Carmen Vallejo Romo, LucilaAndragogysafetytraininglearningaccident preventionAndragogíaseguridadcapacitaciónaprendizajeprevención de accidentes.The objective of this study is to present the andragogical model and its benefits in its application to safety training in Peruvian mining. Based on the andragogical characteristics, this thesis explains the andragogical principles, the importance of adult education, the difference between learning and teaching of children and adults, the characteristics of adults and learning methodological strategies for the effective training of miners. Safety training in this industry is a must for the acquisition of behaviors that can reduce the number of accidents and incidents at work. The investigation is of applied type and the explanatory level; the design responds to the non-experimental design, the population was made up of those responsible for the safety training programs, and the sample was represented by thirty-one training managers and eight andragogy experts. The techniques used in the study are the survey for those responsible for the training and the judgment of experts to assess the relevance of applying the andragogic model in the training of the Peruvian mining company. The statistical tool for the hypothesis test was the Chi Square corroborating the postulated hypothesis.El presente estudio tiene como objetivo presentar el modelo andragógico y sus beneficios en la aplicación a las capacitaciones de seguridad en la minería peruana. Basado en las características andragógicas, esta tesis explica los principios andragógicos, la importancia de la educación de adultos, la diferencia entre aprendizaje-enseñanza de niños y adultos, las características de los adultos y estrategias metodológicas de aprendizaje para la formación efectiva de los mineros. La capacitación en seguridad en esta industria es una necesidad para la adquisición de comportamientos que puedan reducir el número de accidentes e incidentes en el trabajo. La investigación es de tipo aplicada y el nivel explicativo; el diseño responde al no experimental, la población la conformó responsables de los programas de capacitación en seguridad y la muestra estuvo representada por treinta y un responsables de las capacitaciones y ocho expertos en andragogía. Las técnicas empleadas en el estudio son la encuesta para los responsables de las capacitaciones y el juicio de expertos para evaluar la pertinencia de aplicar el modelo andragógico en las capacitaciones de la minera peruana. La herramienta estadística para la prueba de hipótesis fue el Chi Cuadrado corroborando la hipótesis postulada.Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalurgica y Geográfica2016-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/1296210.15381/iigeo.v19i37.12962Revista del Instituto de Investigación de la Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica; Vol 19 No 37 (2016)Revista del Instituto de Investigación de la Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica; Vol. 19 Núm. 37 (2016)1682-30871561-0888reponame:Revista UNMSM - IIGEOinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/12962/11578Derechos de autor 2016 Lucila del Carmen Vallejo Romohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-14T18:25:19Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety Características de los programas de capacitación andragógicos y los procesos de aprendizaje la seguridad minera peruana |
| title |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety |
| spellingShingle |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety del Carmen Vallejo Romo, Lucila Andragogy safety training learning accident prevention Andragogía seguridad capacitación aprendizaje prevención de accidentes. |
| title_short |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety |
| title_full |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety |
| title_fullStr |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety |
| title_full_unstemmed |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety |
| title_sort |
Characteristics of andragogic training programs and learning processes in peruvian mining safety |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
del Carmen Vallejo Romo, Lucila |
| author |
del Carmen Vallejo Romo, Lucila |
| author_facet |
del Carmen Vallejo Romo, Lucila |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Andragogy safety training learning accident prevention Andragogía seguridad capacitación aprendizaje prevención de accidentes. |
| topic |
Andragogy safety training learning accident prevention Andragogía seguridad capacitación aprendizaje prevención de accidentes. |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective of this study is to present the andragogical model and its benefits in its application to safety training in Peruvian mining. Based on the andragogical characteristics, this thesis explains the andragogical principles, the importance of adult education, the difference between learning and teaching of children and adults, the characteristics of adults and learning methodological strategies for the effective training of miners. Safety training in this industry is a must for the acquisition of behaviors that can reduce the number of accidents and incidents at work. The investigation is of applied type and the explanatory level; the design responds to the non-experimental design, the population was made up of those responsible for the safety training programs, and the sample was represented by thirty-one training managers and eight andragogy experts. The techniques used in the study are the survey for those responsible for the training and the judgment of experts to assess the relevance of applying the andragogic model in the training of the Peruvian mining company. The statistical tool for the hypothesis test was the Chi Square corroborating the postulated hypothesis. El presente estudio tiene como objetivo presentar el modelo andragógico y sus beneficios en la aplicación a las capacitaciones de seguridad en la minería peruana. Basado en las características andragógicas, esta tesis explica los principios andragógicos, la importancia de la educación de adultos, la diferencia entre aprendizaje-enseñanza de niños y adultos, las características de los adultos y estrategias metodológicas de aprendizaje para la formación efectiva de los mineros. La capacitación en seguridad en esta industria es una necesidad para la adquisición de comportamientos que puedan reducir el número de accidentes e incidentes en el trabajo. La investigación es de tipo aplicada y el nivel explicativo; el diseño responde al no experimental, la población la conformó responsables de los programas de capacitación en seguridad y la muestra estuvo representada por treinta y un responsables de las capacitaciones y ocho expertos en andragogía. Las técnicas empleadas en el estudio son la encuesta para los responsables de las capacitaciones y el juicio de expertos para evaluar la pertinencia de aplicar el modelo andragógico en las capacitaciones de la minera peruana. La herramienta estadística para la prueba de hipótesis fue el Chi Cuadrado corroborando la hipótesis postulada. |
| description |
The objective of this study is to present the andragogical model and its benefits in its application to safety training in Peruvian mining. Based on the andragogical characteristics, this thesis explains the andragogical principles, the importance of adult education, the difference between learning and teaching of children and adults, the characteristics of adults and learning methodological strategies for the effective training of miners. Safety training in this industry is a must for the acquisition of behaviors that can reduce the number of accidents and incidents at work. The investigation is of applied type and the explanatory level; the design responds to the non-experimental design, the population was made up of those responsible for the safety training programs, and the sample was represented by thirty-one training managers and eight andragogy experts. The techniques used in the study are the survey for those responsible for the training and the judgment of experts to assess the relevance of applying the andragogic model in the training of the Peruvian mining company. The statistical tool for the hypothesis test was the Chi Square corroborating the postulated hypothesis. |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/12962 10.15381/iigeo.v19i37.12962 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/12962 |
| identifier_str_mv |
10.15381/iigeo.v19i37.12962 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/iigeo/article/view/12962/11578 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Lucila del Carmen Vallejo Romo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Lucila del Carmen Vallejo Romo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalurgica y Geográfica |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalurgica y Geográfica |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista del Instituto de Investigación de la Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica; Vol 19 No 37 (2016) Revista del Instituto de Investigación de la Facultad de Ingeniería Geológica, Minera, Metalúrgica y Geográfica; Vol. 19 Núm. 37 (2016) 1682-3087 1561-0888 reponame:Revista UNMSM - IIGEO instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - IIGEO |
| collection |
Revista UNMSM - IIGEO |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1684466181546704896 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).