THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM
Descripción del Articulo
Clorinda Matto de Turner (1852-1909) for many years practiced «brief narrative» style in three different ways traditions, legends and story-telling. Some texts of the last group are really tales. This investigation has permitted the identification of fifty-nine traditions, ten legends and nine stori...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/8002 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/8002 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Clorinda Matto religions romanticism tradition legend narratives modernist narrative modernization. Romanticismo peruano tradición leyenda relatos cuento modernista modernización. |
id |
1609-9109_4f0e5ceeb28217bcaada60a77402bf03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/8002 |
network_acronym_str |
1609-9109 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
spelling |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISMLa narati va breve de Clorinda Mato: de la tradici ón y leyenda románticas al cuento modernistaVelasquez Castro, MarcelClorinda Mattoreligions romanticismtraditionlegendnarrativesmodernist narrativemodernization.Clorinda MattoRomanticismo peruanotradiciónleyendarelatoscuento modernistamodernización.Clorinda Matto de Turner (1852-1909) for many years practiced «brief narrative» style in three different ways traditions, legends and story-telling. Some texts of the last group are really tales. This investigation has permitted the identification of fifty-nine traditions, ten legends and nine stories, a textual corpus that may be identified scattered among books and periodical publications of the nineteenth century. In this article the traditions of Cuzco are studied from the stand-point of three variable principles: first, social aestheticism of a contemporary reality (that of the ‘present’ —the time of writing—) with a view to building up a vision of the past; second, the global significance of the traditions as a political project; and third, the different positions adopted by the writer. The romantic legends are analysed from the following aspects: the marvel lous and mythical dimension of the Andean world, the melodramatic codes and sexual commerce between different races and the tensions between two different cultures (an Andean world is represented but the reflexions it generates are western). Finally the stories that the Cuzco authoress gives us, which are in fact an important link in modern Peruvian narrative, will be studied, once again, from three points of view: the presentation of the urban experience of her time, new narrative techniques, and the desire to conciliate the new values of modernization and those of a traditional religious society.Clorinda Matto de Turner (1852-1909) practicó por largos años la narración breve en tres formatos diferenciados: tradiciones, leyendas y relatos, algunos textos de este último grupo constituyen cuentos. Esta investigación ha permitido la identificación de cincuenta y nueve tradiciones, diez leyendas y nueve relatos, corpus textual que se hallaba disperso en publicaciones periódicas y libros decimonónicos. En este artículo, se estudian las tradiciones cuzqueñas desde tres variables principales: la crítica social al presente (el tiempo de la escritura) desde la construcción de un pasado; las diferentes figuras de escritor; y el significado global de las tradiciones como proyecto político. Las leyendas románticas se analizan desde los siguientes aspectos: la dimensión mítica y maravillosa del mundo andino, los códigos melodramáticos y las uniones sexuales interétnicas y las tensiones entre dosculturas (mundo representado andino y forma discursiva occidental). Finalmente, los relatos de la escritora cuzqueña, que constituyen un eslabón clave en la historia del cuento moderno en el Perú, se estudiarán desde tres aspectos: la representación de la experiencia urbana de su tiempo, las nuevas técnicas narrativas, y el afán de conciliar los valores de la modernización y los de una sociedad tradicional y religiosa.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/800210.15381/escrypensam.v15i31.8002Escritura y Pensamiento; Vol 15 No 31 (2012); 75 - 103Escritura y Pensamiento; Vol. 15 Núm. 31 (2012); 75 - 1031609-91091561-087X10.15381/escrypensam.v15i31reponame:Revista UNMSM - Escritura y Pensamientoinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/8002/6976info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:41:00Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM La narati va breve de Clorinda Mato: de la tradici ón y leyenda románticas al cuento modernista |
title |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM |
spellingShingle |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM Velasquez Castro, Marcel Clorinda Matto religions romanticism tradition legend narratives modernist narrative modernization. Clorinda Matto Romanticismo peruano tradición leyenda relatos cuento modernista modernización. |
title_short |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM |
title_full |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM |
title_fullStr |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM |
title_full_unstemmed |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM |
title_sort |
THE ‘BRIEF NARRATIVE’ STYLE OF CLORINDA MATTO: FROM ROMANTIC LEGEND AND TRADITION TO MODERNISM |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Velasquez Castro, Marcel |
author |
Velasquez Castro, Marcel |
author_facet |
Velasquez Castro, Marcel |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Clorinda Matto religions romanticism tradition legend narratives modernist narrative modernization. Clorinda Matto Romanticismo peruano tradición leyenda relatos cuento modernista modernización. |
topic |
Clorinda Matto religions romanticism tradition legend narratives modernist narrative modernization. Clorinda Matto Romanticismo peruano tradición leyenda relatos cuento modernista modernización. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Clorinda Matto de Turner (1852-1909) for many years practiced «brief narrative» style in three different ways traditions, legends and story-telling. Some texts of the last group are really tales. This investigation has permitted the identification of fifty-nine traditions, ten legends and nine stories, a textual corpus that may be identified scattered among books and periodical publications of the nineteenth century. In this article the traditions of Cuzco are studied from the stand-point of three variable principles: first, social aestheticism of a contemporary reality (that of the ‘present’ —the time of writing—) with a view to building up a vision of the past; second, the global significance of the traditions as a political project; and third, the different positions adopted by the writer. The romantic legends are analysed from the following aspects: the marvel lous and mythical dimension of the Andean world, the melodramatic codes and sexual commerce between different races and the tensions between two different cultures (an Andean world is represented but the reflexions it generates are western). Finally the stories that the Cuzco authoress gives us, which are in fact an important link in modern Peruvian narrative, will be studied, once again, from three points of view: the presentation of the urban experience of her time, new narrative techniques, and the desire to conciliate the new values of modernization and those of a traditional religious society. Clorinda Matto de Turner (1852-1909) practicó por largos años la narración breve en tres formatos diferenciados: tradiciones, leyendas y relatos, algunos textos de este último grupo constituyen cuentos. Esta investigación ha permitido la identificación de cincuenta y nueve tradiciones, diez leyendas y nueve relatos, corpus textual que se hallaba disperso en publicaciones periódicas y libros decimonónicos. En este artículo, se estudian las tradiciones cuzqueñas desde tres variables principales: la crítica social al presente (el tiempo de la escritura) desde la construcción de un pasado; las diferentes figuras de escritor; y el significado global de las tradiciones como proyecto político. Las leyendas románticas se analizan desde los siguientes aspectos: la dimensión mítica y maravillosa del mundo andino, los códigos melodramáticos y las uniones sexuales interétnicas y las tensiones entre dosculturas (mundo representado andino y forma discursiva occidental). Finalmente, los relatos de la escritora cuzqueña, que constituyen un eslabón clave en la historia del cuento moderno en el Perú, se estudiarán desde tres aspectos: la representación de la experiencia urbana de su tiempo, las nuevas técnicas narrativas, y el afán de conciliar los valores de la modernización y los de una sociedad tradicional y religiosa. |
description |
Clorinda Matto de Turner (1852-1909) for many years practiced «brief narrative» style in three different ways traditions, legends and story-telling. Some texts of the last group are really tales. This investigation has permitted the identification of fifty-nine traditions, ten legends and nine stories, a textual corpus that may be identified scattered among books and periodical publications of the nineteenth century. In this article the traditions of Cuzco are studied from the stand-point of three variable principles: first, social aestheticism of a contemporary reality (that of the ‘present’ —the time of writing—) with a view to building up a vision of the past; second, the global significance of the traditions as a political project; and third, the different positions adopted by the writer. The romantic legends are analysed from the following aspects: the marvel lous and mythical dimension of the Andean world, the melodramatic codes and sexual commerce between different races and the tensions between two different cultures (an Andean world is represented but the reflexions it generates are western). Finally the stories that the Cuzco authoress gives us, which are in fact an important link in modern Peruvian narrative, will be studied, once again, from three points of view: the presentation of the urban experience of her time, new narrative techniques, and the desire to conciliate the new values of modernization and those of a traditional religious society. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/8002 10.15381/escrypensam.v15i31.8002 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/8002 |
identifier_str_mv |
10.15381/escrypensam.v15i31.8002 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/letras/article/view/8002/6976 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Escritura y Pensamiento; Vol 15 No 31 (2012); 75 - 103 Escritura y Pensamiento; Vol. 15 Núm. 31 (2012); 75 - 103 1609-9109 1561-087X 10.15381/escrypensam.v15i31 reponame:Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
collection |
Revista UNMSM - Escritura y Pensamiento |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701387239026589696 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).