Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students
Descripción del Articulo
The purpose of this work was to analyze the working memory like a cognitive model envolved in lexical tasks and individual differentiation on capacity of Reading. The subjects were 163 students of public and particular schools. In this study we elaborated a new “reading span test” agreement with sug...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2009 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3775 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3775 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | working memory reading span task reading comprehension individual differences resource sharing processing and storage memoria operacional tarea de capacidad de lectura comprensión de lectura diferencias individuales en la lectura recursos compartidos procesamiento y almacenamiento |
id |
1609-7475_bb5ce6ef426898528ff732948754fa06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3775 |
network_acronym_str |
1609-7475 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
spelling |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in studentsMemoria operacional verbal y diferencias de reading span en escolaresMedina C., NicolasFrançozo, EdsonGuillen R., Ritaworking memoryreading span taskreading comprehensionindividual differencesresource sharingprocessing and storagememoria operacionaltarea de capacidad de lecturacomprensión de lecturadiferencias individuales en la lecturarecursos compartidosprocesamiento y almacenamientoThe purpose of this work was to analyze the working memory like a cognitive model envolved in lexical tasks and individual differentiation on capacity of Reading. The subjects were 163 students of public and particular schools. In this study we elaborated a new “reading span test” agreement with suggestions from Daneman and Carpenter (1980), adapted to children students. That instrument was correlated with the subtest of Number from WISC, inverted form. The validity assessment between both tests was made with Spearman’s coefficient of correlation. The consequence of that assessment showed rRHO = 0,47; it should prove both tests contain the function of processing (or computation) proper of the working memorysystem. Then, that “reading span test” is an adequate instrument to measure individual differences about capacity of reading only in similar subjects like those we studied.El propósito de este estudio fue analizar la memoria operacional (working memory) como un modelo cognitivo implicado en la tarea lexical y en la diferenciación individual de las habilidades en la lectura. Los sujetos fueron 163 escolares de enseñanza fundamental, que asisten a escuelas públicas y particulares de la ciudad de Campinas, San Pablo, Brasil. En primer lugar, elaboramos una nueva versión del test reading span de acuerdo con el vocabulario del portugués brasilero, para medir las diferencias individuales de la capacidad de la memoria operacional verbal, según los criterios sugeridos por Daneman y Carpenter (1980), adaptado para escolares de enseñanza fundamental, cuya validez instrumental fue verificada correlacionándolo con el subtest de número del WISC, en la modalidad directa e inversa. Los resultados constataron una correlación positiva significativa (rRHO = 0,47) entre la nueva versión del test reading span que elaboramos y el subtest de número del WISC, en la modalidad invertida, lo que demostraría que ambos tests contienen el componente de procesamiento de la memoria operacional. Consecuentemente, el nuevo test que proponemos estaría habilitado para establecer diferencias individuales de las capacidades de lectura en sujetos con las mismas características del grupo estudiado.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2009-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/377510.15381/rinvp.v12i1.3775Revista de Investigación en Psicología; Vol 12 No 1 (2009); 23-43Revista de Investigación en Psicología; Vol. 12 Núm. 1 (2009); 23-431609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3775/3036Derechos de autor 2009 Nicolas Medina C., Edson Françozo, Rita Guillen R.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:45Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students Memoria operacional verbal y diferencias de reading span en escolares |
title |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students |
spellingShingle |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students Medina C., Nicolas working memory reading span task reading comprehension individual differences resource sharing processing and storage memoria operacional tarea de capacidad de lectura comprensión de lectura diferencias individuales en la lectura recursos compartidos procesamiento y almacenamiento |
title_short |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students |
title_full |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students |
title_fullStr |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students |
title_full_unstemmed |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students |
title_sort |
Operational verbal memory and differentiate reading’s span in students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Medina C., Nicolas Françozo, Edson Guillen R., Rita |
author |
Medina C., Nicolas |
author_facet |
Medina C., Nicolas Françozo, Edson Guillen R., Rita |
author_role |
author |
author2 |
Françozo, Edson Guillen R., Rita |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
working memory reading span task reading comprehension individual differences resource sharing processing and storage memoria operacional tarea de capacidad de lectura comprensión de lectura diferencias individuales en la lectura recursos compartidos procesamiento y almacenamiento |
topic |
working memory reading span task reading comprehension individual differences resource sharing processing and storage memoria operacional tarea de capacidad de lectura comprensión de lectura diferencias individuales en la lectura recursos compartidos procesamiento y almacenamiento |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The purpose of this work was to analyze the working memory like a cognitive model envolved in lexical tasks and individual differentiation on capacity of Reading. The subjects were 163 students of public and particular schools. In this study we elaborated a new “reading span test” agreement with suggestions from Daneman and Carpenter (1980), adapted to children students. That instrument was correlated with the subtest of Number from WISC, inverted form. The validity assessment between both tests was made with Spearman’s coefficient of correlation. The consequence of that assessment showed rRHO = 0,47; it should prove both tests contain the function of processing (or computation) proper of the working memorysystem. Then, that “reading span test” is an adequate instrument to measure individual differences about capacity of reading only in similar subjects like those we studied. El propósito de este estudio fue analizar la memoria operacional (working memory) como un modelo cognitivo implicado en la tarea lexical y en la diferenciación individual de las habilidades en la lectura. Los sujetos fueron 163 escolares de enseñanza fundamental, que asisten a escuelas públicas y particulares de la ciudad de Campinas, San Pablo, Brasil. En primer lugar, elaboramos una nueva versión del test reading span de acuerdo con el vocabulario del portugués brasilero, para medir las diferencias individuales de la capacidad de la memoria operacional verbal, según los criterios sugeridos por Daneman y Carpenter (1980), adaptado para escolares de enseñanza fundamental, cuya validez instrumental fue verificada correlacionándolo con el subtest de número del WISC, en la modalidad directa e inversa. Los resultados constataron una correlación positiva significativa (rRHO = 0,47) entre la nueva versión del test reading span que elaboramos y el subtest de número del WISC, en la modalidad invertida, lo que demostraría que ambos tests contienen el componente de procesamiento de la memoria operacional. Consecuentemente, el nuevo test que proponemos estaría habilitado para establecer diferencias individuales de las capacidades de lectura en sujetos con las mismas características del grupo estudiado. |
description |
The purpose of this work was to analyze the working memory like a cognitive model envolved in lexical tasks and individual differentiation on capacity of Reading. The subjects were 163 students of public and particular schools. In this study we elaborated a new “reading span test” agreement with suggestions from Daneman and Carpenter (1980), adapted to children students. That instrument was correlated with the subtest of Number from WISC, inverted form. The validity assessment between both tests was made with Spearman’s coefficient of correlation. The consequence of that assessment showed rRHO = 0,47; it should prove both tests contain the function of processing (or computation) proper of the working memorysystem. Then, that “reading span test” is an adequate instrument to measure individual differences about capacity of reading only in similar subjects like those we studied. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3775 10.15381/rinvp.v12i1.3775 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3775 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v12i1.3775 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3775/3036 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2009 Nicolas Medina C., Edson Françozo, Rita Guillen R. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2009 Nicolas Medina C., Edson Françozo, Rita Guillen R. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 12 No 1 (2009); 23-43 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 12 Núm. 1 (2009); 23-43 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389482384687104 |
score |
13.887938 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).