Corruption: psychopathology
Descripción del Articulo
It elaborates a phenomenologic systematization of corruption; a serious spiritual morbid process, whose genesis starts since the origin of humanity. Nowadays, it`s pandemic in the anethic and dehumanized society, which is ruled by antivalues. In Peru, corruption was not registered in the Tahuantinsu...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2008 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3849 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3849 |
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It elaborates a phenomenologic systematization of corruption; a serious spiritual morbid process, whose genesis starts since the origin of humanity. Nowadays, it`s pandemic in the anethic and dehumanized society, which is ruled by antivalues. In Peru, corruption was not registered in the Tahuantinsuyo empire. It began in the Colony when the conquerors introduced it into our society; and it has continued through the Republic period until our days. It has become a serious problem to our spiritual health, with a devastating impact in every field of our social reality, until it became a factor of destabilization of the state and ungovernability. It presents a , dysfunctional psicosocial profile of Peruvians; defines corruption as a serious spiritual disturbance, in which the individual suffers of a lack of conscience of the damage caused to his fellowmen. The characteristics, etiology, phenomenology and structure are discussed. Also, the different stages of corruption, its main manifestations, the dysfunctional institutionality in its aberrant forms. The informal institutionality, and hidden institutionality, the eschatological culture has been described, the more common expressions of the language of corruption and the image of corrupted leaders. As well as the syndrome of corrupted politics, its semiology and its consequences. Finally, some reflections of this disturbance and the appropiate alternatives with the purpose of contributing in the eradication of this from the heart of the society. Se elabora una sistematización fenomenológica de la corrupción; grave proceso mórbido espiritual, cuya génesis se remonta a los orígenes de la humanidad. Actualmente es una pandemia en la sociedad anética y deshumanizada, regida más por los antivalores. En elPerú, la corrupción no tuvo registro en la Época del Tahuantinsuyo. Esta se inició en la Época Colonial con la presencia de los conquistadores, quienes la introdujeron en la sociedad peruana; y continuó en la Época Republicana hasta la actualidad, habiéndose convertido en un grave problema de salud espiritual, con impacto devastador en todos los campos de la realidad social, hasta convertirse en un factor de desestabilización del Estado y de ingobernabilidad. Seguidamente se presenta el perfil psicosocial disfuncional del peruaño; se formula una definición de la corrupción como un grave trastorno espiritual, en el cual el individuo carece de conciencia del daño que ocasiona a sus semejantes. Se abordan sus características, etiología, fenomenología y estructura. También, se mencionan los diversos escenarios de la corrupción, sus principales manifestaciones, la institucionalidad disfuncional en sus formas aberrantes: La institucionalidad informal y la institucionalidad oculta. Luego se describe la cultura escatológica, el lenguaje de la corrupción con las expresiones más comunes del acervo popular y la imagenología de las cúpulas dirigentes. Así como el síndrome de la corruptela política, la semiología correspondiente y las secuelas de la corrupción. Finalmente, unas reflexiones sobre este trastorno y las alternativas pertinentes con el propósito de contribuir a erradicarlo del seno de la sociedad. |
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It elaborates a phenomenologic systematization of corruption; a serious spiritual morbid process, whose genesis starts since the origin of humanity. Nowadays, it`s pandemic in the anethic and dehumanized society, which is ruled by antivalues. In Peru, corruption was not registered in the Tahuantinsuyo empire. It began in the Colony when the conquerors introduced it into our society; and it has continued through the Republic period until our days. It has become a serious problem to our spiritual health, with a devastating impact in every field of our social reality, until it became a factor of destabilization of the state and ungovernability. It presents a , dysfunctional psicosocial profile of Peruvians; defines corruption as a serious spiritual disturbance, in which the individual suffers of a lack of conscience of the damage caused to his fellowmen. The characteristics, etiology, phenomenology and structure are discussed. Also, the different stages of corruption, its main manifestations, the dysfunctional institutionality in its aberrant forms. The informal institutionality, and hidden institutionality, the eschatological culture has been described, the more common expressions of the language of corruption and the image of corrupted leaders. As well as the syndrome of corrupted politics, its semiology and its consequences. Finally, some reflections of this disturbance and the appropiate alternatives with the purpose of contributing in the eradication of this from the heart of the society. |
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