Corruption: psychopathology

Descripción del Articulo

It elaborates a phenomenologic systematization of corruption; a serious spiritual morbid process, whose genesis starts since the origin of humanity. Nowadays, it`s pandemic in the anethic and dehumanized society, which is ruled by antivalues. In Peru, corruption was not registered in the Tahuantinsu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Nizama V., Martin
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2008
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3849
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3849
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:corruption
social psycopathy
anethic behavior
corrupción
psicopatía social
comportamiento anético
id 1609-7475_b657fdedc0c37a2290802b2c7dce0532
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3849
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
dc.title.none.fl_str_mv Corruption: psychopathology
La corrupción: Psicopatología
title Corruption: psychopathology
spellingShingle Corruption: psychopathology
Nizama V., Martin
corruption
social psycopathy
anethic behavior
corrupción
psicopatía social
comportamiento anético
title_short Corruption: psychopathology
title_full Corruption: psychopathology
title_fullStr Corruption: psychopathology
title_full_unstemmed Corruption: psychopathology
title_sort Corruption: psychopathology
dc.creator.none.fl_str_mv Nizama V., Martin
author Nizama V., Martin
author_facet Nizama V., Martin
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv corruption
social psycopathy
anethic behavior
corrupción
psicopatía social
comportamiento anético
topic corruption
social psycopathy
anethic behavior
corrupción
psicopatía social
comportamiento anético
dc.description.none.fl_txt_mv It elaborates a phenomenologic systematization of corruption; a serious spiritual morbid process, whose genesis starts since the origin of humanity. Nowadays, it`s pandemic in the anethic and dehumanized society, which is ruled by antivalues. In Peru, corruption was not registered in the Tahuantinsuyo empire. It began in the Colony when the conquerors introduced it into our society; and it has continued through the Republic period until our days. It has become a serious problem to our spiritual health, with a devastating impact in every field of our social reality, until it became a factor of destabilization of the state and ungovernability. It presents a , dysfunctional psicosocial profile of Peruvians; defines corruption as a serious spiritual disturbance, in which the individual suffers of a lack of conscience of the damage caused to his fellowmen. The characteristics, etiology, phenomenology and structure are discussed. Also, the different stages of corruption, its main manifestations, the dysfunctional institutionality in its aberrant forms. The informal institutionality, and hidden institutionality, the eschatological culture has been described, the more common expressions of the language of corruption and the image of corrupted leaders. As well as the syndrome of corrupted politics, its semiology and its consequences. Finally, some reflections of this disturbance and the appropiate alternatives with the purpose of contributing in the eradication of this from the heart of the society.
Se elabora una sistematización fenomenológica de la corrupción; grave proceso mórbido espiritual, cuya génesis se remonta a los orígenes de la humanidad. Actualmente es una pandemia en la sociedad anética y deshumanizada, regida más por los antivalores. En elPerú, la corrupción no tuvo registro en la Época del Tahuantinsuyo. Esta se inició en la Época Colonial con la presencia de los conquistadores, quienes la introdujeron en la sociedad peruana; y continuó en la Época Republicana hasta la actualidad, habiéndose convertido en un grave problema de salud espiritual, con impacto devastador en todos los campos de la realidad social, hasta convertirse en un factor de desestabilización del Estado y de ingobernabilidad. Seguidamente se presenta el perfil psicosocial disfuncional del peruaño; se formula una definición de la corrupción como un grave trastorno espiritual, en el cual el individuo carece de conciencia del daño que ocasiona a sus semejantes. Se abordan sus características, etiología, fenomenología y estructura. También, se mencionan los diversos escenarios de la corrupción, sus principales manifestaciones, la institucionalidad disfuncional en sus formas aberrantes: La institucionalidad informal y la institucionalidad oculta. Luego se describe la cultura escatológica, el lenguaje de la corrupción con las expresiones más comunes del acervo popular y la imagenología de las cúpulas dirigentes. Así como el síndrome de la corruptela política, la semiología correspondiente y las secuelas de la corrupción. Finalmente, unas reflexiones sobre este trastorno y las alternativas pertinentes con el propósito de contribuir a erradicarlo del seno de la sociedad.
description It elaborates a phenomenologic systematization of corruption; a serious spiritual morbid process, whose genesis starts since the origin of humanity. Nowadays, it`s pandemic in the anethic and dehumanized society, which is ruled by antivalues. In Peru, corruption was not registered in the Tahuantinsuyo empire. It began in the Colony when the conquerors introduced it into our society; and it has continued through the Republic period until our days. It has become a serious problem to our spiritual health, with a devastating impact in every field of our social reality, until it became a factor of destabilization of the state and ungovernability. It presents a , dysfunctional psicosocial profile of Peruvians; defines corruption as a serious spiritual disturbance, in which the individual suffers of a lack of conscience of the damage caused to his fellowmen. The characteristics, etiology, phenomenology and structure are discussed. Also, the different stages of corruption, its main manifestations, the dysfunctional institutionality in its aberrant forms. The informal institutionality, and hidden institutionality, the eschatological culture has been described, the more common expressions of the language of corruption and the image of corrupted leaders. As well as the syndrome of corrupted politics, its semiology and its consequences. Finally, some reflections of this disturbance and the appropiate alternatives with the purpose of contributing in the eradication of this from the heart of the society.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3849
10.15381/rinvp.v11i2.3849
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3849
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v11i2.3849
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3849/3083
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Martin Nizama V.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Martin Nizama V.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 11 No 2 (2008); 201-213
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 Núm. 2 (2008); 201-213
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389482468573184
spelling Corruption: psychopathologyLa corrupción: PsicopatologíaNizama V., Martincorruptionsocial psycopathyanethic behaviorcorrupciónpsicopatía socialcomportamiento anéticoIt elaborates a phenomenologic systematization of corruption; a serious spiritual morbid process, whose genesis starts since the origin of humanity. Nowadays, it`s pandemic in the anethic and dehumanized society, which is ruled by antivalues. In Peru, corruption was not registered in the Tahuantinsuyo empire. It began in the Colony when the conquerors introduced it into our society; and it has continued through the Republic period until our days. It has become a serious problem to our spiritual health, with a devastating impact in every field of our social reality, until it became a factor of destabilization of the state and ungovernability. It presents a , dysfunctional psicosocial profile of Peruvians; defines corruption as a serious spiritual disturbance, in which the individual suffers of a lack of conscience of the damage caused to his fellowmen. The characteristics, etiology, phenomenology and structure are discussed. Also, the different stages of corruption, its main manifestations, the dysfunctional institutionality in its aberrant forms. The informal institutionality, and hidden institutionality, the eschatological culture has been described, the more common expressions of the language of corruption and the image of corrupted leaders. As well as the syndrome of corrupted politics, its semiology and its consequences. Finally, some reflections of this disturbance and the appropiate alternatives with the purpose of contributing in the eradication of this from the heart of the society.Se elabora una sistematización fenomenológica de la corrupción; grave proceso mórbido espiritual, cuya génesis se remonta a los orígenes de la humanidad. Actualmente es una pandemia en la sociedad anética y deshumanizada, regida más por los antivalores. En elPerú, la corrupción no tuvo registro en la Época del Tahuantinsuyo. Esta se inició en la Época Colonial con la presencia de los conquistadores, quienes la introdujeron en la sociedad peruana; y continuó en la Época Republicana hasta la actualidad, habiéndose convertido en un grave problema de salud espiritual, con impacto devastador en todos los campos de la realidad social, hasta convertirse en un factor de desestabilización del Estado y de ingobernabilidad. Seguidamente se presenta el perfil psicosocial disfuncional del peruaño; se formula una definición de la corrupción como un grave trastorno espiritual, en el cual el individuo carece de conciencia del daño que ocasiona a sus semejantes. Se abordan sus características, etiología, fenomenología y estructura. También, se mencionan los diversos escenarios de la corrupción, sus principales manifestaciones, la institucionalidad disfuncional en sus formas aberrantes: La institucionalidad informal y la institucionalidad oculta. Luego se describe la cultura escatológica, el lenguaje de la corrupción con las expresiones más comunes del acervo popular y la imagenología de las cúpulas dirigentes. Así como el síndrome de la corruptela política, la semiología correspondiente y las secuelas de la corrupción. Finalmente, unas reflexiones sobre este trastorno y las alternativas pertinentes con el propósito de contribuir a erradicarlo del seno de la sociedad.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2008-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/384910.15381/rinvp.v11i2.3849Revista de Investigación en Psicología; Vol 11 No 2 (2008); 201-213Revista de Investigación en Psicología; Vol. 11 Núm. 2 (2008); 201-2131609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3849/3083Derechos de autor 2008 Martin Nizama V.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:45Zmail@mail.com -
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).