Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes

Descripción del Articulo

The objective of this research is to compare the epistemic development of two opposite teaching styles: expositive and guided-participative, in a natural setting. The aim was to analyse some non-explicit or hidden differential traits of each style and make them explicit. This analysis is focused on...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rosellí, Néstor D.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2011
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/2061
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2061
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:teaching styles
expositive class
participative class
teaching discourse
constructivism
Estilos de enseñanza
clase expositiva
clase participativa
discurso docente
constructivismo
id 1609-7475_87273b6e97b977d17a55f37910648648
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/2061
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classesVariabilidad intraindividual e (in)dependencia epistémica del docente en el desarrollo de clases expositivas y participativas- guiadasRosellí, Néstor D.teaching stylesexpositive classparticipative classteaching discourseconstructivismEstilos de enseñanzaclase expositivaclase participativadiscurso docenteconstructivismo The objective of this research is to compare the epistemic development of two opposite teaching styles: expositive and guided-participative, in a natural setting. The aim was to analyse some non-explicit or hidden differential traits of each style and make them explicit. This analysis is focused on the instructive development of knowledge, that is, the teaching process itself and not the learning outcomes. These hidden differential traits concern the stability-variability of teaching and the dependence-independence of the teacher from the epistemic.source. Four biology teachers were invited to teach their own secondary students the same extracurricular subject. It was agreed that two of them would use an expositive style, while the two others implemented a participative style. Results show great differences between both teaching styles. Expositive style displays a more fixed intraindividual pattern in the epistemic development, while the participative teacher is more variable in the way he teaches the same knowledge. On the other hand, the participative style is more independent from the epistemic source (the scientific text offered to all teachers), while the expositive modality sticks more to the original source. El objetivo de la presente investigación es comparar el desarrollo epistémico de dos estilos de enseñanza tradicionalmente opuestos: expositivo y participativo-guiado, en un contexto naturalista o de clase real. Específicamente se trata de analizar descriptivamente ciertas diferencias no fácilmente perceptibles entre tipos de clase claramente representativas de dichos estilos. El foco está puesto en el desarrollo instructivo del conocimiento, esto es, en el proceso de enseñanza en sí mismo; no se consideran los efectos derivados en términos de aprendizaje.Las diferencias “ocultas” que se trata de poner en evidencia conciernen a la estabilidad-variabilidad intraindividual del docente y a la dependencia-independencia de éste respecto de la fuente epistémica.>Participaron cuatro profesores de biología, los cuales debían dar una clase a sus propios alumnos de secundaria sobre un tema extra-curricular, ajustándose dos de ellos a un estilo expositivo y los otros dos a un estilo participativo-guiado.Los resultados muestran notorias diferencias entre ambos estilos de enseñanza en los aspectos referidos. En efecto, el estilo expositivo exhibe un patrón intraindividual mucho más estable en lo que hace al desarrollo epistémico-didáctico, en tanto que el estilo participativo-guiado muestra mayor variabilidad inter-clases. Por otra parte, el estilo participativo-guiado manifiesta un desarrollo más flexible y libre respecto de la fuente epistémica (texto proporcionado a cada profesor), tanto a nivel de contenido como lingüístico; el estilo expositivo, en cambio, es más fiel a dicha fuente epistémica.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2011-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/206110.15381/rinvp.v14i1.2061Revista de Investigación en Psicología; Vol 14 No 1 (2011); 31-52Revista de Investigación en Psicología; Vol. 14 Núm. 1 (2011); 31-521609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2061/1789Derechos de autor 2011 Néstor D. Rosellíhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
Variabilidad intraindividual e (in)dependencia epistémica del docente en el desarrollo de clases expositivas y participativas- guiadas
title Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
spellingShingle Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
Rosellí, Néstor D.
teaching styles
expositive class
participative class
teaching discourse
constructivism
Estilos de enseñanza
clase expositiva
clase participativa
discurso docente
constructivismo
title_short Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
title_full Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
title_fullStr Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
title_full_unstemmed Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
title_sort Intraindividual variability and epistemic (in)dependence of teacher during both expositive and guided-participative classes
dc.creator.none.fl_str_mv Rosellí, Néstor D.
author Rosellí, Néstor D.
author_facet Rosellí, Néstor D.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv teaching styles
expositive class
participative class
teaching discourse
constructivism
Estilos de enseñanza
clase expositiva
clase participativa
discurso docente
constructivismo
topic teaching styles
expositive class
participative class
teaching discourse
constructivism
Estilos de enseñanza
clase expositiva
clase participativa
discurso docente
constructivismo
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of this research is to compare the epistemic development of two opposite teaching styles: expositive and guided-participative, in a natural setting. The aim was to analyse some non-explicit or hidden differential traits of each style and make them explicit. This analysis is focused on the instructive development of knowledge, that is, the teaching process itself and not the learning outcomes. These hidden differential traits concern the stability-variability of teaching and the dependence-independence of the teacher from the epistemic.source. Four biology teachers were invited to teach their own secondary students the same extracurricular subject. It was agreed that two of them would use an expositive style, while the two others implemented a participative style. Results show great differences between both teaching styles. Expositive style displays a more fixed intraindividual pattern in the epistemic development, while the participative teacher is more variable in the way he teaches the same knowledge. On the other hand, the participative style is more independent from the epistemic source (the scientific text offered to all teachers), while the expositive modality sticks more to the original source.
El objetivo de la presente investigación es comparar el desarrollo epistémico de dos estilos de enseñanza tradicionalmente opuestos: expositivo y participativo-guiado, en un contexto naturalista o de clase real. Específicamente se trata de analizar descriptivamente ciertas diferencias no fácilmente perceptibles entre tipos de clase claramente representativas de dichos estilos. El foco está puesto en el desarrollo instructivo del conocimiento, esto es, en el proceso de enseñanza en sí mismo; no se consideran los efectos derivados en términos de aprendizaje.Las diferencias “ocultas” que se trata de poner en evidencia conciernen a la estabilidad-variabilidad intraindividual del docente y a la dependencia-independencia de éste respecto de la fuente epistémica.>Participaron cuatro profesores de biología, los cuales debían dar una clase a sus propios alumnos de secundaria sobre un tema extra-curricular, ajustándose dos de ellos a un estilo expositivo y los otros dos a un estilo participativo-guiado.Los resultados muestran notorias diferencias entre ambos estilos de enseñanza en los aspectos referidos. En efecto, el estilo expositivo exhibe un patrón intraindividual mucho más estable en lo que hace al desarrollo epistémico-didáctico, en tanto que el estilo participativo-guiado muestra mayor variabilidad inter-clases. Por otra parte, el estilo participativo-guiado manifiesta un desarrollo más flexible y libre respecto de la fuente epistémica (texto proporcionado a cada profesor), tanto a nivel de contenido como lingüístico; el estilo expositivo, en cambio, es más fiel a dicha fuente epistémica.
description The objective of this research is to compare the epistemic development of two opposite teaching styles: expositive and guided-participative, in a natural setting. The aim was to analyse some non-explicit or hidden differential traits of each style and make them explicit. This analysis is focused on the instructive development of knowledge, that is, the teaching process itself and not the learning outcomes. These hidden differential traits concern the stability-variability of teaching and the dependence-independence of the teacher from the epistemic.source. Four biology teachers were invited to teach their own secondary students the same extracurricular subject. It was agreed that two of them would use an expositive style, while the two others implemented a participative style. Results show great differences between both teaching styles. Expositive style displays a more fixed intraindividual pattern in the epistemic development, while the participative teacher is more variable in the way he teaches the same knowledge. On the other hand, the participative style is more independent from the epistemic source (the scientific text offered to all teachers), while the expositive modality sticks more to the original source.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2061
10.15381/rinvp.v14i1.2061
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2061
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v14i1.2061
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2061/1789
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Néstor D. Rosellí
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Néstor D. Rosellí
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 14 No 1 (2011); 31-52
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 14 Núm. 1 (2011); 31-52
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389481719889920
score 13.871978
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).