Social representations of working children in university students of education
Descripción del Articulo
The purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good managemen...
| Autores: | , , , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2013 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/6553 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | social representations working children protectionist paradigm co-protagonism approach representaciones sociales infancia trabajadora paradigma de la protección co-protagonismo |
| id |
1609-7475_541727141f2f4d4a9e425916fdc27b75 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/6553 |
| network_acronym_str |
1609-7475 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| spelling |
Social representations of working children in university students of educationRepresentaciones sociales sobre infancia trabajadora en estudiantes universitarios de educaciónSuarez Ch., JenyVicuña R., MilagrosNinaco T., HaydeeYauri L., AngélicaCanales A., MónicaSanjines A., SandraGuillermo D., RosaTezén L., Dianasocial representationsworking childrenprotectionist paradigmco-protagonism approachrepresentaciones socialesinfancia trabajadoraparadigma de la protecciónco-protagonismoThe purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good management as social workers and they will succeed to establish a positive relationship with working children. The survey- a semistructured questionnairewas applied to 28 female students of the faculty of education and the results showed us the prevalence of the protectionist paradigm in relation to working children, but also a lack of a co-protagonism approach at all.El propósito de este estudio fue analizar las representaciones sociales de un grupo de estudiantes de educación sobre la infancia trabajadora en las dimensiones: concepción de la infancia trabajadora, familia del niño trabajador, desempeño académico del niño trabajador, y la relación entre su profesión y la infancia trabajadora. La muestra fue de 28 estudiantes de sexo femenino, de la Facultad de Educación; a las que se aplicó un cuestionario semiestructurado para explorar sus representaciones sociales. Los resultados evidencian la prevalencia del paradigma proteccionista en relación a la infancia trabajadora y la carencia de un enfoque de coprotagonismo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/655310.15381/rinvp.v16i2.6553Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 2 (2013); 181-194Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 181-1941609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553/5820Derechos de autor 2013 Jeny Suarez Ch., Milagros Vicuña R., Haydee Ninaco T., Angélica Yauri L., Mónica Canales A., Sandra Sanjines A., Rosa Guillermo D., Diana Tezén L.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:22Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Social representations of working children in university students of education Representaciones sociales sobre infancia trabajadora en estudiantes universitarios de educación |
| title |
Social representations of working children in university students of education |
| spellingShingle |
Social representations of working children in university students of education Suarez Ch., Jeny social representations working children protectionist paradigm co-protagonism approach representaciones sociales infancia trabajadora paradigma de la protección co-protagonismo |
| title_short |
Social representations of working children in university students of education |
| title_full |
Social representations of working children in university students of education |
| title_fullStr |
Social representations of working children in university students of education |
| title_full_unstemmed |
Social representations of working children in university students of education |
| title_sort |
Social representations of working children in university students of education |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Suarez Ch., Jeny Vicuña R., Milagros Ninaco T., Haydee Yauri L., Angélica Canales A., Mónica Sanjines A., Sandra Guillermo D., Rosa Tezén L., Diana |
| author |
Suarez Ch., Jeny |
| author_facet |
Suarez Ch., Jeny Vicuña R., Milagros Ninaco T., Haydee Yauri L., Angélica Canales A., Mónica Sanjines A., Sandra Guillermo D., Rosa Tezén L., Diana |
| author_role |
author |
| author2 |
Vicuña R., Milagros Ninaco T., Haydee Yauri L., Angélica Canales A., Mónica Sanjines A., Sandra Guillermo D., Rosa Tezén L., Diana |
| author2_role |
author author author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
social representations working children protectionist paradigm co-protagonism approach representaciones sociales infancia trabajadora paradigma de la protección co-protagonismo |
| topic |
social representations working children protectionist paradigm co-protagonism approach representaciones sociales infancia trabajadora paradigma de la protección co-protagonismo |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good management as social workers and they will succeed to establish a positive relationship with working children. The survey- a semistructured questionnairewas applied to 28 female students of the faculty of education and the results showed us the prevalence of the protectionist paradigm in relation to working children, but also a lack of a co-protagonism approach at all. El propósito de este estudio fue analizar las representaciones sociales de un grupo de estudiantes de educación sobre la infancia trabajadora en las dimensiones: concepción de la infancia trabajadora, familia del niño trabajador, desempeño académico del niño trabajador, y la relación entre su profesión y la infancia trabajadora. La muestra fue de 28 estudiantes de sexo femenino, de la Facultad de Educación; a las que se aplicó un cuestionario semiestructurado para explorar sus representaciones sociales. Los resultados evidencian la prevalencia del paradigma proteccionista en relación a la infancia trabajadora y la carencia de un enfoque de coprotagonismo. |
| description |
The purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good management as social workers and they will succeed to establish a positive relationship with working children. The survey- a semistructured questionnairewas applied to 28 female students of the faculty of education and the results showed us the prevalence of the protectionist paradigm in relation to working children, but also a lack of a co-protagonism approach at all. |
| publishDate |
2013 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553 10.15381/rinvp.v16i2.6553 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553 |
| identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v16i2.6553 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553/5820 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2013 Jeny Suarez Ch., Milagros Vicuña R., Haydee Ninaco T., Angélica Yauri L., Mónica Canales A., Sandra Sanjines A., Rosa Guillermo D., Diana Tezén L. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2013 Jeny Suarez Ch., Milagros Vicuña R., Haydee Ninaco T., Angélica Yauri L., Mónica Canales A., Sandra Sanjines A., Rosa Guillermo D., Diana Tezén L. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 2 (2013); 181-194 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 181-194 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701389483749933056 |
| score |
13.945322 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).