Social representations of working children in university students of education

Descripción del Articulo

The purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good managemen...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Suarez Ch., Jeny, Vicuña R., Milagros, Ninaco T., Haydee, Yauri L., Angélica, Canales A., Mónica, Sanjines A., Sandra, Guillermo D., Rosa, Tezén L., Diana
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/6553
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:social representations
working children
protectionist paradigm
co-protagonism approach
representaciones sociales
infancia trabajadora
paradigma de la protección
co-protagonismo
id 1609-7475_541727141f2f4d4a9e425916fdc27b75
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/6553
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Social representations of working children in university students of educationRepresentaciones sociales sobre infancia trabajadora en estudiantes universitarios de educaciónSuarez Ch., JenyVicuña R., MilagrosNinaco T., HaydeeYauri L., AngélicaCanales A., MónicaSanjines A., SandraGuillermo D., RosaTezén L., Dianasocial representationsworking childrenprotectionist paradigmco-protagonism approachrepresentaciones socialesinfancia trabajadoraparadigma de la protecciónco-protagonismoThe purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good management as social workers and they will succeed to establish a positive relationship with working children. The survey- a semistructured questionnairewas applied to 28 female students of the faculty of education and the results showed us the prevalence of the protectionist paradigm in relation to working children, but also a lack of a co-protagonism approach at all.El propósito de este estudio fue analizar las representaciones sociales de un grupo de estudiantes de educación sobre la infancia trabajadora en las dimensiones: concepción de la infancia trabajadora, familia del niño trabajador, desempeño académico del niño trabajador, y la relación entre su profesión y la infancia trabajadora. La muestra fue de 28 estudiantes de sexo femenino, de la Facultad de Educación; a las que se aplicó un cuestionario semiestructurado para explorar sus representaciones sociales. Los resultados evidencian la prevalencia del paradigma proteccionista en relación a la infancia trabajadora y la carencia de un enfoque de coprotagonismo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/655310.15381/rinvp.v16i2.6553Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 2 (2013); 181-194Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 181-1941609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553/5820Derechos de autor 2013 Jeny Suarez Ch., Milagros Vicuña R., Haydee Ninaco T., Angélica Yauri L., Mónica Canales A., Sandra Sanjines A., Rosa Guillermo D., Diana Tezén L.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Social representations of working children in university students of education
Representaciones sociales sobre infancia trabajadora en estudiantes universitarios de educación
title Social representations of working children in university students of education
spellingShingle Social representations of working children in university students of education
Suarez Ch., Jeny
social representations
working children
protectionist paradigm
co-protagonism approach
representaciones sociales
infancia trabajadora
paradigma de la protección
co-protagonismo
title_short Social representations of working children in university students of education
title_full Social representations of working children in university students of education
title_fullStr Social representations of working children in university students of education
title_full_unstemmed Social representations of working children in university students of education
title_sort Social representations of working children in university students of education
dc.creator.none.fl_str_mv Suarez Ch., Jeny
Vicuña R., Milagros
Ninaco T., Haydee
Yauri L., Angélica
Canales A., Mónica
Sanjines A., Sandra
Guillermo D., Rosa
Tezén L., Diana
author Suarez Ch., Jeny
author_facet Suarez Ch., Jeny
Vicuña R., Milagros
Ninaco T., Haydee
Yauri L., Angélica
Canales A., Mónica
Sanjines A., Sandra
Guillermo D., Rosa
Tezén L., Diana
author_role author
author2 Vicuña R., Milagros
Ninaco T., Haydee
Yauri L., Angélica
Canales A., Mónica
Sanjines A., Sandra
Guillermo D., Rosa
Tezén L., Diana
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv social representations
working children
protectionist paradigm
co-protagonism approach
representaciones sociales
infancia trabajadora
paradigma de la protección
co-protagonismo
topic social representations
working children
protectionist paradigm
co-protagonism approach
representaciones sociales
infancia trabajadora
paradigma de la protección
co-protagonismo
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good management as social workers and they will succeed to establish a positive relationship with working children. The survey- a semistructured questionnairewas applied to 28 female students of the faculty of education and the results showed us the prevalence of the protectionist paradigm in relation to working children, but also a lack of a co-protagonism approach at all.
El propósito de este estudio fue analizar las representaciones sociales de un grupo de estudiantes de educación sobre la infancia trabajadora en las dimensiones: concepción de la infancia trabajadora, familia del niño trabajador, desempeño académico del niño trabajador, y la relación entre su profesión y la infancia trabajadora. La muestra fue de 28 estudiantes de sexo femenino, de la Facultad de Educación; a las que se aplicó un cuestionario semiestructurado para explorar sus representaciones sociales. Los resultados evidencian la prevalencia del paradigma proteccionista en relación a la infancia trabajadora y la carencia de un enfoque de coprotagonismo.
description The purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good management as social workers and they will succeed to establish a positive relationship with working children. The survey- a semistructured questionnairewas applied to 28 female students of the faculty of education and the results showed us the prevalence of the protectionist paradigm in relation to working children, but also a lack of a co-protagonism approach at all.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553
10.15381/rinvp.v16i2.6553
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v16i2.6553
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/6553/5820
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Jeny Suarez Ch., Milagros Vicuña R., Haydee Ninaco T., Angélica Yauri L., Mónica Canales A., Sandra Sanjines A., Rosa Guillermo D., Diana Tezén L.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Jeny Suarez Ch., Milagros Vicuña R., Haydee Ninaco T., Angélica Yauri L., Mónica Canales A., Sandra Sanjines A., Rosa Guillermo D., Diana Tezén L.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 16 No 2 (2013); 181-194
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 16 Núm. 2 (2013); 181-194
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389483749933056
score 13.945322
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).