Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade
Descripción del Articulo
The present research studied the change in teaching practices of Basic Education (Primary School) teachers, from their participation in a training program in Economic Education. The sample consisted in 14 teachers of Understanding of the Environment, Language and Communication, and Mathematics cours...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2011 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/2076 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2076 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | economic education economic literacy training program teachers educación económica alfabetización económica programa de formación profesores |
id |
1609-7475_260ed586b4774aab4fe625f6ae0f6dc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/2076 |
network_acronym_str |
1609-7475 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
spelling |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th gradeYo y la economía. Evaluación de la actuación docente en un programa de educación económica para escolares de 6.to año de educación primariaDenegri, Marianeladel Valle R., CarlosEtchebarne L., SoledadGonzález G., YéssicaSepúlveda A., Jocelyneeconomic educationeconomic literacytraining programteacherseducación económicaalfabetización económicaprograma de formaciónprofesoresThe present research studied the change in teaching practices of Basic Education (Primary School) teachers, from their participation in a training program in Economic Education. The sample consisted in 14 teachers of Understanding of the Environment, Language and Communication, and Mathematics courses, to who were applied the Economic Literacy Test for Adults (TAE-A) (Gempp, Denegri, Catalan, Caripán, Hermosilla & Caprile, 2007) and the Pattern of Observation of Teaching Practices (Denegri, 2005). The results reveals an increase in literacy economic levels and significant differences in teaching practices of the teachers participants, results are discussed considering the bibliographic review.La presente investigación estudió el cambio en las prácticas pedagógicas de profesores y profesoras de Educación Primaria, a partir de su participación en un Programa de formación en Educación Económica para escolares de 6.to año. La muestra estuvo conformada por 14 profesores de las asignaturas de Comprensión del Medio, Lenguaje y Comunicación y Matemáticas, a quienes se aplicó el Test de Alfabetización Económica para Adultos (TAE-A) (Gempp, Denegri, Catalán, Caripán, Hermosilla y Caprile, 2007) y la Pauta de Observación de Práctica Docentes (Denegri, 2005). Los resultados revelan un aumento en los niveles de alfabetización económica y diferencias significativas en la práctica docente de las y losprofesores participantes, hallazgos que se discuten a partir de los antecedentes bibliográficos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2011-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/207610.15381/rinvp.v14i1.2076Revista de Investigación en Psicología; Vol 14 No 1 (2011); 65-77Revista de Investigación en Psicología; Vol. 14 Núm. 1 (2011); 65-771609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2076/1796Derechos de autor 2011 Marianela Denegri, Carlos del Valle R., Soledad Etchebarne L., Yéssica González G., Jocelyne Sepúlveda A.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade Yo y la economía. Evaluación de la actuación docente en un programa de educación económica para escolares de 6.to año de educación primaria |
title |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade |
spellingShingle |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade Denegri, Marianela economic education economic literacy training program teachers educación económica alfabetización económica programa de formación profesores |
title_short |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade |
title_full |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade |
title_fullStr |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade |
title_full_unstemmed |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade |
title_sort |
Me and the economy. Evaluation of the performance in a teacher economic education program for schoolchildren in 6th grade |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Denegri, Marianela del Valle R., Carlos Etchebarne L., Soledad González G., Yéssica Sepúlveda A., Jocelyne |
author |
Denegri, Marianela |
author_facet |
Denegri, Marianela del Valle R., Carlos Etchebarne L., Soledad González G., Yéssica Sepúlveda A., Jocelyne |
author_role |
author |
author2 |
del Valle R., Carlos Etchebarne L., Soledad González G., Yéssica Sepúlveda A., Jocelyne |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
economic education economic literacy training program teachers educación económica alfabetización económica programa de formación profesores |
topic |
economic education economic literacy training program teachers educación económica alfabetización económica programa de formación profesores |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present research studied the change in teaching practices of Basic Education (Primary School) teachers, from their participation in a training program in Economic Education. The sample consisted in 14 teachers of Understanding of the Environment, Language and Communication, and Mathematics courses, to who were applied the Economic Literacy Test for Adults (TAE-A) (Gempp, Denegri, Catalan, Caripán, Hermosilla & Caprile, 2007) and the Pattern of Observation of Teaching Practices (Denegri, 2005). The results reveals an increase in literacy economic levels and significant differences in teaching practices of the teachers participants, results are discussed considering the bibliographic review. La presente investigación estudió el cambio en las prácticas pedagógicas de profesores y profesoras de Educación Primaria, a partir de su participación en un Programa de formación en Educación Económica para escolares de 6.to año. La muestra estuvo conformada por 14 profesores de las asignaturas de Comprensión del Medio, Lenguaje y Comunicación y Matemáticas, a quienes se aplicó el Test de Alfabetización Económica para Adultos (TAE-A) (Gempp, Denegri, Catalán, Caripán, Hermosilla y Caprile, 2007) y la Pauta de Observación de Práctica Docentes (Denegri, 2005). Los resultados revelan un aumento en los niveles de alfabetización económica y diferencias significativas en la práctica docente de las y losprofesores participantes, hallazgos que se discuten a partir de los antecedentes bibliográficos. |
description |
The present research studied the change in teaching practices of Basic Education (Primary School) teachers, from their participation in a training program in Economic Education. The sample consisted in 14 teachers of Understanding of the Environment, Language and Communication, and Mathematics courses, to who were applied the Economic Literacy Test for Adults (TAE-A) (Gempp, Denegri, Catalan, Caripán, Hermosilla & Caprile, 2007) and the Pattern of Observation of Teaching Practices (Denegri, 2005). The results reveals an increase in literacy economic levels and significant differences in teaching practices of the teachers participants, results are discussed considering the bibliographic review. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2076 10.15381/rinvp.v14i1.2076 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2076 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v14i1.2076 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/2076/1796 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2011 Marianela Denegri, Carlos del Valle R., Soledad Etchebarne L., Yéssica González G., Jocelyne Sepúlveda A. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2011 Marianela Denegri, Carlos del Valle R., Soledad Etchebarne L., Yéssica González G., Jocelyne Sepúlveda A. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 14 No 1 (2011); 65-77 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 14 Núm. 1 (2011); 65-77 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389481727229952 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).