Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao
Descripción del Articulo
This research is related to the descriptive correlational study. It has as objective to establish the relation that exists between reading comprehension and academic achievement. The evaluation was taken to 5th grade students that are about to finish high school. For it there was selected a sample f...
Autor: | |
---|---|
Formato: | tesis de maestría |
Fecha de Publicación: | 2010 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | USIL-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.usil.edu.pe:20.500.14005/1204 |
Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.14005/1204 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Secondary schools Achievement measurement Reading comprehension Text comprehension State school Escuela secundaria Control del rendimiento Comprensión del texto Escuela estatal https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
id |
USIL_65dd270a95ce8d128f546d96e0c217ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.usil.edu.pe:20.500.14005/1204 |
network_acronym_str |
USIL |
network_name_str |
USIL-Institucional |
repository_id_str |
3128 |
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao |
title |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao |
spellingShingle |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao Hernández Romero, Ysabel Rosario Secondary schools Achievement measurement Reading comprehension Text comprehension State school Escuela secundaria Control del rendimiento Comprensión del texto Escuela estatal https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
title_short |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao |
title_full |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao |
title_fullStr |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao |
title_full_unstemmed |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao |
title_sort |
Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao |
author |
Hernández Romero, Ysabel Rosario |
author_facet |
Hernández Romero, Ysabel Rosario |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor.fl_str_mv |
Velarde Consoli, Esther Mariza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hernández Romero, Ysabel Rosario |
dc.subject.en.fl_str_mv |
Secondary schools Achievement measurement Reading comprehension Text comprehension State school |
topic |
Secondary schools Achievement measurement Reading comprehension Text comprehension State school Escuela secundaria Control del rendimiento Comprensión del texto Escuela estatal https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Escuela secundaria Control del rendimiento Comprensión del texto Escuela estatal |
dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
description |
This research is related to the descriptive correlational study. It has as objective to establish the relation that exists between reading comprehension and academic achievement. The evaluation was taken to 5th grade students that are about to finish high school. For it there was selected a sample formed by 94 students, of both sexes from a public school located in Callao. For testing the reading comprehension, it was used the Tapia’s reading comprehension test -1982, which is a tool with a collective use. First of all, was considered the last year students’ averages in the subjects of Language, History, Geography, Economy and science in order to get the academic efficiency. For the statistical analysis, was developed the Pearson’s co relation. So, the results showed the positive and meaningful co relation between the reading comprehension and the academic achievement, just as in the subjects in evaluation. To conclude, we believe in this cause-effect, a student that reads more and understand what the text means, has good grades and academic achievement. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.14005/1204 |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.14005/1204 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.fl_str_mv |
SUNEDU |
dc.relation.uri.none.fl_str_mv |
http://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/380 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola |
dc.publisher.country.es_ES.fl_str_mv |
PE |
dc.source.es_ES.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola Repositorio Institucional - USIL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:USIL-Institucional instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
reponame_str |
USIL-Institucional |
collection |
USIL-Institucional |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/7637ddad-1936-47ec-9d10-7e4aece4134d/download https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/1f63892e-680f-496a-a689-97a119612691/download https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/f47d08e5-8a50-4302-9f8d-61c04f6d3b4a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8dc4079575f59a4bc7de742fce4ba164 70571b49d80acc9fde23e7a0e852f591 0b676e49f18a7dee895f139cb71a5711 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional de la Universidad San Ignacio de Loyola |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.institucional@usil.edu.pe |
_version_ |
1790534418590334976 |
spelling |
a9d9fca6-976c-4a6b-964e-3380b1011164-1Velarde Consoli, Esther Mariza2fbb5889-07a2-4473-9fd3-f36d80e85736-1Hernández Romero, Ysabel Rosario2010This research is related to the descriptive correlational study. It has as objective to establish the relation that exists between reading comprehension and academic achievement. The evaluation was taken to 5th grade students that are about to finish high school. For it there was selected a sample formed by 94 students, of both sexes from a public school located in Callao. For testing the reading comprehension, it was used the Tapia’s reading comprehension test -1982, which is a tool with a collective use. First of all, was considered the last year students’ averages in the subjects of Language, History, Geography, Economy and science in order to get the academic efficiency. For the statistical analysis, was developed the Pearson’s co relation. So, the results showed the positive and meaningful co relation between the reading comprehension and the academic achievement, just as in the subjects in evaluation. To conclude, we believe in this cause-effect, a student that reads more and understand what the text means, has good grades and academic achievement.El presente trabajo de investigación es un estudio descriptivo correlacional que tiene como propósito establecer la relación que existe entre comprensión lectora y rendimiento académico en los estudiantes del quinto año de secundaria. Para ello se seleccionó una muestra formada por 94 alumnos, de ambos sexos de un colegio estatal de la Región Callao. Para evaluar la comprensión lectora se utilizó el test de comprensión de lectura elaborada por Tapia (1982) evaluada de manera colectiva. Para la variable rendimiento académico se consideraron los promedios de las actas finales del 2009 donde, además, se tomaron en cuenta las áreas de Comunicación Integral, Historia, Geografía y Economía y Ciencia, Tecnología y Ambiente. Para el análisis inferencial se utilizó el coeficiente de correlación de Pearson. Los resultados muestran que existe correlación significativa y positiva entre la comprensión lectora y el rendimiento académico; así como en todas las áreas evaluadas.Tesisapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.14005/1204spaUniversidad San Ignacio de LoyolaPEhttp://repositorio.usil.edu.pe/handle/123456789/380SUNEDUinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Universidad San Ignacio de LoyolaRepositorio Institucional - USILreponame:USIL-Institucionalinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILSecondary schoolsAchievement measurementReading comprehensionText comprehensionState schoolEscuela secundariaControl del rendimientoComprensión del textoEscuela estatalhttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callaoinfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublication141027https://purl.org/pe-repo/renati/level#maestrohttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesisEducaciónUniversidad San Ignacio de Loyola. Escuela de PostgradoMaestríaMaestro en Educación con Mención en Problemas de AprendizajeORIGINAL2010_Hernández_Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao.pdf2010_Hernández_Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao.pdfapplication/pdf691531https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/7637ddad-1936-47ec-9d10-7e4aece4134d/download8dc4079575f59a4bc7de742fce4ba164MD51TEXT2010_Hernández_Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao.pdf.txt2010_Hernández_Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao.pdf.txtExtracted texttext/plain149700https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/1f63892e-680f-496a-a689-97a119612691/download70571b49d80acc9fde23e7a0e852f591MD52THUMBNAIL2010_Hernández_Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao.pdf.jpg2010_Hernández_Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa del Callao.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg8482https://repositorio.usil.edu.pe/bitstreams/f47d08e5-8a50-4302-9f8d-61c04f6d3b4a/download0b676e49f18a7dee895f139cb71a5711MD5320.500.14005/1204oai:repositorio.usil.edu.pe:20.500.14005/12042023-04-17 12:31:28.231http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://repositorio.usil.edu.peRepositorio institucional de la Universidad San Ignacio de Loyolarepositorio.institucional@usil.edu.pe |
score |
13.93557 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).