Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”

Descripción del Articulo

This applicative character research work called: potential environmental strengthening through the implementation of environmental education in the educational institution N°. 00659 "Francisco Rojas Tejada"- Moyobamba 2011, establishes an initial and final environmental diagnostic in the t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Galarreta Aguilar, Luis Antonio
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2013
Institución:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
Repositorio:UNSM-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/225
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/11458/225
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Fortalecimiento
potencialidades
ambientales
mediante
aplicación
educación
ambiental
N
Franciso
Tejada
Rojas
id UNSM_1da406c279ff1f83898c011ef8f152fe
oai_identifier_str oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/225
network_acronym_str UNSM
network_name_str UNSM-Institucional
repository_id_str
dc.title.es_PE.fl_str_mv Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
title Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
spellingShingle Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
Galarreta Aguilar, Luis Antonio
Fortalecimiento
potencialidades
ambientales
mediante
aplicación
educación
ambiental
N
Franciso
Tejada
Rojas
title_short Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
title_full Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
title_fullStr Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
title_full_unstemmed Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
title_sort Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”
author Galarreta Aguilar, Luis Antonio
author_facet Galarreta Aguilar, Luis Antonio
author_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Ruiz Valles, Rubén
dc.contributor.author.fl_str_mv Galarreta Aguilar, Luis Antonio
dc.subject.es_PE.fl_str_mv Fortalecimiento
potencialidades
ambientales
mediante
aplicación
educación
ambiental
N
Franciso
Tejada
Rojas
topic Fortalecimiento
potencialidades
ambientales
mediante
aplicación
educación
ambiental
N
Franciso
Tejada
Rojas
description This applicative character research work called: potential environmental strengthening through the implementation of environmental education in the educational institution N°. 00659 "Francisco Rojas Tejada"- Moyobamba 2011, establishes an initial and final environmental diagnostic in the topics (water, soil, air, flora, fauna and solid waste) of the students ofthe "4er, 5th and 6th" ofthe primary level; as well asto strengthen the environmental potential as the start of the so lid waste segregation. This work focused on the implementation of environmental education to strengthen the environmental potential with the purpose to raise the knowledge of the students about environmental issues; to get to meet the objectives of this research methodology was used, techniques and materials characteristic of the regular basic education that helped in the process of teaching and learning in the themes developed in classrooms and on field trips. The study was conducted with 65 students: 22 students from 4th grade, 21 students of the 5th and 22 students from 6th grade of primary education in the educational institution N°. 00659 "Francisco Tejada Red" in the Moyobamba district. In the results of the present investigation was able to establish that, in the initial survey prior to the implementation of the environmental education to strengthen the environmental potential of the students of primary education to a scale of learning from O - 10 are located a 9.09% ofstudents in the 4th graders, 9.52% in grade 5, and 9.09% in the 6th grade; results that allowed them to learn about the themes to work with the students. Later in the final survey then to implement environmental education to strengthen the environmental potential of the students immersed in the research on a scale of learning from O - 10 was a 4.55% of students ofthe 4th graders, 9.52% of students in the 5th grade and 0% In the 6th grade, which indicates that the 6° degree there were no students disapproved (See Chapter Ill- Results); making a total of95.31 % students approved in the three sections, With regard to the knowledge of the subjects of water, soil, air, flora, fauna and sol id waste using educational materials that helped in the process of learning; result that lets me say the success of implementing environmental education in the educational institution. Results shown in the hypothesis test in this research of character applicative in which the knowledge of the students increased in the different themes developed within and outside the classroom. The implementation of envir.onmental education influences in the strengthening of environmental potential in the educational institution N°. 00659 "Francisco Rojas Tejada", 2011. Al so implement and strengthened the environmental potential of the segregation of the solid waste through the theoretical and practica} workshops in the Institution, as the end product was implemented with 4 containers of different colors with a sign each to be able to easily identify and classify the solid waste: professional, paper, and inorganic glass (see Picture N°. 01). Showing the same students that if you can generate income from the sale of the solid waste and in particular with the PET bottles collected in the educational institution. Key words: environmental education, solid waste segregatio
publishDate 2013
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-11-02T19:04:30Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-11-02T19:04:30Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013
dc.type.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv Apa
dc.identifier.other.none.fl_str_mv 6053311
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11458/225
identifier_str_mv Apa
6053311
url http://hdl.handle.net/11458/225
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
dc.source.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
Repositorio de Tesis – UNSM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNSM-Institucional
instname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron:UNSM
instname_str Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron_str UNSM
institution UNSM
reponame_str UNSM-Institucional
collection UNSM-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/225/3/6053311.pdf.jpg
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/225/1/6053311.pdf
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/225/2/6053311.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 31ba77b1f375152ae2c308992c62a0a2
967e56c3e19c4f73d103d64b82670c48
27f8cdc39462fa183c32fb8bf4f27fca
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad
repository.mail.fl_str_mv repositorio@unsm.edu.pe
_version_ 1741962217466626048
spelling Ruiz Valles, Rubéncd0c0901-119a-4b5d-a9a9-e4ca0f2ac466Galarreta Aguilar, Luis Antonio2016-11-02T19:04:30Z2016-11-02T19:04:30Z2013Apa6053311http://hdl.handle.net/11458/225This applicative character research work called: potential environmental strengthening through the implementation of environmental education in the educational institution N°. 00659 "Francisco Rojas Tejada"- Moyobamba 2011, establishes an initial and final environmental diagnostic in the topics (water, soil, air, flora, fauna and solid waste) of the students ofthe "4er, 5th and 6th" ofthe primary level; as well asto strengthen the environmental potential as the start of the so lid waste segregation. This work focused on the implementation of environmental education to strengthen the environmental potential with the purpose to raise the knowledge of the students about environmental issues; to get to meet the objectives of this research methodology was used, techniques and materials characteristic of the regular basic education that helped in the process of teaching and learning in the themes developed in classrooms and on field trips. The study was conducted with 65 students: 22 students from 4th grade, 21 students of the 5th and 22 students from 6th grade of primary education in the educational institution N°. 00659 "Francisco Tejada Red" in the Moyobamba district. In the results of the present investigation was able to establish that, in the initial survey prior to the implementation of the environmental education to strengthen the environmental potential of the students of primary education to a scale of learning from O - 10 are located a 9.09% ofstudents in the 4th graders, 9.52% in grade 5, and 9.09% in the 6th grade; results that allowed them to learn about the themes to work with the students. Later in the final survey then to implement environmental education to strengthen the environmental potential of the students immersed in the research on a scale of learning from O - 10 was a 4.55% of students ofthe 4th graders, 9.52% of students in the 5th grade and 0% In the 6th grade, which indicates that the 6° degree there were no students disapproved (See Chapter Ill- Results); making a total of95.31 % students approved in the three sections, With regard to the knowledge of the subjects of water, soil, air, flora, fauna and sol id waste using educational materials that helped in the process of learning; result that lets me say the success of implementing environmental education in the educational institution. Results shown in the hypothesis test in this research of character applicative in which the knowledge of the students increased in the different themes developed within and outside the classroom. The implementation of envir.onmental education influences in the strengthening of environmental potential in the educational institution N°. 00659 "Francisco Rojas Tejada", 2011. Al so implement and strengthened the environmental potential of the segregation of the solid waste through the theoretical and practica} workshops in the Institution, as the end product was implemented with 4 containers of different colors with a sign each to be able to easily identify and classify the solid waste: professional, paper, and inorganic glass (see Picture N°. 01). Showing the same students that if you can generate income from the sale of the solid waste and in particular with the PET bottles collected in the educational institution. Key words: environmental education, solid waste segregatioEl presente trabajo de investigación de carácter aplicativo denominado: Fortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la Institución Educativa N° 006S9 "Francisco Tejada Rojas"- Moyobamba 2011, establece un diagnóstico ambiental inicial y final en los temas (agua, suelo, aire, flora, fauna y residuos sólidos) de los estudiantes del "4er, Sto y 6to" del nivel primario; así como también fortalecer las potencialidades ambientales como el inicio de la segregación de residuos sólidos. Este trabajo se centró en la aplicación de educación ambiental para fortalecer las potencialidades ambientales con el propósito de elevar los conocimientos de los estudiantes temas ambientales; para llegar a cumplir con los objetivos de esta investigación se utilizó metodología, técnicas y materiales característicos de la educación básica regular que ayudaron en el proceso de enseñanza- aprendizaje en los temas desarrollados en aulas y en las salidas de campo. El estudio se realizó con 6S estudiantes: 22 estudiantes del 4to grado, 21 estudiantes del Sto y 22 estudiantes del 6to grado de educación primaria de la Institución Educativa N° 006S9 "Francisco Tejada Rojas" en el distrito de Moyobamba. En los resultados obtenidos de la presente investigación se pudo establecer que, en la encuesta inicial antes de la aplicación de la educación ambiental para fortalecer las potencialidades ambientales de los estudiantes de educación primaria a una escala de aprendizaje de O- 10 se ubican un 9.09% de estudiantes en el 4° grado, 9.S2% en el so grado, y 9.09% en el 6° grado; resultados que permitieron conocer los temas a trabajar con los estudiantes. Posteriormente en la encuesta final luego de aplicar educación ambiental para fortalecer las potencialidades ambientales de los estudiantes inmersos en la investigación a una escala de aprendizaje de O - 1 O se ubicó un 4.SS% de estudiantes del 4° grado, 9.S2% de estudiantes del so grado y 0% en el 6° grado, lo que indica que el 6° grado no hubo ningún estudiantes desaprobado (ver Capitulo III - Resultados); logrando un total de 9S.31% estudiantes aprobados en las tres secciones respecto a los conocimientos de los temas de agua, suelo, aire, flora, fauna y residuos sólidos usando para ello materiales educativos que ayudaron en el proceso de aprendizaje; resultado que me permite afirmar el éxito de aplicar educación ambiental en la Institución Educativa. Resultados que se demuestra en la prueba de hipótesis en esta investigación de carácter aplicativo en la cual los conocimientos de los estudiantes se incrementaron en los diferentes temas desarrollados dentro y fuera del aula. La aplicación de educación ambiental influye en el fortalecimiento de potencialidades ambientales en la Institución Educativa N° 00659 "Francisco Tejada Rojas", 2011. También se implementó y fortaleció las potencialidades ambientales de la segregación de los residuos sólidos a través de los talleres teóricos y prácticos en la Institución, como producto final se implementó con 4 contenedores de diferentes colores con un letrero cada uno para poder identificar y clasificar fácilmente los residuos sólidos: orgánico, papel, inorgánico y vidrio (ver Fotografía N° 01). Demostrando a los mismos estudiantes que si puede generar ingresos económicos con la venta de los residuos sólidos y en particular con las botellas PET recolectados en la Institución Educativa.Tesisapplication/pdfspaUniversidad Nacional de San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Universidad Nacional de San MartínRepositorio de Tesis – UNSMreponame:UNSM-Institucionalinstname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapotoinstacron:UNSMFortalecimientopotencialidadesambientalesmedianteaplicacióneducaciónambientalNFrancisoTejadaRojasFortalecimiento de potencialidades ambientales mediante la aplicación de educación ambiental en la I.E N°00659 “Franciso Tejada Rojas”info:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUTítulo ProfesionalIngenieria AmbientalUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de EcologíaIngeniero AmbientalTHUMBNAIL6053311.pdf.jpg6053311.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg975http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/225/3/6053311.pdf.jpg31ba77b1f375152ae2c308992c62a0a2MD53ORIGINAL6053311.pdfapplication/pdf3200990http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/225/1/6053311.pdf967e56c3e19c4f73d103d64b82670c48MD51TEXT6053311.pdf.txt6053311.pdf.txtExtracted texttext/plain126658http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/225/2/6053311.pdf.txt27f8cdc39462fa183c32fb8bf4f27fcaMD5211458/225oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/2252021-12-19 03:10:40.236Repositorio Institucional de la Universidadrepositorio@unsm.edu.pe
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).