Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022
Descripción del Articulo
The present investigation had as a general objective to determine the relationship between knowledge management and the performance of teachers of the Faculty of Economics and Business of the National University of the Peruvian Amazon 2022; used the quantitative method, correlational level, for whic...
Autor: | |
---|---|
Formato: | tesis doctoral |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
Repositorio: | UNAPIquitos-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/9661 |
Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12737/9661 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Gestión del conocimiento Desempeño de un papel Productividad laboral Docente https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.03 |
id |
UNAP_c2ca999d1a899eb24440fce59d7f850d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/9661 |
network_acronym_str |
UNAP |
network_name_str |
UNAPIquitos-Institucional |
repository_id_str |
4362 |
dc.title.es_PE.fl_str_mv |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 |
title |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 |
spellingShingle |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 Burga Pérez, David Eduardo Gestión del conocimiento Desempeño de un papel Productividad laboral Docente https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.03 |
title_short |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 |
title_full |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 |
title_fullStr |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 |
title_full_unstemmed |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 |
title_sort |
Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022 |
author |
Burga Pérez, David Eduardo |
author_facet |
Burga Pérez, David Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor.fl_str_mv |
Zumaeta Vásquez, Carlos Hernán |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Burga Pérez, David Eduardo |
dc.subject.es_PE.fl_str_mv |
Gestión del conocimiento Desempeño de un papel Productividad laboral Docente |
topic |
Gestión del conocimiento Desempeño de un papel Productividad laboral Docente https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.03 |
dc.subject.ocde.es_PE.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.03 |
description |
The present investigation had as a general objective to determine the relationship between knowledge management and the performance of teachers of the Faculty of Economics and Business of the National University of the Peruvian Amazon 2022; used the quantitative method, correlational level, for which it took a sample of 37 teachers, who were surveyed through a questionnaire. The results are: The professors of the faculty have received training opportunities, 65.63% once, and 28.13%, many times. These offers generated a lot of interest, 66.67%. The teachers who were interested, if they participated in the training, 89.66%. The institution presents weakness due to lack of incentives in academic mobility, 78.13% never received this possibility, and sometime, 15.63%. Those who received, 85.71%, felt regular interest, explained by the little anticipation or they were not topics of interest. Of those who expressed interest, 71.43% participated. It is important to achieve greater knowledge, with the consequent impact on the teacher's teaching performance, 62.50% explained that they have a regular interest in doing so, and 34.35% had a lot of interest. There is a problem, 59.38% have a regular command of the teaching materials. In terms of teaching in pedagogy, 78.13% have regular proficiency. Teachers show regular interest in knowing research methods, 65.63%; the time they dedicate is scarce, and their university work has little connection with research. They have a regular mastery of research subjects, 84.38%. The commitment is reduced to develop research projects, 62.50%. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-01-04T17:09:33Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-01-04T17:09:33Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.es_PE.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
dc.identifier.other.none.fl_str_mv |
658.4038 B94 2023 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12737/9661 |
identifier_str_mv |
658.4038 B94 2023 |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12737/9661 |
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.fl_str_mv |
SUNEDU |
dc.rights.*.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.format.es_PE.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv |
Universidad Nacional de la Amazonía Peruana |
dc.publisher.country.es_PE.fl_str_mv |
PE |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:UNAPIquitos-Institucional instname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana instacron:UNAPIquitos |
instname_str |
Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
instacron_str |
UNAPIquitos |
institution |
UNAPIquitos |
reponame_str |
UNAPIquitos-Institucional |
collection |
UNAPIquitos-Institucional |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/14f6f749-3578-47d1-b7b6-f719f63f78f3/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/cf022909-82d0-4fdd-9439-39c2d451bfa8/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/549b5316-81e1-40ed-8645-cc5c6d949a7c/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/768178e3-a313-4940-8667-2956a35489f0/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/95ebe80a-424a-47a6-9804-a9c93d499e39/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/57fe5d44-2bb7-4e74-b280-9cc5a990c6f7/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/5b055534-56c5-465c-a119-5895c5ab0650/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/697193ce-d5f8-4e9a-b197-611ab5ad6e42/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/ffd57e9a-a4ca-4a1d-8d9d-c68641603cd3/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b9a0b73f-8d81-4a7e-85ae-dbb2dc8e4cd4/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/cca3b665-85c3-47a9-84fc-d6f8ce017f8b/download https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/91f4b994-5a5c-492d-9b11-ca178c8d17b8/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
566d8eddc2f881b6044c51ba9ce966da 130a49c8d93112d6a609d0144efc6a4a c955a2a5c4eee96f505b85fc8f7788f3 480ef964db2f769dc330cd2f5a00fb9e 153dfbb2dc8df6f1651e1349670c5dee 8e6face47ef960f0e94aaea35d8dd54e dbf49f59b59d3394428fbbb2da56b788 b2f5f7c03a02b3a8f13ad509b1ca7b24 a76639db8a7ed64be4e3fc2a7ef9a9c6 b6763de5f947d3c3867a1cb645e90adf 9a09ebf4be75bd27f7844789aa303c0c 3c16af9b425bccf62b5505add3ecf497 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Digital UNAP |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe |
_version_ |
1845979369749610496 |
spelling |
Zumaeta Vásquez, Carlos HernánBurga Pérez, David Eduardo2024-01-04T17:09:33Z2024-01-04T17:09:33Z2023658.4038 B94 2023https://hdl.handle.net/20.500.12737/9661The present investigation had as a general objective to determine the relationship between knowledge management and the performance of teachers of the Faculty of Economics and Business of the National University of the Peruvian Amazon 2022; used the quantitative method, correlational level, for which it took a sample of 37 teachers, who were surveyed through a questionnaire. The results are: The professors of the faculty have received training opportunities, 65.63% once, and 28.13%, many times. These offers generated a lot of interest, 66.67%. The teachers who were interested, if they participated in the training, 89.66%. The institution presents weakness due to lack of incentives in academic mobility, 78.13% never received this possibility, and sometime, 15.63%. Those who received, 85.71%, felt regular interest, explained by the little anticipation or they were not topics of interest. Of those who expressed interest, 71.43% participated. It is important to achieve greater knowledge, with the consequent impact on the teacher's teaching performance, 62.50% explained that they have a regular interest in doing so, and 34.35% had a lot of interest. There is a problem, 59.38% have a regular command of the teaching materials. In terms of teaching in pedagogy, 78.13% have regular proficiency. Teachers show regular interest in knowing research methods, 65.63%; the time they dedicate is scarce, and their university work has little connection with research. They have a regular mastery of research subjects, 84.38%. The commitment is reduced to develop research projects, 62.50%.La presente investigación tuvo como objetivo general determinar la relación existente entre la gestión del conocimiento y el desempeño de los docentes de la facultad de Ciencias Económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022; utilizó el método cuantitativo, de nivel correlacional, para lo cual tomó una muestra de 37 docentes, quienes fueron encuestados a través de un cuestionario. Los resultados son: Los docentes de la facultad han recibido posibilidades de capacitación, el 65.63% alguna vez, y el 28.13%, muchas veces. Estas ofertas generaron mucho interés, 66.67%. Los docentes que tuvieron interés, si participaron en las capacitaciones, 89.66%. La institución presenta debilidad por falta de incentivos en movilidad académica, el 78.13% nunca recibió esta posibilidad, y alguna vez, el 15.63%. Quienes recibieron, el 85.71%, sintió regular interés, explicado por la poca anticipación o no eran temas de su interés. De quienes manifestaron interés, el 71.43% participó. Es importante lograr mayor conocimiento, con el consiguiente impacto en el desempeño de la enseñanza del docente, el 62.50% explicó que tiene regular interés en hacerlo, y el 34.35%, tuvieron mucho interés. Hay un problema, 59.38% tiene regular dominio de las materias de enseñanza. En materia de enseñanza en pedagogía, el 78.13% tienen regular dominio. Los docentes presentan regular interés en conocer métodos de investigación, 65,63%; el tiempo que dedican es escaso, y su labor universitaria tiene poco vínculo con la investigación. Tienen regular dominio de las materias de investigación, 84.38%. El compromiso es reducido para desarrollar proyectos de investigación, 62,50%.A presente investigação teve como objetivo geral determinar a relação entre a gestão do conhecimento e o desempenho dos professores da Faculdade de Economia e Negócios da Universidade Nacional da Amazônia Peruana 2022; utilizou o método quantitativo, nível correlacional, para o qual tomou uma amostra de 37 professores, que foram pesquisados por meio de questionário. Os resultados são: Os docentes da faculdade receberam oportunidades de treinamento, 65,63% uma vez, e 28,13%, muitas vezes. Essas ofertas geraram muito interesse, 66,67%. Os professores que se interessaram, se participaram do treinamento, 89,66%. A instituição apresenta fragilidade por falta de incentivos na mobilidade acadêmica, 78,13% nunca receberam essa possibilidade, e em algum momento, 15,63%. Os que receberam, 85,71%, sentiram interesse regular, explicado pela pouca expectativa ou não eram temas de interesse. Dos que manifestaram interesse, 71,43% participaram. É importante alcançar um maior conhecimento, com consequente impacto no desempenho docente do professor, 62,50% explicaram que têm um interesse regular em fazê-lo, e 34,35% tinham muito interesse. Há um problema, 59,38% têm domínio regular do material didático. Em relação à docência em pedagogia, 78,13% possuem proficiência regular. Os professores demonstram interesse regular em conhecer métodos de pesquisa, 65,63%; o tempo que dedicam é escasso e seu trabalho universitário tem pouca relação com a pesquisa. Possuem um domínio regular dos sujeitos da pesquisa, 84,38%. O compromisso é reduzido para desenvolver projetos de pesquisa, 62,50%.application/pdfspaUniversidad Nacional de la Amazonía PeruanaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Gestión del conocimientoDesempeño de un papelProductividad laboralDocentehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.03Gestión de conocimientos en el desempeño de los docentes de la facultad de ciencias económicas y de negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2022info:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:UNAPIquitos-Institucionalinstname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruanainstacron:UNAPIquitosSUNEDUDoctorado en Ciencias EmpresarialesUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de PostgradoDoctor(a) en Ciencias Empresariales05280467https://orcid.org/0000-0001-9719-590505286865https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis413078https://purl.org/pe-repo/renati/level#doctorBalbuena Hernández, José RicardoChong Vela, RilkeArrué Flores, Jorge LuisORIGINALDavid_Tesis_Doctorado_2023.pdfDavid_Tesis_Doctorado_2023.pdfTexto completoapplication/pdf1337240https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/14f6f749-3578-47d1-b7b6-f719f63f78f3/download566d8eddc2f881b6044c51ba9ce966daMD51trueAnonymousREADDavid_Formulario de Autorizacion.pdfDavid_Formulario de Autorizacion.pdfapplication/pdf206246https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/cf022909-82d0-4fdd-9439-39c2d451bfa8/download130a49c8d93112d6a609d0144efc6a4aMD52falseAdministratorREADDavid_Constancia de Similitud.pdfDavid_Constancia de Similitud.pdfapplication/pdf1061598https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/549b5316-81e1-40ed-8645-cc5c6d949a7c/downloadc955a2a5c4eee96f505b85fc8f7788f3MD53falseAdministratorREADDavid_Constancia de Conformidad.pdfDavid_Constancia de Conformidad.pdfapplication/pdf355486https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/768178e3-a313-4940-8667-2956a35489f0/download480ef964db2f769dc330cd2f5a00fb9eMD54falseAdministratorREADTEXTDavid_Tesis_Doctorado_2023.pdf.txtDavid_Tesis_Doctorado_2023.pdf.txtExtracted texttext/plain77975https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/95ebe80a-424a-47a6-9804-a9c93d499e39/download153dfbb2dc8df6f1651e1349670c5deeMD593falseAnonymousREADDavid_Formulario de Autorizacion.pdf.txtDavid_Formulario de Autorizacion.pdf.txtExtracted texttext/plain4990https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/57fe5d44-2bb7-4e74-b280-9cc5a990c6f7/download8e6face47ef960f0e94aaea35d8dd54eMD595falseAdministratorREADDavid_Constancia de Similitud.pdf.txtDavid_Constancia de Similitud.pdf.txtExtracted texttext/plain63187https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/5b055534-56c5-465c-a119-5895c5ab0650/downloaddbf49f59b59d3394428fbbb2da56b788MD597falseAdministratorREADDavid_Constancia de Conformidad.pdf.txtDavid_Constancia de Conformidad.pdf.txtExtracted texttext/plain1368https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/697193ce-d5f8-4e9a-b197-611ab5ad6e42/downloadb2f5f7c03a02b3a8f13ad509b1ca7b24MD599falseAdministratorREADTHUMBNAILDavid_Tesis_Doctorado_2023.pdf.jpgDavid_Tesis_Doctorado_2023.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4110https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/ffd57e9a-a4ca-4a1d-8d9d-c68641603cd3/downloada76639db8a7ed64be4e3fc2a7ef9a9c6MD594falseAnonymousREADDavid_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgDavid_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4154https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b9a0b73f-8d81-4a7e-85ae-dbb2dc8e4cd4/downloadb6763de5f947d3c3867a1cb645e90adfMD596falseAdministratorREADDavid_Constancia de Similitud.pdf.jpgDavid_Constancia de Similitud.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4557https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/cca3b665-85c3-47a9-84fc-d6f8ce017f8b/download9a09ebf4be75bd27f7844789aa303c0cMD598falseAdministratorREADDavid_Constancia de Conformidad.pdf.jpgDavid_Constancia de Conformidad.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4997https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/91f4b994-5a5c-492d-9b11-ca178c8d17b8/download3c16af9b425bccf62b5505add3ecf497MD5100falseAdministratorREAD20.500.12737/9661oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/96612025-09-27T17:30:05.777048Zhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.unapiquitos.edu.peRepositorio Digital UNAPrepositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe |
score |
13.361153 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).