Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023

Descripción del Articulo

The main objective of this study was to explain the influence of teaching through virtual environments on the academic self-efficacy of students from the Faculty of Economics and Business of the National University of the Peruvian Amazon, in Iquitos in 2023. An explanatory research methodology was e...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pérez Reátegui, Jorge Alberto
Formato: tesis doctoral
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
Repositorio:UNAPIquitos-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/10887
Enlace del recurso:https://hdl.handle.net/20.500.12737/10887
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Método de enseñanza
Aprendizaje en línea
Autoaprendizaje
Estudiante universitario
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
id UNAP_1155a599c79022f6bd9e83ed5d3bad99
oai_identifier_str oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/10887
network_acronym_str UNAP
network_name_str UNAPIquitos-Institucional
repository_id_str 4362
dc.title.es_PE.fl_str_mv Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
title Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
spellingShingle Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
Pérez Reátegui, Jorge Alberto
Método de enseñanza
Aprendizaje en línea
Autoaprendizaje
Estudiante universitario
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
title_short Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
title_full Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
title_fullStr Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
title_full_unstemmed Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
title_sort Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023
author Pérez Reátegui, Jorge Alberto
author_facet Pérez Reátegui, Jorge Alberto
author_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Chucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.author.fl_str_mv Pérez Reátegui, Jorge Alberto
dc.subject.es_PE.fl_str_mv Método de enseñanza
Aprendizaje en línea
Autoaprendizaje
Estudiante universitario
topic Método de enseñanza
Aprendizaje en línea
Autoaprendizaje
Estudiante universitario
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
dc.subject.ocde.es_PE.fl_str_mv https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
description The main objective of this study was to explain the influence of teaching through virtual environments on the academic self-efficacy of students from the Faculty of Economics and Business of the National University of the Peruvian Amazon, in Iquitos in 2023. An explanatory research methodology was employed with field, bivariate, and cross-sectional designs. The sample consisted of 348 university students, who were administered a survey composed of two questionnaires previously validated through expert analysis of items, construct, and reliability. The results of the simple regression analysis indicate that 33.9% of the variability in academic self-efficacy can be attributed to the influence of the teaching variable with virtual environments, according to the coefficient of determination (R2). Individual parameter contrasts confirm this positive and significant influence. Additionally, it was found that the same variable has a significant effect on the academic self-efficacy of university students, as evidenced by a p-value of .000, below the significance level of .05, leading to the rejection of the null hypothesis and the acceptance of the alternative hypothesis. It is concluded that these results suggest that activities related to teaching through virtual environments have a positive influence on the academic self-efficacy of university students in the specific context mentioned.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2025-01-20T13:45:50Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2025-01-20T13:45:50Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.es_PE.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
dc.identifier.other.none.fl_str_mv P45 2024
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12737/10887
identifier_str_mv P45 2024
url https://hdl.handle.net/20.500.12737/10887
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.*.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de la Amazonía Peruana
dc.publisher.country.es_PE.fl_str_mv PE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNAPIquitos-Institucional
instname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
instacron:UNAPIquitos
instname_str Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
instacron_str UNAPIquitos
institution UNAPIquitos
reponame_str UNAPIquitos-Institucional
collection UNAPIquitos-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e8d0535d-c6c8-4b6c-8ac3-97b885b41054/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/ed14fb6f-687c-4ac8-9717-f133e492342c/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b51570da-63c4-4179-9635-189b06d91146/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/51002d2f-2a59-4456-93fe-39e2cd358275/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/70df70c9-a709-43dc-8516-004885a3352a/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/619a8258-aba6-46bb-b2e2-1c7dfc1673b5/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e0b60c5e-8234-4dff-ab0c-47c58e6577b6/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c81a0e35-6de0-4c96-b92d-9e98e9368d84/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e1578e6d-7618-4a21-8094-ad335a7693ec/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/6dd7c153-fa4d-4663-ade5-13c3d301fb47/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/3eae669f-8308-4b80-b612-101e3e23e9aa/download
https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/980f9164-a61a-4879-9e06-d7737f041260/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 26df2332950b051db3ac75f584d9ef82
106b6e6f0bb778fbde6331bab23568f3
5dfd05800bc9240f39a5470d6a2d74d3
329379549052cc459ea3b8f2e91ec182
407738750ca4b38020fdbc11af99b7ef
b3b3085596d61637f4fecd52f2358491
8b53772342cc3c446a94bc017fecebc5
e1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9
aa3c8defd95aa8e660e0f76ccf3be544
a37f81ac47687438e87d0cd6dfed1df1
18bed665d7c370271e3706e690259b52
6b649f68993e9192f955e05a897a2897
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Digital UNAP
repository.mail.fl_str_mv repositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe
_version_ 1846612764574875648
spelling Chucos Calixto, Walter LuisPérez Reátegui, Jorge Alberto2025-01-20T13:45:50Z2025-01-20T13:45:50Z2024P45 2024https://hdl.handle.net/20.500.12737/10887The main objective of this study was to explain the influence of teaching through virtual environments on the academic self-efficacy of students from the Faculty of Economics and Business of the National University of the Peruvian Amazon, in Iquitos in 2023. An explanatory research methodology was employed with field, bivariate, and cross-sectional designs. The sample consisted of 348 university students, who were administered a survey composed of two questionnaires previously validated through expert analysis of items, construct, and reliability. The results of the simple regression analysis indicate that 33.9% of the variability in academic self-efficacy can be attributed to the influence of the teaching variable with virtual environments, according to the coefficient of determination (R2). Individual parameter contrasts confirm this positive and significant influence. Additionally, it was found that the same variable has a significant effect on the academic self-efficacy of university students, as evidenced by a p-value of .000, below the significance level of .05, leading to the rejection of the null hypothesis and the acceptance of the alternative hypothesis. It is concluded that these results suggest that activities related to teaching through virtual environments have a positive influence on the academic self-efficacy of university students in the specific context mentioned.El objetivo principal de este estudio fue explicar la influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la Autoeficacia Académica de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, en Iquitos en 2023. Se empleó una metodología de investigación tipo explicativa con diseños de campo, bivariado y transversal. La muestra consistió en 348 estudiantes universitarios, a quienes se administró una encuesta compuesta por dos cuestionarios previamente validados mediante análisis de ítems, constructo y confiabilidad por expertos. Los resultados del análisis de regresión simple indican que el 33.9% de la variabilidad en la Autoeficacia Académica puede ser atribuida a la influencia de la variable enseñanza con entornos virtuales, según el coeficiente de determinación (R2). Los contrastes individuales de los parámetros del modelo confirman esta influencia positiva y significativa. Además, se encontró que la misma variable tiene un efecto significativo en la Autoeficacia Académica de los estudiantes universitarios, como lo demuestra un p-valor de .000, por debajo del nivel de significancia de .05, lo que conlleva al rechazo de la hipótesis nula y a la aceptación de la hipótesis alternativa. Se concluye en que estos resultados sugieren que las actividades relacionadas con la enseñanza a través de entornos virtuales tienen una influencia positiva en la Autoeficacia Académica de los estudiantes universitarios en el contexto específico mencionada.O principal objetivo deste estudo foi explicar a influência do ensino por meio de ambientes virtuais na Autoeficácia Acadêmica dos alunos da Faculdade de Ciências Econômicas e de Negócios da Universidade Nacional da Amazônia Peruana, em Iquitos em 2023. Foi empregada uma metodologia de pesquisa explicativa com desenhos de campo, bivariado e transversal. A amostra consistiu em 348 estudantes universitários, aos quais foi administrada uma pesquisa composta por dois questionários previamente validados por análise de itens, construção e confiabilidade por especialistas. Os resultados da análise de regressão simples indicam que 33,9% da variabilidade na Autoeficácia Acadêmica pode ser atribuída à influência da variável de ensino com ambientes virtuais, de acordo com o coeficiente de determinação (R2). Os contrastes individuais de parâmetros confirmam essa influência positiva e significativa. Além disso, verificou-se que a mesma variável tem um efeito significativo na Autoeficácia Acadêmica dos estudantes universitários, conforme evidenciado por um valor-p de .000, abaixo do nível de significância de .05, levando à rejeição da hipótese nula e à aceitação da hipótese alternativa. Conclui-se que esses resultados sugerem que atividades relacionadas ao ensino por meio de ambientes virtuais têm uma influência positiva na Autoeficácia Acadêmica dos estudantes universitários no contexto específico mencionado.application/pdfspaUniversidad Nacional de la Amazonía PeruanaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Método de enseñanzaAprendizaje en líneaAutoaprendizajeEstudiante universitariohttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Influencia de la enseñanza con entornos virtuales en la autoeficacia académica en estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas y de Negocios Universidad Nacional de la Amazonía Peruana Iquitos 2023info:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:UNAPIquitos-Institucionalinstname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruanainstacron:UNAPIquitosSUNEDUDoctorado en EducaciónUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de PostgradoDoctor(a) en Educación40156260https://orcid.org/0000-0001-8399-054505359833https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis199018https://purl.org/pe-repo/renati/level#doctorGarcía Maldonado, Rogelia SocorroMontani Rios, Emilio AugustoZagaceta Aranda, Lily NancyORIGINALJorge_Tesis_Doctorado_2024.pdfJorge_Tesis_Doctorado_2024.pdfTexto completoapplication/pdf2162135https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e8d0535d-c6c8-4b6c-8ac3-97b885b41054/download26df2332950b051db3ac75f584d9ef82MD51trueAnonymousREADJorge_Formulario de Autorizacion.pdfJorge_Formulario de Autorizacion.pdfapplication/pdf208178https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/ed14fb6f-687c-4ac8-9717-f133e492342c/download106b6e6f0bb778fbde6331bab23568f3MD52falseAdministratorREADJorge_Constancia de Similitud.pdfJorge_Constancia de Similitud.pdfapplication/pdf27486961https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b51570da-63c4-4179-9635-189b06d91146/download5dfd05800bc9240f39a5470d6a2d74d3MD53falseAdministratorREADJorge_Constancia de Conformidad.pdfJorge_Constancia de Conformidad.pdfapplication/pdf351570https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/51002d2f-2a59-4456-93fe-39e2cd358275/download329379549052cc459ea3b8f2e91ec182MD54falseAdministratorREADTEXTJorge_Tesis_Doctorado_2024.pdf.txtJorge_Tesis_Doctorado_2024.pdf.txtExtracted texttext/plain102095https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/70df70c9-a709-43dc-8516-004885a3352a/download407738750ca4b38020fdbc11af99b7efMD593falseAnonymousREADJorge_Formulario de Autorizacion.pdf.txtJorge_Formulario de Autorizacion.pdf.txtExtracted texttext/plain6496https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/619a8258-aba6-46bb-b2e2-1c7dfc1673b5/downloadb3b3085596d61637f4fecd52f2358491MD595falseAdministratorREADJorge_Constancia de Similitud.pdf.txtJorge_Constancia de Similitud.pdf.txtExtracted texttext/plain89532https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e0b60c5e-8234-4dff-ab0c-47c58e6577b6/download8b53772342cc3c446a94bc017fecebc5MD597falseAdministratorREADJorge_Constancia de Conformidad.pdf.txtJorge_Constancia de Conformidad.pdf.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c81a0e35-6de0-4c96-b92d-9e98e9368d84/downloade1c06d85ae7b8b032bef47e42e4c08f9MD599falseAdministratorREADTHUMBNAILJorge_Tesis_Doctorado_2024.pdf.jpgJorge_Tesis_Doctorado_2024.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3592https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/e1578e6d-7618-4a21-8094-ad335a7693ec/downloadaa3c8defd95aa8e660e0f76ccf3be544MD594falseAnonymousREADJorge_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgJorge_Formulario de Autorizacion.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4152https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/6dd7c153-fa4d-4663-ade5-13c3d301fb47/downloada37f81ac47687438e87d0cd6dfed1df1MD596falseAdministratorREADJorge_Constancia de Similitud.pdf.jpgJorge_Constancia de Similitud.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4524https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/3eae669f-8308-4b80-b612-101e3e23e9aa/download18bed665d7c370271e3706e690259b52MD598falseAdministratorREADJorge_Constancia de Conformidad.pdf.jpgJorge_Constancia de Conformidad.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4814https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/980f9164-a61a-4879-9e06-d7737f041260/download6b649f68993e9192f955e05a897a2897MD5100falseAdministratorREAD20.500.12737/10887oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/108872025-09-27T17:32:32.795556Zhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.unapiquitos.edu.peRepositorio Digital UNAPrepositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe
score 13.413352
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).