Mejora de proceso en el área de compras en la compañía minera Aruntani
Descripción del Articulo
The main objective of this work is the implementation of improvements in the purchasing process in the Aruntani company due to the problem presented by the non-compliance of the purchasing area, such as the delay in the management of orders until the reception of the materials in the mine. These pro...
Autor: | |
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Formato: | tesis de grado |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad de Lima |
Repositorio: | ULIMA-Institucional |
Lenguaje: | español |
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The main objective of this work is the implementation of improvements in the purchasing process in the Aruntani company due to the problem presented by the non-compliance of the purchasing area, such as the delay in the management of orders until the reception of the materials in the mine. These processes on average in 2018 required an average of 45 days from their creation. That is why the causes that determine this breach of purchase were analyzed and four proposals were determined that range from a policy of debugging, cataloging and normalization of inventory; supplier selection policy; of selection of purchasing strategy and the development of an information technology tool. In order to develop the proposals, industrial engineering tools were applied such as root-cause diagram, Ishikawa, Pareto, flow diagrams, criteria matrix, Porter forces, Internal and External Analysis. As a result of the implementation of the improvement, a time reduction was obtained in the logistics process from 45 days to only 20 days with a saving of 250,000 USD in the first six months debugging of non-standardized codes new procedures for the selection of suppliers and purchasing strategies, a new digital tool that improves communication between the user area in the mine and the buyer. Finally, the implementation had a nine-month schedule of activities for its execution and results. The budget was USD 19,800 for training, tools and consultancy. |
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That is why the causes that determine this breach of purchase were analyzed and four proposals were determined that range from a policy of debugging, cataloging and normalization of inventory; supplier selection policy; of selection of purchasing strategy and the development of an information technology tool. In order to develop the proposals, industrial engineering tools were applied such as root-cause diagram, Ishikawa, Pareto, flow diagrams, criteria matrix, Porter forces, Internal and External Analysis. As a result of the implementation of the improvement, a time reduction was obtained in the logistics process from 45 days to only 20 days with a saving of 250,000 USD in the first six months debugging of non-standardized codes new procedures for the selection of suppliers and purchasing strategies, a new digital tool that improves communication between the user area in the mine and the buyer. Finally, the implementation had a nine-month schedule of activities for its execution and results. The budget was USD 19,800 for training, tools and consultancy.El presente trabajo tiene como objetivo principal la implementación de mejoras de proceso compras en la compañía Aruntani debido a la problemática presentada del incumplimiento del área de compras como la demora de la gestión de pedidos hasta la recepción de los materiales en mina. Estos procesos en promedio en el año 2018 le demandaban en promedio 45 días desde su creación. Es por ello, que se analizó las causas que determinan este incumpliendo de compra y se determinaron cuatro propuestas que van desde una política de depuración, catalogación y normalización de inventario; política de selección de proveedores; política de selección de estrategia de compras y el desarrollo de una herramienta de tecnología de información. Para poder desarrollar las propuestas se aplicaron herramientas de ingeniería industrial como diagrama de Causa-raíz, Ishikawa, Pareto, diagramas de flujo, matriz de criterios, fuerzas de Porter, Análisis Interno y Externo. Como resultado de la implementación de la mejora se obtuvo una reducción de tiempos en el proceso logístico de tener 45 días a solo 20 días con un ahorro de 250 000 USD en los primeros seis meses depuración de códigos no estandarizados nuevos procedimientos para la selección de proveedores y estrategias de compras una nueva herramienta digital que mejora la comunicación entre el área usuaria en mina y el comprador. Finalmente, la implementación tuvo un cronograma de actividades de nueve meses para su ejecución y resultados. El presupuesto fue de 19 800 USD para capacitación herramientas y consultoría.application/pdfspaUniversidad de LimaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Repositorio Institucional - UlimaUniversidad de Limareponame:ULIMA-Institucionalinstname:Universidad de Limainstacron:ULIMAComprasProceso de mejora continuaEmpresas minerasShoppingContinuous improvement processMining corporationshttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.11.04Mejora de proceso en el área de compras en la compañía minera AruntaniImprovement process in purchase Department at aruntani’sinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTrabajo de suficiencia profesionalSUNEDUTítulo ProfesionalIngeniería IndustrialUniversidad de Lima. Facultad de Ingeniería y ArquitecturaIngeniero Industrialhttps://orcid.org/0000-0001-9488-860X624286972202648423725https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionalCorzo Chávez, Jorge AntonioSotomayor Cabrera, ArístidesValdez Ampuero, Ana Elizabethhttps://purl.org/pe-repo/renati/type#trabajoDeSuficienciaProfesional015TEXTT018_48423725_T.pdf.txtT018_48423725_T.pdf.txtExtracted texttext/plain75671https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/18188/6/T018_48423725_T.pdf.txtc6d3ef1711100710919ad1a32b3b1828MD56FA_48423725_SR .pdf.txtFA_48423725_SR .pdf.txtExtracted texttext/plain2496https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/18188/8/FA_48423725_SR%20.pdf.txtf4c43371d78be99e72de00474c7e89cdMD58TURNITIN_ERAZO MENA DIEGO_20111783 .pdf.txtTURNITIN_ERAZO MENA DIEGO_20111783 .pdf.txtExtracted texttext/plain1344https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/20.500.12724/18188/10/TURNITIN_ERAZO%20MENA%20DIEGO_20111783%20.pdf.txtb30e9f1ea3df9d0c491ded26a1c734b3MD510CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; 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