Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido

Descripción del Articulo

This article intends to explain the different possibilities of representation of what we will call “fictional ecosystems”, being imaginary ecosystems that are developed through visual representation, highlighting their importance to establish, develop and maintain a connection with the inhabited ter...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Villavicencio Monti, Karla Paola, Hernández Calvo, Max Alfredo, Escribens Bacigalupo, Alessandra
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/199737
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28027/26380
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199737
https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.D006
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Symbolic Territory
Natural Ecosystem
Fiction
Environment
Art
Creative Process
Territorio simbólico
Ecosistema natural
Ficción
Medioambiente
Arte
Proceso creativo
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
id RPUC_2d636754a924872ba275509e801e49b5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/199737
network_acronym_str RPUC
network_name_str PUCP-Institucional
repository_id_str 2905
dc.title.es_ES.fl_str_mv Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Ecological fictions and artistic processes: The production of artistic works and the symbolic relationship with the inhabited and constructed territory
title Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
spellingShingle Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
Villavicencio Monti, Karla Paola
Symbolic Territory
Natural Ecosystem
Fiction
Environment
Art
Creative Process
Territorio simbólico
Ecosistema natural
Ficción
Medioambiente
Arte
Proceso creativo
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
title_short Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
title_full Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
title_fullStr Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
title_full_unstemmed Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
title_sort Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construido
author Villavicencio Monti, Karla Paola
author_facet Villavicencio Monti, Karla Paola
Hernández Calvo, Max Alfredo
Escribens Bacigalupo, Alessandra
author_role author
author2 Hernández Calvo, Max Alfredo
Escribens Bacigalupo, Alessandra
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villavicencio Monti, Karla Paola
Hernández Calvo, Max Alfredo
Escribens Bacigalupo, Alessandra
dc.subject.en_US.fl_str_mv Symbolic Territory
Natural Ecosystem
Fiction
Environment
Art
Creative Process
topic Symbolic Territory
Natural Ecosystem
Fiction
Environment
Art
Creative Process
Territorio simbólico
Ecosistema natural
Ficción
Medioambiente
Arte
Proceso creativo
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Territorio simbólico
Ecosistema natural
Ficción
Medioambiente
Arte
Proceso creativo
dc.subject.ocde.none.fl_str_mv https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01
description This article intends to explain the different possibilities of representation of what we will call “fictional ecosystems”, being imaginary ecosystems that are developed through visual representation, highlighting their importance to establish, develop and maintain a connection with the inhabited territory, as fundamental relationship to build a society that questions the subjectivities established in the coexistence with the natural, humanized and collective environment. Thus, an explanatory line is developed, which answers the following question, can elements of visual representation be used for the creation of “fictional ecosystems” that help to question the relationship that we build with our natural and humanized ecosystems in the contemporary environment and its corresponding problems? The answer is built through a methodology created using two phases of analysis. An explanatory line is drawn through artistic proposals made in Peru, developed on different supports and using various means, such as painting, drawing, installation and video art. The first phase called “Ritualized Territory and Creation” deals with the relationship between own experiences in the territory of the artists and their creative processes; the second phase “Territory and Cultural Imaginaries”, highlights the intrinsic link between the experiences established in the previous phase and the construction of imaginaries that enable to question our cultural and ethical environment. It is attempted to highlight the importance and the fundamental role of the abovementioned representations as a bridge for a better understanding of the framework of subjectivities that triggers the relationship between natural and humanized ecosystems. This methodology will be explained through the development of four projects: “Abglutia”. “Peligro de Extinción”, “Natural Sense Making” and finally, “Pestes”. Through the analysis of these projects, it is recognized that the visual representations of these fictional ecosystems are useful and necessary to develop a critical view that promotes introspection and questioning about the relationship with our natural environment and the ecosystems that have influence on it, enabling to establish in our collective relationships the development of a symbolic relationship with the territory that we inhabit and build.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-05-14T19:44:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-05-14T19:44:09Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2024
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-05-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.other.none.fl_str_mv Artículo
format article
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28027/26380
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199737
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.D006
url https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28027/26380
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199737
https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.D006
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv urn:issn:2709-3689
urn:issn:2523-2894
dc.rights.es_ES.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.publisher.country.none.fl_str_mv PE
dc.source.es_ES.fl_str_mv Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 13 (2024)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:PUCP-Institucional
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str PUCP-Institucional
collection PUCP-Institucional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la PUCP
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pucp.pe
_version_ 1835638992322691072
spelling Villavicencio Monti, Karla PaolaHernández Calvo, Max AlfredoEscribens Bacigalupo, Alessandra2024-05-14T19:44:09Z2024-05-14T19:44:09Z20242024-05-06https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/Kawsaypacha/article/view/28027/26380https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199737https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202401.D006This article intends to explain the different possibilities of representation of what we will call “fictional ecosystems”, being imaginary ecosystems that are developed through visual representation, highlighting their importance to establish, develop and maintain a connection with the inhabited territory, as fundamental relationship to build a society that questions the subjectivities established in the coexistence with the natural, humanized and collective environment. Thus, an explanatory line is developed, which answers the following question, can elements of visual representation be used for the creation of “fictional ecosystems” that help to question the relationship that we build with our natural and humanized ecosystems in the contemporary environment and its corresponding problems? The answer is built through a methodology created using two phases of analysis. An explanatory line is drawn through artistic proposals made in Peru, developed on different supports and using various means, such as painting, drawing, installation and video art. The first phase called “Ritualized Territory and Creation” deals with the relationship between own experiences in the territory of the artists and their creative processes; the second phase “Territory and Cultural Imaginaries”, highlights the intrinsic link between the experiences established in the previous phase and the construction of imaginaries that enable to question our cultural and ethical environment. It is attempted to highlight the importance and the fundamental role of the abovementioned representations as a bridge for a better understanding of the framework of subjectivities that triggers the relationship between natural and humanized ecosystems. This methodology will be explained through the development of four projects: “Abglutia”. “Peligro de Extinción”, “Natural Sense Making” and finally, “Pestes”. Through the analysis of these projects, it is recognized that the visual representations of these fictional ecosystems are useful and necessary to develop a critical view that promotes introspection and questioning about the relationship with our natural environment and the ecosystems that have influence on it, enabling to establish in our collective relationships the development of a symbolic relationship with the territory that we inhabit and build.En este artículo se exponen las diversas formas de representación de lo que se denominará «ecosistemas ficcionales». Estos se refieren a entornos imaginarios que se desarrollan mediante representaciones visuales, destacando su relevancia para la creación, desarrollo y mantenimiento de un vínculo con el territorio habitado. Este lazo se considera fundamental para la construcción de una sociedad que cuestione las subjetividades arraigadas en la convivencia con el entorno natural, humanizado y colectivo. De esta manera, se establece una línea explicativa para abordar la interrogante: ¿Es viable emplear elementos de representación visual para la creación de «ecosistemas ficcionales» que contribuyan a cuestionar la relación que se construye con los entornos naturales y humanizados en contemporaneidad y sus respectivas problemáticas? La respuesta se estructura a través de una metodología de dos fases de análisis. Se traza una línea explicativa mediante propuestas artísticas en Perú, abordando diversos soportes y medios como pintura, dibujo, instalación y videoarte. La primera fase titulada Territorio ritualizado y creación, se centra en la relación entre las vivencias personales de los y las artistas en el territorio y sus procesos creativos. En la segunda fase Territorio e imaginarios culturales, se destaca la relación intrínseca entre las experiencias establecidas en la anterior fase y la construcción de imaginarios que permiten cuestionar el entorno cultural y ético. Se enfatiza la importancia y el rol fundamental de las representaciones mencionadas como un puente para comprender mejor las subjetividades presentes en los ecosistemas naturales y los ecosistemas artificiales o humanizados. Esta metodología será explicada mediante el desarrollo de cuatro proyectos específicos: Abglutia, Peligro de extinción, Natural Sense Making y finalmente Pestes. A través del análisis de estos proyectos, se reconoce la utilidad y necesidad de las representaciones visuales de estos ecosistemas ficcionales para desarrollar una visión crítica que promueva la introspección y el cuestionamiento sobre la relación con nuestro entorno natural y los ecosistemas que influyen en él. Asimismo, posibilitan la incorporación de una relación simbólica con el territorio que se habita y se construye a través de las interacciones colectivas.application/pdfspaPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:issn:2709-3689urn:issn:2523-2894info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente; Núm. 13 (2024)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPSymbolic TerritoryNatural EcosystemFictionEnvironmentArtCreative ProcessTerritorio simbólicoEcosistema naturalFicciónMedioambienteArteProceso creativohttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#2.07.01Ecoficciones y procesos artísticos: la producción de obras artísticas y la relación simbólica con el territorio habitado y construidoEcological fictions and artistic processes: The production of artistic works and the symbolic relationship with the inhabited and constructed territoryinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/199737oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1997372024-09-18 16:03:01.379http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe
score 13.924177
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).