Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving

Descripción del Articulo

This work shows the relationship between the development of mathematical thinking and creativity with mathematical problem posing and solving. Creativity and mathematics are disciplines that do not usually appear together. Both concepts constitute complex processes sharing elements, such as fluency...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Ayllón, María F., Gómez, Isabel A., Ballesta-Claver, Julio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/89
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Resolución de problemas
invención de problemas
Educación Matemática y creatividad
Problem solving
Problem posing
Mathematics education and creativity
id REVUSIL_d95e0b76990f9afd1d4c1dffa680dc52
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/89
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and SolvingPensamiento matemático y creatividad a través de la invención y resolución de problemas matemáticosAyllón, María F.Gómez, Isabel A.Ballesta-Claver, JulioResolución de problemasinvención de problemasEducación Matemática y creatividadProblem solvingProblem posingMathematics education and creativityThis work shows the relationship between the development of mathematical thinking and creativity with mathematical problem posing and solving. Creativity and mathematics are disciplines that do not usually appear together. Both concepts constitute complex processes sharing elements, such as fluency (number of ideas), flexibility (range of ideas), novelty (unique idea) and elaboration (idea development). These factors contribute, among others, to the fact that schoolchildren are competent in mathematics. The problem solving and posing are a very powerful evaluation tool that shows the mathematical reasoning and creative level of a person. Creativity is part of the mathematics education and is a necessary ingredient to perform mathematical assignments. This contribution presents some important research works about problem posing and solving related to the development of mathematical knowledge and creativity. To that end, it is based on various beliefs reflected in the literature with respect to notions of creativity, problem solving and posing.En este trabajo se muestra la relación entre el desarrollo del pensamiento matemático y la creatividad con la invención y resolución de problemas matemáticos. No son frecuentes las ocasiones en las que aparecen juntas Creatividad y Matemáticas. Ambas constituyen procesos complejos que comparten elementos como la fluidez (número de ideas), la flexibilidad (variedad de ideas), la novedad (idea única) y la elaboración (desarrollar una idea). Estos factores contribuyen, entre otras cosas, a que los escolares sean competentes en matemáticas. La invención y la resolución de problemas resultan ser un instrumento evaluador muy potente con el que se pone de manifiesto el nivel de razonamiento matemático y creativo de una persona. La creatividad forma parte de la educación matemática y constituye un ingrediente necesario para realizar las tareas matemáticas. Esta aportación presenta algunas investigaciones relevantes, que se han llevado a cabo sobre invención y resolución de problemas, vinculadas al desarrollo del conocimiento matemático y a la creatividad. Para ello se parte de las distintas creencias que se recogen en la literatura referente a las nociones de creatividad, invención de problemas y resolución de problemas.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2016-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reviewapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/8910.20511/pyr2016.v4n1.89Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4 No. 1 (2016): January - June; 169-218Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 1 (2016): Enero - Junio; 169-218Propósitos y Representaciones; Vol. 4 Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-2182310-46352307-799910.20511/pyr2016.v4n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/192https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/193Derechos de autor 2016 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/892022-04-01T19:29:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
Pensamiento matemático y creatividad a través de la invención y resolución de problemas matemáticos
title Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
spellingShingle Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
Ayllón, María F.
Resolución de problemas
invención de problemas
Educación Matemática y creatividad
Problem solving
Problem posing
Mathematics education and creativity
title_short Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
title_full Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
title_fullStr Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
title_full_unstemmed Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
title_sort Mathematical Thinking and Creativity through Mathematical Problem Posing and Solving
dc.creator.none.fl_str_mv Ayllón, María F.
Gómez, Isabel A.
Ballesta-Claver, Julio
author Ayllón, María F.
author_facet Ayllón, María F.
Gómez, Isabel A.
Ballesta-Claver, Julio
author_role author
author2 Gómez, Isabel A.
Ballesta-Claver, Julio
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Resolución de problemas
invención de problemas
Educación Matemática y creatividad
Problem solving
Problem posing
Mathematics education and creativity
topic Resolución de problemas
invención de problemas
Educación Matemática y creatividad
Problem solving
Problem posing
Mathematics education and creativity
description This work shows the relationship between the development of mathematical thinking and creativity with mathematical problem posing and solving. Creativity and mathematics are disciplines that do not usually appear together. Both concepts constitute complex processes sharing elements, such as fluency (number of ideas), flexibility (range of ideas), novelty (unique idea) and elaboration (idea development). These factors contribute, among others, to the fact that schoolchildren are competent in mathematics. The problem solving and posing are a very powerful evaluation tool that shows the mathematical reasoning and creative level of a person. Creativity is part of the mathematics education and is a necessary ingredient to perform mathematical assignments. This contribution presents some important research works about problem posing and solving related to the development of mathematical knowledge and creativity. To that end, it is based on various beliefs reflected in the literature with respect to notions of creativity, problem solving and posing.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/review
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89
10.20511/pyr2016.v4n1.89
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89
identifier_str_mv 10.20511/pyr2016.v4n1.89
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/192
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/89/193
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Propósitos y Representaciones
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Propósitos y Representaciones
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 4 No. 1 (2016): January - June; 169-218
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 1 (2016): Enero - Junio; 169-218
Propósitos y Representaciones; Vol. 4 Núm. 1 (2016): Enero - Junio; 169-218
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2016.v4n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528870511181824
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).