Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition

Descripción del Articulo

The relationship between socioeconomic mobility and school levels has been thematized since the generalization of modern institutionalized education systems. The demand for Chilean quality education is associated with exitism and the formation of Human Capital, crashing with mismatches between publi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Troncoso-Pérez, Patricia E., Nass Álvarez, Juan Luis, Gallegos, Ada, Alvarez, Miguel A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/498
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Rol docente esperado
Capital humano
Decolonización
Expected Teaching Role
Human Capital
Decolonization
id REVUSIL_795051b62c6bbb2f6f0ad7da1631502d
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/498
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post TransitionEntre la decolonización y el capital humano. reflexiones en torno al rol esperado del docente en el Chile post transiciónTroncoso-Pérez, Patricia E.Nass Álvarez, Juan LuisGallegos, AdaAlvarez, Miguel A.Rol docente esperadoCapital humanoDecolonizaciónExpected Teaching RoleHuman CapitalDecolonizationThe relationship between socioeconomic mobility and school levels has been thematized since the generalization of modern institutionalized education systems. The demand for Chilean quality education is associated with exitism and the formation of Human Capital, crashing with mismatches between public policies, the crisis of legitimization of public education, and the Latin American epistemic advance that influences the pedagogical exercise through critical pedagogy or decolonization as a new way of organizing / re-creating knowledge. Thus, the teacher is required from two dichotomous currents, which makes him a vortex with unusual edges. This article of reflection seeks to expose some aspects of these contradictions, addressing the theory of Human Capital in education and the decolonization of pedagogy, in relation to the expected role of teachers in Chile.La relación entre movilidad socioeconómica y niveles escolares se ha tematizado desde la generalización de los sistemas institucionalizados modernos de educación. La exigencia de educación de calidad chilena está asociada al exitismo y a la formación de Capital Humano, estrellándose con desajustes entre políticas públicas, la crisis de legitimación de la educación pública, y el avance epistémico latinoamericano que influye el ejercicio pedagógico a través de la pedagogía crítica o la descolonización como nueva forma de organizar/re-crear conocimiento. Es así que el docente es requerido desde dos corrientes dicotómicas, lo que le convierte en un vórtice con inusitadas aristas. El presente artículo de reflexión busca exponer algunos aspectos de dichas contradicciones, abordando la teoría de Capital Humano en educación y de la decolonización de la pedagogía, en relación al rol esperado del profesorado en Chile.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/49810.20511/pyr2020.v8nSPE1.498Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; No. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e498Propósitos y Representaciones; ##issue.no## SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e498Propósitos y Representaciones; Núm. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e4982310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8nSPE1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/904https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/932Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4982024-02-28T17:34:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
Entre la decolonización y el capital humano. reflexiones en torno al rol esperado del docente en el Chile post transición
title Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
spellingShingle Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
Troncoso-Pérez, Patricia E.
Rol docente esperado
Capital humano
Decolonización
Expected Teaching Role
Human Capital
Decolonization
title_short Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
title_full Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
title_fullStr Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
title_full_unstemmed Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
title_sort Between Decolonization and Human Capital. Reflections Toward the Expected Role of the Teacher in the Chile Post Transition
dc.creator.none.fl_str_mv Troncoso-Pérez, Patricia E.
Nass Álvarez, Juan Luis
Gallegos, Ada
Alvarez, Miguel A.
author Troncoso-Pérez, Patricia E.
author_facet Troncoso-Pérez, Patricia E.
Nass Álvarez, Juan Luis
Gallegos, Ada
Alvarez, Miguel A.
author_role author
author2 Nass Álvarez, Juan Luis
Gallegos, Ada
Alvarez, Miguel A.
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Rol docente esperado
Capital humano
Decolonización
Expected Teaching Role
Human Capital
Decolonization
topic Rol docente esperado
Capital humano
Decolonización
Expected Teaching Role
Human Capital
Decolonization
description The relationship between socioeconomic mobility and school levels has been thematized since the generalization of modern institutionalized education systems. The demand for Chilean quality education is associated with exitism and the formation of Human Capital, crashing with mismatches between public policies, the crisis of legitimization of public education, and the Latin American epistemic advance that influences the pedagogical exercise through critical pedagogy or decolonization as a new way of organizing / re-creating knowledge. Thus, the teacher is required from two dichotomous currents, which makes him a vortex with unusual edges. This article of reflection seeks to expose some aspects of these contradictions, addressing the theory of Human Capital in education and the decolonization of pedagogy, in relation to the expected role of teachers in Chile.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498
10.20511/pyr2020.v8nSPE1.498
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8nSPE1.498
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/904
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/498/932
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; No. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e498
Propósitos y Representaciones; ##issue.no## SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e498
Propósitos y Representaciones; Núm. SPE1 (2020): Número especial: Democracia: Educación, Valores, Gobernanza e Interculturalidad; e498
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8nSPE1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1793333942491807744
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).