Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization

Descripción del Articulo

This article is a reflection in three planes: the first one, how teachers problematize their own practices given the complexity of the scenarios that they must face daily in classrooms; the second one, how teaching problematization is perceived in the academic and school world and the third one, hoy...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rodríguez-Sosa, Jorge, Hernández-Sánchez, Kelly
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/211
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Problematization of teaching practices
teaching research
research-action
continuous teaching training programs
teacher’s beliefs
Problematización de las prácticas docentes
Investigación de la docencia
investigación-acción
programas de formación docente continua
creencias docentes
id REVUSIL_4eb57f170d38230da74f3ce4dffd72f5
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/211
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Problematization of Teaching Practices and Teaching ContextualizationProblematization of Teaching Practices and Teaching ContextualizationProblematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanzaRodríguez-Sosa, JorgeHernández-Sánchez, KellyProblematization of teaching practicesteaching researchresearch-actioncontinuous teaching training programsteacher’s beliefsProblematización de las prácticas docentesInvestigación de la docenciainvestigación-acciónprogramas de formación docente continuacreencias docentesThis article is a reflection in three planes: the first one, how teachers problematize their own practices given the complexity of the scenarios that they must face daily in classrooms; the second one, how teaching problematization is perceived in the academic and school world and the third one, hoy many and how contents, methodological tools and training forms, which are necessary to strengthen teachers’ abilities and attitudes prone to problematization, have been assumed by continuous teaching training programs. It is concluded with a joint reflection that tries to establish the link between these planes.This article is a reflection in three planes: the first one, how teachers problematize their own practices given the complexity of the scenarios that they must face daily in classrooms; the second one, how teaching problematization is perceived in the academic and school world and the third one, hoy many and how contents, methodological tools and training forms, which are necessary to strengthen teachers’ abilities and attitudes prone to problematization, have been assumed by continuous teaching training programs. It is concluded with a joint reflection that tries to establish the link between these planes.El artículo es una reflexión en tres planos: el primero, sobre cómo los docentes problematizan sus propias prácticas dada la complejidad de los escenarios que deben enfrentar cotidianamente en las aulas. El segundo, sobre cómo la problematización de la docencia en percibida en el mundo académico y el escolar. El tercero, sobre cuánto y cómo los contenidos, las herramientas metodológicas y los formatos de capacitación, que son necesarios para fortalecer en los docentes las capacidades y las actitudes proclives a la problematización, están siendo asumidos por los programas de formación docente continua. Se concluye con una reflexión conjunta que trata de establecer el vínculo entre los planos. Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2018-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reviewapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/21110.20511/pyr2018.v6n1.211Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6 No. 1 (2018): January - June; 507-541Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 6 ##issue.no## 1 (2018): Enero - Junio; 507-541Propósitos y Representaciones; Vol. 6 Núm. 1 (2018): Enero - Junio; 507-5412310-46352307-799910.20511/pyr2018.v6n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211/368https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211/369https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211/432Derechos de autor 2018 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/2112022-04-01T16:27:52Z
dc.title.none.fl_str_mv Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza
title Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
spellingShingle Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
Rodríguez-Sosa, Jorge
Problematization of teaching practices
teaching research
research-action
continuous teaching training programs
teacher’s beliefs
Problematización de las prácticas docentes
Investigación de la docencia
investigación-acción
programas de formación docente continua
creencias docentes
title_short Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
title_full Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
title_fullStr Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
title_full_unstemmed Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
title_sort Problematization of Teaching Practices and Teaching Contextualization
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez-Sosa, Jorge
Hernández-Sánchez, Kelly
author Rodríguez-Sosa, Jorge
author_facet Rodríguez-Sosa, Jorge
Hernández-Sánchez, Kelly
author_role author
author2 Hernández-Sánchez, Kelly
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Problematization of teaching practices
teaching research
research-action
continuous teaching training programs
teacher’s beliefs
Problematización de las prácticas docentes
Investigación de la docencia
investigación-acción
programas de formación docente continua
creencias docentes
topic Problematization of teaching practices
teaching research
research-action
continuous teaching training programs
teacher’s beliefs
Problematización de las prácticas docentes
Investigación de la docencia
investigación-acción
programas de formación docente continua
creencias docentes
description This article is a reflection in three planes: the first one, how teachers problematize their own practices given the complexity of the scenarios that they must face daily in classrooms; the second one, how teaching problematization is perceived in the academic and school world and the third one, hoy many and how contents, methodological tools and training forms, which are necessary to strengthen teachers’ abilities and attitudes prone to problematization, have been assumed by continuous teaching training programs. It is concluded with a joint reflection that tries to establish the link between these planes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/review
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211
10.20511/pyr2018.v6n1.211
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211
identifier_str_mv 10.20511/pyr2018.v6n1.211
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211/368
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211/369
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/211/432
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Propósitos y Representaciones
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Propósitos y Representaciones
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6 No. 1 (2018): January - June; 507-541
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 6 ##issue.no## 1 (2018): Enero - Junio; 507-541
Propósitos y Representaciones; Vol. 6 Núm. 1 (2018): Enero - Junio; 507-541
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2018.v6n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528871322779648
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).