Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program
Descripción del Articulo
The objective was to determine the significant influence of the “Strengthening Me” program on the level of aggressiveness. The sample consisted of students from a school ofComas, aged between 10 and 11 years. The Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992, adaptation to the Peruvian reality of Ma...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/559 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/559 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Aggressiveness Social Skills Maladjustment Primary Schools Agresividad Habilidades sociales Inadaptación Escuela primaria |
id |
REVUSIL_4a33b7bd4a20597712402a77b2970a0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/559 |
network_acronym_str |
REVUSIL |
network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository_id_str |
. |
spelling |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" programDisminución de la agresividad en estudiantes de primaria: El programa “Fortaleciéndome”García García, Eddy EugenioCruzata-Martínez, AlejandroBellido García, Roberto SantiagoRejas Borjas, Luis GerardoAggressivenessSocial SkillsMaladjustmentPrimary SchoolsAgresividadHabilidades socialesInadaptaciónEscuela primariaThe objective was to determine the significant influence of the “Strengthening Me” program on the level of aggressiveness. The sample consisted of students from a school ofComas, aged between 10 and 11 years. The Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992, adaptation to the Peruvian reality of Matalinares et al, 2002) was used as an instrument. A quasi-experimental design was planned, in the pretest the results were similar both in the control group and in the experimental group (average and high levels, respectively). In the posttest the results were different: the control group maintained its initial level, but the experimental group reduced its level of aggressiveness.The statistical results obtained (Z = 5.957> 1.6706 and p = 0.000 <0.05) allow us to affirm that the application of the “Strengthening Me” program did have a significant influence on the decrease in aggressiveness, and in its dimensions physical aggressiveness, verbal aggressiveness, anger and hostility.El objetivo fue determinar la influencia significativa del programa “Fortaleciéndome” en el nivel de agresividad. La muestra estuvo conformada por estudiantes de una escuela de Comas, con edades entre los 10 y 11 años. Se empleó como instrumento el Cuestionario de Agresividad de Buss y Perry (1992, adaptación a la realidad peruana de Matalinares et al., 2012). Se planificó un diseño cuasiexperimental, en el pretest los resultados fueron similares tanto en el grupo control como en el grupo experimental (niveles promedio y alto, respectivamente). En el postest los resultados fueron distintos: el grupo control mantuvo su nivel inicial, pero el grupo experimental redujo su nivel de agresividad. Los resultados estadísticos obtenidos (Z=5,957 > 1,6706 y p= 0.000 < 0.05) permiten afirmar que la aplicación del programa “Fortaleciéndome” sí tuvo una influencia significativa en la disminución de la agresividad, y en sus dimensiones agresividad física, agresividad verbal, ira y hostilidad. Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/55910.20511/pyr2020.v8n2.559Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e559Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e559Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e5592310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/559/979Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/5592022-06-02T16:12:38Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program Disminución de la agresividad en estudiantes de primaria: El programa “Fortaleciéndome” |
title |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program |
spellingShingle |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program García García, Eddy Eugenio Aggressiveness Social Skills Maladjustment Primary Schools Agresividad Habilidades sociales Inadaptación Escuela primaria |
title_short |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program |
title_full |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program |
title_fullStr |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program |
title_full_unstemmed |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program |
title_sort |
Decrease in aggressiveness in elementary students: The "Strengthening" program |
dc.creator.none.fl_str_mv |
García García, Eddy Eugenio Cruzata-Martínez, Alejandro Bellido García, Roberto Santiago Rejas Borjas, Luis Gerardo |
author |
García García, Eddy Eugenio |
author_facet |
García García, Eddy Eugenio Cruzata-Martínez, Alejandro Bellido García, Roberto Santiago Rejas Borjas, Luis Gerardo |
author_role |
author |
author2 |
Cruzata-Martínez, Alejandro Bellido García, Roberto Santiago Rejas Borjas, Luis Gerardo |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Aggressiveness Social Skills Maladjustment Primary Schools Agresividad Habilidades sociales Inadaptación Escuela primaria |
topic |
Aggressiveness Social Skills Maladjustment Primary Schools Agresividad Habilidades sociales Inadaptación Escuela primaria |
description |
The objective was to determine the significant influence of the “Strengthening Me” program on the level of aggressiveness. The sample consisted of students from a school ofComas, aged between 10 and 11 years. The Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992, adaptation to the Peruvian reality of Matalinares et al, 2002) was used as an instrument. A quasi-experimental design was planned, in the pretest the results were similar both in the control group and in the experimental group (average and high levels, respectively). In the posttest the results were different: the control group maintained its initial level, but the experimental group reduced its level of aggressiveness.The statistical results obtained (Z = 5.957> 1.6706 and p = 0.000 <0.05) allow us to affirm that the application of the “Strengthening Me” program did have a significant influence on the decrease in aggressiveness, and in its dimensions physical aggressiveness, verbal aggressiveness, anger and hostility. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/559 10.20511/pyr2020.v8n2.559 |
url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/559 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8n2.559 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/559/979 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e559 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e559 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e559 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8n2 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789528873114796032 |
score |
13.891736 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).