Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
Descripción del Articulo
The cyber-violence in adolescents and young people recently has attracted the attention of the scientific community, it is a relatively new and growing phenomenon that has developed along with the use of Information and Communication Technologies. Besides, data currently available in this subject in...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/303 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Violencia Acoso Relaciones interpersonales Universidad México Violence Peer Harassment Interpersonal Relation University Mexico |
id |
REVUSIL_1850c1bee958d48d9951139b42c94ccf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/303 |
network_acronym_str |
REVUSIL |
network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository_id_str |
. |
spelling |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican UniversityCyberbullying y Ciberviolencia de pareja en alumnado de una universidad privada mexicanaRomo-Tobón, Ricardo J.Vázquez-Sánchez, ValeriaRojas-Solís, José LuisAlvídrez, SalvadorViolenciaAcosoRelaciones interpersonalesUniversidadMéxicoViolencePeer Harassment Interpersonal RelationUniversityMexicoThe cyber-violence in adolescents and young people recently has attracted the attention of the scientific community, it is a relatively new and growing phenomenon that has developed along with the use of Information and Communication Technologies. Besides, data currently available in this subject in the Mexican context is still scarce. Therefore, this research analyzes the presence and association of cyberbullying and cyber-violence in the couplein a sample of 299 students from a private Mexican university (183 women and 116 men) who answered the Cyberbullying Questionnaire and the Cyber dating abuse questionnaire among young couples. According to the results obtained, the presence of both phenomena was observed, men reported suffering and perpetrating with greater frequency cyberviolence of couple in the direct aggression modality, in addition correlations were found between both phenomena. In conclusion, both women and men seemed to be victims and aggressors, especially in behaviors related to the control of the couple, also cyberbullying and cyber-violence were related, although with a lower strength of association. La ciberviolencia en adolescentes y jóvenes es un tema que ha llamado recientemente la atención de la comunidad científica, se trata de un fenómeno relativamente nuevo y creciente que se ha desarrollado a la par del uso de las Tecnologías de la información y la comunicación; añadido a ello, actualmente la literatura disponible sobre esta temática en el contexto mexicano aún sigue siendo escasa. Por tanto, esta investigación se dirigió a analizar la presencia y asociación de cyberbullying y ciberviolencia en la pareja en una muestra de 299 estudiantes de una universidad privada mexicana (183 mujeres y 116 hombres) quienes contestaron el Cuestionario de cyberbullying y el Cuestionario de abuso on-line en el noviazgo. De acuerdo con los resultados obtenidos se observó la presencia de ambos fenómenos, que los varones reportaron sufrir y perpetrar con mayor frecuencia ciberviolencia de pareja en la modalidad de agresiones directas, además se hallaron correlaciones entre ambos fenómenos. A la luz de los resultados obtenidos tanto mujeres como hombres parecen ser víctimas y agresores, sobre todo en conductas relativas al control de la pareja, asimismo el cyberbullying y ciberviolencia estuvieron relacionados, aunque con una menor fuerza de asociación.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/30310.20511/pyr2020.v8n2.303Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e3032310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303/967Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/3032022-06-02T15:38:13Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University Cyberbullying y Ciberviolencia de pareja en alumnado de una universidad privada mexicana |
title |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University |
spellingShingle |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University Romo-Tobón, Ricardo J. Violencia Acoso Relaciones interpersonales Universidad México Violence Peer Harassment Interpersonal Relation University Mexico |
title_short |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University |
title_full |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University |
title_fullStr |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University |
title_full_unstemmed |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University |
title_sort |
Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Romo-Tobón, Ricardo J. Vázquez-Sánchez, Valeria Rojas-Solís, José Luis Alvídrez, Salvador |
author |
Romo-Tobón, Ricardo J. |
author_facet |
Romo-Tobón, Ricardo J. Vázquez-Sánchez, Valeria Rojas-Solís, José Luis Alvídrez, Salvador |
author_role |
author |
author2 |
Vázquez-Sánchez, Valeria Rojas-Solís, José Luis Alvídrez, Salvador |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Violencia Acoso Relaciones interpersonales Universidad México Violence Peer Harassment Interpersonal Relation University Mexico |
topic |
Violencia Acoso Relaciones interpersonales Universidad México Violence Peer Harassment Interpersonal Relation University Mexico |
description |
The cyber-violence in adolescents and young people recently has attracted the attention of the scientific community, it is a relatively new and growing phenomenon that has developed along with the use of Information and Communication Technologies. Besides, data currently available in this subject in the Mexican context is still scarce. Therefore, this research analyzes the presence and association of cyberbullying and cyber-violence in the couplein a sample of 299 students from a private Mexican university (183 women and 116 men) who answered the Cyberbullying Questionnaire and the Cyber dating abuse questionnaire among young couples. According to the results obtained, the presence of both phenomena was observed, men reported suffering and perpetrating with greater frequency cyberviolence of couple in the direct aggression modality, in addition correlations were found between both phenomena. In conclusion, both women and men seemed to be victims and aggressors, especially in behaviors related to the control of the couple, also cyberbullying and cyber-violence were related, although with a lower strength of association. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303 10.20511/pyr2020.v8n2.303 |
url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8n2.303 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303/967 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8n2 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789528871650983936 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).