Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University

Descripción del Articulo

The cyber-violence in adolescents and young people recently has attracted the attention of the scientific community, it is a relatively new and growing phenomenon that has developed along with the use of Information and Communication Technologies. Besides, data currently available in this subject in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Romo-Tobón, Ricardo J., Vázquez-Sánchez, Valeria, Rojas-Solís, José Luis, Alvídrez, Salvador
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/303
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Violencia
Acoso
Relaciones interpersonales
Universidad
México
Violence
Peer Harassment
Interpersonal Relation
University
Mexico
id REVUSIL_1850c1bee958d48d9951139b42c94ccf
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/303
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican UniversityCyberbullying y Ciberviolencia de pareja en alumnado de una universidad privada mexicanaRomo-Tobón, Ricardo J.Vázquez-Sánchez, ValeriaRojas-Solís, José LuisAlvídrez, SalvadorViolenciaAcosoRelaciones interpersonalesUniversidadMéxicoViolencePeer Harassment Interpersonal RelationUniversityMexicoThe cyber-violence in adolescents and young people recently has attracted the attention of the scientific community, it is a relatively new and growing phenomenon that has developed along with the use of Information and Communication Technologies. Besides, data currently available in this subject in the Mexican context is still scarce. Therefore, this research analyzes the presence and association of cyberbullying and cyber-violence in the couplein a sample of 299 students from a private Mexican university (183 women and 116 men) who answered the Cyberbullying Questionnaire and the Cyber dating abuse questionnaire among young couples. According to the results obtained, the presence of both phenomena was observed, men reported suffering and perpetrating with greater frequency cyberviolence of couple in the direct aggression modality, in addition correlations were found between both phenomena. In conclusion, both women and men seemed to be victims and aggressors, especially in behaviors related to the control of the couple, also cyberbullying and cyber-violence were related, although with a lower strength of association.    La ciberviolencia en adolescentes y jóvenes es un tema que ha llamado recientemente la atención de la comunidad científica, se trata de un fenómeno relativamente nuevo y creciente que se ha desarrollado a la par del uso de las Tecnologías de la información y la comunicación; añadido a ello, actualmente la literatura disponible sobre esta temática en el contexto mexicano aún sigue siendo escasa. Por tanto, esta investigación se dirigió a analizar la presencia y asociación de cyberbullying y ciberviolencia en la pareja en una muestra de 299 estudiantes de una universidad privada mexicana (183 mujeres y 116 hombres) quienes contestaron el Cuestionario de cyberbullying y el Cuestionario de abuso on-line en el noviazgo. De acuerdo con los resultados obtenidos se observó la presencia de ambos fenómenos, que los varones reportaron sufrir y perpetrar con mayor frecuencia ciberviolencia de pareja en la modalidad de agresiones directas, además se hallaron correlaciones entre ambos fenómenos. A la luz de los resultados obtenidos tanto mujeres como hombres parecen ser víctimas y agresores, sobre todo en conductas relativas al control de la pareja, asimismo el cyberbullying y ciberviolencia estuvieron relacionados, aunque con una menor fuerza de asociación.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/30310.20511/pyr2020.v8n2.303Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e3032310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n2reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303/967Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/3032022-06-02T15:38:13Z
dc.title.none.fl_str_mv Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
Cyberbullying y Ciberviolencia de pareja en alumnado de una universidad privada mexicana
title Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
spellingShingle Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
Romo-Tobón, Ricardo J.
Violencia
Acoso
Relaciones interpersonales
Universidad
México
Violence
Peer Harassment
Interpersonal Relation
University
Mexico
title_short Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
title_full Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
title_fullStr Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
title_full_unstemmed Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
title_sort Cyberbullying and Cyber Dating Abuse in Students of a Private Mexican University
dc.creator.none.fl_str_mv Romo-Tobón, Ricardo J.
Vázquez-Sánchez, Valeria
Rojas-Solís, José Luis
Alvídrez, Salvador
author Romo-Tobón, Ricardo J.
author_facet Romo-Tobón, Ricardo J.
Vázquez-Sánchez, Valeria
Rojas-Solís, José Luis
Alvídrez, Salvador
author_role author
author2 Vázquez-Sánchez, Valeria
Rojas-Solís, José Luis
Alvídrez, Salvador
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Violencia
Acoso
Relaciones interpersonales
Universidad
México
Violence
Peer Harassment
Interpersonal Relation
University
Mexico
topic Violencia
Acoso
Relaciones interpersonales
Universidad
México
Violence
Peer Harassment
Interpersonal Relation
University
Mexico
description The cyber-violence in adolescents and young people recently has attracted the attention of the scientific community, it is a relatively new and growing phenomenon that has developed along with the use of Information and Communication Technologies. Besides, data currently available in this subject in the Mexican context is still scarce. Therefore, this research analyzes the presence and association of cyberbullying and cyber-violence in the couplein a sample of 299 students from a private Mexican university (183 women and 116 men) who answered the Cyberbullying Questionnaire and the Cyber dating abuse questionnaire among young couples. According to the results obtained, the presence of both phenomena was observed, men reported suffering and perpetrating with greater frequency cyberviolence of couple in the direct aggression modality, in addition correlations were found between both phenomena. In conclusion, both women and men seemed to be victims and aggressors, especially in behaviors related to the control of the couple, also cyberbullying and cyber-violence were related, although with a lower strength of association.    
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303
10.20511/pyr2020.v8n2.303
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n2.303
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/303/967
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Mayo - Agosto: Comportamientos sociales y relaciones entre grupos; e303
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n2
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528871650983936
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).