Studies on the correction of calligraphic dysgraphia in schoolchildren with intellectual disabilities

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This articleanalyzes theoretical aspects related to the correction of calligraphic dysgraphia, as well as the characteristics of schoolchildren with intellectual disabilities with this type of disorder. Existing theories and conceptions about correcting calligraphic dysgraphia were reviewed, identif...

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Detalles Bibliográficos
Autores: Santana del Sol, Yisel, LLópiz Guerra, Karel, Sugasty Medina, Marilyn Oderay, Gonzales-Sánchez, Aracelli, Valqui Oxolon, José Mercedes
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/972
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/972
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Corrección
Disgrafía Caligráfica
Discapacidad Intelectual.
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description This articleanalyzes theoretical aspects related to the correction of calligraphic dysgraphia, as well as the characteristics of schoolchildren with intellectual disabilities with this type of disorder. Existing theories and conceptions about correcting calligraphic dysgraphia were reviewed, identifying the flaws or symptoms presented by these schoolchildren with intellectual disabilities. For a quality education, it is convenient to point out, the importance of comprehensive educational care for students with specialeducational needs in written communication, hence the need to prepare them to correct writing disorders, which require methods and alternatives specialized, depending on their development.The criterion of practice, through the use of actions in the school and the criterion of experts, allows to guarantee its possibility, aptitude and value to originate the changes that the transformations require at the level and develop the integral education of the new man.
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For a quality education, it is convenient to point out, the importance of comprehensive educational care for students with specialeducational needs in written communication, hence the need to prepare them to correct writing disorders, which require methods and alternatives specialized, depending on their development.The criterion of practice, through the use of actions in the school and the criterion of experts, allows to guarantee its possibility, aptitude and value to originate the changes that the transformations require at the level and develop the integral education of the new man.En este artículo se realiza un estudio teórico relacionado con la corrección de la disgrafía caligráfica, así como las características de los escolares con discapacidad intelectual con este tipo de trastorno. Se revisaron teorías y concepciones existentes acerca de la corrección de la digrafía caligráfica, identificando las fallas o síntomas que presentan estos escolares con discapacidad intelectual. Para una educación con calidad, resulta conveniente señalar, la importancia que reviste la atención educativa integral al escolar con necesidad educativa especial en la comunicación escrita, de ahí la necesidad de prepararlo en la corrección de los trastornos de escritura, que necesitan de métodos y alternativas especializadas, en función de su desarrollo.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2021-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/97210.20511/pyr2021.v9n1.972Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 9 No. 1 (2021): Enero - Abril; e972Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 9 ##issue.no## 1 (2021): Enero - Abril; e972Propósitos y Representaciones; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Enero - Abril; e9722310-46352307-799910.20511/pyr2021.v9n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/972/1262/*ref*/Anderson G. (2014). Las etapas del grafismo./*ref*/Akudovich, S. (2004). Estudio de la ZDP de los alumnos con retraso mental como parte de la atención a la diversidad. La Habana: CELAEE./*ref*/Asociación Americana de Psiquiatría. (2013). Guía de consulta de los criterios diagnóstico del DSM-5. Washington, DC, London, England./*ref*/Abad,M., Rivero N., & Morales,Á. (2018). La preparación de los docentes para laprevención y corrección de los errores de segregación y condensación. 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