Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020
Descripción del Articulo
Ayacucho painting of the human figure genre has a significant development in compositional and stylistic aspects. The Felipe Guamán Poma de Ayala School of Fine Arts has played a very important role in this process of adaptation, learning and authenticity, having national and international art schoo...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/1171 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1171 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Painting, symbolism, aesthetics, tradition, custom. Pintura, simbología, estética, tradición, costumbre. |
| id |
REVUSAT_f6ae46ada70446923f0e60c815718f2c |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/1171 |
| network_acronym_str |
REVUSAT |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020“Estética contemporánea andina” La figura Humana en la Pintura Ayacuchana 2000 – 2020”Meza Untiveros, Miguel AngelPainting, symbolism, aesthetics, tradition, custom.Pintura, simbología, estética, tradición, costumbre.Ayacucho painting of the human figure genre has a significant development in compositional and stylistic aspects. The Felipe Guamán Poma de Ayala School of Fine Arts has played a very important role in this process of adaptation, learning and authenticity, having national and international art schools as academic models. In this way, a traditional and figurative painting is visualized, despite social, scientific and technological changes. The pictorial representation of the Andean man and woman is broad and dynamic, they are inserted within the compositions that express tradition and customs of a changing context; in this sense, the following question arises: What symbols does Ayacucho painting of the human figure genre use today? To answer this question, various works will be described and analyzed from an iconographic and iconological perspective, in this way determining the following hypothesis: Ayacucho painting of the human figure represents its traditions and customs in a symbolic way and is called "Contemporary Andean Aesthetics."La pintura ayacuchana de género figura humana tiene un desarrollo significativo en aspectos compositivos y estilísticos, la Escuela de Bellas Artes Felipe Guamán Poma de Ayala ha jugado un papel muy importante en este proceso de adaptación, aprendizaje y autenticidad, teniendo como modelos académicos a Escuelas de Arte nacionales e internacionales, de esa manera se visualiza una pintura de corte tradicional y figurativa, a pesar de los cambios sociales, científicos y tecnológicos. La representación pictórica del varón y mujer andina es amplia y dinámica, están insertadas dentro de las composiciones que expresan tradición y costumbres de un contexto cambiante; en ese sentido, surge la siguiente pregunta: ¿Qué simbologías emplea la pintura ayacuchana de genero figura humana en la actualidad? Para responder se procederá a describir y análisis diversas obras desde una condición iconográfica e iconológica, de esa manera determinar la siguiente hipótesis: La pintura ayacuchana figura humana representa sus tradiciones y costumbres de manera simbólica y se denomina “Estética contemporánea andina”.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/117110.35383/educare.v12i2.1171EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Educare et Comunicare; 52-662312-901810.35383/educare.v12i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1171/1875https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1171/1876Derechos de autor 2024 Miguel Angel Meza Untiveroshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/11712025-06-07T23:20:27Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 “Estética contemporánea andina” La figura Humana en la Pintura Ayacuchana 2000 – 2020” |
| title |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 |
| spellingShingle |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 Meza Untiveros, Miguel Angel Painting, symbolism, aesthetics, tradition, custom. Pintura, simbología, estética, tradición, costumbre. |
| title_short |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 |
| title_full |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 |
| title_fullStr |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 |
| title_full_unstemmed |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 |
| title_sort |
Contemporary Andean Aesthetics” The Human Figure in Ayacuchana Painting 2000 – 2020 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Meza Untiveros, Miguel Angel |
| author |
Meza Untiveros, Miguel Angel |
| author_facet |
Meza Untiveros, Miguel Angel |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Painting, symbolism, aesthetics, tradition, custom. Pintura, simbología, estética, tradición, costumbre. |
| topic |
Painting, symbolism, aesthetics, tradition, custom. Pintura, simbología, estética, tradición, costumbre. |
| description |
Ayacucho painting of the human figure genre has a significant development in compositional and stylistic aspects. The Felipe Guamán Poma de Ayala School of Fine Arts has played a very important role in this process of adaptation, learning and authenticity, having national and international art schools as academic models. In this way, a traditional and figurative painting is visualized, despite social, scientific and technological changes. The pictorial representation of the Andean man and woman is broad and dynamic, they are inserted within the compositions that express tradition and customs of a changing context; in this sense, the following question arises: What symbols does Ayacucho painting of the human figure genre use today? To answer this question, various works will be described and analyzed from an iconographic and iconological perspective, in this way determining the following hypothesis: Ayacucho painting of the human figure represents its traditions and customs in a symbolic way and is called "Contemporary Andean Aesthetics." |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1171 10.35383/educare.v12i2.1171 |
| url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1171 |
| identifier_str_mv |
10.35383/educare.v12i2.1171 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1171/1875 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1171/1876 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Miguel Angel Meza Untiveros https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Miguel Angel Meza Untiveros https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 2 (2024): Educare et Comunicare; 52-66 2312-9018 10.35383/educare.v12i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
| instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| instacron_str |
USAT |
| institution |
USAT |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1836294838753951744 |
| score |
13.955691 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).