Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.

Descripción del Articulo

The emergence of new approaches to approach the biblical text that occurred in the second half of the last century in the field of biblical exegesis has meant an enrichment of the critical historical method, classified as essential for biblical exegesis. Among the new methods of approaching the bibl...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Villegas Flores, Jorge Luis, Limo Figueroa, David Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/1002
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural.
id REVUSAT_aeefa4fe6a68488c91d43025cf4f5013
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/1002
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.Comprensión socio histórica de textos bíblicos. Una propuesta para lectores no especializados.Villegas Flores, Jorge LuisLimo Figueroa, David Fernandometodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural.The emergence of new approaches to approach the biblical text that occurred in the second half of the last century in the field of biblical exegesis has meant an enrichment of the critical historical method, classified as essential for biblical exegesis. Among the new methods of approaching the biblical text is the socio-historical or contextual approach. Its purpose is to shorten the distance between the current reader and the reader of two millennia ago through the use of social sciences and cultural anthropology. Taking this framework into account, a study was carried out whose purpose was to design a program for the socio-historical understanding of biblical texts to reinforce their understanding in religion teachers of the ODEC Chiclayo. The research was carried out under the positivist paradigm, with a quantitative approach of a basic purposeful level. The population was selected through the intentional probabilistic survey. A socio-historical comprehension test was applied, the result of which evidenced the need to reinforce the comprehension of biblical texts also through the elements of socio-historical analysis.En la segunda mitad del siglo pasado, en el ámbito de la exégesis bíblica, han surgido nuevos enfoques para el acercamiento al texto bíblico que han supuesto un enriquecimiento notable del método histórico crítico, catalogado como imprescindible para el estudio de la Sagrada Escritura. Entre esos nuevos métodos de acercamiento al texto bíblico está el acercamiento socio histórico o contextual. Su finalidad es acortar la distancia entre el lector actual y el lector de hace dos milenios mediante el recurso a las ciencias sociales y a la antropología cultural. Teniendo en cuenta este marco se llevó a cabo un estudio cuya finalidad era diseñar un programa de comprensión socio histórica de textos bíblicos para reforzar su comprensión en docentes de religión de la ODEC Chiclayo. La investigación se llevó a cabo bajo el paradigma positivista, con enfoque cuantitativo de nivel básico propositivo. La población fue seleccionada mediante el muestreo probabilístico intencionado. Se aplicó un test de comprensión socio histórica cuyo resultado evidenció la necesidad de reforzar la comprensión de textos bíblicos también mediante los elementos del análisis socio histórico.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/100210.35383/educare.v12i1.1002EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 1 (2024): Educare et Comunicare; 20-312312-901810.35383/educare.v12i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1818https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1819Derechos de autor 2024 Jorge Luis Villegas Flores, David Fernando Limo Figueroahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/10022024-09-06T16:51:49Z
dc.title.none.fl_str_mv Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
Comprensión socio histórica de textos bíblicos. Una propuesta para lectores no especializados.
title Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
spellingShingle Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
Villegas Flores, Jorge Luis
metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural.
title_short Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
title_full Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
title_fullStr Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
title_full_unstemmed Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
title_sort Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
dc.creator.none.fl_str_mv Villegas Flores, Jorge Luis
Limo Figueroa, David Fernando
author Villegas Flores, Jorge Luis
author_facet Villegas Flores, Jorge Luis
Limo Figueroa, David Fernando
author_role author
author2 Limo Figueroa, David Fernando
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural.
topic metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural.
description The emergence of new approaches to approach the biblical text that occurred in the second half of the last century in the field of biblical exegesis has meant an enrichment of the critical historical method, classified as essential for biblical exegesis. Among the new methods of approaching the biblical text is the socio-historical or contextual approach. Its purpose is to shorten the distance between the current reader and the reader of two millennia ago through the use of social sciences and cultural anthropology. Taking this framework into account, a study was carried out whose purpose was to design a program for the socio-historical understanding of biblical texts to reinforce their understanding in religion teachers of the ODEC Chiclayo. The research was carried out under the positivist paradigm, with a quantitative approach of a basic purposeful level. The population was selected through the intentional probabilistic survey. A socio-historical comprehension test was applied, the result of which evidenced the need to reinforce the comprehension of biblical texts also through the elements of socio-historical analysis.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002
10.35383/educare.v12i1.1002
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002
identifier_str_mv 10.35383/educare.v12i1.1002
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1818
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1819
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Jorge Luis Villegas Flores, David Fernando Limo Figueroa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Jorge Luis Villegas Flores, David Fernando Limo Figueroa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 1 (2024): Educare et Comunicare; 20-31
2312-9018
10.35383/educare.v12i1
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1810293519958409216
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).