Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.
Descripción del Articulo
The emergence of new approaches to approach the biblical text that occurred in the second half of the last century in the field of biblical exegesis has meant an enrichment of the critical historical method, classified as essential for biblical exegesis. Among the new methods of approaching the bibl...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/1002 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural. |
id |
REVUSAT_aeefa4fe6a68488c91d43025cf4f5013 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/1002 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers.Comprensión socio histórica de textos bíblicos. Una propuesta para lectores no especializados.Villegas Flores, Jorge LuisLimo Figueroa, David Fernandometodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural.The emergence of new approaches to approach the biblical text that occurred in the second half of the last century in the field of biblical exegesis has meant an enrichment of the critical historical method, classified as essential for biblical exegesis. Among the new methods of approaching the biblical text is the socio-historical or contextual approach. Its purpose is to shorten the distance between the current reader and the reader of two millennia ago through the use of social sciences and cultural anthropology. Taking this framework into account, a study was carried out whose purpose was to design a program for the socio-historical understanding of biblical texts to reinforce their understanding in religion teachers of the ODEC Chiclayo. The research was carried out under the positivist paradigm, with a quantitative approach of a basic purposeful level. The population was selected through the intentional probabilistic survey. A socio-historical comprehension test was applied, the result of which evidenced the need to reinforce the comprehension of biblical texts also through the elements of socio-historical analysis.En la segunda mitad del siglo pasado, en el ámbito de la exégesis bíblica, han surgido nuevos enfoques para el acercamiento al texto bíblico que han supuesto un enriquecimiento notable del método histórico crítico, catalogado como imprescindible para el estudio de la Sagrada Escritura. Entre esos nuevos métodos de acercamiento al texto bíblico está el acercamiento socio histórico o contextual. Su finalidad es acortar la distancia entre el lector actual y el lector de hace dos milenios mediante el recurso a las ciencias sociales y a la antropología cultural. Teniendo en cuenta este marco se llevó a cabo un estudio cuya finalidad era diseñar un programa de comprensión socio histórica de textos bíblicos para reforzar su comprensión en docentes de religión de la ODEC Chiclayo. La investigación se llevó a cabo bajo el paradigma positivista, con enfoque cuantitativo de nivel básico propositivo. La población fue seleccionada mediante el muestreo probabilístico intencionado. Se aplicó un test de comprensión socio histórica cuyo resultado evidenció la necesidad de reforzar la comprensión de textos bíblicos también mediante los elementos del análisis socio histórico.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/100210.35383/educare.v12i1.1002EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 1 (2024): Educare et Comunicare; 20-312312-901810.35383/educare.v12i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1818https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1819Derechos de autor 2024 Jorge Luis Villegas Flores, David Fernando Limo Figueroahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/10022024-09-06T16:51:49Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. Comprensión socio histórica de textos bíblicos. Una propuesta para lectores no especializados. |
title |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. |
spellingShingle |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. Villegas Flores, Jorge Luis metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural. |
title_short |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. |
title_full |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. |
title_fullStr |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. |
title_full_unstemmed |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. |
title_sort |
Socio-historical understanding of biblical texts. A proposal for non-specialized readers. |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Villegas Flores, Jorge Luis Limo Figueroa, David Fernando |
author |
Villegas Flores, Jorge Luis |
author_facet |
Villegas Flores, Jorge Luis Limo Figueroa, David Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Limo Figueroa, David Fernando |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural. |
topic |
metodología bíblica; análisis socio histórico; sociología; antropología cultural; contexto cultural. |
description |
The emergence of new approaches to approach the biblical text that occurred in the second half of the last century in the field of biblical exegesis has meant an enrichment of the critical historical method, classified as essential for biblical exegesis. Among the new methods of approaching the biblical text is the socio-historical or contextual approach. Its purpose is to shorten the distance between the current reader and the reader of two millennia ago through the use of social sciences and cultural anthropology. Taking this framework into account, a study was carried out whose purpose was to design a program for the socio-historical understanding of biblical texts to reinforce their understanding in religion teachers of the ODEC Chiclayo. The research was carried out under the positivist paradigm, with a quantitative approach of a basic purposeful level. The population was selected through the intentional probabilistic survey. A socio-historical comprehension test was applied, the result of which evidenced the need to reinforce the comprehension of biblical texts also through the elements of socio-historical analysis. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002 10.35383/educare.v12i1.1002 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002 |
identifier_str_mv |
10.35383/educare.v12i1.1002 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1818 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1002/1819 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Jorge Luis Villegas Flores, David Fernando Limo Figueroa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Jorge Luis Villegas Flores, David Fernando Limo Figueroa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 12 Núm. 1 (2024): Educare et Comunicare; 20-31 2312-9018 10.35383/educare.v12i1 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1810293519958409216 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).