Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
Descripción del Articulo
This study analyses the actual status in the national (Spain) and international literature about “Active and Participative Methods” (MAP), and “Critical Thinking” (PC) development, two fundamental concepts on Higher Education (ES). Furthermore, a systematic review of the recent national experiences...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/1263 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Higher Education Active-Participatory Methodologies Critical Thinking Conceptual Review Experiences Review Educación Superior metodologías activo-participativas pensamiento crítico revisión conceptual revisión de experiencias |
| id |
REVUSAT_9217ade984889a328408fbbcbecbe371 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/1263 |
| network_acronym_str |
REVUSAT |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher EducationRevisión conceptual y de experiencias didácticas sobre el uso de metodologías activo-participativas para el desarrollo del pensamiento crítico en Educación Superior: revisión conceptual de las experiencias nacionales en EspañaGonzález-Fernández, NataliaAgudo-Sáiz, DiegoSalcines-Talledo, Irina Higher EducationActive-Participatory MethodologiesCritical ThinkingConceptual ReviewExperiences ReviewEducación Superiormetodologías activo-participativaspensamiento críticorevisión conceptualrevisión de experienciasThis study analyses the actual status in the national (Spain) and international literature about “Active and Participative Methods” (MAP), and “Critical Thinking” (PC) development, two fundamental concepts on Higher Education (ES). Furthermore, a systematic review of the recent national experiences that focus on the impact of MAP in PC development in ES is carried out. This paper emerges as a consequence of the actual lack of consensus about the conceptualization of these terms, due to the dispersion of the information available in the literature, and due to the lack of agreement amongst the authors about MAP influence in PC development. A bibliographic search in 2 national and 4 international databases was carried out. The paper selection criteria were based on the paper contribution to a system of categories and subcategoriesspecifically designed for the revision. Revision results allowed to construct a one-paper compilation of the basic aspects and characteristics of MAP, and PC, while simultaneously reviewing the latest national publications that analyze the relationships between both concepts.Este estudio efectúa una revisión crítica del desarrollo teórico y empírico abordado en la literatura existente a nivel nacional e internacional sobre dos conceptos fundamentales en educación, como son las “Metodologías Activo-Participativas” (MAP) y el desarrollo del “Pensamiento Crítico” (PC). Igualmente, realiza una revisión sistemática de las experiencias nacionales recientes que indagan en torno a la influencia de las MAP en la promoción del PC del alumnado de ES. El trabajo surge como consecuencia de la falta de consenso actual en la conceptualización terminológica, por la dispersión de la información sobre los conceptos analizados en la literatura y por la ausencia de acuerdo entre los autores sobre si las MAP promueven el PC. Con este propósito, se realizó una revisión bibliográfica exhaustiva utilizando fuentes documentales disponibles en bases de datos académicas de alcance nacional e internacional. Sobre los trabajos encontrados, se ha efectuado una selección en base a su contribución a un sistema de categorías y subcategorías diseñado para la revisión. Los resultados del estudio permiten recopilar en un único trabajo los conceptos y características básicas de MAP y PC, efectuando simultáneamente una revisión de los últimos trabajos nacionales que analizan las relaciones entre ambos términos.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2025-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo de revisiónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/126310.35383/educare.v13i1.1263EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 13 Núm. 1 (2025): Vol. 13 Núm. 1 (2025): Educare et Comunicare; 1-152312-901810.35383/educare.v13i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1932https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1933Derechos de autor 2025 Natalia González-Fernández, Diego Agudo-Sáiz, Irina Salcines-Talledohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/12632025-07-05T11:57:21Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education Revisión conceptual y de experiencias didácticas sobre el uso de metodologías activo-participativas para el desarrollo del pensamiento crítico en Educación Superior: revisión conceptual de las experiencias nacionales en España |
| title |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education |
| spellingShingle |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education González-Fernández, Natalia Higher Education Active-Participatory Methodologies Critical Thinking Conceptual Review Experiences Review Educación Superior metodologías activo-participativas pensamiento crítico revisión conceptual revisión de experiencias |
| title_short |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education |
| title_full |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education |
| title_fullStr |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education |
| title_full_unstemmed |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education |
| title_sort |
Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
González-Fernández, Natalia Agudo-Sáiz, Diego Salcines-Talledo, Irina |
| author |
González-Fernández, Natalia |
| author_facet |
González-Fernández, Natalia Agudo-Sáiz, Diego Salcines-Talledo, Irina |
| author_role |
author |
| author2 |
Agudo-Sáiz, Diego Salcines-Talledo, Irina |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Higher Education Active-Participatory Methodologies Critical Thinking Conceptual Review Experiences Review Educación Superior metodologías activo-participativas pensamiento crítico revisión conceptual revisión de experiencias |
| topic |
Higher Education Active-Participatory Methodologies Critical Thinking Conceptual Review Experiences Review Educación Superior metodologías activo-participativas pensamiento crítico revisión conceptual revisión de experiencias |
| description |
This study analyses the actual status in the national (Spain) and international literature about “Active and Participative Methods” (MAP), and “Critical Thinking” (PC) development, two fundamental concepts on Higher Education (ES). Furthermore, a systematic review of the recent national experiences that focus on the impact of MAP in PC development in ES is carried out. This paper emerges as a consequence of the actual lack of consensus about the conceptualization of these terms, due to the dispersion of the information available in the literature, and due to the lack of agreement amongst the authors about MAP influence in PC development. A bibliographic search in 2 national and 4 international databases was carried out. The paper selection criteria were based on the paper contribution to a system of categories and subcategoriesspecifically designed for the revision. Revision results allowed to construct a one-paper compilation of the basic aspects and characteristics of MAP, and PC, while simultaneously reviewing the latest national publications that analyze the relationships between both concepts. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-07-04 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo de revisión |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263 10.35383/educare.v13i1.1263 |
| url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263 |
| identifier_str_mv |
10.35383/educare.v13i1.1263 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1932 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1933 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Natalia González-Fernández, Diego Agudo-Sáiz, Irina Salcines-Talledo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Natalia González-Fernández, Diego Agudo-Sáiz, Irina Salcines-Talledo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 13 Núm. 1 (2025): Vol. 13 Núm. 1 (2025): Educare et Comunicare; 1-15 2312-9018 10.35383/educare.v13i1 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
| instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| instacron_str |
USAT |
| institution |
USAT |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1837563195838955520 |
| score |
13.936249 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).