Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education

Descripción del Articulo

This study analyses the actual status in the national (Spain) and international literature about “Active and Participative Methods” (MAP), and “Critical Thinking” (PC) development, two fundamental concepts on Higher Education (ES). Furthermore, a systematic review of the recent national experiences...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: González-Fernández, Natalia, Agudo-Sáiz, Diego, Salcines-Talledo, Irina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/1263
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Higher Education
Active-Participatory Methodologies
Critical Thinking
Conceptual Review
Experiences Review
Educación Superior
metodologías activo-participativas
pensamiento crítico
revisión conceptual
revisión de experiencias
id REVUSAT_9217ade984889a328408fbbcbecbe371
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/1263
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher EducationRevisión conceptual y de experiencias didácticas sobre el uso de metodologías activo-participativas para el desarrollo del pensamiento crítico en Educación Superior: revisión conceptual de las experiencias nacionales en EspañaGonzález-Fernández, NataliaAgudo-Sáiz, DiegoSalcines-Talledo, Irina Higher EducationActive-Participatory MethodologiesCritical ThinkingConceptual ReviewExperiences ReviewEducación Superiormetodologías activo-participativaspensamiento críticorevisión conceptualrevisión de experienciasThis study analyses the actual status in the national (Spain) and international literature about “Active and Participative Methods” (MAP), and “Critical Thinking” (PC) development, two fundamental concepts on Higher Education (ES). Furthermore, a systematic review of the recent national experiences that focus on the impact of MAP in PC development in ES is carried out. This paper emerges as a consequence of the actual lack of consensus about the conceptualization of these terms, due to the dispersion of the information available in the literature, and due to the lack of agreement amongst the authors about MAP influence in PC development. A bibliographic search in 2 national and 4 international databases was carried out. The paper selection criteria were based on the paper contribution to a system of categories and subcategoriesspecifically designed for the revision. Revision results allowed to construct a one-paper compilation of the basic aspects and characteristics of MAP, and PC, while simultaneously reviewing the latest national publications that analyze the relationships between both concepts.Este estudio efectúa una revisión crítica del desarrollo teórico y empírico abordado en la literatura existente a nivel nacional e internacional sobre dos conceptos fundamentales en educación, como son las “Metodologías Activo-Participativas” (MAP) y el desarrollo del “Pensamiento Crítico” (PC). Igualmente, realiza una revisión sistemática de las experiencias nacionales recientes que indagan en torno a la influencia de las MAP en la promoción del PC del alumnado de ES. El trabajo surge como consecuencia de la falta de consenso actual en la conceptualización terminológica, por la dispersión de la información sobre los conceptos analizados en la literatura y por la ausencia de acuerdo entre los autores sobre si las MAP promueven el PC. Con este propósito, se realizó una revisión bibliográfica exhaustiva utilizando fuentes documentales disponibles en bases de datos académicas de alcance nacional e internacional. Sobre los trabajos encontrados, se ha efectuado una selección en base a su contribución a un sistema de categorías y subcategorías diseñado para la revisión. Los resultados del estudio permiten recopilar en un único trabajo los conceptos y características básicas de MAP y PC, efectuando simultáneamente una revisión de los últimos trabajos nacionales que analizan las relaciones entre ambos términos.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2025-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo de revisiónapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/126310.35383/educare.v13i1.1263EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 13 Núm. 1 (2025): Vol. 13 Núm. 1 (2025): Educare et Comunicare; 1-152312-901810.35383/educare.v13i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1932https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1933Derechos de autor 2025 Natalia González-Fernández, Diego Agudo-Sáiz, Irina Salcines-Talledohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/12632025-07-05T11:57:21Z
dc.title.none.fl_str_mv Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
Revisión conceptual y de experiencias didácticas sobre el uso de metodologías activo-participativas para el desarrollo del pensamiento crítico en Educación Superior: revisión conceptual de las experiencias nacionales en España
title Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
spellingShingle Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
González-Fernández, Natalia
Higher Education
Active-Participatory Methodologies
Critical Thinking
Conceptual Review
Experiences Review
Educación Superior
metodologías activo-participativas
pensamiento crítico
revisión conceptual
revisión de experiencias
title_short Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
title_full Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
title_fullStr Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
title_full_unstemmed Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
title_sort Conceptual review and teaching experiences on the use of active-participatory methodologies for critical thinking development in Higher Education
dc.creator.none.fl_str_mv González-Fernández, Natalia
Agudo-Sáiz, Diego
Salcines-Talledo, Irina
author González-Fernández, Natalia
author_facet González-Fernández, Natalia
Agudo-Sáiz, Diego
Salcines-Talledo, Irina
author_role author
author2 Agudo-Sáiz, Diego
Salcines-Talledo, Irina
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Higher Education
Active-Participatory Methodologies
Critical Thinking
Conceptual Review
Experiences Review
Educación Superior
metodologías activo-participativas
pensamiento crítico
revisión conceptual
revisión de experiencias
topic Higher Education
Active-Participatory Methodologies
Critical Thinking
Conceptual Review
Experiences Review
Educación Superior
metodologías activo-participativas
pensamiento crítico
revisión conceptual
revisión de experiencias
description This study analyses the actual status in the national (Spain) and international literature about “Active and Participative Methods” (MAP), and “Critical Thinking” (PC) development, two fundamental concepts on Higher Education (ES). Furthermore, a systematic review of the recent national experiences that focus on the impact of MAP in PC development in ES is carried out. This paper emerges as a consequence of the actual lack of consensus about the conceptualization of these terms, due to the dispersion of the information available in the literature, and due to the lack of agreement amongst the authors about MAP influence in PC development. A bibliographic search in 2 national and 4 international databases was carried out. The paper selection criteria were based on the paper contribution to a system of categories and subcategoriesspecifically designed for the revision. Revision results allowed to construct a one-paper compilation of the basic aspects and characteristics of MAP, and PC, while simultaneously reviewing the latest national publications that analyze the relationships between both concepts.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-07-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo de revisión
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263
10.35383/educare.v13i1.1263
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263
identifier_str_mv 10.35383/educare.v13i1.1263
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1932
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/1263/1933
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Natalia González-Fernández, Diego Agudo-Sáiz, Irina Salcines-Talledo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Natalia González-Fernández, Diego Agudo-Sáiz, Irina Salcines-Talledo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 13 Núm. 1 (2025): Vol. 13 Núm. 1 (2025): Educare et Comunicare; 1-15
2312-9018
10.35383/educare.v13i1
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1837563195838955520
score 13.936249
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).