Methodological strategies used in engineering: a systematic review

Descripción del Articulo

The training of engineers is a subject that involves teachers and students, technological advances force higher education centers to seek alternatives to improve or propose new teaching strategies in engineering. The objective of the Research carried out was to make a bibliographic review in a quali...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tepe Atoche, Victor Manuel, Soplapuco Montalvo, Juan Pedro
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/538
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Methodological strategies, teaching, engineering, training
Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación
id REVUSAT_4779efacc42159b2098b343e3e3d70c9
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/538
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Methodological strategies used in engineering: a systematic reviewEstrategias metodológicas utilizadas en Ingeniería: una revisión sistemáticaTepe Atoche, Victor ManuelSoplapuco Montalvo, Juan Pedro Methodological strategies, teaching, engineering, trainingEstrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formaciónThe training of engineers is a subject that involves teachers and students, technological advances force higher education centers to seek alternatives to improve or propose new teaching strategies in engineering. The objective of the Research carried out was to make a bibliographic review in a qualitative way, which allows us to know the teaching methodologies strategies used by teachers in engineering careers at universities in Latin America and the world, taking into consideration the impact that these generate in the training of future engineers, it was considered forty (40) articles published between the years 2010 to 2020 that are related to training processes, the Google Scholar search engine and the search equations were used, in order to find in databases the information, which will allow us to make an analysis of the development of methodological strategies that teachers use in the training of future engineers, this does not lead to the conclusion that it is still an area that needs to be addressed by researchers.La formación de los ingenieros es un tema que involucra a docentes y estudiantes, los avances tecnologico obliga a los centros de formación superior buscar alternativas para mejorar o proponer nuevas estrategias de enseñanza en ingeniería. El objetivo de la Investigacion realizada fue hacer una revisión bibliográfica de manera cualitativa, que  nos permita conocer las estrategias metodologias de enseñanza utilizadas por los docentes en las carreras de ingeniería en universidades de Latinoamérica y el mundo, teniendo en consideración el impacto que estas generan en la formación de los futuros ingenieros, se consideró cuarenta(40) artículos publicados entre los años 2010 al 2020 que tengan relación a procesos de formación, se utilizó el buscador Google Académico y las ecuaciones de búsqueda, con la finalidad de encontrar en  bases de datos la información, que nos permitirán hacer un análisis del desarrollo de las estrategias metodológicas, que los docentes utilizan en la formación de los futuros ingenieros, esto no lleva a concluir que todavía es un área que requiere ser atendida por los investigadores.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigaciónTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/53810.35383/educare.v8i2.538EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Educare et Comunicare; 67-772312-901810.35383/educare.v8i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1516https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1077info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/5382024-09-06T16:54:20Z
dc.title.none.fl_str_mv Methodological strategies used in engineering: a systematic review
Estrategias metodológicas utilizadas en Ingeniería: una revisión sistemática
title Methodological strategies used in engineering: a systematic review
spellingShingle Methodological strategies used in engineering: a systematic review
Tepe Atoche, Victor Manuel
Methodological strategies, teaching, engineering, training
Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación
title_short Methodological strategies used in engineering: a systematic review
title_full Methodological strategies used in engineering: a systematic review
title_fullStr Methodological strategies used in engineering: a systematic review
title_full_unstemmed Methodological strategies used in engineering: a systematic review
title_sort Methodological strategies used in engineering: a systematic review
dc.creator.none.fl_str_mv Tepe Atoche, Victor Manuel
Soplapuco Montalvo, Juan Pedro
author Tepe Atoche, Victor Manuel
author_facet Tepe Atoche, Victor Manuel
Soplapuco Montalvo, Juan Pedro
author_role author
author2 Soplapuco Montalvo, Juan Pedro
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Methodological strategies, teaching, engineering, training
Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación
topic Methodological strategies, teaching, engineering, training
Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación
description The training of engineers is a subject that involves teachers and students, technological advances force higher education centers to seek alternatives to improve or propose new teaching strategies in engineering. The objective of the Research carried out was to make a bibliographic review in a qualitative way, which allows us to know the teaching methodologies strategies used by teachers in engineering careers at universities in Latin America and the world, taking into consideration the impact that these generate in the training of future engineers, it was considered forty (40) articles published between the years 2010 to 2020 that are related to training processes, the Google Scholar search engine and the search equations were used, in order to find in databases the information, which will allow us to make an analysis of the development of methodological strategies that teachers use in the training of future engineers, this does not lead to the conclusion that it is still an area that needs to be addressed by researchers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538
10.35383/educare.v8i2.538
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538
identifier_str_mv 10.35383/educare.v8i2.538
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1516
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1077
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Educare et Comunicare; 67-77
2312-9018
10.35383/educare.v8i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1810293518733672448
score 13.894881
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).