Methodological strategies used in engineering: a systematic review
Descripción del Articulo
The training of engineers is a subject that involves teachers and students, technological advances force higher education centers to seek alternatives to improve or propose new teaching strategies in engineering. The objective of the Research carried out was to make a bibliographic review in a quali...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/538 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Methodological strategies, teaching, engineering, training Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación |
id |
REVUSAT_4779efacc42159b2098b343e3e3d70c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/538 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
Methodological strategies used in engineering: a systematic reviewEstrategias metodológicas utilizadas en Ingeniería: una revisión sistemáticaTepe Atoche, Victor ManuelSoplapuco Montalvo, Juan Pedro Methodological strategies, teaching, engineering, trainingEstrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formaciónThe training of engineers is a subject that involves teachers and students, technological advances force higher education centers to seek alternatives to improve or propose new teaching strategies in engineering. The objective of the Research carried out was to make a bibliographic review in a qualitative way, which allows us to know the teaching methodologies strategies used by teachers in engineering careers at universities in Latin America and the world, taking into consideration the impact that these generate in the training of future engineers, it was considered forty (40) articles published between the years 2010 to 2020 that are related to training processes, the Google Scholar search engine and the search equations were used, in order to find in databases the information, which will allow us to make an analysis of the development of methodological strategies that teachers use in the training of future engineers, this does not lead to the conclusion that it is still an area that needs to be addressed by researchers.La formación de los ingenieros es un tema que involucra a docentes y estudiantes, los avances tecnologico obliga a los centros de formación superior buscar alternativas para mejorar o proponer nuevas estrategias de enseñanza en ingeniería. El objetivo de la Investigacion realizada fue hacer una revisión bibliográfica de manera cualitativa, que nos permita conocer las estrategias metodologias de enseñanza utilizadas por los docentes en las carreras de ingeniería en universidades de Latinoamérica y el mundo, teniendo en consideración el impacto que estas generan en la formación de los futuros ingenieros, se consideró cuarenta(40) artículos publicados entre los años 2010 al 2020 que tengan relación a procesos de formación, se utilizó el buscador Google Académico y las ecuaciones de búsqueda, con la finalidad de encontrar en bases de datos la información, que nos permitirán hacer un análisis del desarrollo de las estrategias metodológicas, que los docentes utilizan en la formación de los futuros ingenieros, esto no lleva a concluir que todavía es un área que requiere ser atendida por los investigadores.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigaciónTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/53810.35383/educare.v8i2.538EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Educare et Comunicare; 67-772312-901810.35383/educare.v8i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1516https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1077info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/5382024-09-06T16:54:20Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review Estrategias metodológicas utilizadas en Ingeniería: una revisión sistemática |
title |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review |
spellingShingle |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review Tepe Atoche, Victor Manuel Methodological strategies, teaching, engineering, training Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación |
title_short |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review |
title_full |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review |
title_fullStr |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review |
title_sort |
Methodological strategies used in engineering: a systematic review |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Tepe Atoche, Victor Manuel Soplapuco Montalvo, Juan Pedro |
author |
Tepe Atoche, Victor Manuel |
author_facet |
Tepe Atoche, Victor Manuel Soplapuco Montalvo, Juan Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Soplapuco Montalvo, Juan Pedro |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Methodological strategies, teaching, engineering, training Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación |
topic |
Methodological strategies, teaching, engineering, training Estrategias metodológicas, enseñanza, ingeniería, formación |
description |
The training of engineers is a subject that involves teachers and students, technological advances force higher education centers to seek alternatives to improve or propose new teaching strategies in engineering. The objective of the Research carried out was to make a bibliographic review in a qualitative way, which allows us to know the teaching methodologies strategies used by teachers in engineering careers at universities in Latin America and the world, taking into consideration the impact that these generate in the training of future engineers, it was considered forty (40) articles published between the years 2010 to 2020 that are related to training processes, the Google Scholar search engine and the search equations were used, in order to find in databases the information, which will allow us to make an analysis of the development of methodological strategies that teachers use in the training of future engineers, this does not lead to the conclusion that it is still an area that needs to be addressed by researchers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538 10.35383/educare.v8i2.538 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538 |
identifier_str_mv |
10.35383/educare.v8i2.538 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1516 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/538/1077 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Educare et Comunicare; 67-77 2312-9018 10.35383/educare.v8i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1810293518733672448 |
score |
13.894881 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).