Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria.
Descripción del Articulo
Introduction: Physical inactivity among secondary school teachers increases cardiovascular and metabolic risks, highlighting the need for effective intervention strategies. Objective: To compare changes in body composition, lipid profile, and blood pressure following a physical exercise and nutritio...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6983 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Composición corporal programa de intervención educativa ejercicios físicos riesgo cardiovascular educación nutricional Body composition educational intervention program physical exercises nutritional education cardiovascular risk |
id |
REVURP_f03983c5ba7cd3828f22bb664d7b7419 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6983 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria.: Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers. |
title |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. |
spellingShingle |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. Montalvo, Raul Composición corporal programa de intervención educativa ejercicios físicos riesgo cardiovascular educación nutricional Body composition educational intervention program physical exercises nutritional education cardiovascular risk |
title_short |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. |
title_full |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. |
title_fullStr |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. |
title_full_unstemmed |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. |
title_sort |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria. |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Montalvo, Raul Castro, Lorenzo Ingaruca, Tania Rojas, Armida Ochoa, Salome |
author |
Montalvo, Raul |
author_facet |
Montalvo, Raul Castro, Lorenzo Ingaruca, Tania Rojas, Armida Ochoa, Salome |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Lorenzo Ingaruca, Tania Rojas, Armida Ochoa, Salome |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Composición corporal programa de intervención educativa ejercicios físicos riesgo cardiovascular educación nutricional Body composition educational intervention program physical exercises nutritional education cardiovascular risk |
topic |
Composición corporal programa de intervención educativa ejercicios físicos riesgo cardiovascular educación nutricional Body composition educational intervention program physical exercises nutritional education cardiovascular risk |
description |
Introduction: Physical inactivity among secondary school teachers increases cardiovascular and metabolic risks, highlighting the need for effective intervention strategies. Objective: To compare changes in body composition, lipid profile, and blood pressure following a physical exercise and nutritional education program. Methods: A prospective observational study was conducted with 556 teachers, divided into a program group (274) and a no-program group (282). The program included guided weekly exercises and nutritional workshops over three months. Baseline and final measurements assessed weight, body mass index (BMI), blood pressure, lipid profile, and body composition using tetrapolar bioimpedance. Statistical analyses used Student's t-test to compare deltas between groups, with p<0.05 considered significant. Results: The program group showed reductions in systolic blood pressure (SBP) (-7.0±10.6 mmHg; p<0.001), body fat (-3.0±15.4%; p<0.001), and total cholesterol (-12.2±45.6 mg/dL; p=0.002). HDL cholesterol increased (+8.8±40.8 mg/dL; p=0.007). No significant changes were observed in these indicators in the no-program group. Weight and BMI did not vary significantly in either group. Conclusion: The program improved cardiovascular risk factors and body composition in teachers. Further studies are recommended to assess long-term sustainability and to consider follow-up strategies after program completion |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-11-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983 10.25176/RFMH.v24i4.6983 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983 |
identifier_str_mv |
10.25176/RFMH.v24i4.6983 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11173 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11174 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11175 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11176 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 Núm. 4 (2024): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 130 - 137 Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 No. 4 (2024): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 130 - 137 2308-0531 1814-5469 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817529002400677888 |
spelling |
Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.: Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria.Experiencia de un programa para reducción de factores de riesgo cardiovascular en docentes de educación secundaria.: Experience of a program for the reduction of cardiovascular risk factors in secondary school teachers.Montalvo, RaulCastro, Lorenzo Ingaruca, TaniaRojas, ArmidaOchoa, SalomeComposición corporalprograma de intervención educativaejercicios físicosriesgo cardiovasculareducación nutricionalBody compositioneducational intervention programphysical exercisesnutritional educationcardiovascular riskIntroduction: Physical inactivity among secondary school teachers increases cardiovascular and metabolic risks, highlighting the need for effective intervention strategies. Objective: To compare changes in body composition, lipid profile, and blood pressure following a physical exercise and nutritional education program. Methods: A prospective observational study was conducted with 556 teachers, divided into a program group (274) and a no-program group (282). The program included guided weekly exercises and nutritional workshops over three months. Baseline and final measurements assessed weight, body mass index (BMI), blood pressure, lipid profile, and body composition using tetrapolar bioimpedance. Statistical analyses used Student's t-test to compare deltas between groups, with p<0.05 considered significant. Results: The program group showed reductions in systolic blood pressure (SBP) (-7.0±10.6 mmHg; p<0.001), body fat (-3.0±15.4%; p<0.001), and total cholesterol (-12.2±45.6 mg/dL; p=0.002). HDL cholesterol increased (+8.8±40.8 mg/dL; p=0.007). No significant changes were observed in these indicators in the no-program group. Weight and BMI did not vary significantly in either group. Conclusion: The program improved cardiovascular risk factors and body composition in teachers. Further studies are recommended to assess long-term sustainability and to consider follow-up strategies after program completionLa inactividad física en docentes secundarios incrementa los riesgos cardiovasculares y metabólicos, exigiendo estrategias efectivas de intervención. Objetivo: Comparar cambios en composición corporal, perfil lipídico y presión arterial tras un programa de ejercicio físico y educación nutricional. Métodos: Se realizó un estudio observacional prospectivo con 556 docentes, divididos en un grupo con programa de intervención (274) y un grupo sin programa (282). El programa incluyó ejercicios semanales guiados y talleres nutricionales durante tres meses. Las mediciones basales y finales evaluaron peso, índice de masa corporal (IMC), presión arterial, perfil lipídico y composición corporal mediante bioimpedancia tetrapolar. Los análisis estadísticos usaron prueba T de Student para comparar deltas entre ambos grupos, considerando p<0,05 como significativo. Resultados: El grupo con programa mostró reducción en presión arterial sistólica (PAS) (-7,0±10,6 mmHg; p<0,001), masa grasa (-3,0±15,4%; p<0,001) y colesterol total (-12,2±45,6 mg/dL; p=0,002). Hubo un aumento en colesterol HDL (+8,8±40,8 mg/dL; p=0,007). No se observaron cambios significativos en el grupo sin programa en estos indicadores. El peso y el IMC no variaron en ambos grupos. Conclusión: El programa mejoró factores de riesgo cardiovascular y composición corporal en docentes. Se recomienda ampliar estudios para evaluar sostenibilidad a largo plazo y considerar estrategias de seguimiento post-programa.Universidad Ricardo Palma2024-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/698310.25176/RFMH.v24i4.6983Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 Núm. 4 (2024): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 130 - 137Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 24 No. 4 (2024): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 130 - 1372308-05311814-5469reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspaenghttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11173http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11174http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11175http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/6983/11176Derechos de autor 2024 Revista de la Facultad de Medicina Humanahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/69832024-11-21T14:40:04Z |
score |
13.894945 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).