Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision

Descripción del Articulo

This research has three aspects in relation to Education Innovation for the Sustainable Development: (i) changes in the philosophical, epistemological and didactic framework of education, (ii) the questioning of the new functions of the higher education and (iii) the evaluation and inclusion of an A...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Salinas Gamero, Teresa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2242
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2242
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Learning, complex, transdisciplinary, Quechua Lamas communities, intercultural vision, Education for Sustainable Development
Aprendizaje, complejidad, transdisciplinario, comunidades Quechua Lamas, visión intercultural, Educación para el Desarrollo Sostenible.
id REVURP_de19b9234ccc803e80bd4c947845181e
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2242
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo visionAprendizaje de la sostenibilidad basada en la cosmovisión andina amazónicaSalinas Gamero, TeresaLearning, complex, transdisciplinary, Quechua Lamas communities, intercultural vision, Education for Sustainable DevelopmentAprendizaje, complejidad, transdisciplinario, comunidades Quechua Lamas, visión intercultural, Educación para el Desarrollo Sostenible.This research has three aspects in relation to Education Innovation for the Sustainable Development: (i) changes in the philosophical, epistemological and didactic framework of education, (ii) the questioning of the new functions of the higher education and (iii) the evaluation and inclusion of an Andean Amazonian Cosmo vision and rationality in the University environment. One of the transformer results of this experience was to put into practice complex, transdisciplinary, phenomenological and hermeneutical education researches that promote an intercultural dialogue. It was developed in the «Diplomado en Biodiversidad y Saberes interculturales» (Diploma course in Biodiversity and Intercultural Knowledge) that took place in the San Martin region in the Quechua Lamas communities. It was organized by the Instituto Peruano del Pensamiento Complejo Edgar Morin -IPCEM (Peruvian Institute for Complex Thought Edgar Morin –IPCEM) with the German cooperation funding of the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH and the United Natiosn Environment Programme. It was also support by the academic regional council constituted by local organizations and the «WamanWasi» centre. The UNU Institute for the Advanced Study of Sustainability (UNU-IAS) recognized thisexperience with the RCE Award for Outstanding Flagship Project in the 9th Global RCE Conferencerealized in 2014 in Okayama, Japan.Esta investigación tiene tres aspectos relacionados a la innovación en Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS): (i) cambios en los marcos filosóficos, epistemológicos y didácticos de la educación; (ii) el cuestionamiento de las nuevas funciones de la educación superior; y (iii) la evaluación e inclusión de una cosmovisión y racionalidad andina amazónica en los entornos universitarios. Uno de los resultados transformadores de esta experiencia fue promover una investigación educativa compleja, transdisciplinaria, fenomenológica y hermenéutica que promueva el diálogo intercultural. Se desarrolló en el marco del Diplomado de Biodiversidad y Saberes interculturales, realizado en la región San Martín, en las comunidades Quechua-Lamas, por el Instituto Peruano del Pensamiento Complejo Edgar Morin (IPCEM), con financiamiento de la cooperación alemana. Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH y el Programa de las Naciones Unidas para el Ambiente – PNUMA. Además, contó con el apoyo del consejo académico regional constituido por organizaciones locales y el centro Waman Wasi. El Instituto para el Estudio Avanzado de la Sostenibilidad de la Universidad de las Naciones Unidas (UNU-IAS) reconoció esta experiencia con el RCE Award for Outstanding Flagship Project en la novena conferencia mundial de RCE, celebrada en 2014 en Okayama, Japón.Universidad Ricardo Palma2019-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/224210.31381/pluriversidad.v3i3.2242PLURIVERSIDAD; Núm. 3 (2019): PLURIVERSIDAD; 193-2172617-62622617-625410.31381/pluriversidad.v3i3reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2242/2275http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2242/2966Derechos de autor 2019 Pluriversidadinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/22422021-02-21T08:31:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
Aprendizaje de la sostenibilidad basada en la cosmovisión andina amazónica
title Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
spellingShingle Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
Salinas Gamero, Teresa
Learning, complex, transdisciplinary, Quechua Lamas communities, intercultural vision, Education for Sustainable Development
Aprendizaje, complejidad, transdisciplinario, comunidades Quechua Lamas, visión intercultural, Educación para el Desarrollo Sostenible.
title_short Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
title_full Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
title_fullStr Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
title_full_unstemmed Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
title_sort Sustainability learning based on the Andean Amazonian Cosmo vision
dc.creator.none.fl_str_mv Salinas Gamero, Teresa
author Salinas Gamero, Teresa
author_facet Salinas Gamero, Teresa
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Learning, complex, transdisciplinary, Quechua Lamas communities, intercultural vision, Education for Sustainable Development
Aprendizaje, complejidad, transdisciplinario, comunidades Quechua Lamas, visión intercultural, Educación para el Desarrollo Sostenible.
topic Learning, complex, transdisciplinary, Quechua Lamas communities, intercultural vision, Education for Sustainable Development
Aprendizaje, complejidad, transdisciplinario, comunidades Quechua Lamas, visión intercultural, Educación para el Desarrollo Sostenible.
description This research has three aspects in relation to Education Innovation for the Sustainable Development: (i) changes in the philosophical, epistemological and didactic framework of education, (ii) the questioning of the new functions of the higher education and (iii) the evaluation and inclusion of an Andean Amazonian Cosmo vision and rationality in the University environment. One of the transformer results of this experience was to put into practice complex, transdisciplinary, phenomenological and hermeneutical education researches that promote an intercultural dialogue. It was developed in the «Diplomado en Biodiversidad y Saberes interculturales» (Diploma course in Biodiversity and Intercultural Knowledge) that took place in the San Martin region in the Quechua Lamas communities. It was organized by the Instituto Peruano del Pensamiento Complejo Edgar Morin -IPCEM (Peruvian Institute for Complex Thought Edgar Morin –IPCEM) with the German cooperation funding of the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH and the United Natiosn Environment Programme. It was also support by the academic regional council constituted by local organizations and the «WamanWasi» centre. The UNU Institute for the Advanced Study of Sustainability (UNU-IAS) recognized thisexperience with the RCE Award for Outstanding Flagship Project in the 9th Global RCE Conferencerealized in 2014 in Okayama, Japan.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-09
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisión por pares externos
External peer review
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2242
10.31381/pluriversidad.v3i3.2242
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2242
identifier_str_mv 10.31381/pluriversidad.v3i3.2242
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2242/2275
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2242/2966
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Pluriversidad
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Pluriversidad
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv PLURIVERSIDAD; Núm. 3 (2019): PLURIVERSIDAD; 193-217
2617-6262
2617-6254
10.31381/pluriversidad.v3i3
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625152253722624
score 13.87553
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).