Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
Descripción del Articulo
Never was a film projected in absolute silence. Several musical acoustics were incorporated, at the beginning or in the middle of the screening —we ignore with what effective level of connection—, to the film show that was completely surrounded by noises from outside and inside the auditorium. At th...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6145 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Venezuela cinema music theatres silent cine música salas de cine silente |
| id |
REVURP_d1dc86c699c47f6374a527e878515760 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6145 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930Melodías del cine: las regias funciones cinematográficas pre-talkies en Caracas, 1899-1930Sueiro Villanueva, YolandaVenezuelacinemamusictheatressilentVenezuelacinemúsicasalas de cinesilenteNever was a film projected in absolute silence. Several musical acoustics were incorporated, at the beginning or in the middle of the screening —we ignore with what effective level of connection—, to the film show that was completely surrounded by noises from outside and inside the auditorium. At the same time, the projections made up of various films were inserted in variety programmes including ballets, comedy acts, attractions and others. The music would have the function —in Burch’s words— of combating the contamination of diegetic silence, caused by uncontrolled noises coming from outside, by the swaying of the audience in the hall, conversations, etc., replacing it with an organised sound space, a sort of «red thread stretched between the film and the spectator», in the words of Marcel L’Herbier. This work aims to initiate the practice, from the perspective of film history, of compiling the musicians and musical practices that took place in Venezuela during the years of silent cinema. Nunca una película fue proyectada en medio de un silencio absoluto. Varios acoples musicales fueron incorporados, en los inicios o intermedios de la función —ignoramos con qué nivel efectivo de vinculación—, a la muestra fílmica que estaba completamente circundada por ruidos del exterior y del interior de la sala. Al mismo tiempo, las proyecciones constituidas por filmes diversos estaban insertas en programas de variedades que incluían ballets, números cómicos, atracciones y otros. La música tendría la función —en palabras de Burch— de combatir la contaminación del silencio diegético, ocasionada por ruidos incontrolados del exterior, por el vaivén del público en la sala, las conversaciones, etc., sustituyéndola por un espacio sonoro organizado, una especie de «hilo rojo tendido entre el filme y el espectador», en palabras de Marcel L’Herbier. Este trabajo pretende iniciar, desde la historia del cine, la recopilación de los músicos y de las prácticas musicales que se llevaron a cabo en Venezuela durante los años del cine silente. Universidad Ricardo Palma, Rectorado2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/614510.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13Archivo Vallejo; Vol. 7 Núm. 13 (2024): Enero - Junio; 289-3202663-92542616-989410.59885/archivoVallejo.2024.v7n13reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9814http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9881Derechos de autor 2024 Yolanda Sueiro Villanuevahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/61452024-01-13T16:22:23Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 Melodías del cine: las regias funciones cinematográficas pre-talkies en Caracas, 1899-1930 |
| title |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 |
| spellingShingle |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 Sueiro Villanueva, Yolanda Venezuela cinema music theatres silent Venezuela cine música salas de cine silente |
| title_short |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 |
| title_full |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 |
| title_fullStr |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 |
| title_full_unstemmed |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 |
| title_sort |
Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Sueiro Villanueva, Yolanda |
| author |
Sueiro Villanueva, Yolanda |
| author_facet |
Sueiro Villanueva, Yolanda |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Venezuela cinema music theatres silent Venezuela cine música salas de cine silente |
| topic |
Venezuela cinema music theatres silent Venezuela cine música salas de cine silente |
| description |
Never was a film projected in absolute silence. Several musical acoustics were incorporated, at the beginning or in the middle of the screening —we ignore with what effective level of connection—, to the film show that was completely surrounded by noises from outside and inside the auditorium. At the same time, the projections made up of various films were inserted in variety programmes including ballets, comedy acts, attractions and others. The music would have the function —in Burch’s words— of combating the contamination of diegetic silence, caused by uncontrolled noises coming from outside, by the swaying of the audience in the hall, conversations, etc., replacing it with an organised sound space, a sort of «red thread stretched between the film and the spectator», in the words of Marcel L’Herbier. This work aims to initiate the practice, from the perspective of film history, of compiling the musicians and musical practices that took place in Venezuela during the years of silent cinema. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145 10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145 |
| identifier_str_mv |
10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9814 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9881 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Yolanda Sueiro Villanueva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Yolanda Sueiro Villanueva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Archivo Vallejo; Vol. 7 Núm. 13 (2024): Enero - Junio; 289-320 2663-9254 2616-9894 10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625141119942656 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).