Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930

Descripción del Articulo

Never was a film projected in absolute silence. Several musical acoustics were incorporated, at the beginning or in the middle of the screening —we ignore with what effective level of connection—, to the film show that was completely surrounded by noises from outside and inside the auditorium. At th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sueiro Villanueva, Yolanda
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6145
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Venezuela
cinema
music
theatres
silent
cine
música
salas de cine
silente
id REVURP_d1dc86c699c47f6374a527e878515760
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6145
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930Melodías del cine: las regias funciones cinematográficas pre-talkies en Caracas, 1899-1930Sueiro Villanueva, YolandaVenezuelacinemamusictheatressilentVenezuelacinemúsicasalas de cinesilenteNever was a film projected in absolute silence. Several musical acoustics were incorporated, at the beginning or in the middle of the screening —we ignore with what effective level of connection—, to the film show that was completely surrounded by noises from outside and inside the auditorium. At the same time, the projections made up of various films were inserted in variety programmes including ballets, comedy acts, attractions and others. The music would have the function —in Burch’s words— of combating the contamination of diegetic silence, caused by uncontrolled noises coming from outside, by the swaying of the audience in the hall, conversations, etc., replacing it with an organised sound space, a sort of «red thread stretched between the film and the spectator», in the words of Marcel L’Herbier. This work aims to initiate the practice, from the perspective of film history, of compiling the musicians and musical practices that took place in Venezuela during the years of silent cinema. Nunca una película fue proyectada en medio de un silencio absoluto. Varios acoples musicales fueron incorporados, en los inicios o intermedios de la función —ignoramos con qué nivel efectivo de vinculación—, a la muestra fílmica que estaba completamente circundada por ruidos del exterior y del interior de la sala. Al mismo tiempo, las proyecciones constituidas por filmes diversos estaban insertas en programas de variedades que incluían ballets, números cómicos, atracciones y otros. La música tendría la función —en palabras de Burch— de combatir la contaminación del silencio diegético, ocasionada por ruidos incontrolados del exterior, por el vaivén del público en la sala, las conversaciones, etc., sustituyéndola por un espacio sonoro organizado, una especie de «hilo rojo tendido entre el filme y el espectador», en palabras de Marcel L’Herbier. Este trabajo pretende iniciar, desde la historia del cine, la recopilación de los músicos y de las prácticas musicales que se llevaron a cabo en Venezuela durante los años del cine silente. Universidad Ricardo Palma, Rectorado2023-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/614510.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13Archivo Vallejo; Vol. 7 Núm. 13 (2024): Enero - Junio; 289-3202663-92542616-989410.59885/archivoVallejo.2024.v7n13reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9814http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9881Derechos de autor 2024 Yolanda Sueiro Villanuevahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/61452024-01-13T16:22:23Z
dc.title.none.fl_str_mv Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
Melodías del cine: las regias funciones cinematográficas pre-talkies en Caracas, 1899-1930
title Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
spellingShingle Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
Sueiro Villanueva, Yolanda
Venezuela
cinema
music
theatres
silent
Venezuela
cine
música
salas de cine
silente
title_short Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
title_full Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
title_fullStr Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
title_full_unstemmed Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
title_sort Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930
dc.creator.none.fl_str_mv Sueiro Villanueva, Yolanda
author Sueiro Villanueva, Yolanda
author_facet Sueiro Villanueva, Yolanda
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Venezuela
cinema
music
theatres
silent
Venezuela
cine
música
salas de cine
silente
topic Venezuela
cinema
music
theatres
silent
Venezuela
cine
música
salas de cine
silente
description Never was a film projected in absolute silence. Several musical acoustics were incorporated, at the beginning or in the middle of the screening —we ignore with what effective level of connection—, to the film show that was completely surrounded by noises from outside and inside the auditorium. At the same time, the projections made up of various films were inserted in variety programmes including ballets, comedy acts, attractions and others. The music would have the function —in Burch’s words— of combating the contamination of diegetic silence, caused by uncontrolled noises coming from outside, by the swaying of the audience in the hall, conversations, etc., replacing it with an organised sound space, a sort of «red thread stretched between the film and the spectator», in the words of Marcel L’Herbier. This work aims to initiate the practice, from the perspective of film history, of compiling the musicians and musical practices that took place in Venezuela during the years of silent cinema.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145
10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145
identifier_str_mv 10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9814
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/6145/9881
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Yolanda Sueiro Villanueva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Yolanda Sueiro Villanueva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Archivo Vallejo; Vol. 7 Núm. 13 (2024): Enero - Junio; 289-320
2663-9254
2616-9894
10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625141119942656
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).