The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo

Descripción del Articulo

In some poems of The Black Heralds (1919), the first set published by César Vallejo, the lyric subject has a predisposition to use the sense of sight as the means to identify, in different levels, those elements that surround him. Consequently, it is possible to recognize two different visions: in o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Mudarra Montoya, Américo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5205
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5205
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Vallejo
affective world
The Black Heralds
world view
mundo afectivo
Los heraldos negros
visión del mundo
id REVURP_d0e2dbac875c576cb8916b7ccbd14d0b
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5205
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César VallejoLa visión del mundo como medio de exploración interior: una lectura de Los heraldos negros de César VallejoMudarra Montoya, AméricoVallejoaffective worldThe Black Heraldsworld viewVallejomundo afectivoLos heraldos negrosvisión del mundoIn some poems of The Black Heralds (1919), the first set published by César Vallejo, the lyric subject has a predisposition to use the sense of sight as the means to identify, in different levels, those elements that surround him. Consequently, it is possible to recognize two different visions: in one vision, the focused element stimulates an inner reaction in the observer; in the other vision, the protagonist discovers —through the observed element— an intimate and personal truth for him. Hence, the elements behave as resources in order that the lyrical subject knows more about himself as he interprets and understands his surroundings. It must be understood that the lyrical subject is a projection of the poet. To demonstrate this interpretation, in this study we will proceed to analyze the poems «Deshojación sagrada», «La araña», «La de a mil» and «Las piedras».En algunos poemas de Los heraldos negros (1919), primer conjunto publicado por César Vallejo, existe una predisposición por parte del sujeto lírico para valerse del sentido de la vista como el medio con el que se propicia la identificación, en distintos grados, con aquellos elementos que lo rodean. En ese sentido, es posible reconocer dos operaciones distintas: en una, la visión del elemento enfocado despierta una reacción interior en el observador; en la otra, la visión del elemento observado le revela una íntima verdad personal al protagonista. Los elementos, entonces, se comportan como recursos para que el sujeto lírico, que se trata de una proyección del poeta, sepa más de sí conforme interpreta y comprende a su entorno. Para demostrar esta lectura, en nuestro trabajo se procederá a analizar los poemas «Deshojación sagrada», «La araña», «La de a mil» y «Las piedras».Universidad Ricardo Palma, Rectorado2020-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/520510.31381/archivoVallejo.v3n5.5205Archivo Vallejo; Vol. 3 Núm. 5 (2020): Enero - Junio; 151-1652663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v3n5reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5205/6832http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5205/6914Derechos de autor 2020 Américo Mudarra Montoyahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/52052022-12-27T02:03:20Z
dc.title.none.fl_str_mv The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
La visión del mundo como medio de exploración interior: una lectura de Los heraldos negros de César Vallejo
title The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
spellingShingle The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
Mudarra Montoya, Américo
Vallejo
affective world
The Black Heralds
world view
Vallejo
mundo afectivo
Los heraldos negros
visión del mundo
title_short The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
title_full The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
title_fullStr The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
title_full_unstemmed The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
title_sort The world view as a means of internal exploration: A read of The Black Heralds of César Vallejo
dc.creator.none.fl_str_mv Mudarra Montoya, Américo
author Mudarra Montoya, Américo
author_facet Mudarra Montoya, Américo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Vallejo
affective world
The Black Heralds
world view
Vallejo
mundo afectivo
Los heraldos negros
visión del mundo
topic Vallejo
affective world
The Black Heralds
world view
Vallejo
mundo afectivo
Los heraldos negros
visión del mundo
description In some poems of The Black Heralds (1919), the first set published by César Vallejo, the lyric subject has a predisposition to use the sense of sight as the means to identify, in different levels, those elements that surround him. Consequently, it is possible to recognize two different visions: in one vision, the focused element stimulates an inner reaction in the observer; in the other vision, the protagonist discovers —through the observed element— an intimate and personal truth for him. Hence, the elements behave as resources in order that the lyrical subject knows more about himself as he interprets and understands his surroundings. It must be understood that the lyrical subject is a projection of the poet. To demonstrate this interpretation, in this study we will proceed to analyze the poems «Deshojación sagrada», «La araña», «La de a mil» and «Las piedras».
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5205
10.31381/archivoVallejo.v3n5.5205
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5205
identifier_str_mv 10.31381/archivoVallejo.v3n5.5205
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5205/6832
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5205/6914
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Américo Mudarra Montoya
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Américo Mudarra Montoya
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Archivo Vallejo; Vol. 3 Núm. 5 (2020): Enero - Junio; 151-165
2663-9254
2616-9894
10.31381/archivoVallejo.v3n5
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625162708025344
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).