Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima
Descripción del Articulo
Introduction: Hearing is the usual way to acquire language, which allows us the development of thought and knowledge; hearing loss can affect the ability to learn and communicate in children and cause alterations in their behavior and academic performance. Objective: To determine the relationship be...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5640 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Hearing loss audiometry hearing level academic performance Academic performance Hipoacusia audiometría nivel auditivo rendimiento académico Rendimiento académica |
id |
REVURP_8847d5eb006a49cfe7e56d84a9cf8e61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5640 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima: Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima |
title |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima |
spellingShingle |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima Cordero-Pinedo, Félix M. Hearing loss audiometry hearing level academic performance Academic performance Hipoacusia audiometría nivel auditivo rendimiento académico Rendimiento académica |
title_short |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima |
title_full |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima |
title_fullStr |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima |
title_full_unstemmed |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima |
title_sort |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cordero-Pinedo, Félix M. Jauregui-Francia , Filomeno T. Cordero-Tito, Leydy K. |
author |
Cordero-Pinedo, Félix M. |
author_facet |
Cordero-Pinedo, Félix M. Jauregui-Francia , Filomeno T. Cordero-Tito, Leydy K. |
author_role |
author |
author2 |
Jauregui-Francia , Filomeno T. Cordero-Tito, Leydy K. |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Hearing loss audiometry hearing level academic performance Academic performance Hipoacusia audiometría nivel auditivo rendimiento académico Rendimiento académica |
topic |
Hearing loss audiometry hearing level academic performance Academic performance Hipoacusia audiometría nivel auditivo rendimiento académico Rendimiento académica |
description |
Introduction: Hearing is the usual way to acquire language, which allows us the development of thought and knowledge; hearing loss can affect the ability to learn and communicate in children and cause alterations in their behavior and academic performance. Objective: To determine the relationship between hearing level and academic performance in primary school students from a public educational institution in Lima. Methods: Observational, correlational and cross-sectional study. Otoscopy and audiometry were performed in 94 students of the sixth year of primary school of the Santa Rosa de Lima educational institution, in Los Olivos-Lima. Was used the otoscope, the audiometer and the final grades of each student of the first academic semester 2022 as instruments. The relationship was analyzed using Spearman's Rho correlation coefficient. Results: 35.1% of students had mild hearing loss and 64.9% had normal hearing loss. The average academic performance of the sample was 14.74; the average academic performance of the normoacusic students, 14.89 and the average academic performance of the hearing impaired, 14.48. In the Spearman's Rho correlation análisis, it was found a positive correlation between hearing level and academic performance (0.200). Conclusions: There is a positive relationship between hearing level and academic performance in sixth grade students of the Santa Rosa de Lima- Los Olivos educational institution. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640 10.25176/RFMH.v23i2.5640 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640 |
identifier_str_mv |
10.25176/RFMH.v23i2.5640 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/8043 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/8044 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/7824 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/7965 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/html application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 No. 2 (2023): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 56-61 Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 Núm. 2 (2023): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 56-61 2308-0531 1814-5469 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797869463536664576 |
spelling |
Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in Lima: Nivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de LimaNivel auditivo y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una institución educativa de Lima: Hearing level and its relationship with academic performance in students of an educational institution in LimaCordero-Pinedo, Félix M.Jauregui-Francia , Filomeno T.Cordero-Tito, Leydy K.Hearing lossaudiometryhearing levelacademic performanceAcademic performanceHipoacusiaaudiometríanivel auditivorendimiento académicoRendimiento académicaIntroduction: Hearing is the usual way to acquire language, which allows us the development of thought and knowledge; hearing loss can affect the ability to learn and communicate in children and cause alterations in their behavior and academic performance. Objective: To determine the relationship between hearing level and academic performance in primary school students from a public educational institution in Lima. Methods: Observational, correlational and cross-sectional study. Otoscopy and audiometry were performed in 94 students of the sixth year of primary school of the Santa Rosa de Lima educational institution, in Los Olivos-Lima. Was used the otoscope, the audiometer and the final grades of each student of the first academic semester 2022 as instruments. The relationship was analyzed using Spearman's Rho correlation coefficient. Results: 35.1% of students had mild hearing loss and 64.9% had normal hearing loss. The average academic performance of the sample was 14.74; the average academic performance of the normoacusic students, 14.89 and the average academic performance of the hearing impaired, 14.48. In the Spearman's Rho correlation análisis, it was found a positive correlation between hearing level and academic performance (0.200). Conclusions: There is a positive relationship between hearing level and academic performance in sixth grade students of the Santa Rosa de Lima- Los Olivos educational institution.Introducción: La audición es la vía habitual para adquirir el lenguaje, lo cual permite el desarrollo del pensamiento y el conocimiento; la pérdida auditiva puede afectar la capacidad de aprendizaje y comunicación en el niño y ocasionar alteraciones en su comportamiento y rendimiento académico. Objetivo: Determinar la relación entre el nivel auditivo y el rendimiento académico en estudiantes de educación primaria de una institución educativa pública de Lima. Métodos: Estudio observacional, correlacional y transversal. Se realizó otoscopía y audiometría en 94 alumnos del sexto año de primaria de la institución educativa Santa Rosa de Lima, en Los Olivos-Lima. Se usó como instrumento el otoscopio, el audiómetro y las notas finales de cada alumno del primer semestre académico 2022. Se analizó la relación mediante el coeficiente de correlación de Rho de Spearman. Resultados: El 35,1% de estudiantes presentaron hipoacusia leve y el 64.9%, normoacusia. El rendimiento académico promedio de la muestra fue 14,74; el rendimiento académico promedio de los normoacúsicos; 14,89 y el de los hipoacúsicos, 14,48. En el análisis de correlación de Rho de Spearman, se encontró correlación positiva entre nivel de audición y rendimiento académico (0,200). Conclusiones: Existe relación positiva entre el nivel de audición y rendimiento académico en estudiantes del sexto año de primaria de la institución educativa Santa Rosa de Lima en Los Olivos.Universidad Ricardo Palma2023-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextTextotext/htmltext/htmlapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/564010.25176/RFMH.v23i2.5640Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 No. 2 (2023): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 56-61Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 Núm. 2 (2023): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 56-612308-05311814-5469reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspaenghttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/8043http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/8044http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/7824http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5640/7965Derechos de autor 2023 Revista de la Facultad de Medicina Humanahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/56402024-04-17T22:26:02Z |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).