Resonance of French Poetry in The Black Heralds
Descripción del Articulo
Without doubt romantic and modernist, Spanish and Hispanic American poets influenced César Vallejo, but reading poetry books from French authors of the XIXth century and beginning of the XXth, romantics, parnassians, symbolists, etc., certainly impacted the Peruvian poet. María Rosa Sandoval read in...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5200 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5200 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | resonance poetic writing French poetry César Vallejo resonancia escritura poética poesía francesa |
| id |
REVURP_73e952c6e8d3433752fff286753d7a51 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5200 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Resonance of French Poetry in The Black HeraldsResonancia de poemas franceses en Los heraldos negrosGladieu, Marie-Madeleineresonancepoetic writingFrench poetryCésar Vallejoresonanciaescritura poéticapoesía francesaCésar VallejoWithout doubt romantic and modernist, Spanish and Hispanic American poets influenced César Vallejo, but reading poetry books from French authors of the XIXth century and beginning of the XXth, romantics, parnassians, symbolists, etc., certainly impacted the Peruvian poet. María Rosa Sandoval read in French for the group of young poets pieces of poetry from Baudelaire, Nerval, Verlaine, Samain, Laforgue, Mallarmé… Vallejo heard these texts, and read also other authors as we shall observe, especially «Un coup de dés», that awoke in his sensibility series of resonance proceeding from French sounds —cf. The music for Verlaine— that the poet interprets in his poems in different situations and imagery. Some examples of resonance remember Romanticism, avant-garde movements, other ones are more original and personal. Whatever many examples of pure sounds in Trilce seem to confirm that in the first poetry book, sounds and their resonance are important for César Vallejo’s poetic creation.Si es indudable la influencia de poetas románticos y modernistas, hispanoamericanos y españoles, la lectura de obras de poetas franceses del siglo XIX y comienzos del XX, románticos, parnasianos, simbolistas y otros dejó en este poemario huellas no menos ciertas. María Rosa Sandoval leía para el grupo de jóvenes poetas textos de Baudelaire, Nerval, Verlaine, Samain, Laforgue, Mallarmé, etc. Vallejo escuchó, entre otros poemas que también examinaremos, Un coup de dés, que despertó en él una serie de resonancias debidas a los sonidos del francés —cf. La música verlainiana—, interpretadas de varias maneras en su creación. Algunas resonancias recuerdan el Romanticismo y las vanguardias, otras son más originales y personales, y la presencia de sonidos puros en Trilce invita a sospechar que en el primer poemario los sonidos desempeñaron ya un papel importante en la creación vallejiana.Universidad Ricardo Palma, Rectorado2020-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/520010.31381/archivoVallejo.v3n5.5200Archivo Vallejo; Vol. 3 Núm. 5 (2020): Enero - Junio; 79-912663-92542616-989410.31381/archivoVallejo.v3n5reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5200/6827http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5200/6909Derechos de autor 2020 Marie-Madeleine Gladieuhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/52002022-12-27T02:03:20Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds Resonancia de poemas franceses en Los heraldos negros |
| title |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds |
| spellingShingle |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds Gladieu, Marie-Madeleine resonance poetic writing French poetry César Vallejo resonancia escritura poética poesía francesa César Vallejo |
| title_short |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds |
| title_full |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds |
| title_fullStr |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds |
| title_full_unstemmed |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds |
| title_sort |
Resonance of French Poetry in The Black Heralds |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Gladieu, Marie-Madeleine |
| author |
Gladieu, Marie-Madeleine |
| author_facet |
Gladieu, Marie-Madeleine |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
resonance poetic writing French poetry César Vallejo resonancia escritura poética poesía francesa César Vallejo |
| topic |
resonance poetic writing French poetry César Vallejo resonancia escritura poética poesía francesa César Vallejo |
| description |
Without doubt romantic and modernist, Spanish and Hispanic American poets influenced César Vallejo, but reading poetry books from French authors of the XIXth century and beginning of the XXth, romantics, parnassians, symbolists, etc., certainly impacted the Peruvian poet. María Rosa Sandoval read in French for the group of young poets pieces of poetry from Baudelaire, Nerval, Verlaine, Samain, Laforgue, Mallarmé… Vallejo heard these texts, and read also other authors as we shall observe, especially «Un coup de dés», that awoke in his sensibility series of resonance proceeding from French sounds —cf. The music for Verlaine— that the poet interprets in his poems in different situations and imagery. Some examples of resonance remember Romanticism, avant-garde movements, other ones are more original and personal. Whatever many examples of pure sounds in Trilce seem to confirm that in the first poetry book, sounds and their resonance are important for César Vallejo’s poetic creation. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5200 10.31381/archivoVallejo.v3n5.5200 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5200 |
| identifier_str_mv |
10.31381/archivoVallejo.v3n5.5200 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5200/6827 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5200/6909 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Marie-Madeleine Gladieu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Marie-Madeleine Gladieu https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Archivo Vallejo; Vol. 3 Núm. 5 (2020): Enero - Junio; 79-91 2663-9254 2616-9894 10.31381/archivoVallejo.v3n5 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625162697539584 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).