GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE

Descripción del Articulo

Water resources are essential for the sustainable development of communities and relevant as educational content. This work focuses on exposing how to execute geographic education from the study of local water resources considering project-based learning. The experience is systematized, organized in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel, LÓPEZ-FELIPE, Yamilet, ARMIÑANA GARCÍA, Rafael, IANNACONE, José, QUINTERO DELGADO, Onelio, ÁLVAREZ- CUETO, Anabel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5492
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Education
environmental education
geography
educational project
water resources
Educación
Educación ambiental
geografía
proyecto de educación
recursos hídricos
id REVURP_4e9a44501507cfe9ed74c336cf38ae70
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5492
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCEEDUCACIÓN GEOGRÁFICA A PARTIR DEL ESTUDIO DE LOS RECURSOS HÍDRICOS LOCALESMORENO-HERNÁNDEZ, MikelLÓPEZ-FELIPE, YamiletARMIÑANA GARCÍA, RafaelIANNACONE, JoséQUINTERO DELGADO, OnelioÁLVAREZ- CUETO, AnabelEducationenvironmental educationgeographyeducational projectwater resourcesEducaciónEducación ambientalgeografíaproyecto de educaciónrecursos hídricosWater resources are essential for the sustainable development of communities and relevant as educational content. This work focuses on exposing how to execute geographic education from the study of local water resources considering project-based learning. The experience is systematized, organized in cycles and directed to the theoretical foundation, later, the structural bases of a project are formed based on its practical implementation and lessons learned in the process. As a main result, content guidelines are exposed to execute geographic education from the study of local water resources and the structure of a project with methodological considerations necessary for its implementation. Derived from the study, it can be inferred that a project focused on geographic education for the study of local water resources must articulate theoretical, methodological, and contextual references that allow a pedagogically relevant experience, while favoring interaction with different spaces and stakeholders. community.Los recursos hídricos son esenciales para el desarrollo sostenible de las comunidades y relevantes como contenido educativo. Este trabajo se enfoca en exponer como ejecutar la educación geográfica a partir del estudio de los recursos hídricos locales considerando el aprendizaje basado en proyectos. Se sistematiza la experiencia organizada en ciclos y dirigidas a la fundamentación teórica, posteriormente, se conforman las bases estructurales de un proyecto a partir de su implementación práctica y lecciones aprendidas en el proceso. Como principal resultado se exponen directrices del contenido para ejecutar la educación geográfica a partir del estudio de los recursos hídricos locales y la estructura de un proyecto con consideraciones metodológicas necesarias para su implementación. Derivado del estudio se puede inferir que un proyecto enfocado en la educación geográfica para el estudio de los recursos hídricos locales debe articular referentes teóricos, metodológicos y contextuales que permitan una experiencia pertinente pedagógicamente, a la vez que favorecen la interacción con diferentes espacios y actores de la comunidad.UNIVERSIDAD RICARDO PALMA2023-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por pares.textoapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/549210.31381/scientia.v24i24.5492Scientia; Vol. 24 Núm. 24 (2022): SCIENTIA1993-422X2519-574310.31381/scientia.v24i24reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492/7164Derechos de autor 2023 Scientiainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/54922023-01-11T16:58:14Z
dc.title.none.fl_str_mv GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
EDUCACIÓN GEOGRÁFICA A PARTIR DEL ESTUDIO DE LOS RECURSOS HÍDRICOS LOCALES
title GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
spellingShingle GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel
Education
environmental education
geography
educational project
water resources
Educación
Educación ambiental
geografía
proyecto de educación
recursos hídricos
title_short GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
title_full GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
title_fullStr GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
title_full_unstemmed GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
title_sort GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
dc.creator.none.fl_str_mv MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel
LÓPEZ-FELIPE, Yamilet
ARMIÑANA GARCÍA, Rafael
IANNACONE, José
QUINTERO DELGADO, Onelio
ÁLVAREZ- CUETO, Anabel
author MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel
author_facet MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel
LÓPEZ-FELIPE, Yamilet
ARMIÑANA GARCÍA, Rafael
IANNACONE, José
QUINTERO DELGADO, Onelio
ÁLVAREZ- CUETO, Anabel
author_role author
author2 LÓPEZ-FELIPE, Yamilet
ARMIÑANA GARCÍA, Rafael
IANNACONE, José
QUINTERO DELGADO, Onelio
ÁLVAREZ- CUETO, Anabel
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Education
environmental education
geography
educational project
water resources
Educación
Educación ambiental
geografía
proyecto de educación
recursos hídricos
topic Education
environmental education
geography
educational project
water resources
Educación
Educación ambiental
geografía
proyecto de educación
recursos hídricos
description Water resources are essential for the sustainable development of communities and relevant as educational content. This work focuses on exposing how to execute geographic education from the study of local water resources considering project-based learning. The experience is systematized, organized in cycles and directed to the theoretical foundation, later, the structural bases of a project are formed based on its practical implementation and lessons learned in the process. As a main result, content guidelines are exposed to execute geographic education from the study of local water resources and the structure of a project with methodological considerations necessary for its implementation. Derived from the study, it can be inferred that a project focused on geographic education for the study of local water resources must articulate theoretical, methodological, and contextual references that allow a pedagogically relevant experience, while favoring interaction with different spaces and stakeholders. community.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo evaluado por pares.
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492
10.31381/scientia.v24i24.5492
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492
identifier_str_mv 10.31381/scientia.v24i24.5492
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492/7164
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Scientia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Scientia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
dc.source.none.fl_str_mv Scientia; Vol. 24 Núm. 24 (2022): SCIENTIA
1993-422X
2519-5743
10.31381/scientia.v24i24
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625160778645504
score 13.861517
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).