GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE
Descripción del Articulo
Water resources are essential for the sustainable development of communities and relevant as educational content. This work focuses on exposing how to execute geographic education from the study of local water resources considering project-based learning. The experience is systematized, organized in...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5492 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Education environmental education geography educational project water resources Educación Educación ambiental geografía proyecto de educación recursos hídricos |
| id |
REVURP_4e9a44501507cfe9ed74c336cf38ae70 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5492 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCEEDUCACIÓN GEOGRÁFICA A PARTIR DEL ESTUDIO DE LOS RECURSOS HÍDRICOS LOCALESMORENO-HERNÁNDEZ, MikelLÓPEZ-FELIPE, YamiletARMIÑANA GARCÍA, RafaelIANNACONE, JoséQUINTERO DELGADO, OnelioÁLVAREZ- CUETO, AnabelEducationenvironmental educationgeographyeducational projectwater resourcesEducaciónEducación ambientalgeografíaproyecto de educaciónrecursos hídricosWater resources are essential for the sustainable development of communities and relevant as educational content. This work focuses on exposing how to execute geographic education from the study of local water resources considering project-based learning. The experience is systematized, organized in cycles and directed to the theoretical foundation, later, the structural bases of a project are formed based on its practical implementation and lessons learned in the process. As a main result, content guidelines are exposed to execute geographic education from the study of local water resources and the structure of a project with methodological considerations necessary for its implementation. Derived from the study, it can be inferred that a project focused on geographic education for the study of local water resources must articulate theoretical, methodological, and contextual references that allow a pedagogically relevant experience, while favoring interaction with different spaces and stakeholders. community.Los recursos hídricos son esenciales para el desarrollo sostenible de las comunidades y relevantes como contenido educativo. Este trabajo se enfoca en exponer como ejecutar la educación geográfica a partir del estudio de los recursos hídricos locales considerando el aprendizaje basado en proyectos. Se sistematiza la experiencia organizada en ciclos y dirigidas a la fundamentación teórica, posteriormente, se conforman las bases estructurales de un proyecto a partir de su implementación práctica y lecciones aprendidas en el proceso. Como principal resultado se exponen directrices del contenido para ejecutar la educación geográfica a partir del estudio de los recursos hídricos locales y la estructura de un proyecto con consideraciones metodológicas necesarias para su implementación. Derivado del estudio se puede inferir que un proyecto enfocado en la educación geográfica para el estudio de los recursos hídricos locales debe articular referentes teóricos, metodológicos y contextuales que permitan una experiencia pertinente pedagógicamente, a la vez que favorecen la interacción con diferentes espacios y actores de la comunidad.UNIVERSIDAD RICARDO PALMA2023-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por pares.textoapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/549210.31381/scientia.v24i24.5492Scientia; Vol. 24 Núm. 24 (2022): SCIENTIA1993-422X2519-574310.31381/scientia.v24i24reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492/7164Derechos de autor 2023 Scientiainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/54922023-01-11T16:58:14Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE EDUCACIÓN GEOGRÁFICA A PARTIR DEL ESTUDIO DE LOS RECURSOS HÍDRICOS LOCALES |
| title |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE |
| spellingShingle |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel Education environmental education geography educational project water resources Educación Educación ambiental geografía proyecto de educación recursos hídricos |
| title_short |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE |
| title_full |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE |
| title_fullStr |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE |
| title_full_unstemmed |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE |
| title_sort |
GEOGRAPHICAL EDUCATION BASED ON THE STUDY OF LOCAL WATER RESOURCE |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel LÓPEZ-FELIPE, Yamilet ARMIÑANA GARCÍA, Rafael IANNACONE, José QUINTERO DELGADO, Onelio ÁLVAREZ- CUETO, Anabel |
| author |
MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel |
| author_facet |
MORENO-HERNÁNDEZ, Mikel LÓPEZ-FELIPE, Yamilet ARMIÑANA GARCÍA, Rafael IANNACONE, José QUINTERO DELGADO, Onelio ÁLVAREZ- CUETO, Anabel |
| author_role |
author |
| author2 |
LÓPEZ-FELIPE, Yamilet ARMIÑANA GARCÍA, Rafael IANNACONE, José QUINTERO DELGADO, Onelio ÁLVAREZ- CUETO, Anabel |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Education environmental education geography educational project water resources Educación Educación ambiental geografía proyecto de educación recursos hídricos |
| topic |
Education environmental education geography educational project water resources Educación Educación ambiental geografía proyecto de educación recursos hídricos |
| description |
Water resources are essential for the sustainable development of communities and relevant as educational content. This work focuses on exposing how to execute geographic education from the study of local water resources considering project-based learning. The experience is systematized, organized in cycles and directed to the theoretical foundation, later, the structural bases of a project are formed based on its practical implementation and lessons learned in the process. As a main result, content guidelines are exposed to execute geographic education from the study of local water resources and the structure of a project with methodological considerations necessary for its implementation. Derived from the study, it can be inferred that a project focused on geographic education for the study of local water resources must articulate theoretical, methodological, and contextual references that allow a pedagogically relevant experience, while favoring interaction with different spaces and stakeholders. community. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-11 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo evaluado por pares. texto |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492 10.31381/scientia.v24i24.5492 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492 |
| identifier_str_mv |
10.31381/scientia.v24i24.5492 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/5492/7164 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Scientia info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Scientia |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD RICARDO PALMA |
| publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD RICARDO PALMA |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Scientia; Vol. 24 Núm. 24 (2022): SCIENTIA 1993-422X 2519-5743 10.31381/scientia.v24i24 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625160778645504 |
| score |
13.861517 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).