Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
Descripción del Articulo
During Juan Domingo Peron’s first presidency (1946-1952) an endogeneization of productive capacities was developed. In 1952, as a National Law, the government enacted the Second Quinquennial Plan, a program aimed at promoting heavy industrialization. Among the goals proposed the automotive industry...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2010 |
Institución: | Universidad del Pacífico |
Repositorio: | Revistas - Universidad del Pacífico |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/599 |
Enlace del recurso: | https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
REVUP_a6bbcedef3608049f48ed907417af457 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/599 |
network_acronym_str |
REVUP |
network_name_str |
Revistas - Universidad del Pacífico |
repository_id_str |
|
spelling |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive productionSustitución de importaciones y cambio en el modelo tecnoproductivo en la Argentina peronista. Análisis sociotécnico del proyecto de producción automotriz localPicabea, FacundoDuring Juan Domingo Peron’s first presidency (1946-1952) an endogeneization of productive capacities was developed. In 1952, as a National Law, the government enacted the Second Quinquennial Plan, a program aimed at promoting heavy industrialization. Among the goals proposed the automotive industry was devised as a key element for the economic and social development. Through concepts such as technology resignification, problem-solving strategies, and socio-technical style, this article demonstrates how a series of heterogeneous elements (sector regulations, public capital, state propaganda, private companies, officers/executives, manual workers and users) were integrated in a co-building process, in which a series of device carriers of a society project were concurrently generated, and a society which employed them as tools for its transformation.Durante la primera presidencia de Juan Domingo Perón (1946-1952) se desarrolló una estrategia de endogeneización de capacidades productivas. En 1952, el gobierno promulgó como ley nacional el Segundo Plan Quinquenal, un programa que apuntaba a promover la industrialización pesada. Entre las metas propuestas, la industria automotriz fue concebida como un elemento clave para el desarrollo económico y social. A través del empleo de conceptos tales como resignificación de tecnologías, estrategias de resolución de problemas y estilo sociotécnico, en este artículo se muestra de qué manera un conjunto de elementos heterogéneos (regulaciones sectoriales, capital público, propaganda estatal, empresas privadas, funcionarios, obreros y usuarios) se integraron en un proceso de coconstrucción en el que se generaron simultáneamente una serie de artefactos portadores de un proyecto de sociedad y una sociedad que los empleó como herramientas en su transformación.Universidad del Pacífico2010-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/59910.21678/apuntes.66.599Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 66; 117-146Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 66; 117-1462223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599/601Derechos de autor 2017 Apunteshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/5992018-03-27T21:41:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production Sustitución de importaciones y cambio en el modelo tecnoproductivo en la Argentina peronista. Análisis sociotécnico del proyecto de producción automotriz local |
title |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production |
spellingShingle |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production Picabea, Facundo |
title_short |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production |
title_full |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production |
title_fullStr |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production |
title_full_unstemmed |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production |
title_sort |
Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Picabea, Facundo |
author |
Picabea, Facundo |
author_facet |
Picabea, Facundo |
author_role |
author |
description |
During Juan Domingo Peron’s first presidency (1946-1952) an endogeneization of productive capacities was developed. In 1952, as a National Law, the government enacted the Second Quinquennial Plan, a program aimed at promoting heavy industrialization. Among the goals proposed the automotive industry was devised as a key element for the economic and social development. Through concepts such as technology resignification, problem-solving strategies, and socio-technical style, this article demonstrates how a series of heterogeneous elements (sector regulations, public capital, state propaganda, private companies, officers/executives, manual workers and users) were integrated in a co-building process, in which a series of device carriers of a society project were concurrently generated, and a society which employed them as tools for its transformation. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-02-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599 10.21678/apuntes.66.599 |
url |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599 |
identifier_str_mv |
10.21678/apuntes.66.599 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599/601 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad del Pacífico |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad del Pacífico |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 66; 117-146 Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 66; 117-146 2223-1757 0252-1865 reponame:Revistas - Universidad del Pacífico instname:Universidad del Pacífico instacron:UP |
instname_str |
Universidad del Pacífico |
instacron_str |
UP |
institution |
UP |
reponame_str |
Revistas - Universidad del Pacífico |
collection |
Revistas - Universidad del Pacífico |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1790892661636333568 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).