Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production

Descripción del Articulo

During Juan Domingo Peron’s first presidency (1946-1952) an endogeneization of productive capacities was developed. In 1952, as a National Law, the government enacted the Second Quinquennial Plan, a program aimed at promoting heavy industrialization. Among the goals proposed the automotive industry...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Picabea, Facundo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2010
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:Revistas - Universidad del Pacífico
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/599
Enlace del recurso:https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVUP_a6bbcedef3608049f48ed907417af457
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/599
network_acronym_str REVUP
network_name_str Revistas - Universidad del Pacífico
repository_id_str
spelling Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive productionSustitución de importaciones y cambio en el modelo tecnoproductivo en la Argentina peronista. Análisis sociotécnico del proyecto de producción automotriz localPicabea, FacundoDuring Juan Domingo Peron’s first presidency (1946-1952) an endogeneization of productive capacities was developed. In 1952, as a National Law, the government enacted the Second Quinquennial Plan, a program aimed at promoting heavy industrialization. Among the goals proposed the automotive industry was devised as a key element for the economic and social development. Through concepts such as technology resignification, problem-solving strategies, and socio-technical style, this article demonstrates how a series of heterogeneous elements (sector regulations, public capital, state propaganda, private companies, officers/executives, manual workers and users) were integrated in a co-building process, in which a series of device carriers of a society project were concurrently generated, and a society which employed them as tools for its transformation.Durante la primera presidencia de Juan Domingo Perón (1946-1952) se desarrolló una estrategia de endogeneización de capacidades productivas. En 1952, el gobierno promulgó como ley nacional el Segundo Plan Quinquenal, un programa que apuntaba a promover la industrialización pesada. Entre las metas propuestas, la industria automotriz fue concebida como un elemento clave para el desarrollo económico y social. A través del empleo de conceptos tales como resignificación de tecnologías, estrategias de resolución de problemas y estilo sociotécnico, en este artículo se muestra de qué manera un conjunto de elementos heterogéneos (regulaciones sectoriales, capital público, propaganda estatal, empresas privadas, funcionarios, obreros y usuarios) se integraron en un proceso de coconstrucción en el que se generaron simultáneamente una serie de artefactos portadores de un proyecto de sociedad y una sociedad que los empleó como herramientas en su transformación.Universidad del Pacífico2010-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/59910.21678/apuntes.66.599Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 66; 117-146Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 66; 117-1462223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599/601Derechos de autor 2017 Apunteshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/5992018-03-27T21:41:27Z
dc.title.none.fl_str_mv Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
Sustitución de importaciones y cambio en el modelo tecnoproductivo en la Argentina peronista. Análisis sociotécnico del proyecto de producción automotriz local
title Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
spellingShingle Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
Picabea, Facundo
title_short Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
title_full Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
title_fullStr Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
title_full_unstemmed Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
title_sort Import substitution and change in the techno-model in Peronist Argentina. Socio-technical analysis of the project local automotive production
dc.creator.none.fl_str_mv Picabea, Facundo
author Picabea, Facundo
author_facet Picabea, Facundo
author_role author
description During Juan Domingo Peron’s first presidency (1946-1952) an endogeneization of productive capacities was developed. In 1952, as a National Law, the government enacted the Second Quinquennial Plan, a program aimed at promoting heavy industrialization. Among the goals proposed the automotive industry was devised as a key element for the economic and social development. Through concepts such as technology resignification, problem-solving strategies, and socio-technical style, this article demonstrates how a series of heterogeneous elements (sector regulations, public capital, state propaganda, private companies, officers/executives, manual workers and users) were integrated in a co-building process, in which a series of device carriers of a society project were concurrently generated, and a society which employed them as tools for its transformation.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-02-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599
10.21678/apuntes.66.599
url https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599
identifier_str_mv 10.21678/apuntes.66.599
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/599/601
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 66; 117-146
Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 66; 117-146
2223-1757
0252-1865
reponame:Revistas - Universidad del Pacífico
instname:Universidad del Pacífico
instacron:UP
instname_str Universidad del Pacífico
instacron_str UP
institution UP
reponame_str Revistas - Universidad del Pacífico
collection Revistas - Universidad del Pacífico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1790892661636333568
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).