Influence of Metallurgical Slag on the Mechanical Properties of Flexible Pavement
Descripción del Articulo
The development of transportation infrastructure plays a fundamental role in promoting tourism activities by enhancing the accessibility to various destinations. The quality of paved roads particularly influences the flow of trade and tourism. The research focused on evaluating the influence of the...
| Autor: | |
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Privada de Tacna |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Privada de Tacna |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.upt.edu.pe:article/831 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/ingenieria/article/view/831 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | método marshall escoria metalúrgica estabilidad flujo Marshall method metallurgical slag stability flow |
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Influence of Metallurgical Slag on the Mechanical Properties of Flexible PavementInfluencia de la escoria metalúrgica en las propiedades mecánicas del pavimento flexibleMoncayo Ylma, César Augustométodo marshallescoria metalúrgicaestabilidadflujoMarshall methodmetallurgical slagstabilityflowThe development of transportation infrastructure plays a fundamental role in promoting tourism activities by enhancing the accessibility to various destinations. The quality of paved roads particularly influences the flow of trade and tourism. The research focused on evaluating the influence of the addition of metallurgical slag (MS) to the mechanical properties of flexible pavements. A sample of 60 briquettes underwent testing using the Marshall method with different levels of MS addition: 5 %, 8 %, 12 %, and 15 %. The results revealed that a combination of 4.5 % asphalt content (AC) and 12 % MS proved to be suitable in terms of stability, reaching a value of 1540.3 kg, as well as an average flow of 2.73 cm. Consequently, it is concluded that the inclusion of MS enhances the mechanical properties of the asphalt layer, suggesting that this material could be used in the design of mixtures for road paving. It is recommended that the percentage of MS to be used falls within the range of 5 % to 10 % to maintain an adequate balance between stability and flow in the mixture.El desarrollo de la infraestructura de transporte desempeña un papel fundamental en el fomento de actividades turísticas al mejorar la accesibilidad a diversos destinos. La calidad de las carreteras pavimentadas, en particular, influye en el flujo del comercio y el turismo. La investigación se centró en evaluar la influencia de la adición de escoria metalúrgica (EM) en las propiedades mecánicas de los pavimentos flexibles. Se utilizó una muestra de 60 briquetas que se sometieron a pruebas utilizando el método Marshall con diferentes niveles de adición de EM; 5 %, 8 %, 12 % y 15 %. Los resultados revelaron que la combinación de un 4,5 % de contenido de asfalto (CA) y un 12 % EM demostró ser adecuada en términos de estabilidad, alcanzando un valor de 1540,3 kg, así como un flujo promedio de 2,73 cm. En consecuencia, se concluye que la inclusión de EM mejora las propiedades mecánicas de la capa asfáltica, lo que sugiere que este material podría ser utilizado en el diseño de mezclas para pavimentación vial. Se recomienda que el porcentaje de EM a utilizar se encuentre en el rango del 5 % al 10 % para mantener un equilibrio adecuado entre estabilidad y flujo en la mezcla.UNIVERSIDAD PRIVADA DE TACNA2023-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/ingenieria/article/view/83110.47796/ing.v5i0.831INGENIERÍA INVESTIGA; Vol. 5 (2023): Ingeniería InvestigaINGENIERÍA INVESTIGA; Vol. 5 (2023): Ingeniería Investiga2708-303910.47796/ing.v5i0reponame:Revistas - Universidad Privada de Tacnainstname:Universidad Privada de Tacnainstacron:UPTspahttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/ingenieria/article/view/831/824https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/ingenieria/article/view/831/856Derechos de autor 2023 César Augusto Moncayo Ylmahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upt.edu.pe:article/8312024-04-25T14:15:08Z |
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The development of transportation infrastructure plays a fundamental role in promoting tourism activities by enhancing the accessibility to various destinations. The quality of paved roads particularly influences the flow of trade and tourism. The research focused on evaluating the influence of the addition of metallurgical slag (MS) to the mechanical properties of flexible pavements. A sample of 60 briquettes underwent testing using the Marshall method with different levels of MS addition: 5 %, 8 %, 12 %, and 15 %. The results revealed that a combination of 4.5 % asphalt content (AC) and 12 % MS proved to be suitable in terms of stability, reaching a value of 1540.3 kg, as well as an average flow of 2.73 cm. Consequently, it is concluded that the inclusion of MS enhances the mechanical properties of the asphalt layer, suggesting that this material could be used in the design of mixtures for road paving. It is recommended that the percentage of MS to be used falls within the range of 5 % to 10 % to maintain an adequate balance between stability and flow in the mixture. |
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