Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity
Descripción del Articulo
Values are considered a guide or pattern of behavior that guides the particular ways of being and living of the individual. Furthermore, they form the criteria of judgment, preference and choice that lead to a certain action. In this sense, the objective of this research is to know the practice of v...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/475 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/475 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | citizenship education, liquid modernity, social behavior, respect, values, ethics. educación ciudadana, modernidad líquida, comportamiento social, respeto, valores, ética. |
id |
REVUPEU_77ff02ea63d022555f8d7d7fab9f669b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/475 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernityEl respeto: un valor que desafía a la educación de universitarios tabasqueños en la modernidad liquidaHernández Romero, Gladys citizenship education, liquid modernity, social behavior, respect, values, ethics.educación ciudadana, modernidad líquida, comportamiento social, respeto, valores, ética.Values are considered a guide or pattern of behavior that guides the particular ways of being and living of the individual. Furthermore, they form the criteria of judgment, preference and choice that lead to a certain action. In this sense, the objective of this research is to know the practice of values during the professional training of university students, prioritizing respect. For data collection, a self-made questionnaire of eight items was applied to an intentional sample of 100 students, with ages ranging from 18 to 20 years old, within a public university located in the south-southeast of the United Mexican States. The results indicate that the participants consider practicing the values; however, these outcomes powerfully attract attention, since in counterpart they manifest the lack of ethical practices in daily coexistence within the academic institution. Among the conclusions, the need to establish actions that reduce the presence of conflicts in academic life and professional relationships is pointed out, thus forming an ethical environment for the future generation of work. Los valores son considerados una guía o patrón de comportamiento que orientan los modos particulares de ser y vivir del individuo. Además, forman el criterio de juicio, preferencia y elección que conducen a una determinada acción. En este sentido, el objetivo de esta investigación es conocer la práctica de valores durante la formación profesional de los universitarios, priorizando el respeto. Para la recolección de datos se aplicó un cuestionario de elaboración propia de ocho ítems a muestra intencional de 100 estudiantes, con edades que oscilaron entre los 18 y los 20 años, dentro de una universidad pública ubicada al sur-sureste de los Estados Unidos Mexicanos. Los resultados señalan que los participantes consideran practicar los valores; sin embargo, estas respuestas llaman poderosamente la atención, ya que en contraparte manifiestan la carencia en prácticas éticas en la convivencia diaria dentro de la institución académica. Dentro de las conclusiones se puntualiza la necesidad de establecer acciones que aminoren la presencia de conflictos en la vida académica y relaciones profesionales, formando así un entorno de ética para la futura generación laboral.Universidad Peruana Unión2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/47510.17162/au.v10i3.475Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 131 - 1452304-03352225-713610.17162/au.v10i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/475/549https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/475/560Derechos de autor 2020 Gladys Hernández Romeroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity El respeto: un valor que desafía a la educación de universitarios tabasqueños en la modernidad liquida |
title |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity |
spellingShingle |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity Hernández Romero, Gladys citizenship education, liquid modernity, social behavior, respect, values, ethics. educación ciudadana, modernidad líquida, comportamiento social, respeto, valores, ética. |
title_short |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity |
title_full |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity |
title_fullStr |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity |
title_full_unstemmed |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity |
title_sort |
Respect: a value that challenges the education of tabasquean university students in liquid modernity |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Hernández Romero, Gladys |
author |
Hernández Romero, Gladys |
author_facet |
Hernández Romero, Gladys |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
citizenship education, liquid modernity, social behavior, respect, values, ethics. educación ciudadana, modernidad líquida, comportamiento social, respeto, valores, ética. |
topic |
citizenship education, liquid modernity, social behavior, respect, values, ethics. educación ciudadana, modernidad líquida, comportamiento social, respeto, valores, ética. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Values are considered a guide or pattern of behavior that guides the particular ways of being and living of the individual. Furthermore, they form the criteria of judgment, preference and choice that lead to a certain action. In this sense, the objective of this research is to know the practice of values during the professional training of university students, prioritizing respect. For data collection, a self-made questionnaire of eight items was applied to an intentional sample of 100 students, with ages ranging from 18 to 20 years old, within a public university located in the south-southeast of the United Mexican States. The results indicate that the participants consider practicing the values; however, these outcomes powerfully attract attention, since in counterpart they manifest the lack of ethical practices in daily coexistence within the academic institution. Among the conclusions, the need to establish actions that reduce the presence of conflicts in academic life and professional relationships is pointed out, thus forming an ethical environment for the future generation of work. Los valores son considerados una guía o patrón de comportamiento que orientan los modos particulares de ser y vivir del individuo. Además, forman el criterio de juicio, preferencia y elección que conducen a una determinada acción. En este sentido, el objetivo de esta investigación es conocer la práctica de valores durante la formación profesional de los universitarios, priorizando el respeto. Para la recolección de datos se aplicó un cuestionario de elaboración propia de ocho ítems a muestra intencional de 100 estudiantes, con edades que oscilaron entre los 18 y los 20 años, dentro de una universidad pública ubicada al sur-sureste de los Estados Unidos Mexicanos. Los resultados señalan que los participantes consideran practicar los valores; sin embargo, estas respuestas llaman poderosamente la atención, ya que en contraparte manifiestan la carencia en prácticas éticas en la convivencia diaria dentro de la institución académica. Dentro de las conclusiones se puntualiza la necesidad de establecer acciones que aminoren la presencia de conflictos en la vida académica y relaciones profesionales, formando así un entorno de ética para la futura generación laboral. |
description |
Values are considered a guide or pattern of behavior that guides the particular ways of being and living of the individual. Furthermore, they form the criteria of judgment, preference and choice that lead to a certain action. In this sense, the objective of this research is to know the practice of values during the professional training of university students, prioritizing respect. For data collection, a self-made questionnaire of eight items was applied to an intentional sample of 100 students, with ages ranging from 18 to 20 years old, within a public university located in the south-southeast of the United Mexican States. The results indicate that the participants consider practicing the values; however, these outcomes powerfully attract attention, since in counterpart they manifest the lack of ethical practices in daily coexistence within the academic institution. Among the conclusions, the need to establish actions that reduce the presence of conflicts in academic life and professional relationships is pointed out, thus forming an ethical environment for the future generation of work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/475 10.17162/au.v10i3.475 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/475 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v10i3.475 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/475/549 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/475/560 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Gladys Hernández Romero info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Gladys Hernández Romero |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 131 - 145 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v10i3 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991257149440 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).