The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
Descripción del Articulo
The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design i...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/350 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Creative imagination fluidity originality narrative creativity. Imaginación creativa fluidez originalidad creatividad narrativa. |
id |
REVUPEU_419f6e2cbb4fd440886e9be48aaf2b34 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/350 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
The creative imagination of university students of the specialty of PsychologyLa imaginación creativa de estudiantes universitarios de la especialidad de PsicologíaZambrano Bravo, Lynn KatherineFuster Guillen, Doris ElidaDamian Nuñez, Edgar FroilanInga Arias, Miguel GerardoGallardo Montes, Carmen del PilarCreative imaginationfluidityoriginalitynarrative creativity.Imaginación creativafluidezoriginalidadcreatividad narrativa.The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design is substantive, descriptive and explanatory. The study sample is composed of 85 students between 16 and 18 years of the Faculty of Psychology of the César Vallejo University. An instrument called PIC-J (Test of creative imagination for young people) was used, construct validity was performed through construct analysis and reliability through the Cronbach Alpha. The testing of the hypotheses was made through the logistic regression and these results show that the predominant dimension is narrative creativity and the relevant indicators are fluency and originality, which are fundamental for the students. El presente estudio tiene como finalidad determinar la dimensión predominante en la imaginación creativa de estudiantes de psicología, la imaginación creativa entendida como capacidad de inventar nuevas situaciones, productos o soluciones más allá de reproducirlas desde un conocimiento anterior. La investigación corresponde al tipo sustantivo, descriptivo explicativo, la muestra de estudio conformada por 85 estudiantes entre 16 a 18 años de la Facultad de Psicología de la Universidad César Vallejo, se utilizó un instrumento denominada PIC-J (Prueba de imaginación creativa para jóvenes), la validez de constructo se realizó a través del análisis de constructo y la confiabilidad a través del Alpha Cronbach. La contrastación de las hipótesis se realizó a través de la regresión logística y dichos resultados demuestran que la dimensión predominante es la creatividad narrativa y los indicadores relevantes la fluidez y originalidad, fundamental para los estudiantes.Universidad Peruana Unión2019-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/35010.17162/au.v9i1.350Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 1 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 68-842304-03352225-713610.17162/au.v9i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/htmlDerechos de autor 2019 Lynn Katherine Zambrano Bravo, Doris Elida Fuster Guillen, Edgar Froilan Damian Nuñez, Miguel Gerardo Inga Arias, Carmen del Pilar Gallardo Montesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:17Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology La imaginación creativa de estudiantes universitarios de la especialidad de Psicología |
title |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology |
spellingShingle |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology Zambrano Bravo, Lynn Katherine Creative imagination fluidity originality narrative creativity. Imaginación creativa fluidez originalidad creatividad narrativa. |
title_short |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology |
title_full |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology |
title_fullStr |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology |
title_full_unstemmed |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology |
title_sort |
The creative imagination of university students of the specialty of Psychology |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Zambrano Bravo, Lynn Katherine Fuster Guillen, Doris Elida Damian Nuñez, Edgar Froilan Inga Arias, Miguel Gerardo Gallardo Montes, Carmen del Pilar |
author |
Zambrano Bravo, Lynn Katherine |
author_facet |
Zambrano Bravo, Lynn Katherine Fuster Guillen, Doris Elida Damian Nuñez, Edgar Froilan Inga Arias, Miguel Gerardo Gallardo Montes, Carmen del Pilar |
author_role |
author |
author2 |
Fuster Guillen, Doris Elida Damian Nuñez, Edgar Froilan Inga Arias, Miguel Gerardo Gallardo Montes, Carmen del Pilar |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Creative imagination fluidity originality narrative creativity. Imaginación creativa fluidez originalidad creatividad narrativa. |
topic |
Creative imagination fluidity originality narrative creativity. Imaginación creativa fluidez originalidad creatividad narrativa. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design is substantive, descriptive and explanatory. The study sample is composed of 85 students between 16 and 18 years of the Faculty of Psychology of the César Vallejo University. An instrument called PIC-J (Test of creative imagination for young people) was used, construct validity was performed through construct analysis and reliability through the Cronbach Alpha. The testing of the hypotheses was made through the logistic regression and these results show that the predominant dimension is narrative creativity and the relevant indicators are fluency and originality, which are fundamental for the students. El presente estudio tiene como finalidad determinar la dimensión predominante en la imaginación creativa de estudiantes de psicología, la imaginación creativa entendida como capacidad de inventar nuevas situaciones, productos o soluciones más allá de reproducirlas desde un conocimiento anterior. La investigación corresponde al tipo sustantivo, descriptivo explicativo, la muestra de estudio conformada por 85 estudiantes entre 16 a 18 años de la Facultad de Psicología de la Universidad César Vallejo, se utilizó un instrumento denominada PIC-J (Prueba de imaginación creativa para jóvenes), la validez de constructo se realizó a través del análisis de constructo y la confiabilidad a través del Alpha Cronbach. La contrastación de las hipótesis se realizó a través de la regresión logística y dichos resultados demuestran que la dimensión predominante es la creatividad narrativa y los indicadores relevantes la fluidez y originalidad, fundamental para los estudiantes. |
description |
The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design is substantive, descriptive and explanatory. The study sample is composed of 85 students between 16 and 18 years of the Faculty of Psychology of the César Vallejo University. An instrument called PIC-J (Test of creative imagination for young people) was used, construct validity was performed through construct analysis and reliability through the Cronbach Alpha. The testing of the hypotheses was made through the logistic regression and these results show that the predominant dimension is narrative creativity and the relevant indicators are fluency and originality, which are fundamental for the students. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350 10.17162/au.v9i1.350 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v9i1.350 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/pdf https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/html |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Lynn Katherine Zambrano Bravo, Doris Elida Fuster Guillen, Edgar Froilan Damian Nuñez, Miguel Gerardo Inga Arias, Carmen del Pilar Gallardo Montes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Lynn Katherine Zambrano Bravo, Doris Elida Fuster Guillen, Edgar Froilan Damian Nuñez, Miguel Gerardo Inga Arias, Carmen del Pilar Gallardo Montes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 1 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 68-84 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v9i1 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991115591680 |
score |
13.889614 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).