The creative imagination of university students of the specialty of Psychology

Descripción del Articulo

The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zambrano Bravo, Lynn Katherine, Fuster Guillen, Doris Elida, Damian Nuñez, Edgar Froilan, Inga Arias, Miguel Gerardo, Gallardo Montes, Carmen del Pilar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/350
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Creative imagination
fluidity
originality
narrative creativity.
Imaginación creativa
fluidez
originalidad
creatividad narrativa.
id REVUPEU_419f6e2cbb4fd440886e9be48aaf2b34
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/350
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling The creative imagination of university students of the specialty of PsychologyLa imaginación creativa de estudiantes universitarios de la especialidad de PsicologíaZambrano Bravo, Lynn KatherineFuster Guillen, Doris ElidaDamian Nuñez, Edgar FroilanInga Arias, Miguel GerardoGallardo Montes, Carmen del PilarCreative imaginationfluidityoriginalitynarrative creativity.Imaginación creativafluidezoriginalidadcreatividad narrativa.The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design is substantive, descriptive and explanatory. The study sample is composed of 85 students between 16 and 18 years of the Faculty of Psychology of the César Vallejo University. An instrument called PIC-J (Test of creative imagination for young people) was used, construct validity was performed through construct analysis and reliability through the Cronbach Alpha. The testing of the hypotheses was made through the logistic regression and these results show that the predominant dimension is narrative creativity and the relevant indicators are fluency and originality, which are fundamental for the students. El presente estudio tiene como finalidad determinar la dimensión predominante en la imaginación creativa de estudiantes de psicología, la imaginación creativa entendida como capacidad de inventar nuevas situaciones, productos o soluciones más allá de reproducirlas desde un conocimiento anterior. La investigación corresponde al tipo sustantivo, descriptivo explicativo, la muestra de estudio conformada por 85 estudiantes entre 16 a 18 años de la Facultad de Psicología de la Universidad César Vallejo, se utilizó un instrumento denominada PIC-J (Prueba de imaginación creativa para jóvenes), la validez de constructo se realizó a través del análisis de constructo y la confiabilidad a través del Alpha Cronbach. La contrastación de las hipótesis se realizó a través de la regresión logística y dichos resultados demuestran que la dimensión predominante es la creatividad narrativa y los indicadores relevantes la fluidez y originalidad, fundamental para los estudiantes.Universidad Peruana Unión2019-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/35010.17162/au.v9i1.350Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 1 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 68-842304-03352225-713610.17162/au.v9i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/htmlDerechos de autor 2019 Lynn Katherine Zambrano Bravo, Doris Elida Fuster Guillen, Edgar Froilan Damian Nuñez, Miguel Gerardo Inga Arias, Carmen del Pilar Gallardo Montesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:17Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
La imaginación creativa de estudiantes universitarios de la especialidad de Psicología
title The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
spellingShingle The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
Zambrano Bravo, Lynn Katherine
Creative imagination
fluidity
originality
narrative creativity.
Imaginación creativa
fluidez
originalidad
creatividad narrativa.
title_short The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
title_full The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
title_fullStr The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
title_full_unstemmed The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
title_sort The creative imagination of university students of the specialty of Psychology
dc.creator.none.fl_str_mv Zambrano Bravo, Lynn Katherine
Fuster Guillen, Doris Elida
Damian Nuñez, Edgar Froilan
Inga Arias, Miguel Gerardo
Gallardo Montes, Carmen del Pilar
author Zambrano Bravo, Lynn Katherine
author_facet Zambrano Bravo, Lynn Katherine
Fuster Guillen, Doris Elida
Damian Nuñez, Edgar Froilan
Inga Arias, Miguel Gerardo
Gallardo Montes, Carmen del Pilar
author_role author
author2 Fuster Guillen, Doris Elida
Damian Nuñez, Edgar Froilan
Inga Arias, Miguel Gerardo
Gallardo Montes, Carmen del Pilar
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Creative imagination
fluidity
originality
narrative creativity.
Imaginación creativa
fluidez
originalidad
creatividad narrativa.
topic Creative imagination
fluidity
originality
narrative creativity.
Imaginación creativa
fluidez
originalidad
creatividad narrativa.
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design is substantive, descriptive and explanatory. The study sample is composed of 85 students between 16 and 18 years of the Faculty of Psychology of the César Vallejo University. An instrument called PIC-J (Test of creative imagination for young people) was used, construct validity was performed through construct analysis and reliability through the Cronbach Alpha. The testing of the hypotheses was made through the logistic regression and these results show that the predominant dimension is narrative creativity and the relevant indicators are fluency and originality, which are fundamental for the students. 
El presente estudio tiene como finalidad determinar la dimensión predominante en la imaginación creativa de estudiantes de psicología, la imaginación creativa entendida como capacidad de inventar nuevas situaciones, productos o soluciones más allá de reproducirlas desde un conocimiento anterior. La investigación corresponde al tipo sustantivo, descriptivo explicativo, la muestra de estudio conformada por 85 estudiantes entre 16 a 18 años de la Facultad de Psicología de la Universidad César Vallejo, se utilizó un instrumento denominada PIC-J (Prueba de imaginación creativa para jóvenes), la validez de constructo se realizó a través del análisis de constructo y la confiabilidad a través del Alpha Cronbach. La contrastación de las hipótesis se realizó a través de la regresión logística y dichos resultados demuestran que la dimensión predominante es la creatividad narrativa y los indicadores relevantes la fluidez y originalidad, fundamental para los estudiantes.
description The purpose of this study is to determine the predominant dimension in the creative imagination of students of psychology, with creative imagination understood as the ability to invent new situations, products or solutions beyond reproducing them from previous knowledge. This research study design is substantive, descriptive and explanatory. The study sample is composed of 85 students between 16 and 18 years of the Faculty of Psychology of the César Vallejo University. An instrument called PIC-J (Test of creative imagination for young people) was used, construct validity was performed through construct analysis and reliability through the Cronbach Alpha. The testing of the hypotheses was made through the logistic regression and these results show that the predominant dimension is narrative creativity and the relevant indicators are fluency and originality, which are fundamental for the students. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350
10.17162/au.v9i1.350
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350
identifier_str_mv 10.17162/au.v9i1.350
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/pdf
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/350/html
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Lynn Katherine Zambrano Bravo, Doris Elida Fuster Guillen, Edgar Froilan Damian Nuñez, Miguel Gerardo Inga Arias, Carmen del Pilar Gallardo Montes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Lynn Katherine Zambrano Bravo, Doris Elida Fuster Guillen, Edgar Froilan Damian Nuñez, Miguel Gerardo Inga Arias, Carmen del Pilar Gallardo Montes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 1 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 68-84
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v9i1
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468991115591680
score 13.889614
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).