The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges
Descripción del Articulo
Mentoring in medical education has been fundamental since ancient times. It facilitates the transmission of scientific and technical knowledge and the development of competencies like empathy and leadership. In contemporary medicine, signaled by technological advances and specialization, mentors are...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.upch.edu.pe:article/5661 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Mentoría educación médica capacitación profesional ética profesional historia de la medicina liderazgo Mentoring Medical education Professional Training Ethics Professional History of Medicine Leadership |
| id |
REVUPCH_f2f3ab6819fa5a86d0f19347ee4761fe |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.upch.edu.pe:article/5661 |
| network_acronym_str |
REVUPCH |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challengesEl rol del mentor en la educación médica: historia, evolución y desafíos actualesPerez-Martinot, ManuelMentoríaeducación médicacapacitación profesionalética profesionalhistoria de la medicinaliderazgoMentoringMedical educationProfessional TrainingEthics ProfessionalHistory of MedicineLeadershipMentoring in medical education has been fundamental since ancient times. It facilitates the transmission of scientific and technical knowledge and the development of competencies like empathy and leadership. In contemporary medicine, signaled by technological advances and specialization, mentors are crucial to maintaining the integrity and humanization of medical practice, positively influencing professionals' ethical and clinical conduct. This article explores the history and evolution of mentoring, including its current challenges, like time limitations, lack of resources, and pressure for performance that may affect effective relationships. We reinforce the need to implement structured programs and adequate training for mentors to overcome the identified challenges to ensure effective mentoring, thus preparing future professionals in technical, ethical, and humanistic abilities.La mentoría en la educación médica ha sido fundamental desde tiempos antiguos, facilitando la transmisión de conocimientos científicos y técnicos, así como el desarrollo de competencias como empatía y liderazgo. En la medicina contemporánea, marcada por avances tecnológicos y especialización, los mentores son claves para mantener la integridad y humanización de la práctica médica, influyendo positivamente en la formación ética y clínica de los profesionales. Este artículo exploró la importancia histórica y evolutiva de la mentoría, así como los desafíos actuales que enfrenta, como limitaciones de tiempo y recursos, y presiones por el rendimiento, que pueden obstaculizar relaciones efectivas. Se destacó la necesidad de implementar programas estructurados y capacitar adecuadamente a los mentores para superar estos desafíos y asegurar una integración efectiva de la mentoría en el currículo médico, preparando así a los futuros profesionales tanto en habilidades técnicas como humanísticas y éticas.Universidad Peruana Cayetano Heredia2024-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/566110.20453/rmh.v35i3.5661Revista Médica Herediana; Vol. 35 No. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182Revista Médica Herediana; Vol. 35 Núm. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182Revista Medica Herediana; v. 35 n. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-1821729-214X1018-130Xreponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Herediainstname:Universidad Peruana Cayetano Herediainstacron:UPCHspahttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661/5801Derechos de autor 2024 Manuel Perez-Martinothttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upch.edu.pe:article/56612024-09-28T01:16:16Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges El rol del mentor en la educación médica: historia, evolución y desafíos actuales |
| title |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges |
| spellingShingle |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges Perez-Martinot, Manuel Mentoría educación médica capacitación profesional ética profesional historia de la medicina liderazgo Mentoring Medical education Professional Training Ethics Professional History of Medicine Leadership |
| title_short |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges |
| title_full |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges |
| title_fullStr |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges |
| title_full_unstemmed |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges |
| title_sort |
The Role of the Mentor in Medical education: History, evolution, and current challenges |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Perez-Martinot, Manuel |
| author |
Perez-Martinot, Manuel |
| author_facet |
Perez-Martinot, Manuel |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Mentoría educación médica capacitación profesional ética profesional historia de la medicina liderazgo Mentoring Medical education Professional Training Ethics Professional History of Medicine Leadership |
| topic |
Mentoría educación médica capacitación profesional ética profesional historia de la medicina liderazgo Mentoring Medical education Professional Training Ethics Professional History of Medicine Leadership |
| description |
Mentoring in medical education has been fundamental since ancient times. It facilitates the transmission of scientific and technical knowledge and the development of competencies like empathy and leadership. In contemporary medicine, signaled by technological advances and specialization, mentors are crucial to maintaining the integrity and humanization of medical practice, positively influencing professionals' ethical and clinical conduct. This article explores the history and evolution of mentoring, including its current challenges, like time limitations, lack of resources, and pressure for performance that may affect effective relationships. We reinforce the need to implement structured programs and adequate training for mentors to overcome the identified challenges to ensure effective mentoring, thus preparing future professionals in technical, ethical, and humanistic abilities. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-09-27 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed article Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661 10.20453/rmh.v35i3.5661 |
| url |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661 |
| identifier_str_mv |
10.20453/rmh.v35i3.5661 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/5661/5801 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Manuel Perez-Martinot http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Manuel Perez-Martinot http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Médica Herediana; Vol. 35 No. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182 Revista Médica Herediana; Vol. 35 Núm. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182 Revista Medica Herediana; v. 35 n. 3 (2024): Julio - Setiembre; 177-182 1729-214X 1018-130X reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia instname:Universidad Peruana Cayetano Heredia instacron:UPCH |
| instname_str |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| instacron_str |
UPCH |
| institution |
UPCH |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| collection |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846787122326929408 |
| score |
12.80667 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).