Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
Descripción del Articulo
The teaching of dentistry changed. The effects of the pandemic, the virtualization of contents, and students belonging to Generation Z, demand for student-centered teaching where the classic teacher-centered learning is transformed into a student-centered education approach using didactic strategies...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.upch.edu.pe:article/4386 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Educación dental gamificación Dental education gamification |
| id |
REVUPCH_c205985ed28b9108ef8605696cecfdd1 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.upch.edu.pe:article/4386 |
| network_acronym_str |
REVUPCH |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.Gamificando la enseñanza de la Odontología: Jugando en serio.Saravia-Rojas, Miguel A.Geng Vivanco, RocioEducación dentalgamificaciónDental educationgamificationThe teaching of dentistry changed. The effects of the pandemic, the virtualization of contents, and students belonging to Generation Z, demand for student-centered teaching where the classic teacher-centered learning is transformed into a student-centered education approach using didactic strategies like gamification. In this article, an experience carried out among fifth semester dental students is shared, using the resources of gamification to generate a meaningful teaching, leaving aside the master classes, and migrating to more efficient and effective student-centered learning models that generate a real commitment and motivation. Likewise, the perception of the students about the activity is shared.La enseñanza de la Odontología cambió. Los efectos de la pandemia, la virtualización de los contenidos, sumado a alumnos pertenecientes a la Generación Z, demanda una enseñanza donde el clásico aprendizaje centrado en el docente se transforma en una formación integral orientada en el alumno, usando estrategias didácticas como la gamificación. En el presente artículo se comparte una experiencia realizada entre alumnos del quinto ciclo de la carrera de Estomatología usando los recursos de la gamificación para generar una enseñanza significativa, dejando de lado las clases magistrales y migrando a modelos de aprendizaje más eficientes y eficaces centrado en el alumno que generen un real compromiso y motivación. Asimismo, se comparte la percepción de los estudiantes sobre la actividad.Universidad Peruana Cayetano Heredia2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/438610.20453/reh.v32i4.4386Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 No. 4 (2022): October-December; 438-443Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 Núm. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-443Revista Estomatológica Herediana; v. 32 n. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-4432225-76161019-4355reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Herediainstname:Universidad Peruana Cayetano Herediainstacron:UPCHspahttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386/4920Derechos de autor 2022 Miguel A. Saravia-Rojas, Rocio Geng Vivancoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upch.edu.pe:article/43862023-08-29T16:58:05Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. Gamificando la enseñanza de la Odontología: Jugando en serio. |
| title |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. |
| spellingShingle |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. Saravia-Rojas, Miguel A. Educación dental gamificación Dental education gamification |
| title_short |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. |
| title_full |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. |
| title_fullStr |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. |
| title_full_unstemmed |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. |
| title_sort |
Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing. |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Saravia-Rojas, Miguel A. Geng Vivanco, Rocio |
| author |
Saravia-Rojas, Miguel A. |
| author_facet |
Saravia-Rojas, Miguel A. Geng Vivanco, Rocio |
| author_role |
author |
| author2 |
Geng Vivanco, Rocio |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Educación dental gamificación Dental education gamification |
| topic |
Educación dental gamificación Dental education gamification |
| description |
The teaching of dentistry changed. The effects of the pandemic, the virtualization of contents, and students belonging to Generation Z, demand for student-centered teaching where the classic teacher-centered learning is transformed into a student-centered education approach using didactic strategies like gamification. In this article, an experience carried out among fifth semester dental students is shared, using the resources of gamification to generate a meaningful teaching, leaving aside the master classes, and migrating to more efficient and effective student-centered learning models that generate a real commitment and motivation. Likewise, the perception of the students about the activity is shared. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386 10.20453/reh.v32i4.4386 |
| url |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386 |
| identifier_str_mv |
10.20453/reh.v32i4.4386 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386/4920 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Miguel A. Saravia-Rojas, Rocio Geng Vivanco info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Miguel A. Saravia-Rojas, Rocio Geng Vivanco |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 No. 4 (2022): October-December; 438-443 Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 Núm. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-443 Revista Estomatológica Herediana; v. 32 n. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-443 2225-7616 1019-4355 reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia instname:Universidad Peruana Cayetano Heredia instacron:UPCH |
| instname_str |
Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| instacron_str |
UPCH |
| institution |
UPCH |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| collection |
Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847421184271974400 |
| score |
12.656392 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).