Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.

Descripción del Articulo

The teaching of dentistry changed. The effects of the pandemic, the virtualization of contents, and students belonging to Generation Z, demand for student-centered teaching where the classic teacher-centered learning is transformed into a student-centered education approach using didactic strategies...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Saravia-Rojas, Miguel A., Geng Vivanco, Rocio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Peruana Cayetano Heredia
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.upch.edu.pe:article/4386
Enlace del recurso:https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación dental
gamificación
Dental education
gamification
id REVUPCH_c205985ed28b9108ef8605696cecfdd1
oai_identifier_str oai:revistas.upch.edu.pe:article/4386
network_acronym_str REVUPCH
network_name_str Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
repository_id_str
spelling Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.Gamificando la enseñanza de la Odontología: Jugando en serio.Saravia-Rojas, Miguel A.Geng Vivanco, RocioEducación dentalgamificaciónDental educationgamificationThe teaching of dentistry changed. The effects of the pandemic, the virtualization of contents, and students belonging to Generation Z, demand for student-centered teaching where the classic teacher-centered learning is transformed into a student-centered education approach using didactic strategies like gamification. In this article, an experience carried out among fifth semester dental students is shared, using the resources of gamification to generate a meaningful teaching, leaving aside the master classes, and migrating to more efficient and effective student-centered learning models that generate a real commitment and motivation. Likewise, the perception of the students about the activity is shared.La enseñanza de la Odontología cambió. Los efectos de la pandemia, la virtualización de los contenidos, sumado a alumnos pertenecientes a la Generación Z, demanda una enseñanza donde el clásico aprendizaje centrado en el docente se transforma en una formación integral orientada en el alumno, usando estrategias didácticas como la gamificación. En el presente artículo se comparte una experiencia realizada entre alumnos del quinto ciclo de la carrera de Estomatología usando los recursos de la gamificación para generar una enseñanza significativa, dejando de lado las clases magistrales y migrando a modelos de aprendizaje más eficientes y eficaces centrado en el alumno que generen un real compromiso y motivación. Asimismo, se comparte la percepción de los estudiantes sobre la actividad.Universidad Peruana Cayetano Heredia2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/438610.20453/reh.v32i4.4386Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 No. 4 (2022): October-December; 438-443Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 Núm. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-443Revista Estomatológica Herediana; v. 32 n. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-4432225-76161019-4355reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Herediainstname:Universidad Peruana Cayetano Herediainstacron:UPCHspahttps://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386/4920Derechos de autor 2022 Miguel A. Saravia-Rojas, Rocio Geng Vivancoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upch.edu.pe:article/43862023-08-29T16:58:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
Gamificando la enseñanza de la Odontología: Jugando en serio.
title Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
spellingShingle Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
Saravia-Rojas, Miguel A.
Educación dental
gamificación
Dental education
gamification
title_short Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
title_full Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
title_fullStr Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
title_full_unstemmed Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
title_sort Gamifying the teaching of Dentistry: Seriously playing.
dc.creator.none.fl_str_mv Saravia-Rojas, Miguel A.
Geng Vivanco, Rocio
author Saravia-Rojas, Miguel A.
author_facet Saravia-Rojas, Miguel A.
Geng Vivanco, Rocio
author_role author
author2 Geng Vivanco, Rocio
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educación dental
gamificación
Dental education
gamification
topic Educación dental
gamificación
Dental education
gamification
description The teaching of dentistry changed. The effects of the pandemic, the virtualization of contents, and students belonging to Generation Z, demand for student-centered teaching where the classic teacher-centered learning is transformed into a student-centered education approach using didactic strategies like gamification. In this article, an experience carried out among fifth semester dental students is shared, using the resources of gamification to generate a meaningful teaching, leaving aside the master classes, and migrating to more efficient and effective student-centered learning models that generate a real commitment and motivation. Likewise, the perception of the students about the activity is shared.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386
10.20453/reh.v32i4.4386
url https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386
identifier_str_mv 10.20453/reh.v32i4.4386
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4386/4920
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Miguel A. Saravia-Rojas, Rocio Geng Vivanco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Miguel A. Saravia-Rojas, Rocio Geng Vivanco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Cayetano Heredia
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Cayetano Heredia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 No. 4 (2022): October-December; 438-443
Revista Estomatológica Herediana; Vol. 32 Núm. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-443
Revista Estomatológica Herediana; v. 32 n. 4 (2022): Octubre-Diciembre; 438-443
2225-7616
1019-4355
reponame:Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
instname:Universidad Peruana Cayetano Heredia
instacron:UPCH
instname_str Universidad Peruana Cayetano Heredia
instacron_str UPCH
institution UPCH
reponame_str Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
collection Revistas - Universidad Peruana Cayetano Heredia
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847421184271974400
score 12.656392
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).