Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho

Descripción del Articulo

The research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Hurtado Ambrocio, Olga
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/191
Enlace del recurso:http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes.
Creativity
narrative creativity
graphic creativity
incoming students
id REVUNSCH_f310dd6a386bc46f96a7b4b488834701
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/191
network_acronym_str REVUNSCH
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository_id_str
spelling Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de AyacuchoCreatividad en estudiantes ingresantes de la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga de AyacuchoHurtado Ambrocio, OlgaCreatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes.Creativitynarrative creativitygraphic creativityincoming studentsThe research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test on creativity for adults was applied, and the sample was studied, finding that it did not have a normal distribution. Reliability was processed, finding moderate reliability and validation considering the proposal of Artola T. (2012). To test the hypothesis, the SPSS-23 statistical package was used and the data was processed with the Mann-Whitney U statistic, finding that there are significant differences, between men and women,  in graphic creativity and creativity in general and there are no significant differences, between men and women, in the narrative creativity variable.Se presenta la investigación referida a la variable creatividad. Es una investigación cuantitativa, descriptivo comparativo por género, en alumnos ingresantes a la Facultad de Ciencias de la Educación, en una muestra de 62 estudiantes, 31 varones y 31 mujeres. El muestreo fue no probabilístico e intencionado. Se aplicó una prueba sobre la creatividad para adultos, y se estudió a la muestra, encontrándose que no tenía una distribución normal. Se procesó la confiabilidad encontrándose una fiabilidad moderada y la validación considerando la propuesta de Artola T. (2012). Para la contrastación de la hipótesis se utilizó el paquete estadístico del SPSS- 23 y se procesó los datos con el estadístico de U de Mann- Whitney, encontrándose que existen diferencias significativas, entre varones y mujeres, en la creatividad gráfica y creatividad en general y no existen diferencias significativas entre varones y mujeres, en la variable creatividad narrativa.Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2021-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191Education Journal; Vol. 19 No. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-124Revista Educación; Vol. 19 Núm. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-1242709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191/185Derechos de autor 2021 Olga Hurtado Ambrociohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/1912022-06-17T05:06:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
Creatividad en estudiantes ingresantes de la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
title Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
spellingShingle Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
Hurtado Ambrocio, Olga
Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes.
Creativity
narrative creativity
graphic creativity
incoming students
title_short Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
title_full Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
title_fullStr Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
title_full_unstemmed Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
title_sort Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
dc.creator.none.fl_str_mv Hurtado Ambrocio, Olga
author Hurtado Ambrocio, Olga
author_facet Hurtado Ambrocio, Olga
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes.
Creativity
narrative creativity
graphic creativity
incoming students
topic Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes.
Creativity
narrative creativity
graphic creativity
incoming students
description The research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test on creativity for adults was applied, and the sample was studied, finding that it did not have a normal distribution. Reliability was processed, finding moderate reliability and validation considering the proposal of Artola T. (2012). To test the hypothesis, the SPSS-23 statistical package was used and the data was processed with the Mann-Whitney U statistic, finding that there are significant differences, between men and women,  in graphic creativity and creativity in general and there are no significant differences, between men and women, in the narrative creativity variable.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191
url http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191/185
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Olga Hurtado Ambrocio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Olga Hurtado Ambrocio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
dc.source.none.fl_str_mv Education Journal; Vol. 19 No. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-124
Revista Educación; Vol. 19 Núm. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-124
2709-8761
2710-0243
reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron:UNSCH
instname_str Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron_str UNSCH
institution UNSCH
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
collection Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1849243289310461952
score 13.034025
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).