Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho
Descripción del Articulo
The research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/191 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes. Creativity narrative creativity graphic creativity incoming students |
| id |
REVUNSCH_f310dd6a386bc46f96a7b4b488834701 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/191 |
| network_acronym_str |
REVUNSCH |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de AyacuchoCreatividad en estudiantes ingresantes de la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga de AyacuchoHurtado Ambrocio, OlgaCreatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes.Creativitynarrative creativitygraphic creativityincoming studentsThe research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test on creativity for adults was applied, and the sample was studied, finding that it did not have a normal distribution. Reliability was processed, finding moderate reliability and validation considering the proposal of Artola T. (2012). To test the hypothesis, the SPSS-23 statistical package was used and the data was processed with the Mann-Whitney U statistic, finding that there are significant differences, between men and women, in graphic creativity and creativity in general and there are no significant differences, between men and women, in the narrative creativity variable.Se presenta la investigación referida a la variable creatividad. Es una investigación cuantitativa, descriptivo comparativo por género, en alumnos ingresantes a la Facultad de Ciencias de la Educación, en una muestra de 62 estudiantes, 31 varones y 31 mujeres. El muestreo fue no probabilístico e intencionado. Se aplicó una prueba sobre la creatividad para adultos, y se estudió a la muestra, encontrándose que no tenía una distribución normal. Se procesó la confiabilidad encontrándose una fiabilidad moderada y la validación considerando la propuesta de Artola T. (2012). Para la contrastación de la hipótesis se utilizó el paquete estadístico del SPSS- 23 y se procesó los datos con el estadístico de U de Mann- Whitney, encontrándose que existen diferencias significativas, entre varones y mujeres, en la creatividad gráfica y creatividad en general y no existen diferencias significativas entre varones y mujeres, en la variable creatividad narrativa.Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2021-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191Education Journal; Vol. 19 No. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-124Revista Educación; Vol. 19 Núm. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-1242709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191/185Derechos de autor 2021 Olga Hurtado Ambrociohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/1912022-06-17T05:06:39Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho Creatividad en estudiantes ingresantes de la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho |
| title |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho |
| spellingShingle |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho Hurtado Ambrocio, Olga Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes. Creativity narrative creativity graphic creativity incoming students |
| title_short |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho |
| title_full |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho |
| title_fullStr |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho |
| title_full_unstemmed |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho |
| title_sort |
Creativity in admissioning students of the National University of San Cristóbal de Huamanga de Ayacucho |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Hurtado Ambrocio, Olga |
| author |
Hurtado Ambrocio, Olga |
| author_facet |
Hurtado Ambrocio, Olga |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes. Creativity narrative creativity graphic creativity incoming students |
| topic |
Creatividad, creatividad narrativa, creatividad gráfica, estudiantes ingresantes. Creativity narrative creativity graphic creativity incoming students |
| description |
The research referring to the creativity variable is presented. It is a quantitative, descriptive, comparative investigation by gender, in students entering the Faculty of Education Sciences, in a sample of 62 students, 31 men and 31 women. The sampling was non-probabilistic and intentional. A test on creativity for adults was applied, and the sample was studied, finding that it did not have a normal distribution. Reliability was processed, finding moderate reliability and validation considering the proposal of Artola T. (2012). To test the hypothesis, the SPSS-23 statistical package was used and the data was processed with the Mann-Whitney U statistic, finding that there are significant differences, between men and women, in graphic creativity and creativity in general and there are no significant differences, between men and women, in the narrative creativity variable. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191 |
| url |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/191/185 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Olga Hurtado Ambrocio https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Olga Hurtado Ambrocio https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Education Journal; Vol. 19 No. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-124 Revista Educación; Vol. 19 Núm. 19 (2021): Revista Educación N° 19; 109-124 2709-8761 2710-0243 reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instacron:UNSCH |
| instname_str |
Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| instacron_str |
UNSCH |
| institution |
UNSCH |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1849243289310461952 |
| score |
13.034025 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).