Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
Descripción del Articulo
Professional training in the university environment requires an adequate pedagogical treatment of bilingual online training feedback; which affects the significant development of critical thinking in students; For this reason, the following general objective has been formulated: to explain the influ...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/236 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Retroalimentación formativa retroalimentación online bilingüe pensamiento crítico Formative feedback bilingual online feedback critical thinking |
id |
REVUNSCH_774b39e44409c47600629c0ac5e3bd13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/236 |
network_acronym_str |
REVUNSCH |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
repository_id_str |
|
spelling |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university studentsRetroalimentación formativa online bilingüe en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios originariosHuamán-De-La-Cruz, Alejandro MáximoRetroalimentación formativaretroalimentación online bilingüepensamiento críticoFormative feedbackbilingual online feedbackcritical thinkingProfessional training in the university environment requires an adequate pedagogical treatment of bilingual online training feedback; which affects the significant development of critical thinking in students; For this reason, the following general objective has been formulated: to explain the influence of bilingual online formative feedback on the development of critical thinking in native university students. The research approach was quantitative, basic type, non-experimental design - transversal (causal correlational); the study sample was composed of 30 bilingual university students, chosen probabilistically. The questionnaire was applied via google meet for the collection of information. The results show that 66.7% of the students sometimes received bilingual online formative feedback from the teacher who teaches them; being so, sometimes, 56.7% of the students have received descriptive feedback; 63.3% discovery or reflective feedback and 50.0% evaluative feedback; As a consequence, 63.3% of students have developed high-level critical thinking skills. Whereas, it was concluded that: There is a statistically significant, moderate and directly proportional linear relationship between bilingual online formative feedback and the development of critical thinking in university students. ( = 0.558, p = 0,001 < 0.05).La formación profesional en el ámbito universitario, requiere de un adecuado tratamiento pedagógico de la retroalimentación formativa online bilingüe; el cual, incide en el desarrollo significativo del pensamiento crítico de los estudiantes; por tal motivo, se ha formulado el siguiente objetivo general: explicar la influencia de la retroalimentación formativa online bilingüe en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios originarios. El enfoque de investigación fue cuantitativo, tipo básico, diseño no experimental - transversal (correlacional causal); la muestra de estudio estuvo compuesto por 30 estudiantes universitarios bilingües, elegido probabilísticamente. Se aplicó el cuestionario vía google meet para la recolección de la información. Los resultados muestran que, el 66,7% de los estudiantes a veces recibió retroalimentación formativa online bilingüe de parte del docente que les enseña; siendo así, a veces, el 56,7% de los estudiantes, ha recibido retroalimentación descriptiva; el 63,3% retroalimentación por descubrimiento o reflexiva y el 50,0% retroalimentación valorativa; como consecuencia de ello, el 63,3% de los estudiantes ha desarrollado una capacidad de pensamiento crítico de alto nivel. Por cuanto, se llegó a concluir que: Existe una relación lineal estadísticamente significativa, moderada y directamente proporcional, entre la retroalimentación formativa online bilingüe y el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. ( = 0.558, p = 0,001 < 0.05). Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 57–74Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 57–742709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236/237Derechos de autor 2022 Alejandro Máximo Huamán-De-La-Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/2362022-10-13T03:48:02Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students Retroalimentación formativa online bilingüe en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios originarios |
title |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students |
spellingShingle |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo Retroalimentación formativa retroalimentación online bilingüe pensamiento crítico Formative feedback bilingual online feedback critical thinking |
title_short |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students |
title_full |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students |
title_fullStr |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students |
title_full_unstemmed |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students |
title_sort |
Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo |
author |
Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo |
author_facet |
Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Retroalimentación formativa retroalimentación online bilingüe pensamiento crítico Formative feedback bilingual online feedback critical thinking |
topic |
Retroalimentación formativa retroalimentación online bilingüe pensamiento crítico Formative feedback bilingual online feedback critical thinking |
description |
Professional training in the university environment requires an adequate pedagogical treatment of bilingual online training feedback; which affects the significant development of critical thinking in students; For this reason, the following general objective has been formulated: to explain the influence of bilingual online formative feedback on the development of critical thinking in native university students. The research approach was quantitative, basic type, non-experimental design - transversal (causal correlational); the study sample was composed of 30 bilingual university students, chosen probabilistically. The questionnaire was applied via google meet for the collection of information. The results show that 66.7% of the students sometimes received bilingual online formative feedback from the teacher who teaches them; being so, sometimes, 56.7% of the students have received descriptive feedback; 63.3% discovery or reflective feedback and 50.0% evaluative feedback; As a consequence, 63.3% of students have developed high-level critical thinking skills. Whereas, it was concluded that: There is a statistically significant, moderate and directly proportional linear relationship between bilingual online formative feedback and the development of critical thinking in university students. ( = 0.558, p = 0,001 < 0.05). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236 |
url |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236/237 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Alejandro Máximo Huamán-De-La-Cruz https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Alejandro Máximo Huamán-De-La-Cruz https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
dc.source.none.fl_str_mv |
Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 57–74 Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 57–74 2709-8761 2710-0243 reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instacron:UNSCH |
instname_str |
Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
instacron_str |
UNSCH |
institution |
UNSCH |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846072394758750208 |
score |
12.773366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).