Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students

Descripción del Articulo

Professional training in the university environment requires an adequate pedagogical treatment of bilingual online training feedback; which affects the significant development of critical thinking in students; For this reason, the following general objective has been formulated: to explain the influ...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/236
Enlace del recurso:http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Retroalimentación formativa
retroalimentación online bilingüe
pensamiento crítico
Formative feedback
bilingual online feedback
critical thinking
id REVUNSCH_774b39e44409c47600629c0ac5e3bd13
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/236
network_acronym_str REVUNSCH
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository_id_str
spelling Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university studentsRetroalimentación formativa online bilingüe en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios originariosHuamán-De-La-Cruz, Alejandro MáximoRetroalimentación formativaretroalimentación online bilingüepensamiento críticoFormative feedbackbilingual online feedbackcritical thinkingProfessional training in the university environment requires an adequate pedagogical treatment of bilingual online training feedback; which affects the significant development of critical thinking in students; For this reason, the following general objective has been formulated: to explain the influence of bilingual online formative feedback on the development of critical thinking in native university students. The research approach was quantitative, basic type, non-experimental design - transversal (causal correlational); the study sample was composed of 30 bilingual university students, chosen probabilistically. The questionnaire was applied via google meet for the collection of information. The results show that 66.7% of the students sometimes received bilingual online formative feedback from the teacher who teaches them; being so, sometimes, 56.7% of the students have received descriptive feedback; 63.3% discovery or reflective feedback and 50.0% evaluative feedback; As a consequence, 63.3% of students have developed high-level critical thinking skills. Whereas, it was concluded that: There is a statistically significant, moderate and directly proportional linear relationship between bilingual online formative feedback and the development of critical thinking in university students. ( = 0.558, p = 0,001 < 0.05).La formación profesional en el ámbito universitario, requiere de un adecuado tratamiento pedagógico de la retroalimentación formativa online bilingüe; el cual, incide en el desarrollo significativo del pensamiento crítico de los estudiantes; por tal motivo, se ha formulado el siguiente objetivo general: explicar la influencia de la retroalimentación formativa online bilingüe en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios originarios. El enfoque de investigación fue cuantitativo, tipo básico, diseño no experimental - transversal (correlacional causal); la muestra de estudio estuvo compuesto por 30 estudiantes universitarios bilingües, elegido probabilísticamente. Se aplicó el cuestionario vía google meet para la recolección de la información. Los resultados muestran que, el 66,7% de los estudiantes a veces recibió retroalimentación formativa online bilingüe de parte del docente que les enseña; siendo así, a veces, el 56,7% de los estudiantes, ha recibido retroalimentación descriptiva; el 63,3% retroalimentación por descubrimiento o reflexiva y el 50,0% retroalimentación valorativa; como consecuencia de ello, el 63,3% de los estudiantes ha desarrollado una capacidad de pensamiento crítico de alto nivel. Por cuanto, se llegó a concluir que: Existe una relación lineal estadísticamente significativa, moderada y directamente proporcional, entre la retroalimentación formativa online bilingüe y el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. ( = 0.558, p = 0,001 < 0.05).  Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 57–74Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 57–742709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236/237Derechos de autor 2022 Alejandro Máximo Huamán-De-La-Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/2362022-10-13T03:48:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
Retroalimentación formativa online bilingüe en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios originarios
title Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
spellingShingle Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo
Retroalimentación formativa
retroalimentación online bilingüe
pensamiento crítico
Formative feedback
bilingual online feedback
critical thinking
title_short Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
title_full Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
title_fullStr Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
title_full_unstemmed Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
title_sort Bilingual online formative feedback in the development of critical thinking in native university students
dc.creator.none.fl_str_mv Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo
author Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo
author_facet Huamán-De-La-Cruz, Alejandro Máximo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Retroalimentación formativa
retroalimentación online bilingüe
pensamiento crítico
Formative feedback
bilingual online feedback
critical thinking
topic Retroalimentación formativa
retroalimentación online bilingüe
pensamiento crítico
Formative feedback
bilingual online feedback
critical thinking
description Professional training in the university environment requires an adequate pedagogical treatment of bilingual online training feedback; which affects the significant development of critical thinking in students; For this reason, the following general objective has been formulated: to explain the influence of bilingual online formative feedback on the development of critical thinking in native university students. The research approach was quantitative, basic type, non-experimental design - transversal (causal correlational); the study sample was composed of 30 bilingual university students, chosen probabilistically. The questionnaire was applied via google meet for the collection of information. The results show that 66.7% of the students sometimes received bilingual online formative feedback from the teacher who teaches them; being so, sometimes, 56.7% of the students have received descriptive feedback; 63.3% discovery or reflective feedback and 50.0% evaluative feedback; As a consequence, 63.3% of students have developed high-level critical thinking skills. Whereas, it was concluded that: There is a statistically significant, moderate and directly proportional linear relationship between bilingual online formative feedback and the development of critical thinking in university students. ( = 0.558, p = 0,001 < 0.05).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236
url http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/236/237
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Alejandro Máximo Huamán-De-La-Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Alejandro Máximo Huamán-De-La-Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
dc.source.none.fl_str_mv Education Journal; Vol. 20 No. 20 (2022): Journal Education number 20; 57–74
Revista Educación; Vol. 20 Núm. 20 (2022): Revista Educación N° 20; 57–74
2709-8761
2710-0243
reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron:UNSCH
instname_str Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron_str UNSCH
institution UNSCH
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
collection Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846072394758750208
score 12.773366
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).