Experimental prototype for learning wave phenomena

Descripción del Articulo

Physics is one of the sciences in which few students feel intrinsically attracted and motivated. The reasons are diverse, one of them being the lack of extrinsic motivation. As a result, it is observed that they have more difficulties in learning this area. For this reason, the present research was...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Vázquez Méndez, Wilfredo, Cárdenas Rivera, Vidal de Jesús, García Rivas, Santos Hotoniel, Herrera Castrillo, Cliffor Jerry
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.localhost:article/485
Enlace del recurso:http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio.
Prototype, reflection, refraction, wave movement.
id REVUNSCH_3a8a0977f575bbfae951e3d4ea8a2ab5
oai_identifier_str oai:ojs2.localhost:article/485
network_acronym_str REVUNSCH
network_name_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository_id_str
spelling Experimental prototype for learning wave phenomenaPrototipo experimental para el aprendizaje de fenómenos ondulatorioVázquez Méndez, WilfredoCárdenas Rivera, Vidal de JesúsGarcía Rivas, Santos HotonielHerrera Castrillo, Cliffor JerryPrototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio.Prototype, reflection, refraction, wave movement.Physics is one of the sciences in which few students feel intrinsically attracted and motivated. The reasons are diverse, one of them being the lack of extrinsic motivation. As a result, it is observed that they have more difficulties in learning this area. For this reason, the present research was developed with the objective of designing and evaluating the effectiveness of a practical experimental prototype that facilitates learning in the content of mechanical waves, refraction and reflection, through a quantitative approach study, experimental type, on a sample of 8 eleventh grade students and the area teacher of the Ramón Alejandro Roque Ruiz school, from the community of Santa Isabel in the municipality of Somoto, selected with simple random probabilistic sampling. Three instruments were used to collect data that were applied to students and the teacher, which are: the questionnaire, the standardized test and the observation guide. The results show that the students improved their level of learning about wave phenomena, especially in the thematic field of refraction and reflection of mechanical waves.La Física es una de las ciencias en la que pocos estudiantes se sienten atraídos y motivados de manera intrínseca. Las razones son diversas, siendo una de ellas la escasa motivación extrínseca a consecuencia de ello se observa que tienen más dificultades en el aprendizaje de esta área. Por esta razón la presente investigación se desarrolló con el objetivo de diseñar y evaluar la eficacia de un prototipo práctico experimental que facilite el aprendizaje en contenidos de ondas mecánicas, sobre refracción y reflexión, mediante un estudio de enfoque cuantitativo, tipo experimental, sobre una muestra de 8 estudiantes de undécimo grado y el  docente de área del colegio Ramón Alejandro Roque Ruiz, de la comunidad de Santa Isabel del municipio de Somoto, seleccionado con el muestreo probabilístico aleatorio simple. Se utilizó tres instrumentos para la recolección de datos que fueron aplicados a estudiantes y el docente, los cuales son: el cuestionario, la prueba estandarizada y la guía de observación. Los resultados demuestran que los estudiantes mejoraron su nivel de aprendizaje sobre los fenómenos ondulatorios especialmente en el campo temático de refracción y reflexión de ondas mecánicas.Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2024-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485Education Journal; Vol. 22 No. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-24Revista Educación; Vol. 22 Núm. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-242709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485/388Derechos de autor 2023 Wilfredo Vázquez Méndez, Vidal de Jesús Cárdenas Rivera, Santos Hotoniel García Rivas, Cliffor Jerry Herrera Castrillohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/4852024-01-01T14:07:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Experimental prototype for learning wave phenomena
Prototipo experimental para el aprendizaje de fenómenos ondulatorio
title Experimental prototype for learning wave phenomena
spellingShingle Experimental prototype for learning wave phenomena
Vázquez Méndez, Wilfredo
Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio.
Prototype, reflection, refraction, wave movement.
title_short Experimental prototype for learning wave phenomena
title_full Experimental prototype for learning wave phenomena
title_fullStr Experimental prototype for learning wave phenomena
title_full_unstemmed Experimental prototype for learning wave phenomena
title_sort Experimental prototype for learning wave phenomena
dc.creator.none.fl_str_mv Vázquez Méndez, Wilfredo
Cárdenas Rivera, Vidal de Jesús
García Rivas, Santos Hotoniel
Herrera Castrillo, Cliffor Jerry
author Vázquez Méndez, Wilfredo
author_facet Vázquez Méndez, Wilfredo
Cárdenas Rivera, Vidal de Jesús
García Rivas, Santos Hotoniel
Herrera Castrillo, Cliffor Jerry
author_role author
author2 Cárdenas Rivera, Vidal de Jesús
García Rivas, Santos Hotoniel
Herrera Castrillo, Cliffor Jerry
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio.
Prototype, reflection, refraction, wave movement.
topic Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio.
Prototype, reflection, refraction, wave movement.
description Physics is one of the sciences in which few students feel intrinsically attracted and motivated. The reasons are diverse, one of them being the lack of extrinsic motivation. As a result, it is observed that they have more difficulties in learning this area. For this reason, the present research was developed with the objective of designing and evaluating the effectiveness of a practical experimental prototype that facilitates learning in the content of mechanical waves, refraction and reflection, through a quantitative approach study, experimental type, on a sample of 8 eleventh grade students and the area teacher of the Ramón Alejandro Roque Ruiz school, from the community of Santa Isabel in the municipality of Somoto, selected with simple random probabilistic sampling. Three instruments were used to collect data that were applied to students and the teacher, which are: the questionnaire, the standardized test and the observation guide. The results show that the students improved their level of learning about wave phenomena, especially in the thematic field of refraction and reflection of mechanical waves.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485
url http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485/388
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
dc.source.none.fl_str_mv Education Journal; Vol. 22 No. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-24
Revista Educación; Vol. 22 Núm. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-24
2709-8761
2710-0243
reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron:UNSCH
instname_str Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
instacron_str UNSCH
institution UNSCH
reponame_str Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
collection Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844804032604930048
score 12.999528
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).