Experimental prototype for learning wave phenomena
Descripción del Articulo
Physics is one of the sciences in which few students feel intrinsically attracted and motivated. The reasons are diverse, one of them being the lack of extrinsic motivation. As a result, it is observed that they have more difficulties in learning this area. For this reason, the present research was...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/485 |
Enlace del recurso: | http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio. Prototype, reflection, refraction, wave movement. |
id |
REVUNSCH_3a8a0977f575bbfae951e3d4ea8a2ab5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/485 |
network_acronym_str |
REVUNSCH |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
repository_id_str |
|
spelling |
Experimental prototype for learning wave phenomenaPrototipo experimental para el aprendizaje de fenómenos ondulatorioVázquez Méndez, WilfredoCárdenas Rivera, Vidal de JesúsGarcía Rivas, Santos HotonielHerrera Castrillo, Cliffor JerryPrototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio.Prototype, reflection, refraction, wave movement.Physics is one of the sciences in which few students feel intrinsically attracted and motivated. The reasons are diverse, one of them being the lack of extrinsic motivation. As a result, it is observed that they have more difficulties in learning this area. For this reason, the present research was developed with the objective of designing and evaluating the effectiveness of a practical experimental prototype that facilitates learning in the content of mechanical waves, refraction and reflection, through a quantitative approach study, experimental type, on a sample of 8 eleventh grade students and the area teacher of the Ramón Alejandro Roque Ruiz school, from the community of Santa Isabel in the municipality of Somoto, selected with simple random probabilistic sampling. Three instruments were used to collect data that were applied to students and the teacher, which are: the questionnaire, the standardized test and the observation guide. The results show that the students improved their level of learning about wave phenomena, especially in the thematic field of refraction and reflection of mechanical waves.La Física es una de las ciencias en la que pocos estudiantes se sienten atraídos y motivados de manera intrínseca. Las razones son diversas, siendo una de ellas la escasa motivación extrínseca a consecuencia de ello se observa que tienen más dificultades en el aprendizaje de esta área. Por esta razón la presente investigación se desarrolló con el objetivo de diseñar y evaluar la eficacia de un prototipo práctico experimental que facilite el aprendizaje en contenidos de ondas mecánicas, sobre refracción y reflexión, mediante un estudio de enfoque cuantitativo, tipo experimental, sobre una muestra de 8 estudiantes de undécimo grado y el docente de área del colegio Ramón Alejandro Roque Ruiz, de la comunidad de Santa Isabel del municipio de Somoto, seleccionado con el muestreo probabilístico aleatorio simple. Se utilizó tres instrumentos para la recolección de datos que fueron aplicados a estudiantes y el docente, los cuales son: el cuestionario, la prueba estandarizada y la guía de observación. Los resultados demuestran que los estudiantes mejoraron su nivel de aprendizaje sobre los fenómenos ondulatorios especialmente en el campo temático de refracción y reflexión de ondas mecánicas.Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2024-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485Education Journal; Vol. 22 No. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-24Revista Educación; Vol. 22 Núm. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-242709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485/388Derechos de autor 2023 Wilfredo Vázquez Méndez, Vidal de Jesús Cárdenas Rivera, Santos Hotoniel García Rivas, Cliffor Jerry Herrera Castrillohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/4852024-01-01T14:07:08Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experimental prototype for learning wave phenomena Prototipo experimental para el aprendizaje de fenómenos ondulatorio |
title |
Experimental prototype for learning wave phenomena |
spellingShingle |
Experimental prototype for learning wave phenomena Vázquez Méndez, Wilfredo Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio. Prototype, reflection, refraction, wave movement. |
title_short |
Experimental prototype for learning wave phenomena |
title_full |
Experimental prototype for learning wave phenomena |
title_fullStr |
Experimental prototype for learning wave phenomena |
title_full_unstemmed |
Experimental prototype for learning wave phenomena |
title_sort |
Experimental prototype for learning wave phenomena |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vázquez Méndez, Wilfredo Cárdenas Rivera, Vidal de Jesús García Rivas, Santos Hotoniel Herrera Castrillo, Cliffor Jerry |
author |
Vázquez Méndez, Wilfredo |
author_facet |
Vázquez Méndez, Wilfredo Cárdenas Rivera, Vidal de Jesús García Rivas, Santos Hotoniel Herrera Castrillo, Cliffor Jerry |
author_role |
author |
author2 |
Cárdenas Rivera, Vidal de Jesús García Rivas, Santos Hotoniel Herrera Castrillo, Cliffor Jerry |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio. Prototype, reflection, refraction, wave movement. |
topic |
Prototipo, reflexión, refracción, movimiento ondulatorio. Prototype, reflection, refraction, wave movement. |
description |
Physics is one of the sciences in which few students feel intrinsically attracted and motivated. The reasons are diverse, one of them being the lack of extrinsic motivation. As a result, it is observed that they have more difficulties in learning this area. For this reason, the present research was developed with the objective of designing and evaluating the effectiveness of a practical experimental prototype that facilitates learning in the content of mechanical waves, refraction and reflection, through a quantitative approach study, experimental type, on a sample of 8 eleventh grade students and the area teacher of the Ramón Alejandro Roque Ruiz school, from the community of Santa Isabel in the municipality of Somoto, selected with simple random probabilistic sampling. Three instruments were used to collect data that were applied to students and the teacher, which are: the questionnaire, the standardized test and the observation guide. The results show that the students improved their level of learning about wave phenomena, especially in the thematic field of refraction and reflection of mechanical waves. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485 |
url |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/485/388 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
dc.source.none.fl_str_mv |
Education Journal; Vol. 22 No. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-24 Revista Educación; Vol. 22 Núm. 23 (2024): Revista Educación N° 23; 12-24 2709-8761 2710-0243 reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instacron:UNSCH |
instname_str |
Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
instacron_str |
UNSCH |
institution |
UNSCH |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
collection |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844804032604930048 |
score |
12.999528 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).