Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students
Descripción del Articulo
The objective of this article was to demonstrate the effects of the application of the fologram tool on the spatial abilities of the students of Interior Architecture of the Toulouse Lautrec School of Higher Education, the methodology had a quasi-experimental design and the type of applied research,...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.localhost:article/474 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/474 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | herramienta fologram aprendizaje habilidad espacial rhinoceros grasshopper realidad mixta fologram tool learning spatial ability mixed reality |
| id |
REVUNSCH_0ebd18b4383d82640c1a01a50227e954 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.localhost:article/474 |
| network_acronym_str |
REVUNSCH |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture studentsHerramienta fologram para mejorar las habilidades espaciales en estudiantes de Arquitectura de InterioresChávez, AliciaQuiun Montes, Juan JoséVega Swayne, Dora VivianaPacheco Iza, Laura Aliciaherramienta fologramaprendizajehabilidad espacialrhinocerosgrasshopperrealidad mixtafologram toollearningspatial abilityrhinocerosgrasshoppermixed realityThe objective of this article was to demonstrate the effects of the application of the fologram tool on the spatial abilities of the students of Interior Architecture of the Toulouse Lautrec School of Higher Education, the methodology had a quasi-experimental design and the type of applied research, the sampling It was not probabilistic, the sample was made up of 32 students, who made up the experimental and control group, the technique used was the survey and a questionnaire was applied for the pre and post-test, for the experiment sessions were developed using the fologram tool, since This software helped students to understand, manipulate data so that they can visualize and distinguish objects in two and three dimensions. Regarding the result, a significance of 0.001 was obtained, which indicated that the application of the augmented reality software fologram has effects on the improvement of the spatial ability of Toulouse Lautrec students, since it allowed them to consolidate the construction of spatial ability.El presente artículo tuvo como objetivo demostrar los efectos de la aplicación de la herramienta fologram en las habilidades espaciales de los estudiantes de Arquitectura de Interiores de la Escuela de Educación Superior Toulouse Lautrec. La metodología tuvo diseño cuasiexperimental y el tipo de investigación aplicada, el muestreo fue no probabilístico, la muestra estuvo compuesta por 32 estudiantes, quienes conformaron el grupo experimental y control, la técnica empleada fue la encuesta y se aplicó un cuestionario para el pre y postest. Para el experimento se desarrollaron sesiones empleando la herramienta fologram, ya que este software favoreció a los estudiantes para poder entender, manipular datos para que puedan visualizar, distinguir objetos en dos y tres dimensiones. En cuanto al resultado, se obtuvo una significancia de 0,001 que indicó que la aplicación del software de realidad aumentada fologram tiene efectos en la mejora de la habilidad espacial de los estudiantes de Toulouse Lautrec; puesto que, les permitió consolidar la construcción de la habilidad espacial.Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/474Education Journal; Vol. 21 No. 22 (2023): Jornal Education N° 22; 32-42Revista Educación; Vol. 21 Núm. 22 (2023): Revista Educación N° 22; 32-422709-87612710-0243reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamangainstacron:UNSCHspahttp://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/474/381Derechos de autor 2023 Alicia Chávezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.localhost:article/4742023-07-26T22:30:08Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students Herramienta fologram para mejorar las habilidades espaciales en estudiantes de Arquitectura de Interiores |
| title |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students |
| spellingShingle |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students Chávez, Alicia herramienta fologram aprendizaje habilidad espacial rhinoceros grasshopper realidad mixta fologram tool learning spatial ability rhinoceros grasshopper mixed reality |
| title_short |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students |
| title_full |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students |
| title_fullStr |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students |
| title_full_unstemmed |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students |
| title_sort |
Fologram tool to improve spatial skills in Interior Architecture students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Chávez, Alicia Quiun Montes, Juan José Vega Swayne, Dora Viviana Pacheco Iza, Laura Alicia |
| author |
Chávez, Alicia |
| author_facet |
Chávez, Alicia Quiun Montes, Juan José Vega Swayne, Dora Viviana Pacheco Iza, Laura Alicia |
| author_role |
author |
| author2 |
Quiun Montes, Juan José Vega Swayne, Dora Viviana Pacheco Iza, Laura Alicia |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
herramienta fologram aprendizaje habilidad espacial rhinoceros grasshopper realidad mixta fologram tool learning spatial ability rhinoceros grasshopper mixed reality |
| topic |
herramienta fologram aprendizaje habilidad espacial rhinoceros grasshopper realidad mixta fologram tool learning spatial ability rhinoceros grasshopper mixed reality |
| description |
The objective of this article was to demonstrate the effects of the application of the fologram tool on the spatial abilities of the students of Interior Architecture of the Toulouse Lautrec School of Higher Education, the methodology had a quasi-experimental design and the type of applied research, the sampling It was not probabilistic, the sample was made up of 32 students, who made up the experimental and control group, the technique used was the survey and a questionnaire was applied for the pre and post-test, for the experiment sessions were developed using the fologram tool, since This software helped students to understand, manipulate data so that they can visualize and distinguish objects in two and three dimensions. Regarding the result, a significance of 0.001 was obtained, which indicated that the application of the augmented reality software fologram has effects on the improvement of the spatial ability of Toulouse Lautrec students, since it allowed them to consolidate the construction of spatial ability. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-01 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/474 |
| url |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/474 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unsch.edu.pe/index.php/educacion/article/view/474/381 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Alicia Chávez https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Alicia Chávez https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Education Journal; Vol. 21 No. 22 (2023): Jornal Education N° 22; 32-42 Revista Educación; Vol. 21 Núm. 22 (2023): Revista Educación N° 22; 32-42 2709-8761 2710-0243 reponame:Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instname:Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga instacron:UNSCH |
| instname_str |
Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| instacron_str |
UNSCH |
| institution |
UNSCH |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846706573613727744 |
| score |
12.837637 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).