Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo

Descripción del Articulo

Objective: To determine the relationship between digital platforms and the profitability of farmers in the Mantaro valley in Huancayo. Methods: A quantitative approach was employed using a non-experimental cross-sectional design of applied research. A total of 363 farmers from the districts of El Ta...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arteaga Untiveros, Luis Enrique, Villarroel Nuñez, Eduardo Julián
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/26270
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/26270
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:social networks
messaging applications
virtual stores
e-commerce
redes sociales
aplicaciones de mensajes
tiendas virtuales
comercio electrónico
id REVUNMSM_ffc70e9e2d0797b370af7885f529db85
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/26270
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, HuancayoPlataformas digitales y rentabilidad de agricultores del valle del Mantaro, HuancayoArteaga Untiveros, Luis EnriqueVillarroel Nuñez, Eduardo JuliánArteaga Untiveros, Luis EnriqueVillarroel Nuñez, Eduardo Juliánsocial networksmessaging applicationsvirtual storese-commerceredes socialesaplicaciones de mensajestiendas virtualescomercio electrónicoObjective: To determine the relationship between digital platforms and the profitability of farmers in the Mantaro valley in Huancayo. Methods: A quantitative approach was employed using a non-experimental cross-sectional design of applied research. A total of 363 farmers from the districts of El Tambo, Huancayo, Chilca, Sapallanga and Huancán were surveyed, representing areas with a high concentration of agriculture and internet access. The Spearmen test was used to assess correlations. Results: A moderately positive association (Rho = 0,563) between the variables is revealed. Social networks, such as Facebook and YouTube, and messaging apps such as WhatsApp and Facebook Messenger, show moderately positive correlations, while other digital platforms such as video conferencing, emails and Google forms have a positively low correlation. Virtual stores and specialized applications are not used in commercial activities. Conclusion: Digital platforms maintain a moderately positive relationship with agricultural profitability, influenced by limited access, language barriers, preference for traditional methods, and data security concerns.Objetivo: Determinar la relación entre las plataformas digitales y la rentabilidad de los agricultores en el valle del Mantaro en Huancayo. Métodos: Se empleó un enfoque cuantitativo mediante un diseño no experimental de corte transversal de investigación aplicada. Se encuestó a 363 agricultores de los distritos de El Tambo, Huancayo, Chilca, Sapallanga y Huancán, zonas con alta concentración agrícola y acceso a internet. Para evaluar las correlaciones, se utilizó la prueba de Spearman.  Resultados: Se revela una asociación moderadamente positiva (Rho = 0,563) entre las variables. Las redes sociales, como Facebook y YouTube, y las aplicaciones de mensajes como WhatsApp y Facebook Messenger, muestran correlaciones positivas moderadas, mientras que otras plataformas digitales como videoconferencias, correos electrónicos y formularios de Google presentan una correlación positivamente baja. No se emplean tiendas virtuales ni aplicaciones especializadas en las actividades comerciales. Conclusión: Las plataformas digitales mantienen una relación moderadamente positiva con la rentabilidad agrícola, influenciada por limitado acceso, barreras lingüísticas, preferencia por métodos tradicionales y preocupaciones de seguridad de datos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/2627010.15381/quipu.v31i66.26270Quipukamayoc; Vol. 31 Núm. 66 (2023); 33-44Quipukamayoc; Vol. 31 No. 66 (2023); 33-441609-81961560-9103reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/26270/20546https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/26270/20553Derechos de autor 2023 Luis Enrique Arteaga Untiveros, Eduardo Julián Villarroel Nuñezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/262702024-03-19T15:54:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
Plataformas digitales y rentabilidad de agricultores del valle del Mantaro, Huancayo
title Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
spellingShingle Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
Arteaga Untiveros, Luis Enrique
social networks
messaging applications
virtual stores
e-commerce
redes sociales
aplicaciones de mensajes
tiendas virtuales
comercio electrónico
title_short Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
title_full Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
title_fullStr Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
title_full_unstemmed Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
title_sort Digital platforms and profitability of farmers in the Mantaro valley, Huancayo
dc.creator.none.fl_str_mv Arteaga Untiveros, Luis Enrique
Villarroel Nuñez, Eduardo Julián
Arteaga Untiveros, Luis Enrique
Villarroel Nuñez, Eduardo Julián
author Arteaga Untiveros, Luis Enrique
author_facet Arteaga Untiveros, Luis Enrique
Villarroel Nuñez, Eduardo Julián
author_role author
author2 Villarroel Nuñez, Eduardo Julián
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv social networks
messaging applications
virtual stores
e-commerce
redes sociales
aplicaciones de mensajes
tiendas virtuales
comercio electrónico
topic social networks
messaging applications
virtual stores
e-commerce
redes sociales
aplicaciones de mensajes
tiendas virtuales
comercio electrónico
description Objective: To determine the relationship between digital platforms and the profitability of farmers in the Mantaro valley in Huancayo. Methods: A quantitative approach was employed using a non-experimental cross-sectional design of applied research. A total of 363 farmers from the districts of El Tambo, Huancayo, Chilca, Sapallanga and Huancán were surveyed, representing areas with a high concentration of agriculture and internet access. The Spearmen test was used to assess correlations. Results: A moderately positive association (Rho = 0,563) between the variables is revealed. Social networks, such as Facebook and YouTube, and messaging apps such as WhatsApp and Facebook Messenger, show moderately positive correlations, while other digital platforms such as video conferencing, emails and Google forms have a positively low correlation. Virtual stores and specialized applications are not used in commercial activities. Conclusion: Digital platforms maintain a moderately positive relationship with agricultural profitability, influenced by limited access, language barriers, preference for traditional methods, and data security concerns.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/26270
10.15381/quipu.v31i66.26270
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/26270
identifier_str_mv 10.15381/quipu.v31i66.26270
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/26270/20546
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/26270/20553
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Luis Enrique Arteaga Untiveros, Eduardo Julián Villarroel Nuñez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Luis Enrique Arteaga Untiveros, Eduardo Julián Villarroel Nuñez
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
dc.source.none.fl_str_mv Quipukamayoc; Vol. 31 Núm. 66 (2023); 33-44
Quipukamayoc; Vol. 31 No. 66 (2023); 33-44
1609-8196
1560-9103
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238279026573312
score 13.871716
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).