The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration
Descripción del Articulo
In order to modernize public management, in the last century, some management models have begun to be applied to achieve their objectives, such as Process Management that conceives the organization as an interrelated system; in addition, it seeks to generate value in products and services that meet...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/21828 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/21828 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Quality Management System Process Management organization quality processes Sistema de Gestión de la Calidad Gestión por Procesos organización calidad procesos |
| id |
REVUNMSM_fd8cb7dd526fbc5ed9718bf576507071 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/21828 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public AdministrationEl Sistema de Gestión de la Calidad y su Influencia en la Gestión por Procesos de la Administración PúblicaPereda Lévano, Fabiola PettyPereda Lévano, Fabiola PettyQuality Management SystemProcess ManagementorganizationqualityprocessesSistema de Gestión de la CalidadGestión por ProcesosorganizacióncalidadprocesosIn order to modernize public management, in the last century, some management models have begun to be applied to achieve their objectives, such as Process Management that conceives the organization as an interrelated system; in addition, it seeks to generate value in products and services that meet customer needs through continuous improvement. On the other hand, there is the Quality Management System, that aims to pursue the objectives, increase the competitiveness of the organization and achieve customer satisfaction; it can be implemented by different models; this article will address the International Standard ISO 9001: Quality Management Systems, which has as one of its principles the approach to processes that promote continuous improvement of the product or service. This article aims to theoretically base the influence of ISO 9001: Quality Management Systems on Process Management and for that effect the bibliographic review method has been used. It will also help public organizations as it focuses on public administration.En aras de modernizar la gestión pública, en el último siglo, se han empezado a aplicar algunos modelos de gestión, para alcanzar sus objetivos; como, la Gestión por Procesos que concibe a la organización como un sistema interrelacionado; además, busca generar valor en los productos y servicios que satisfagan las necesidades del cliente a través de la mejora continua. Por otro lado, el Sistema de Gestión de la Calidad que se orienta a perseguir los objetivos, incrementar la competitividad de la organización y conseguir la satisfacción del cliente; puede ser implementado mediante diferentes modelos; el presente artículo abordará la Norma Internacional ISO 9001: Sistemas de gestión de la calidad, la cual tiene como uno de sus principios el enfoque a procesos que promueve la mejora continua del producto o servicio. El presente artículo pretende fundamentar teóricamente la influencia de la Norma ISO 9001: Sistemas de Gestión de la Calidad en la Gestión por Procesos, para cuyo efecto se ha utilizado el método de revisión bibliográfica. Asimismo, aportará en mayor medida a las organizaciones públicas ya que cuenta con enfoque a la administración pública.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas2021-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/2182810.15381/gtm.v24i48.21828Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 24 No. 48 (2021); 153-159Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 24 Núm. 48 (2021); 153-1591728-29691560-9081reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/21828/17420Derechos de autor 2021 Fabiola Petty Pereda Lévanohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/218282021-12-23T11:36:35Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration El Sistema de Gestión de la Calidad y su Influencia en la Gestión por Procesos de la Administración Pública |
| title |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration |
| spellingShingle |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration Pereda Lévano, Fabiola Petty Quality Management System Process Management organization quality processes Sistema de Gestión de la Calidad Gestión por Procesos organización calidad procesos |
| title_short |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration |
| title_full |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration |
| title_fullStr |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration |
| title_full_unstemmed |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration |
| title_sort |
The Quality Management System and its Influence Inside the Process Management of Public Administration |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pereda Lévano, Fabiola Petty Pereda Lévano, Fabiola Petty |
| author |
Pereda Lévano, Fabiola Petty |
| author_facet |
Pereda Lévano, Fabiola Petty |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Quality Management System Process Management organization quality processes Sistema de Gestión de la Calidad Gestión por Procesos organización calidad procesos |
| topic |
Quality Management System Process Management organization quality processes Sistema de Gestión de la Calidad Gestión por Procesos organización calidad procesos |
| description |
In order to modernize public management, in the last century, some management models have begun to be applied to achieve their objectives, such as Process Management that conceives the organization as an interrelated system; in addition, it seeks to generate value in products and services that meet customer needs through continuous improvement. On the other hand, there is the Quality Management System, that aims to pursue the objectives, increase the competitiveness of the organization and achieve customer satisfaction; it can be implemented by different models; this article will address the International Standard ISO 9001: Quality Management Systems, which has as one of its principles the approach to processes that promote continuous improvement of the product or service. This article aims to theoretically base the influence of ISO 9001: Quality Management Systems on Process Management and for that effect the bibliographic review method has been used. It will also help public organizations as it focuses on public administration. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-23 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/21828 10.15381/gtm.v24i48.21828 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/21828 |
| identifier_str_mv |
10.15381/gtm.v24i48.21828 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/administrativas/article/view/21828/17420 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Fabiola Petty Pereda Lévano http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Fabiola Petty Pereda Lévano http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Administrativas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 24 No. 48 (2021); 153-159 Gestión en el Tercer Milenio; Vol. 24 Núm. 48 (2021); 153-159 1728-2969 1560-9081 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424414018797568 |
| score |
13.832521 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).