Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM
Descripción del Articulo
It is analized the relationship between need for cognition and Kolb's learning styles theory, considering Freshmen students at a public university (Universidad Nacional Mayor de San Marcos, UNMSM). Participants were 489 students, chosen randomly from 19 Academic Schools or "Facultades"...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2000 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4987 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4987 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | necesidad cognitiva estilos de aprendizaje divergente convergente asimilador need for cognition learning styles divergent convergent assimilator |
id |
REVUNMSM_eb9e531a12e8fe4e5d639973571b50ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4987 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSMRelación entre necesidad cognitiva y estilos de aprendizaje en estudiantes de la U.N.M.S.M.Delgado Vásquez, AnaPonce Díaz, CarlosBulnes Bedón, MarioEscurra Mayaute, LuisPequeña Constantino, Juannecesidad cognitivaestilos de aprendizajedivergenteconvergenteasimiladorneed for cognitionlearning stylesdivergentconvergentassimilatorIt is analized the relationship between need for cognition and Kolb's learning styles theory, considering Freshmen students at a public university (Universidad Nacional Mayor de San Marcos, UNMSM). Participants were 489 students, chosen randomly from 19 Academic Schools or "Facultades". The results showed that students have high levels of need for cognition and that male students have the highest score. It was found that the learning style Divergent is the most frequent, while the style assimilator was the least frequent. The styles Convergent and Divergent are the most common among male and female students, respectively. Also, it was found that the measures of learning styles and need for cognition showed significative relationship. Active experimentation showed no signification relationship with need for cognition.Se analizan las relaciones entre la necesidad cognitiva y los estilos de aprendizaje planteados por Kolb, teniendo en cuenta estudiantes del primer semestre de las diversas especialidades de la U.N.M.S.M. Los participantes corresponden a una muestra aleatoria de 489 alumnos, pertenecientes de manera representativa a las 19 Facultades de las 5 áreas de especialización. En relación a los resultados del estudio de la Necesidad Cognitiva se observó que los estudiantes presentan niveles altos de necesidad cognitiva, alcanzando puntajes más elevados los estudiantes varones.En relación a los Estilos de Aprendizaje, el estilo más frecuente en los alumnos es el Divergente y el menos frecuente es el Asimilador: En los varones predomina el estilo de aprendizaje Convergente y en las mujeres el estilo Divergente. Asimismo, se encontró que existen correlaciones significativas entre las mediciones de los Estilos de Aprendizaje y la Necesidad Cognitiva. excepto la referida a la Experimentación Activa.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2000-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/498710.15381/rinvp.v3i2.4987Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 No. 2 (2000); 9-18Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 Núm. 2 (2000); 9-181609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4987/4769Derechos de autor 2000 Ana Delgado Vásquez, Carlos Ponce Díaz, Mario Bulnes Bedón, Luis Escurra Mayaute, Juan Pequeña Constantinohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/49872020-04-21T11:17:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM Relación entre necesidad cognitiva y estilos de aprendizaje en estudiantes de la U.N.M.S.M. |
title |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM |
spellingShingle |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM Delgado Vásquez, Ana necesidad cognitiva estilos de aprendizaje divergente convergente asimilador need for cognition learning styles divergent convergent assimilator |
title_short |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM |
title_full |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM |
title_fullStr |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM |
title_full_unstemmed |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM |
title_sort |
Relationship between cognitive need and learning styles in students of UNMSM |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Delgado Vásquez, Ana Ponce Díaz, Carlos Bulnes Bedón, Mario Escurra Mayaute, Luis Pequeña Constantino, Juan |
author |
Delgado Vásquez, Ana |
author_facet |
Delgado Vásquez, Ana Ponce Díaz, Carlos Bulnes Bedón, Mario Escurra Mayaute, Luis Pequeña Constantino, Juan |
author_role |
author |
author2 |
Ponce Díaz, Carlos Bulnes Bedón, Mario Escurra Mayaute, Luis Pequeña Constantino, Juan |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
necesidad cognitiva estilos de aprendizaje divergente convergente asimilador need for cognition learning styles divergent convergent assimilator |
topic |
necesidad cognitiva estilos de aprendizaje divergente convergente asimilador need for cognition learning styles divergent convergent assimilator |
description |
It is analized the relationship between need for cognition and Kolb's learning styles theory, considering Freshmen students at a public university (Universidad Nacional Mayor de San Marcos, UNMSM). Participants were 489 students, chosen randomly from 19 Academic Schools or "Facultades". The results showed that students have high levels of need for cognition and that male students have the highest score. It was found that the learning style Divergent is the most frequent, while the style assimilator was the least frequent. The styles Convergent and Divergent are the most common among male and female students, respectively. Also, it was found that the measures of learning styles and need for cognition showed significative relationship. Active experimentation showed no signification relationship with need for cognition. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4987 10.15381/rinvp.v3i2.4987 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4987 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v3i2.4987 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4987/4769 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 No. 2 (2000); 9-18 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 Núm. 2 (2000); 9-18 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238270292983808 |
score |
13.836542 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).