Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)

Descripción del Articulo

Introduction: Information and communication technology (ICT) has influence in education as it is an access tool to wealth of information. Though use in the teaching-learning process in educational institutions has not been significant. Objective: To determine attitude of students and teachers to use...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Reátegui Guzmán, Luis Américo, Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán, Mori Ramírez, Hallder, Castro Tamayo, Raquel Susana, Aguedo Sussan, Nattaly
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/11236
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/11236
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Information and communication technology – ICT
Attitude.
Tecnologías de la información y comunicación – TICs
actitud.
id REVUNMSM_eb4d97d2ad20defa3ff351a362620fd8
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/11236
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)Actitud de estudiantes y profesores del Departamento de Pediatría hacia las tecnologías de la información y comunicación (TICs)Reátegui Guzmán, Luis AméricoIzaguirre Sotomayor, Manuel HernánMori Ramírez, HallderCastro Tamayo, Raquel SusanaAguedo Sussan, NattalyInformation and communication technology – ICTAttitude.Tecnologías de la información y comunicación – TICsactitud.Introduction: Information and communication technology (ICT) has influence in education as it is an access tool to wealth of information. Though use in the teaching-learning process in educational institutions has not been significant. Objective: To determine attitude of students and teachers to use of ICT. Design: Non-experimental cross-sectional, correlational, quantitative study. Setting: Department of Pediatrics, School of Medicine, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Peru. Participants: Students and teachers. Interventions: Likert scale was implemented. Analysis of descriptive statistics, frequency distributions and central tendency measures were used. Results: Teachers attitude towards ICT was more favourable (86%) compared to students’ (76%). Conclusions: Teachers attitude to ICT was more favourable than students’. It is expected that this study will contribute to improvement in ICT-use decision, teachinglearning process and students’ attitude towards use of ICT.Introducción. Las tecnologías de la información y comunicación (TICs) están influyendo decididamente en el ámbito educativo, dado que es una herramienta de acceso a gran cantidad de información; sin embargo, su uso en el proceso enseñanza aprendizaje en las instituciones educativas no ha sido significativo. Objetivo: Conocer la actitud de los estudiantes y profesores hacia el uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación Diseño: Investigación no experimental, transversal, de tipo descriptivo y correlacional, de diseño cuantitativo. Lugar: Departamento de Pediatría, Facultad de Medicina San Fernando, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. Participantes: Estudiantes y docentes. Intervenciones: Aplicación de la Escala de Likert. Se utilizó el análisis de la estadística descriptiva, distribución de frecuencias y medidas de tendencia central. Resultados: La actitud de los docentes hacia las TICs fue más favorable (86%) que la de los estudiantes (76%). Conclusiones: La actitud y la satisfacción media global de los docentes del Departamento de Pediatría hacia las TICs fue más favorable que la de los estudiantes, mientras que la actitud muy favorable hacia las TICs fue solo para el quinto de los estudiantes y para el tercio de los docentes. Se espera que la presente investigación contribuya a la mejora de la toma de decisiones frente el uso de las TICs, del proceso enseñanza aprendizaje y de la actitud de los alumnos hacia el uso de las TICs.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1123610.15381/anales.v76i3.11236Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 76 No. 3 (2015); 261-264Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 76 Núm. 3 (2015); 261-2641609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/11236/10199Derechos de autor 2015 Luis Américo Reátegui Guzmán, Manuel Hernán Izaguirre Sotomayor, Hallder Mori Ramírez, Raquel Susana Castro Tamayo, Nattaly Aguedo Sussanhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/112362020-04-16T22:03:50Z
dc.title.none.fl_str_mv Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
Actitud de estudiantes y profesores del Departamento de Pediatría hacia las tecnologías de la información y comunicación (TICs)
title Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
spellingShingle Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
Reátegui Guzmán, Luis Américo
Information and communication technology – ICT
Attitude.
Tecnologías de la información y comunicación – TICs
actitud.
title_short Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
title_full Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
title_fullStr Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
title_full_unstemmed Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
title_sort Attitude of students and teachers of the Department of Pediatrics towards information and communication technology (ICT)
dc.creator.none.fl_str_mv Reátegui Guzmán, Luis Américo
Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán
Mori Ramírez, Hallder
Castro Tamayo, Raquel Susana
Aguedo Sussan, Nattaly
author Reátegui Guzmán, Luis Américo
author_facet Reátegui Guzmán, Luis Américo
Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán
Mori Ramírez, Hallder
Castro Tamayo, Raquel Susana
Aguedo Sussan, Nattaly
author_role author
author2 Izaguirre Sotomayor, Manuel Hernán
Mori Ramírez, Hallder
Castro Tamayo, Raquel Susana
Aguedo Sussan, Nattaly
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Information and communication technology – ICT
Attitude.
Tecnologías de la información y comunicación – TICs
actitud.
topic Information and communication technology – ICT
Attitude.
Tecnologías de la información y comunicación – TICs
actitud.
description Introduction: Information and communication technology (ICT) has influence in education as it is an access tool to wealth of information. Though use in the teaching-learning process in educational institutions has not been significant. Objective: To determine attitude of students and teachers to use of ICT. Design: Non-experimental cross-sectional, correlational, quantitative study. Setting: Department of Pediatrics, School of Medicine, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Peru. Participants: Students and teachers. Interventions: Likert scale was implemented. Analysis of descriptive statistics, frequency distributions and central tendency measures were used. Results: Teachers attitude towards ICT was more favourable (86%) compared to students’ (76%). Conclusions: Teachers attitude to ICT was more favourable than students’. It is expected that this study will contribute to improvement in ICT-use decision, teachinglearning process and students’ attitude towards use of ICT.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/11236
10.15381/anales.v76i3.11236
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/11236
identifier_str_mv 10.15381/anales.v76i3.11236
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/11236/10199
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 76 No. 3 (2015); 261-264
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 76 Núm. 3 (2015); 261-264
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238255203975168
score 13.955675
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).